Індивідуальна програма розвитку учня школи

Автор
психолог, канд. пед. наук, тренер і консультант освітніх проєктів з питань інклюзивного навчання, співзасновник приватного закладу «Сад можливостей Щастя Кідс»
Якщо у вашому закладі освіти є учні з особливими освітніми потребами, то для них потрібно розробити індивідуальну програму розвитку. Хто розробляє цей документ, на основі якої інформації та які частини він має містити?
 Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими освітніми потребами🎁 Тримайте подарунок від редакції Вищої школи освітнього менеджменту:                       
              Як розробити індивідуальну програму розвитку дитини  

                     Скачати

Порядок організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти затверджено Постановою КМУ від 15 вересня 2021 р. № 957. На основі цього документа заклад освіти організовує навчання учнів з особливими освітніми потребами. Розглянемо технологію індивідуального планування у навчанні дітей з ООП. Вона складається із чотирьох взаємопов’язаних компонентів:

  • вивчення можливостей і потреб дитини;
  • розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР);
  • впровадження ІПР;
  • моніторинг ІПР, перегляд та внесення змін.

Індивідуальна програма розвитку учня з особливими освітніми потребами — це...

Індивідуальна програма розвитку учня — це документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання учня з особливими освітніми потребами. В індивідуальній програмі розвитку учня закріплююють перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб і послуг для розвитку учня. ІПР учня розробляють фахівці закладу загальної середньої освіти з обов’язковим залученням батьків дитини.

Індивідуальна програма розвитку учня — обов’язковий і важливий документ для забезпечення освітніх потреб дитини. ІПР забезпечує індивідуалізацію навчання, адаптацію та модифікацію змісту навчальних предметів та/або інтегрованих курсів.

Індивідуальна програма розвитку зберігається в особовій справі учня три роки. Батьки (інші законні представники) учня можуть отримати копію індивідуальної програми розвитку на вимогу. У разі відрахування, переведення учня до іншого закладу освіти копія індивідуальної програми розвитку подається батьками (іншими законними представниками) учня до закладу освіти, де він продовжує здобуття освіти.

Хто складає індивідуальну програму розвитку для дитини

Команда психолого-педагогічного супроводу (далі — команда супроводу) працює над розробленням і реалізацією ІПР, а також забезпечує супровід дитини в освітньому процесі.

Склад команди супроводу:
  • представники адміністрації — директор, заступник директора з НВР;
  • вчителі;
  • асистент вчителя, практичний психолог, вчитель-дефектолог, вчитель-логопед;
  • батьки дитини з особливими освітніми потребами.

Основні завдання команди супроводу з розроблення ІПР:

1) зібрати інформацію про особливості дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби, щоб визначити та реалізувати належну підтримку, створити умови для навчання, залучити додаткових фахівців;

2) всебічно обговорити особливості розвитку дитини з урахуванням інформації різних фахівців, щоб визначити характер і причини труднощів, які виникають у дитини під час взаємодії з освітнім середовищем; прийняти консолідоване рішення щодо видів підтримки, специфіку організації навчання з урахуванням рекомендацій фахівців ІРЦ;

3) з’ясувати сильні сторони дитини, її потенціал розвитку, актуалізувати позитивні особистісні якості;

4) розробити й реалізувати ІПР дитини;

5) здійснювати моніторинг динаміки розвитку дитини, консультувати й вирішувати складні, конфліктні ситуації;

6) вести документацію (щоденник спостережень), що відображає актуальний розвиток дитини, динаміку її стану, рівень шкільної успішності; збирати портфоліо.

Для розроблення ІПР та забезпечення якісного навчання дітей з ООП важливим є висновок фахівців ІРЦ, які проводять комплексне оцінювання особливостей розвитку й визначення потреб. Таке комплексне оцінювання можна провести за місцем навчання та/або проживання дитини (Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затверджене постановою КМУ від 12.07.2017 № 545). Фахівці ІРЦ надають рекомендації педагогам закладу освіти щодо адаптації освітнього середовища з визначенням конкретних стратегій навчання й напрямів корекційно-розвиткової роботи з дитиною.  

Вивчення можливостей і потреб відбувається з моменту зарахування дитини до закладу освіти. Учасники команди супроводу знайомляться з результатами комплексної оцінки, яку проводять фахівці ІРЦ, і проводять власне спостереження за дитиною у класі.

ІПР дитини з особливими освітніми потребами

Як скласти індивідуальну програму розвитку

Розроблення ІПР передбачає:

  • визначення сильних сторін і потреб дитини;
  • планування послуг, які надаватимуться;
  • уточнення інформації про індивідуальні особливості дитини;
  • встановлення типу курикулуму для кожної дисципліни (адаптація чи модифікація ІПР);
  • визначення необхідних адаптацій середовища чи додаткових пристосувань;
  • визначення цілей і завдань в роботі з дитиною;
  • обговорення стратегій освітньої діяльності.

Щоб розробити ІРП, пройдіть чотири кроки. Ці кроки і будуть частинами ІПР.

Крок 1. Обговоріть результати вивчення, визначте сильні сторони дитини.

Визначити сильні сторони дитини — першочергове завдання у плануванні роботи з нею. Виявлені на початковому етапі роботи з дитиною психофізичні особливості, рівень її розвитку, потенційні можливості щодо опанування навчальним матеріалом, їхній ретельний аналіз — основа для розроблення цілей і завдань під час планування подальшої роботи. Тому кожен фахівець команди, вивчаючи відповідно до своєї компетенції сферу розвитку дитини, має детально фіксувати результати, які потім всі обговорюють на спільному засіданні.

Які питання розглядати під час зустрічі з обговорення результатів комплексного вивчення індивідуальних особливостей і потреб дитини?

  1. Який теперішній рівень досягнень дитини?
  2. Якою є поведінка дитини, яких змін вона потребує для покращення процесу навчання?
  3. З удосконалення / розвитку яких навичок необхідно розпочати?
  4. У яких сферах розвитку необхідно надати допомогу?
  5. Яких фахівців необхідно залучити?
  6. Скільки часу на тиждень триватимуть заняття з фахівцями або додаткові заняття?
  7. Чи потрібен дитині супровід і який саме?
  8. Які адаптації чи модифікації курикулуму необхідно здійснити?
  9. Які адаптації середовища, технічного забезпечення необхідно здійснити?
  10. Які зміни у розкладі мають відбутися?
  11. Які заходи запропонувати для співпраці з іншими дітьми?
  12. У яких заходах, крім навчальних, дитина братиме участь?

Крок 2. Визначте цілі й завдання в роботі з дитиною.

Планування освітньої діяльності передбачає визначення індивідуальних цілей і завдань для досягнення дитиною очікуваних результатів у засвоєнні знань, формуванні умінь і навичок, поведінки тощо. Для ефективності планування діяльності на рік оберіть три цілі стосовно тих сфер, у розвитку яких дитина потребує допомоги.

Етапи індивідуальної програми розвитку: ПОРАДИ ЕКСПЕРТА

Щоб правильно сформулювати завдання, команда супроводу:

  • визначає головні складники в досягненні індивідуального очікуваного результату;
  • організовує ці складники в певній послідовності;
  • описує, як саме дитина має продемонструвати володіння навичками, передбаченими короткотерміновим завданням;
  • встановлює термін, до якого вона має засвоїти ці навички;
  • визначає умови, за яких учень має демонструвати відповідну поведінку, наприклад, середовище, необхідний рівень допомоги, потрібне обладнання);
  • вказує критерії, наприклад, правильність / точність, тривалість, частота, стандарт виконання очікуваних дій / поведінки, за якими можна оцінити досягнення навчальної мети, передбаченої цим короткотерміновим завданням.

Крок 3. Адаптуйте чи модифікуйте курикулум.

Ступінь комплексності ІПР пов’язаний зі специфічними потребами дитини. Щоб діти засвоювали матеріал на рівні вимог типової освітньої програми, вчитель застосовує технологію диференційованого викладання. Вона передбачає створення освітнього середовища для кожного учня з використанням різноманітних підходів до навчання.

Однак є незначна кількість дітей, які потребують зміни курикулуму завдяки адаптації або модифікації змісту освітньої програми. Для цього проаналізуйте психолого-педагогічну характеристику дитини й вирішіть, у якому обсязі вона вивчатиме матеріал типової освітньої програми, працюватиме над передбаченими нею очікуваними результатами (у випадку адаптації змісту освітньої програми) чи працюватиме над своїми індивідуальними очікуваними результатами (у випадку модифікації змісту освітньої програми).

У випадку модифікації курикулуму потрібно розробити індивідуальний навчальний план дитини з ООП, який є частиною ІПР.

Модифікований курикулум реалізують, забезпечуючи доступність змісту й розширення компонентів загальної освітньої програми. При цьому відбувається чергування колективної та індивідуальної форм навчальної діяльності. Для дітей з ООП створюють умови для виконання індивідуальної роботи на різних етапах уроку залежно від їхніх можливостей і потреб. Зокрема, для дитини з порушеннями інтелектуального розвитку використовують різні форми опрацювання змісту індивідуальної освітньої програми:

  • індивідуальна форма роботи з педагогом у разі повної модифікації програми навчального предмету;
  • поєднання фронтальної, групової роботи у класі та індивідуальної роботи з асистентом на певному етапі уроку;
  • фронтальна та групова робота за адаптованими матеріалами без модифікації курикулуму з підтримкою асистента вчителя.

У разі адаптованого чи модифікованого курикулуму важливо використовувати різні методи й інструменти оцінювання, щоб визначати прогрес дитини з ООП.

ІПР дитини з особливими освітніми потребами — зразок

Крок 4. Визначте додаткові освітні послуги.

Ефективність освітнього процесу значною мірою залежить від надання додаткових послуг, які реалізують під час корекційно-розвиткових занять з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дитини. Залежно від виявлених потреб у структурі ІПР зазначають розклад занять із додатковими фахівцями (спеціальним педагогом, практичним психологом та іншими), вказують кількість і тривалість таких занять з дитиною.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді