Організація внутрішньошкільного контролю — одна з найскладніших функцій адміністрації навчального закладу. На відміну від інспектування, внутрішньошкільний контроль здійснюють безпосередньо працівники загальноосвітнього навчального закладу відповідно до планів роботи.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Одна з форм внутрішньошкільного контролю — педагогічний нагляд, коли провадять моніторингове спостереження за суб’єктами освітнього процесу, щоб:
- виявити позитивні тенденції і стимулювати їх розвиток
- запобігти можливим помилкам тощо.
Об’єктами внутрішньошкільного контролю загалом та педагогічного нагляду зокрема найчастіше є:
- навчальний процес
- виховний процес
- методична робота
- науково-дослідницька та експериментальна діяльність
- стан учнівського, педагогічного та батьківського колективів
- матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу.
Педагогічний нагляд, на відміну від контролю, більш демократизований, не містить категоричних висновків. Оскільки в Концепції нової української школи проголошено розширення автономії вчителя, за педагогічним наглядом як формою контролю — майбутнє.
Методи внутрішньошкільного контролю
Найпоширенішими методами внутрішньошкільного контролю є такі, як:
- спостереження та аналізування уроків і виховних занять
- аналізування шкільної документації
- аналізування робіт учнів
- бесіди з учителями, учнями та батьками учнів
- проведення директорських контрольних робіт та опитувань учнів із програмового матеріалу
- діагностичні зрізи знань учнів
- анкетування
- тестування
- хронометраж.
Методи внутрішньошкільного контролю застосовують комплексно. У такому разі інформація, отримана за допомогою цих методів, доповнює одна одну.
Класифікація внутрішньошкільного контролю
Критерій | Види внутрішньошкільного контролю |
За часом здійснення |
|
За змістовою спрямованістю |
|
За підпорядкованістю |
|
За обсягом охоплення об’єкта контролю |
|
За джерелами даних |
|
За частотою організації |
|
За періодичністю проведення контрольних заходів |
|
За часом здійснення контрольних дій |
|
За інтенсивністю організації |
|
За напрямом діяльності |
|
Технологічні кроки контролю
Розрізняють основні технологічні кроки внутрішньошкільного контролю, які повторюються незалежно від того, що є об’єктом контролю.
Під час будь-якого контролю слід:
- зібрати інформацію про стан і функціонування об’єкта дослідження
- продіагностувати процеси розвитку цього об’єкта
- проаналізувати виявлений стан справ
- здійснити експертизу досягнення цілей
- прийняти управлінське рішення
- оцінити ефективність стратегій, успіхів і прорахунків.
Планування
Для ефективної організації необхідне планування. Зокрема, в річному плані роботи навчального закладу можна передбачити розділ «Організація контрольно-оцінювальної діяльності». У ньому зазначити:
- заходи контролю різних напрямів освітньої діяльності закладу
- теми засідань педагогічної ради з аналізом результатів контрольно-оцінювальної діяльності
- тематику аналітичних наказів із контрольно-оцінювальної діяльності
- плани роботи всіх колегіальних органів управління навчальним закладом.
Це необхідно для рівномірного розподілу контрольних заходів на рік.
Задля ефективного використання плану внутрішньошкільного контролю можна структурувати його за прикладом:
№ з/п | Зміст заходу | Термін | Відповідальний | Вид контролю | Форма узагальнення |
Контрольні заходи зазвичай структурують за видами діяльності, як-от:
- дотримання нормативно-правових засад в освітній діяльності
- організація навчально-виховного процесу
- функціонування виховної системи закладу
- якість науково-методичного супроводу педагогічної діяльності
- забезпечення комфортних умов і створення сприятливого мікроклімату
- збереження матеріальних цінностей і розвиток матеріально-технічної бази.
Результат внутрішньошкільного контролю — це підстава для прийняття управлінських рішень. Адже мета контролю — запобігти помилкам і недолікам у навчально-виховному процесі або своєчасно їх виявити й виправити.
В умовах демократизації освіти керівникам навчальних закладів доцільно наближати внутрішньошкільний контроль до педагогічного нагляду. Тому тотальні й фронтальні форми контролю варто дозувати.
Що необхідно знати про внутрішньошкільний контроль
Форми контролю |
| ||
Технології |
| ||
Методи | загальнонаукові |
| |
емпіричні |
| ||
специфічні |
| ||
Рівні контролю |
| ||
Об’єкти контролю |
|
За матеріалами Оксани БОДНАР,
доц. каф. педагогіки та менеджменту освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, д-ра пед. наук,
ж. «Заступник директора школи»