Усе про внутрішньошкільний контроль і дещо про нову тенденцію

Внутрішньошкільний контроль, моніторинг педагогічних процесів і явищ — ціла наука, а вміння успішно його здійснити — мистецтво. Не вдаючись у деталі, окреслимо основні моменти внутрішньошкільного контролю

Організація внутрішньошкільного контролю — одна з найскладніших функцій адміністрації навчального закладу. На відміну від інспектування, внутрішньошкільний контроль здійснюють безпосередньо працівники загальноосвітнього навчального закладу відповідно до планів роботи.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Одна з форм внутрішньошкільного контролю — педагогічний нагляд, коли провадять моніторингове спостереження за суб’єктами освітнього процесу, щоб:

  • виявити позитивні тенденції і стимулювати їх розвиток
  • запобігти можливим помилкам тощо.

Об’єктами внутрішньошкільного контролю загалом та педагогічного нагляду зокрема найчастіше є:

  • навчальний процес
  • виховний процес
  • методична робота
  • науково-дослідницька та експериментальна діяльність
  • стан учнівського, педагогічного та батьківського колективів
  • матеріально-технічне забезпечення навчально-виховного процесу.

Педагогічний нагляд, на відміну від контролю, більш демократизований, не містить категоричних висновків. Оскільки в Концепції нової української школи проголошено розширення автономії вчителя, за педагогічним наглядом як формою контролю — майбутнє.

Методи внутрішньошкільного контролю

Найпоширенішими методами внутрішньошкільного контролю є такі, як:

  • спостереження та аналізування уроків і виховних занять
  • аналізування шкільної документації
  • аналізування робіт учнів
  • бесіди з учителями, учнями та батьками учнів
  • проведення директорських контрольних робіт та опитувань учнів із програмового матеріалу
  • діагностичні зрізи знань учнів
  • анкетування
  • тестування
  • хронометраж.

Методи внутрішньошкільного контролю застосовують комплексно. У такому разі інформація, отримана за допомогою цих методів, доповнює одна одну.

Класифікація внутрішньошкільного контролю

Критерій

Види внутрішньошкільного контролю

За часом здійснення

За змістовою спрямованістю

  • адміністративний
  • психолого-педагогічний
  • фінансово-економічний
  • бухгалтерський
  • правовий
  • технічний
  • технологічний
  • кадровий
  • санітарно-гігієнічний
  • спрямований на забезпечення безпеки життєдіяльності

За підпорядкованістю

  • контроль, обумовлений посадовим статусом — інспекторський, директорський
  • децентралізований контроль — колективний, громадський, взаємоконтроль, самоконтроль

За обсягом охоплення об’єкта контролю

За джерелами даних

  • документальний
  • фактичний
  • автоматизований

За частотою організації

  • первинний
  • повторний
  • узагальнювальний

За періодичністю проведення контрольних заходів

  • систематичний
  • періодичний
  • епізодичний (вибірковий)
  • спонтанний

За часом здійснення контрольних дій

  • попередній
  • поточний
  • заключний

За інтенсивністю організації

  • перманентний — моніторинговий
  • класичний — той, що здійснюється в традиційному режимі
  • середньої інтенсивності — експертний, перевірка
  • жорсткий контроль — інспекторський, адміністративний

За напрямом діяльності

  • педагогічний
  • навчальний
  • виховний
  • освітньо-виховний
  • громадський
  • господарський

Технологічні кроки контролю

Розрізняють основні технологічні кроки внутрішньошкільного контролю, які повторюються незалежно від того, що є об’єктом контролю.

Під час будь-якого контролю слід:

  • зібрати інформацію про стан і функціонування об’єкта дослідження
  • продіагностувати процеси розвитку цього об’єкта
  • проаналізувати виявлений стан справ
  • здійснити експертизу досягнення цілей
  • прийняти управлінське рішення
  • оцінити ефективність стратегій, успіхів і прорахунків.

Планування

Для ефективної організації необхідне планування. Зокрема, в річному плані роботи навчального закладу можна передбачити розділ «Організація контрольно-оцінювальної діяльності». У ньому зазначити:

  • заходи контролю різних напрямів освітньої діяльності закладу
  • теми засідань педагогічної ради з аналізом результатів контрольно-оцінювальної діяльності
  • тематику аналітичних наказів із контрольно-оцінювальної діяльності
  • плани роботи всіх колегіальних органів управління навчальним закладом.

Це необхідно для рівномірного розподілу контрольних заходів на рік.

Задля ефективного використання плану внутрішньошкільного контролю можна структурувати його за прикладом:

№ з/п

Зміст заходу

Термін

Відповідальний

Вид контролю

Форма узагальнення

Контрольні заходи зазвичай структурують за видами діяльності, як-от:

  • дотримання нормативно-правових засад в освітній діяльності
  • організація навчально-виховного процесу
  • функціонування виховної системи закладу
  • якість науково-методичного супроводу педагогічної діяльності
  • забезпечення комфортних умов і створення сприятливого мікроклімату
  • збереження матеріальних цінностей і розвиток матеріально-технічної бази.

Результат внутрішньошкільного контролю — це підстава для прийняття управлінських рішень. Адже мета контролю — запобігти помилкам і недолікам у навчально-виховному процесі або своєчасно їх виявити й виправити.

В умовах демократизації освіти керівникам навчальних закладів доцільно наближати внутрішньошкільний контроль до педагогічного нагляду. Тому тотальні й фронтальні форми контролю варто дозувати.

Що необхідно знати про внутрішньошкільний контроль

Форми контролю

  • атестація
  • перевірка
  • самоаналіз

Технології

  • експертиза
  • моніторинг
  • огляд
  • інспектування

Методи

загальнонаукові

  • аналіз
  • синтез
  • індукція
  • дедукція
  • редукція
  • аналогія
  • моделювання
  • абстрагування
  • експеримент тощо

емпіричні

  • інвентаризація
  • контрольні заміри знань учнів (проміжне діагностування)
  • контрольні перевірки виконання планів
  • статистична перевірка
  • взаємоперевірка
  • взаємовідвідування уроків
  • метод зіставлення
  • службове розслідування
  • письмове та усне опитування тощо

специфічні

  • експертне оцінювання
  • оцінювання ергономічних параметрів матеріальних об’єктів
  • перевірка санітарно-технічних умов
  • прогнозування напрямів розвитку навчального закладу
  • методи математичної статистики тощо

Рівні контролю

Об’єкти контролю

  • освітня діяльність навчального закладу
  • підсистеми навчального закладу — навчальна, виховна, самоуправлінська тощо
  • окремі об’єкти — діяльність учителя-предметника, учня, робота методичного об’єднання, класного керівника тощо

За матеріалами Оксани БОДНАР,
доц. каф. педагогіки та менеджменту освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, д-ра пед. наук,
ж. «Заступник директора школи»

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді