Як адаптується дитина в дошкільному закладі

Легко сказати «Адаптація кожної дитини, яка прибуває до дошкільного закладу, відбувається по-різному». А от як вирізняти це «по-різному»?

Як допомогти педагогу повернутися до роботи

Зі зміною звичних умов життя необхідна перебудова раніше сформованого стереотипу дитячої поведінки, що вже усталений у віці двох–трьох років.

У дітей в період адаптації можуть порушуватися:

  • сон
  • апетит
  • настрій
  • терморегуляція
  • набуті навички.

На характері й тривалості адаптаційного періоду позначаються:

  • вік
  • стан здоров’я
  • загальний рівень розвитку
  • індивідуальні особливості
  • адаптаційні механізми організму
  • загартованість організму
  • набуті навички самообслуговування
  • досвід спілкування з дорослими та ровесниками.

Процес адаптації контролюють:

  • вихователі
  • медичні працівники
  • практичний психолог.

Ступені адаптації дитини до нових умов

Основні показники ступеня адаптації дитини до нових умов:

  • строки нормалізації поведінки
  • частота й тривалість захворювань
  • прояви невротичних реакцій.

З огляду на ці показники визначають три ступені адаптації.

Легкий ступінь

У дитини нормалізується поведінка протягом місяця. Зрештою новачок:

  • починає спокійно чи й радісно ставитися до дитячого колективу
  • проявляє зацікавленість до навколишнього середовища.

Настрій бадьорий, хоча і не без незначного ранкового плачу.

Дещо погіршений апетит на кінець першого тижня досягає звичайного рівня.

Сон поновлюється протягом 10–15 днів.

Взаємини з близькими людьми не порушуються. Дитина легко прощається, швидко відволікається, її цікавлять й інші дорослі.

До того ж дитина доволі активна, але не збуджена. Ставлення до дітей може бути як байдужим, так і зацікавленим. Інтерес до оточення поновлюється протягом двох–трьох тижнів (за участі дорослих).

Розвиток мовлення загальмовується, але дитина відгукується і виконує певні прохання чи вказівки дорослих. До кінця першого місяця в неї поновлюється активне мовлення.

Захисні сили організму значно не знижені, до кінця третього тижня відновлюються. Хворіє дитина:

  • не частіше як раз на місяць
  • не довше десяти днів
  • без ускладнень.

Ознак невротичних реакцій у дитини немає.

Середній ступінь

Порушення в поведінці та загальному стані дитини виразніші і триваліші.

Сон нормалізується лише за 20–40 днів. Тоді ж поновлюється апетит.

Настрій нестійкий протягом місяця, значно знижена активність. Новачок:

  • стає плаксивим, малорухливим
  • не намагається досліджувати нове оточення
  • не використовує набутих раніше побутових навичок.

У грі дитина:

Усі ці зміни тривають п’ять–шість тижнів.

Ставлення дитини до дорослих:

  • близьких — емоційно-збуджене (плач, крик під час розлучення)
  • інших — вибіркове.

Однолітки дитині байдужі, хоча може бути й зацікавлення.

Захворюваність дитини в адаптаційний період:

  • до двох разів на місяць
  • не більше 12 днів
  • без ускладнень.

Вага тіла дитини незмінна чи несуттєва знижена. Проте з’являються ознаки невротичних реакцій:

  • вибірковість у ставленні до дорослих та однолітків
  • спілкування лише за певних умов.

Яскраво виражені зміни в самопочутті дитини:

  • порушення травлення
  • блідість
  • пітливість
  • «тіні» під очима
  • «палаючі» щоки тощо.

Найбільше вони виражені перед початком захворювання, зазвичай це гостра респіраторна інфекція.

Тяжкий ступінь

Тривожною є тяжка адаптація.

Дитина тривало і тяжко хворіє, одне захворювання майже без перерви змінює інше. Захисні сили організму ослаблені, несприятливо позначаючись на фізичному та психічному розвитку дитини.

Знаковим проявом тяжкого ступеня перебігу адаптації є неадекватна поведінка дитини, що межує з невротичним станом.

Дитина погано засинає, сон короткий зі скрикуваннями, плачем та пробудженнями.

Апетит погіршується сильно й надовго. Можуть бути:

  • стійка відмова від їжі
  • невротичне блювання за спроби дитину нагодувати.

Також імовірні:

  • функціональні порушення
  • безконтрольні випорожнення.

За тяжкої адаптації дитина:

Ставлення до близьких емоційно-збуджене, позбавлене практичної взаємодії. Дитина не реагує на запрошення взяти участь у будь-якій справі. Говорити не хоче або простежується затримка мовленнєвого розвитку на значний період.

Гендерне виховання дітей дошкільного віку

Зауважте!

Дитина, яка бурхливо виражає свій протест проти нових умов — криком, плачем, вередуванням, чіпляючись за маму, падаючи на підлогу, — викликає менше хвилювань у психологів і лікарів, аніж дитина, яка ціпеніє, стає байдужою до того, що з нею відбувається. Така апатія є типовим проявом дитячої депресії, через яку погіршується загальний стан дитини.

Поліпшення стану дитини відбувається вкрай повільно, протягом кількох місяців.

Серед невротичних реакцій дитини за тяжкої адаптації:

  • блювання
  • пристрасть до особистих речей
  • страхи
  • некерована поведінка
  • прагнення сховатися від дорослих
  • істеричні реакції
  • тремор підборіддя і пальчиків тощо.

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді