Публікації журналу «Заступник директора школи» 2017 року

Не встигли прочитати цікаве в паперовому журналі? Ось можливість знайти те в електронному!

З вересня минулого року журнал «Заступник директора школи» існує у двох варіантах — паперовому та електронному. Причому вересневе число журналу у вільному доступі.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Ознайомтеся з переліком статей спеціалізованого журналу для заступників директора закладу загальної середньої освіти.

Примітка.

Статті, не виділені гіперпосиланнями, — лише в паперовому журналі. Напівжирним шрифтом подано число друкованого журналу, у якому розміщено публікацію, курсивом — номер сторінки.

ВЗАЄМОДІЄМО ЗІ СПЕЦІАЛІСТАМИ

Листок психологічної адаптації учня 5-го класу

Богдан Марина Вже не дитина — ще не доросла, або Визначаємо почуття дорослості у підлітків № 4, с. 54

Гурковська Тетяна Грицева шкільна наука, або Вивчаємо особливості розвитку молодших школярів № 6, с. 25

Гурковська Тетяна Запобігаємо абабагаламазі, або Як навчати 6-річних дітей № 8, с. 47

Гурковська Тетяна Перехід до середньої школи: полегшуємо адаптацію п’ятикласників № 5, с.64

Луценко Інна Індивідуальна програма розвитку в запитаннях і відповідях № 2, с. 60

Пєтушкова Лариса, Смотрін Володимир Вивчаємо особливості психічного розвитку учнів № 3, с. 44

Пєтушкова Лариса, Смотрін Володимир Діагностичний мінімум для роботи з підлітками № 4, с. 48

Підлітки «групи ризику»: психологічні аспекти девіантної поведінки

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ

  • Основні чинники девіантної поведінки
  • Психологічна діагностика підлітків
  • Виховне середовище
  • Напрями діяльності практичного психолога

Як визначити чинники девіантної поведінки підлітків, провести психологічну діагностику та створити виховне середовище? Усі ці завдання розв’язує практичний психолог спільно з педагогами. Пропонуємо для ознайомлення напрями діяльності практичного психолога та конспект тренінгового модуля для старшокласників «Формування адекватного типу поведінки в конфліктній ситуації»

Аби не загубилися у школі, або Адаптація учнів перших та п’ятих класів

Перший та п’ятий роки навчання в школі — надзвичайно складні в житті дитини. Щоденні навчальні заняття першокласників потребують напруженої розумової праці, активізації уваги і зосередження. П’ятикласники переходять до кабінетної системи, у них збільшується обсяг і зміст навчальної програми. Все це впливає на емоційний стан школярів. Як допомогти їм швидко адаптуватися до умов навчання?

Адаптація до навчально-виховного процесу — це пристосування психіки школяра до нового режиму, перебудова його пізнавальної, мотиваційної і емоційно-вольової сфер. Перший «адаптаційний досвід» дитина отримує в дитячому садку, наступні — в першому та п’ятому класах школи. Супровід адаптації школярів у загальноосвітньому навчальному закладі здійснюють працівники психологічної служби, зокрема практичний психолог. Окреслюємо основні причини «адаптаційних труднощів» та ділимося орієнтовним алгоритмом супроводу учнів у період адаптації до навчально-виховного процесу.

Тарасенко Ганна Мій настрій сьогодні, або Розвиток емоційного інтелекту учнів № 1, с. 43

ГОВОРИМО ПРО ВАЖЛИВЕ

Атестація у цифрах № 1, с. 10

Андрієнко Алла Заступник директора та психологічна служба: рука в руку, пліч-о-пліч № 6, с. 4

Малишева Ольга Присвоєння педагогічних звань учителям: основні акценти № 1, с. 4

STEM-освіта з початкових класів

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ:

Святенко Олена Робочий навчальний план на прикладах № 5, с. 4

ГОВОРИМО ПРО ГОЛОВНЕ

Освітній процес у новому Законі про освіту

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ:

Напередодні Дня вчителя, 28 вересня, набув чинності Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. Тож який він нині — освітній процес? Висвітлюємо ключові для заступника директора питання мовою Закону

Рівні повної загальної середньої освіти

ДОПОМАГАЄМО ЗАВУЧУ-ПОЧАТКІВЦЮ

Моніторинг майстерності педагогічного працівника в атестаційний період. Пам’ятка № 1, с. 15

Самоменеджмент як технологія вдосконалення ділової культури заступника директора

Як на мотивацію педагогів впливає організаційна культура та які її основні елементи? Чи потрібні педагогам візитівки? Як організувати «комфортний контроль»? Відповіді на ці та інші запитання допоможуть заступнику директора побудувати з учителями взаємини, за яких всі йтимуть в одному напрямі й кожен «нестиме свою валізу»

Використання концепції тайм-менеджменту, технології самоменеджменту й саморозвитку керівника є основою якісного поліпшення професійної діяльності. Тобто можна навчитися «відчувати» слушний момент для реалізації своїх ідей, уміти вчасно «перелаштуватися» під час зміни обставин, бачити та використовувати нові можливості

Операція «Прогульник», або Працюємо з учнями, що пропускають заняття без поважних причин № 4, с. 63

Підготовка та проведення батьківських зборів: чек-ліст2, с. 52

«Складний» підліток: 7 правил взаємодії № 4, с. 64

Шість правил взаємодії з агресивним лідером класу6, с. 34

Шкідливі поради, або Уникаємо типових помилок під час батьківських зборів. Пам’ятка № 2, с. 51

Ганна Грай Циклічність внутрішньошкільного контролю7, с. 28

Ганна Грай Циклограма внутрішньошкільного контролю діяльності початкової школи2, с. 54

Ліпчанська Ірина Нетрадиційний методичний захід: секрети успіху № 5, с. 62

ЗАБЕЗПЕЧУЄМО БЕЗПЕКУ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ

Дуброва Наталія Канікули: застерігаємо від небезпек № 2, с. 25

Дуброва Наталія Правила надання домедичної допомоги у разі нещасного випадку. Пам’ятка № 2, с. 33

ЗАПИТАННЯ — ВІДПОВІДЬ

Кількість штатних одиниць посади заступника директора гімназії

У гімназії 24 класи, серед них десять 9-11-х класів. Скільки штатних одиниць посад заступників директора має бути у гімназії за таких умов?

Поділ класу на групи

Як здійснюють поділ класу на групи під час вивчення навчальних предметів?

Учитель викладає кілька навчальних предметів: чи проходити підвищення кваліфікації за кожним із них

Учитель викладає два навчальні предмети: географію та біологію. Чи потрібно йому проходити курси підвищення кваліфікації за кожним із навчальних предметів?

Клименко Антоніна Доплата за класне керівництво заступнику директора школи № 1, с. 68

Клименко Антоніна Робота на посаді заступника директора: як установити педагогічний стаж1, с. 66

Клименко Антоніна Щорічна основна відпустка заступника директора з навчально-методичної роботи № 1, с. 67

Кравченко Людмила Оплата днів відрядження на роботі за сумісництвом № 3, с. 72

Морєва Олена Доплата вчителям початкової школи за перевірку зошитів1, с. 69

Морєва Олена Доплата за перевірку зошитів у початкових класах учителю іноземної мови3, с. 69

Доплата заступнику директора за виконання додаткових обов’язків

Заступник директора загальноосвітнього навчального закладу працює на 0,5 ставки. Обсяг тижневого навантаження — 18 годин біології у цьому ж закладі. Чи можна йому встановлювати доплати за класне керівництво й завідування навчальним кабінетом?

Морєва Олена Зарахування окремих періодів роботи до педагогічного стажу № 4, с. 67

Морєва Олена Збереження середньої заробітної плати на час підвищення кваліфікації № 3, с. 68

Морєва Олена Нараховуємо надбавку за престижність педагогічної праці7, с. 63

Невикористана відпустка: надавати чи компенсувати

Заступника директора навчально-виховного комплексу наприкінці червня звільнили з посади у зв’язку з переведенням на роботу до загальноосвітнього навчального закладу. За невикористані дні відпустки йому виплатили грошову компенсацію, яку перерахували на особистий картковий рахунок. Тепер за новим місцем роботи фахівець звернувся до керівництва з проханням надати невикористані дні відпустки за попереднім місцем роботи. Чи має він право на таку відпустку?

Морєва Олена Нюанси звільнення після закінчення строку трудового договору № 7, с. 61

Оплата праці вчителя-сумісника в канікулярний період

Учитель фізики працює в навчальному закладі згідно з наказом та відповідно до тарифікації за сумісництвом. Як оплачують роботу вчителя-сумісника в канікулярний період (осінні, зимові, весняні канікули)?

Морєва Олена Оплата праці за заміну тимчасово відсутнього вчителя № 4, с. 68

Морєва Олена Підвищення посадового окладу заступника директора школи-інтернату під час канікул: зберігається чи ні № 4, с. 70

Морєва Олена Порядок звільнення педагогічного працівника шляхом переведення до іншого навчального закладу № 7, с. 60

Морєва Олена Робота вчителя початкових класів асистентом вчителя № 3, с. 69

Урахування підвищень під час визначення ставки заробітної плати вчителя гімназії

Заступник директора гімназії має години тижневого навантаження у гімназичних і звичайних класах. Він має вищу кваліфікаційну категорію, педагогічне звання «учитель-методист». Загальний обсяг годин навчального навантаження з фізики у звичайних класах становить 4 години, у гімназичних — 5. У якому розмірі встановлюють ставку заробітної плати цьому працівникові як учителю за години викладацької роботи?

Морєва Олена Як оплачувати роботу заступника директора вихователем під час відпустки № 7, с. 58

Святенко Олена Документація з інклюзивного навчання8, с. 64

Святенко Олена Навчальні плани інклюзивних класів № 8, с. 62

Святенко Олена Як оформлювати передачу навчальних годин іншому вчителю № 7, с. 65

Святенко Олена Як правильно виставляти тематичні оцінки учням № 7, с. 66

ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД

Дегтярьова Галина Початкова школа у Швеції № 8, с. 4

ЗАСТОСОВУЄМО ПЕДАГОГІЧНІ ІННОВАЦІЇ

Аман Ірина Візуальна організація навчальних матеріалів у сервісі Blendspace № 4, с. 42

Упіймати удачу за чуб, або Кайрос-менеджмент для учнів

Давньогрецький бог часу Кайрос звертав увагу людини на ту мить, коли необхідно діяти, щоб досягти успіху. Греки зображали його крилатим, із пасмом волосся на голові: вхопити за нього означало впіймати свій шанс. Від імені бога Кайроса походить назва авторської техніки, що дає змогу виявляти додаткові вміння і навички, а ще — сповна використовувати життєві шанси

Що ширше коло наших уявлень і вмінь, то частіше нам трапляються на шляху вдалі збіги обставин, то швидше досягаємо особистісного зростання. Уміти розпізнати й використати кожен такий шанс — це життєвий успіх. Оволодіти такими вміннями допомагає кайрос-менеджмент

Пометун Олена, Сущенко Ігор Як розвивати критичне мислення учнів № 8, с. 10

Попель Світлана Заповнюємо додаток до атестата в електронному вигляді: крок за кроком № 4, с. 36

Попель Світлана Персональний сайт педагога як веб-портфоліо № 1, с. 27

КОМПЛЕКТУЄМО МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

Етикет тренінгу. Пам’ятка № 3, с. 12

Гра із сірниками, або Як розвивати просторову уяву учнів початкових класів

З дитинства нас вчили, що гра із сірниками небезпечна, оскільки може спричинити пожежу. Але ж їх можна зробити безпечним змістовним розвивальним матеріалом. Сірники — це і лічильні палички, і основа для логічних завдань, творчості. Тож місце сірникам не лише на кухні, а й... на уроках у початковій школі

Де ми зазвичай використовуємо сірники? У побуті. А виявляється, вони корисні для розвитку моторики, логічного мислення, просторової уяви та є матеріалом для виготовлення об’ємних предметів. Тож гайда дізнатися про всі «сірникові» таємниці

Комунікативні вміння і навички учня. Індивідуальна карта контролю № 7, с. 18

Листок оцінювання проектної роботи № 8, с. 29

Організаційні вміння і навички учня. Індивідуальна карта контролю № 7, с. 16

План-графік проектної роботи № 8, с. 28

Структура діяльності педагогічної ради4, с. 14

Як виховати творчу особистість учня: поради для вчителя

Грай Ганна Моніторинг успішності учнів класу: координатор — класний керівник4, с. 22

Ільченко Тамара Учні відпочивають — учителі навчаються № 2, с. 34

Ліпчанська Ірина Методичний захід з панельною дискусією: теорія і практика № 5, с. 57

Обдарована дитина: індивідуальний освітній маршрут

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ

Педагог має якомога раніше виявляти обдарування кожної дитини та максимально сприяти її розвитку. Запропоновані методики допоможуть визначити спрямованість обдарованого учня. План занять дасть змогу вчителю працювати з обдарованими учнями за індивідуальним освітнім маршрутом у проектно-дослідницькій діяльності

Скрипка Ганна Електронний навчальний проект: що потрібно знати № 8, с. 20

Скрипка Ганна Неможливе можливо — тренуймося! № 3, с. 4

Скрипка Ганна Робота учнів над проектом: крок за кроком № 8, с. 25

Застосовуємо CCQs — метод правильних запитань

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ:

  • Ідеї та принципи Concept Checking Questions
    у вивченні іноземної мови

Коли доречні CCQs

  • Правила формулювання CCQs

Шавкун Наталія Почуйте підлітка, аби зберегти йому життя! або Як уберегти підлітка від суїциду № 6, с. 38

КОНСУЛЬТУЄМОСЯ З ЕКСПЕРТОМ

Робота заступника директора на півставки: на які грошові виплати розраховувати

У загальноосвітньому навчальному закладі заступник директора з навчально-виховної роботи працює на 0,5 ставки. Розгляньмо, на які грошові виплати та в якому розмірі він має право

КОНСУЛЬТУЄМОСЯ У ЕКСПЕРТА

Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами

Із листа до редакції: «У інклюзивному класі навчається двоє учнів з особливими освітніми потребами. Асистента немає. На уроках ці учні працюють з класом на початковому рівні, а на корекційних заняттях у них оцінки вищі. Які критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, коли вони працюють у класі та на корекційних заняттях? Які нормативно-правові акти регулюють це питання?»

Хто відповідає за оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами — учитель чи асистент? За якими рівнями навчальних досягнень і критеріями здійснюють оцінювання? Чому всіх учнів слід оцінювати за 12-бальною системою?

Морєва Олена Заробітна плата заступника директора: що рік прийдешній нам готує № 2, с. 56

Посадовий оклад заступника директора школи

У загальноосвітньому навчальному закладі заступник директора з навчально-виховної роботи працює на 0,5 ставки. Розгляньмо, на які грошові виплати та в якому розмірі він має право.

НАДАЄМО МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

4 основні кроки профорієнтації учнів з інтелектуальними порушеннями

Діти з інтелектуальними порушеннями обмежені у виборі професії. Тому завдання команди інклюзивного закладу — «ввести» їх у соціум, допомогти сформувати професійні інтереси, навчити, як самовизначитися в майбутній трудовій діяльності. Така дитина як громадянин нічим не відрізняється від інших у праві на здобуття професії та працю. Але їй потрібна допомога в розвитку своїх здібностей до профільного навчання чи трудової діяльності.
Профорієнтацію учнів з інтелектуальними порушеннями в інклюзивній школі здійснюють психологи й соціальні педагоги за запитом батьків, учителів чи самої дитини.

У інклюзивному закладі профорієнтація учнів з інтелектуальними порушеннями або порушеннями розумового розвитку має бути одним з пріоритетних завдань, адже вони більше, ніж учні з типовим розвитком, потребують фахової допомоги. Педагоги, психологи, батьки мають виявляти тактовність, бути толерантними, коли вони ознайомлюють їх з якостями, що потрібні для різних професій, навчати співвідносити їх з власними можливостями

Підготовка науково-дослідницької роботи: 10 акцентів для наукового керівника

Науково-дослідницьку роботу учень має готувати самостійно, використовуючи знання, уміння і навички, які він здобув під час вивчення шкільних предметів. Крім того, вона має відповідати науковим принципам, ґрунтуватися на певній науковій та експериментальній базах, відображати позицію учня, містити результати власного пошуку тощо. На що слід звертати увагу педагогу — науковому керівнику учня, який готує науково-дослідницьку роботу?

Рецензія і відгук: хто пише, що зазначає, як оформити

Учень, який закінчив науково-дослідницьку роботу, має подати її на рецензування та написання відгуку. Хто пише рецензії та відгуки, навіщо вони потрібні, що у них слід зазначити?

Види тестових завдань

Книга записів наслідків внутрішнього контролю у запитаннях і відповідях № 7, с. 37

Лайфхаки для педагога-початківця № 5, с. 53

Підготовка та проведення засідання педагогічної ради: чек-ліст № 4, с. 10

Розробляємо тест: крок за кроком

Як допомогти педагогу-початківцю. Пам’ятка для наставника № 5, с. 52

Як сформулювати коректне тестове завдання

Грай Ганна Діагностика у системі внутрішньошкільного контролю № 7, с. 38

Тест-драйв знань учнів, або Як розробити коректний тест

Існує думка, що для складання тестів особливих знань не потрібно: береш твердження, формулюєш його як запитання, пропонуєш кілька варіантів відповідей на нього і — вуаля — пункт тесту готовий. Саме за цим алгоритмом певно й працюють укладачі численних книг із тестами на будь-яку тему — від жартівливих на зразок «Хто ти з відомих акторів» до IQ-тестів. Більшість з них, проте, поза всякою критикою. Тож як створювати тести, зокрема такі, які дадуть змогу з’ясовувати рівень навчальних досягнень учнів?

Створити коректний тест непросто: якщо хочеш, аби він показав реальні результати, слід насамеперед дотримуватися технології. Надто, якщо йдеться про тестування учнів під час тематичного оцінювання. Педагоги часто стикаються з труднощами, коли розробляють тести. У такому разі можна скоритатися нашим алгоритмом.

Грицан Світлана Як стишити галоп часу, або Тайм-менеджмент — для професійного зростання педагогів № 1, с. 35

«Кола друзів» у навчальному закладі

Аби людина повністю усвідомила чи реалізувала свій потенціал і набула досвіду, допомоги лише рідних людей замало. Вона потребує друзів, які підтримуватимуть її протягом життя. Чи всі ваші учні можуть швидко й легко «наводити мости» — налагоджувати взаємини з іншими, знаходити друзів? Мабуть, ні. Найскладніше тим, хто стикається з труднощами спілкування через особливі освітні потреби, індивідуальні особливості розвитку, особисту кризу чи проблему. Ми можемо їм допомогти!

Ліпчанська Ірина Готуємося до ЗНО з англійської мови № 3, с. 51

Урок-нестандарт — це азарт! Але він того варт!

Учням початкових класів зазвичай набагато більше подобаються нестандартні уроки, ніж буденні навчальні заняття. Тому деякі педагоги вбачають у нетрадиційних уроках альтернативу класичним. Але неметодично перетворювати нестандартні уроки на головну форму роботи та вводити їх у систему.

Дитина — це сонце, навколо якого мають обертатися всі засоби навчання. Так зауважив колись відомий педагог Шалва Амонашвілі. Нині вчитель не обмежений у виборі методів, прийомів і засобів навчання для формування навчальних компетентностей учнів початкових класів.

Ригель Олеся Завдання для практичного психолога на літо № 6, с. 67

Святенко Олена, Савінова Наталія Засідання педагогічної ради як інструмент освітнього менеджменту № 4, с. 4

Святенко Олена ЗНО-2017: що важливо знати № 3, с. 58

Сосновенко Наталія Наступність дитячого садка і школи: налагоджуємо взаємодію № 2, с. 44

Як допомогти старшокласникам обрати професію: 5 основних методів

Вибір професії — одне з головних завдань у житті людини. Через незнання особливостей різних професій, ситуації на ринку праці, відсутність практичного досвіду професійної діяльності близько 40% молодих людей обирають професію, яка не відповідає їхнім інтересам, нахилам і вподобанням. Як допомогти учням обрати професію до душі та з хорошими перспективами?

Вибір професії — це не миттєвий акт, а процес, що складається з кількох методів. Він ускладнюється тим, що нині існують тисячі різних професій, щороку з’являються сотні нових і зникають десятки старих. Але завжди є певні особливості вибору тієї чи тієї професії. Як педагогам професійно орієнтувати старшокласників?

ОБМІНЮЄМОСЯ ДОСВІДОМ

Протокол експертного оцінювання методичної роботи учителя початкових класів № 7, с. 54

Наукова творчість учнів: проектне навчання на межі дисциплін

Ліпше один раз спробувати, ніж сто разів почути. Ця прописна істина «працює» і в школі: хоч як не вчи теорію, а на полички розставляє все практика. У цьому і полягає секрет ефективності проектного навчання. Учень, який виконує проект, має змогу досліджувати і робити власні відкриття, а головне — розвиватися саме у тому напрямі, який йому цікавий.

Проект є творчою роботою, але не всяка творча робота є проектом. Творча робота — більш вільний вид діяльності, ніж проектування. Вона не передбачає чіткого структурування діяльності. А проектне завдання для учня обов’язково поєднує і самостійне розв’язання проблеми, й обґрунтований вибір з альтернативних варіантів, і рефлексією. У цьому полягає принципова відмінність проекту від творчої роботи. Але чому б не поєднати те, що, на перший погляд, не поєднується?

Адаменко Людмила Міжгалузеві лабораторії підвищення компетентностей учителя5, с. 31

Сторітелінг як метод формування комунікативної компетенції учнів

Педагоги і батьки б’ють на сполох: діти дедалі більше спілкуються у віртуальному середовищі і поволі втрачають навички спілкування віч-на-віч. Як навчити дітей комунікативної взаємодії, розширити їхні інтелектуальні та пізнавальні можливості?

За прогнозами IDC , кількість даних на планеті до 2020 року подвоюватиметься як мінімум що два роки. За такої кількості інформації важливим стає не вміння транслювати її, а можливість працювати з нею — критично до неї підходити, «відділяти зерно від полови». Так, якщо раніше людину, яка багато знала, захоплено називали «ходячою енциклопедією», то зараз будь-хто є такою енциклопедією, лиш маючи смартфон і доступ до інтернету.

Уміння працювати з інформацією — одна з ключових компетенцій, про які йдеться у Концепції нової української школи. Тож як навчати детей, аби вони набували її?

Біюн Олександра, Кременецька Любов Фестиваль «Pro-Psi» як сучасна локація взаємодії фахівців психологічної служби № 6, с. 9

Запитання як навчальний інструмент

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ

  • Як навчити учнів ставити влучні запитання у різних навчальних ситуаціях
  • Які навчальні прийоми ґрунтуються на запитаннях
  • Запитання виникають в учнів під час виконання будь-яких освітніх завдань. Та як навчити учнів ставити ці запитання під час уроку? Для цього слід насамперед переформатувати його, вплести у нього спеціальні завдання, створити ситуації, які викликають бажання запитувати про те, що цікавить. А ще — створити умови для того, аби учні почувалися вільно й розкуто. Розгляньмо, у яких випадках запитання є навчальним інструментом.

Городова Жана Навчальний проект «Харків український туристичний» 8, с. 30

Грай Ганна Інформаційна карта внутрішньошкільного контролю фізичної підготовленості учнів7, с. 51

Гусак Оксана, Нагорнова Ірина Te amo АМО, або Як навчати педагогів-початківців любити свою справу5, с. 36

Джемула Галина Математична казка та інші секрети розвитку мовлення у початкових класах № 1, с. 53

Запитання як висхідна точка критичного мислення

У добре знайомих ситуаціях учні легко формулюють запитання. Але коли вони опиняються у зоні некомпетентності, то втрачають здатність критично мислити. Для більшості з них характерна несвідома установка вірити мас-медіа, інформації у підручнику, словам учителя. Тож важливо навчати учнів критично мислити. І розпочати варто з навчання ставити запитання. Адже той, хто вміє ставити запитання, — уміє мислити.

Запитання виникають в учнів під час виконання будь-яких освітніх завдань, зокрема домашніх. Однак є обставини, що заважають учителям оцінити роль і місце запитання в освітньому процесі. Як використовувати потенціал учнівських запитань для підвищення ефективності навчання загалом та розвитку критичного мислення зокрема?

Ліпчанська Ірина Дитина у великому місті, або Шкільний обмін під час канікул № 2, с. 39

Ліщук Ольга «Контрольна» документація № 7, с. 40

Олешицька Наталя Від благодійної акції до активної громадянської позиції, або Соціалізація учнів у школі № 6, с. 19

ОРГАНІЗОВУЄМО ВИХОВНУ РОБОТУ

Психолого-педагогічне проектування у виховній роботі

ДІЗНАЙТЕСЯ ЗІ СТАТТІ

Психолого-педагогічне проектування — нова система виховної роботи. Вона спрямована на соціалізацію — самореалізацію успішного учня. Дізнайтеся, як цього досягнути педагогам, батькам та учням у співпраці

Шуть Микола Я сам керую своїм життям, або Мотивуємо підлітків будувати життєву стратегію № 3, с. 62

ОРГАНІЗОВУЄМО СВЯТА

Любанська Світлана В Країні Знань — щасливих вам доріг! № 8, с. 58

Веселкові капці для Святого Миколая

Подарунка, що з’являється у ніч напередодні свята Миколая під подушкою, з нетерпінням очікують усі без винятку. Використавши слоган відомого українського видавництва, можна сказати, що це свято для малят від 2 до 102 років. Та якщо для дорослих це більше гра, то діти, особливо дошкільники та молодші школярі, справді вірять у Миколая. Тож організуйте свято, створіть казкову атмосферу, розпочніть зимові свята з чарівної феєрії.

Святий Миколай упродовж року стежить за дітьми й віддячує чемним за їхню поведінку. Цікаво, а сам Святий Миколай одержує подарунки? А хто йому їх дарує? Маленьке Янголятко над цим замислилося і з допомогою Веселки приготувало цікавий подарунок. Про його пригоди учні дізнаються зі святкової вистави.

Як Старшокласники з Моцартом Новий рік зустрічали

Проведення у школі новорічного свята зі старшокласниками потребує неабиякої винахідливості та творчого ентузіазму. Проте якщо зануритися у світ, у якому нині живуть сучасні школярі, ближче ознайомитися з їхніми вподобаннями, зокрема й музичними, процес підготовки до новорічного свята виявиться напрочуд пізнавальним і неймовірно захопливим. І якщо у святковий сценарій залучити останні тренди культурного й мистецького життя — успіх гарантовано!

Ідея новорічного мюзиклу — не нова, проте актуальна. Особливо тоді, коли постає завдання зацікавити і залучити учнів старших класів до активної участі у шкільному новорічному святі.

Любанська Світлана Організовуємо турнір знавців української мови для учнів 4-х класів № 1, с. 60

ОФОРМЛЮЄМО ДОКУМЕНТАЦІЮ

Сосновенко Наталія, Богдан Марина Документація працівників психологічної служби школи: комар носа не підточить № 6, с. 54

ПРАЦЮЄМО З БАТЬКАМИ

5 причин культурно-розважальної депресії № 12, с. 44

Третій — не зайвий, або Медіація у розв’язанні шкільних конфліктів. Чек-ліст № 6, с. 52

Григорович Раїса Від зменшення градуса до зведення нанівець: як розв’язати конфлікт із батьками № 6, с. 53

Григорович Раїса Конфлікти з батьками: розв’язуємо безболісно № 6, с. 47

Форми роботи з батьками в системі розвивального навчання

Коли батько каже «так», а мати — «сяк», росте дитина, як будяк. У цій народній мудрості йдеться лише про одну з крайнощів сімейного виховання. А скільки їх є! І всі вони так чи так впливають на шкільну успішність дитини зокрема та й на все життя загалом. Переломити цю ситуацію — поліпшити взаємини у колі «батьки — діти — педагоги» можна за допомогою нестандартних форм роботи.

Навіть найліпший навчальний заклад не виконує тієї ролі, яку відіграє сім’я у вихованні дитини. Адже саме сім’я вводить її у світ соціальних відносин. Існувати від сім’ї відокремлено школа не може — вони мають працювати у тандемі задля розвитку дитини. Цю думку висловлював і Ян Коменський. Він вважав, що вчитель посідає друге місце після батьків.

Фактично батьки й учитель мають спільну кінцеву мету: освічена успішна впевнена у собі дитина. Чому ж у батьківсько-учительських взаєминах виникає стільки непорозумінь і як налагодити ефективну співпрацю?

ПРАЦЮЄМО З НОРМАТИВНИМИ АКТАМИ

Лист МОН Про деякі питання щодо організації виховної роботи у навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році від 27.07.2017 № 1/9-413 № 8, с. 65

Лист МОН «Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів» від 07.06.2017 № 1/9-315

Наказ Міністерства освіти і науки України «Про проведення загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи загальноосвітніх навчальних закладів 2017 року» від 29.12.2016 № 1693 № 2, с. 70

Про результати дослідження «Діти і папери: як досягти балансу в школі»1, с. 71

Сертифікація педагогічних працівників у запитаннях і відповідях

Сертифікація педагогічних працівників — це зовнішнє оцінювання їхніх професійних компетентностей з педагогіки та психології, практичних умінь застосовувати сучасні методи і технології навчання тощо. Хто регулює питання сертифікації? Чим вона відрізняється від атестації? Відповідаємо на ці та інші ключові питання щодо сертифікації

Просто про складне: рівні освіти та кваліфікаційні рівні

Рівень освіти — завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, стандартом освіти та відповідає певному рівню Національної рамки кваліфікацій. Як співвідносяться рівні освіти та кваліфікаційні рівні?

Просто про складне: зміни до Порядку організації інклюзивного навчання

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ:

ПРАЦЮЄМО З ПЕДАГОГАМИ

Анкета для педагога-початківця

Секрети оперативного управління для заступника директора школи

ЯК ЗАСТУПНИКУ ДИРЕКТОРА ШКОЛИ

  • організовувати комунікацію
  • планувати роботу
  • ставити завдання і делегувати повноваження
  • мотивувати

Щоб ефективно керувати, заступнику директора важливо володіти технологією оперативного управління, яка дасть змогу реалізовувати поточні плани й реагувати на зміни під час їх виконання. Для цього заступник директора має уміти:

  • вибудовувати комунікацію з педагогами
  • планувати
  • ставити завдання і делегувати повноваження
  • мотивувати

Тест «Атестація педагогічних працівників» № 1, с. 12

Тест «Інклюзивне навчання у загальноосвітньому навчальному закладі» № 2, с. 67

Траєкторія професійного становлення педагога-початківця

Три етапи роботи з педагогом-початківцем № 5, с. 50

РОБОЧА СИТУАЦІЯ

Навчаємо дітей не «клювати» себе за промахи

Зазвичай дорослі вказують дітям на їхні помилки з добрих намірів. Утім, якщо увагу дитини зосереджувати лише на промахах і невдачах, її самооцінка поступово знижується, а ставлення до себе стає негативно-критичним. Така ситуація типова і для школи — часто педагоги не добирають слів для оцінювання результатів діяльності своїх учнів. Навчити дітей протидіяти негативним оцінкам дорослих — завдання практичного психолога.

Трапляється педагог «загрузає» у своїх щоденних висловлюваннях. Часто вони просто «зриваються з язика» без злого наміру. Подолати це надзвичайно складно. Для цього практичний психолог має проводити цілеспрямовану просвітницьку роботу з педагогом. А під час роботи з дітьми у пригоді стане ресурсна гра «Ворона-самоїд»

ТЕСТ ДЛЯ САМОДІАГНОСТИКИ

Викладання навчальних предметів у 2017/2018 навчальному році

Перед початком кожного навчального року Міністерство освіти і науки готує лист із Методичними рекомендаціями про викладання навчальних предметів у загальноосвітніх навчальних закладах. Цьогорічний вийшов на початку серпня. Чи встигли ви з ним ознайомитися? Нумо перевіримо!

Контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи

Як нормативні документи регулюють питання контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів? Перевіряємо свої знання з цієї теми.

Скільки має тривати поточна перевірка у початкових класах? Чи можна виправляти третьокласнику неправильний запис наведенням по написаному? Які види контролю застосовують у початкових класах?

Внутрішньошкільний контроль № 7, с. 55

Екстернат у загальноосвітньому навчальному закладі5, с. 12

Засідання педагогічної ради № 4, с. 12

Організація навчально-виховного процесу в початковій школі № 8, с. 55

Особливості організації тренінгу № 3, с. 14

Проводимо державну підсумкову атестацію

Хто укладає завдання для ДПА? Що написати в табелі учня, який її не складав? Кому можна бути членами атестаційної комісії? Перевірмо свої знання щодо нормативних аспектів ДПА.

Коли потрібно створити комісію для проведення державної підсумкової атестації? Чи можуть батьки бути присутніми під час атестації їхніх дітей? Що написати у табелі учня, який не складав ДПА?

Психологічна служба школи № 6, с. 32

Інструктажі з безпеки життєдіяльності

Здається, навчальний рік лише почався, а школа уже от-от і «піде на канікули». Попереду на учнів чекають екскурсії з класом, відвідини рідних чи звичайне тижневе байдикування. Аби з чистою совістю відправити їх відпочивати, проведіть обов’язковий інструктаж з безпеки життєдіяльності

ТРИМАЄМО НА КОНТРОЛІ

Аналіз уроку: на що звертати увагу № 1, с. 26

Відвідання уроку. Пам’ятка № 1, с. 25

Оцінювання діяльності класного керівника № 4, с. 26

Грай Ганна Використання засобів автомоніторингу в поточному оцінюванні № 3, с. 24

Грай Ганна Внутрішньошкільний контроль: інтеграція науки й досвіду № 7, с. 4

Грай Ганна Контроль під контролем: алгоритм із прикладом № 7, с. 9

Грай Ганна Моніторинг успішності з навчального предмета: координатор — вчитель-предметник № 4, с. 15

Грай Ганна Моніторинг як засіб управління навчально-виховним процесом № 2, с. 4

Грай Ганна Підсумковий моніторинг навчальних досягнень: координатор — заступник директора школи № 4, с. 27

Грай Ганна Проводимо моніторингове дослідження: крок за кроком № 2, с. 17

Тематичний контроль навчальних досягнень

ГОЛОВНЕ В СТАТТІ

  • Рівні контролю
  • Особистісно зорієнтований підхід у питаннях контролю
  • Діагностико-корегувальні заміри навчальних досягнень
  • Контроль роботи з подолання неуспішності

Систематичне отримання інформації за результатами тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів є однією з основних умов ефективного управління освітнім процесом. Адже за відсутності відповідної інформації складно оцінити результативність та ефективність діяльності вчителя. Тематичне оцінювання дає змогу заступнику директора школи встановлювати ступінь сформованості компетенції учнів із різних предметів. Одержати об’єктивну інформацію щодо результативності викладання навчального предмета можна за допомогою науково обґрунтованої технології діагностико-корегувальних замірів

Грай Ганна Як готувати домашнє завдання. Пам’ятка для учнів № 3, с. 43

Ільченко Тамара Емпіричне дослідження мотивації професійної діяльності педагога № 5, с. 28

Ільченко Тамара Професійна компетентність педагогів: оцінювання та самооцінювання № 5, с. 15

Сахно Оксана Урок під мікроскопом № 1, с. 16

Шаповал Ірина Здійснюємо моніторинг ефективності роботи вчителя № 3, с. 17

УПРОВАДЖУЄМО ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ

Кравчук Наталія, Туровець Ганна Лікувальна фізкультура в інклюзивному навчальному закладі № 8, с. 42

Шкурат Людмила Жити — здОрово! або Як експеримент допоміг обрати здоровий спосіб життя № 8, с. 34

Курс на здоров’я, або Здоров’язбережувальні тренінги для учнів

У школі дитина здобуває і відточує знання з різних предметів. Деякі з них її захоплюють, визначають напрям подальшого професійного життя, а деякі забуваються, щойно вона вийде за шкільний поріг. Та є знання, що стають у пригоді абсолютно всім. І йдеться не лише про читання, письмо і лічбу. Базовими є і знання про збереження здоров’я. Адже, як казав німецький фізіолог і натураліст Йоганн Мюллер, «людина, яка заздалегідь подбала про своє здоров’я, подібна реміснику, який заздалегідь наточив свої інструменти»

ФОРМУЄМО ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Пєтушкова Лариса, Смотрін Володимир Вивчаємо вплив дорослих на дітей: діагностичний мінімум № 2, с. 20

ФОРМУЄМО ПРОФЕСІЙНІ КОМПЕТЕНЦІЇ

Е-журнал: хочеш гортаєш, хочеш друкуєш

Як часто, перечитавши статтю в друкованому журналі, ви розуміли, що вельми потрібна ця інформація, але в електронному вигляді. Що робити? Не передруковувати ж текст вручну. Із ситуації виходили — копіювали, сканували, розпізнавали, форматували… Задовольнить ці потреби читача саме електронний журнал, адже його функціонал можна застосовувати до кожної публікації.

Перед вами електронний журнал «Заступник директора школи». Які переваги він має? І як сповна ними користуватися? Ознайомтеся з функціоналом е-журналу

Е-журнал: використовуйте професійні можливості сповна

Журнал «Заступник директора школи» із січня 2018 року виходитиме і в електронній версії — ezavuch.Експертус.com.ua. Дізнайтеся, як користуватися електронним журналом та які бонуси мають ті заступники директорів шкіл, що користуватимуться обома версіями журналу одночасно.

Аби стати ще ближчим до читачів і вчасно надавати практично корисні поради, фаховий журнал «Заступник директора школи» із січня 2018 року виходитиме і в онлайн-форматі — як електронний журнал. Він буде розміщений за адресою ezavuch.Експертус.com.ua і доступний для читачів цілодобово з будь-якого пристрою, підключеного до інтернету.

ШПАРГАЛКА

9 порад для батьків: як допомогти дитині адаптуватися до школи № 8, с. 51

Шкільний інформаційний стенд: що, як і де

Належно оформлений стенд дає змогу ефективніше доносити інформацію. За ним можна скласти уявлення про рівень освітнього процесу і творчий потенціал педагогічного колективу. Інформаційні стенди розмістіть в холі, коридорах, навчальних кабінетах, учительській кімнаті, актовій залі, їдальні та інших доступних місцях. Оформлюючи стенди, враховуйте, для кого вони призначені — учнів початкової, середньої чи старшої школи, педагогів, батьків та інших відвідувачів школи

Освітній процес: права та обов’язки педагогічних працівників

Права та обов’язки батьків учнів

Права та обов’язки учнів

Циклограма контролю організації виховного процесу № 7, с. 26

Як навчати дітей з домінантною правою півкулею мозку. Рекомендації для вчителя початкових класів № 8, с. 52

Як подолати труднощі педагогу-початківцю № 5, с. 54

Святенко Олена Види внутрішньошкільного контролю № 7, с. 20

Святенко Олена Організація внутрішньошкільного контролю: чек-ліст № 7, с. 24

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді