За набрання чинності запроектованого основного закону про освіту інклюзивне навчання визначатимуть як систему освітніх послуг, гарантованих державою.
Нині процес організації та створення інклюзивних класів урегульовано Порядком організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, затвердженим постановою КМУ від 15.08.2011 № 872. Та для громадського обговорення вже висунуто зміни до цього порядку.
Які особливості створення інклюзивних класів нині, і як буде у разі прийняття проектованих змін.
Хто що робить
Умови створення інклюзивних класів
Рішення про створення інклюзивного класу приймає керівник загальноосвітнього навчального закладу з огляду на заяви батьків дітей з особливими освітніми потребами. При цьому в школі мають бути спеціальні:
- засоби для доступності приміщень закладу — пандус, кнопка виклику
- необхідні штатні одиниці педагогічних кадрів, зокрема асистент вчителя
- умови організації психолого-педагогічного супроводу
- навчально-методична та навчально-дидактична база
- облаштовані кабінети, як-от психологічного розвантаження для проведення корекційно-розвиткових занять
- співпраця з батьківською громадськістю.
Наказ про створення інклюзивного класу
У наказі про створення інклюзивних класів зазначають:
- у яких класах провадитимуть інклюзивну форму освіти
- списки дітей з особливими потребами
- кількість корекційно-розвиткових занять для кожної дитини з огляду на висновки ПМПК
- окреслюють коло обов’язків:
– асистентів вчителя
– практичного психолога.
Посада | Завдання | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
Зазвичай контроль за організацією діяльності інклюзивних класів покладають на заступника директора з навчально-виховної роботи.
Яка наповнюваність інклюзивних класів
Підставою для зарахування дитини з особливими освітніми потребами є:
- витяг з протоколу засідання ПМПК з рекомендаціями щодо навчання дитини
- заява батьків.
Справи керівника на ЛИСТОПАД
Документи інклюзивного класу
Після комплектування інклюзивного класу для кожного учня з особливими освітніми потребами індивідуально розробляють:
документ | учасники | |
Навчальний план — керуючись висновками ПМПК та змістом робочого навчального плану закладу |
| |
Адаптована навчальна програма | ||
Кількість годин для корекційно-розвиткових занять відповідно до висновку ПМПК |
| |
Розклад уроків |
|
У загальноосвітньому навчальному закладі з інклюзивною формою навчання зазвичай формують такі документи:
- наказ відділу (управління) освіти про організацію інклюзивної форми навчання
- накази директора школи про:
– організацію інклюзивного класу
– склад групи фахівців індивідуального супроводу учня
- посадові інструкції асистентів учителя (перелік документів, які вестиме працівник, не визначено, тому поки що він формує їх собі сам)
- заяви батьків
- витяги з протоколів засідань ПМПК та рекомендації щодо навчання дитини
- копії свідоцтв про народження
- індивідуальні програми розвитку
- розклади уроків, узгоджені з батьками.