Свою роботу педагогічна рада провадить відповідно до потреб загальноосвітнього навчального закладу.
Функції педагогічної ради
Як колегіальний орган, педагогічна рада у школі виконує чітко окреслені функції:
Управлінська |
| |
| ||
| ||
| ||
Прогностична |
| |
| ||
| ||
Діагностична |
| |
| ||
| ||
Нормативна |
| |
| ||
Експертна |
| |
Контрольна |
| |
| ||
Методична |
| |
| ||
| ||
Інформаційна |
| |
| ||
Навчальна |
| |
| ||
| ||
Мотиваційна |
| |
| ||
Аналітична |
| |
| ||
Організаційна |
| |
| ||
Коригувальна |
| |
Пропагандистська |
|
Циклограма діяльності педагогічної ради
Засідання педагогічної ради
Роботу педагогічної ради в загальноосвітньому навчальному закладі планують на перспективу (3-5 років). Для цього основні теми, над якими працює заклад, розподіляють по роках, ураховуючи:
- результати діагностичного вивчення діяльності педагогічного колективу
- інтереси, запити й практичні потреби педагогів.
Кілька прикмет: створює безпечний і комфортний освітній простір у закладі, реалізує власні уявлення про виховання, навчання і розвиток, забезпечує умови для самореалізації дітей та педагогів.
Засідання педагогічної ради відбуваються не рідше ніж чотири рази на рік.
♦ методичним |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
♦ організаційним |
| |
| ||
| ||
| ||
| ||
|
Водночас, реагуючи на виклики часу, педагогічна рада школи:
- визначає стратегію розвитку закладу
- виокремлює найактуальніші проблеми та напрями діяльності закладу на новий навчальний рік
- організовує програмно-методичне забезпечення стратегічних напрямів діяльності закладу
- шукає умови для реалізації послідовних системних змін, спрямованих на розвиток закладу
- аналізує стан виконання навчальних програм, ефективність роботи методичної служби задля поліпшення їх якості
Види засідань педагогічної ради
Підготовка до засідання педагогічної ради
До засідання зазвичай готуються півтора-два місяці. У цей час працює творча (ініціативна) група.
Алгоритм підготовки може бути таким:
- вибір теми педагогічної ради, визначення її цільових орієнтирів, форми проведення
- видання наказу «Про підготовку до засідання педагогічної ради», яким директор школи:
– затверджує склад творчої групи, осіб, які відповідають за підготовку до проведення засідання
– конкретизує завдання, терміни їх виконання, виконавців
- проведення розширеного засідання з творчою групою, окреслення кола питань для обговорення педагогічною радою
- формування робочих груп (3–5 осіб) з підготовки окремих питань до засідання педагогічної ради
- визначення завдань для робочих груп, проведення детального інструктажу членів груп про мету, завдання, зміст, форми роботи щодо підготовки педагогічної ради, раціональний розподіл завдань між членами робочих груп
- складання плану підготовки і проведення засідання
- розроблення переліку науково-методичної літератури з теми засідання для індивідуального та колективного опрацювання педагогами
- організація вивчення науково-педагогічної літератури, наявного досвіду з проблеми педагогічної ради
- складання картотеки перспективного педагогічного досвіду з теми засідання, ознайомлення педагогів зі станом проблеми в педагогічній практиці
- оформлення тематичних виставок, інформаційних стендів
- проведення семінарів-тренінгів, семінарів-практикумів, круглих столів з визначеної теми
- розроблення діагностичного інструментарію (анкети, тести, опитувальники тощо) для аналізу проблеми
- розроблення програми дослідження (проведення анкетування, тестування, співбесід, вивчення портфоліо учнів і педагогів), оброблення, аналіз та узагальнення отриманих діагностичних даних; підготовка наочності (таблиць, діаграм, графіків тощо)
- відвідування і взаємовідвідування уроків, занять гуртків, їх аналіз у контексті теми педагогічної ради
- підготовка матеріалів на засідання педагогічної ради (плану-сценарію педагогічної ради, проекту рішення, роздаткових матеріалів для учасників тощо)
- оформлення приміщення, в якому відбуватиметься засідання педагогічної ради.
Мозковий штурм —
Творча група
Творчу групу створюють тому, що всьому педагогічному колективу важко одразу налаштуватися на вивчення проблеми, запропонованої у порядку денному засідання педагогічної ради. Отож потрібно, щоб хтось торував шлях, розробляв і реалізовував на практиці план, в якому було б чітко зазначено, що і як робити.
Склад творчої групи — найбільш досвідчені і теоретично підготовлені педагоги, які виявили зацікавленість і бажання працювати над темою засідання педагогічної ради. Виправдовує себе й невеликий склад творчої групи (5–9 осіб), оскільки необхідно забезпечити контактність, постійний обмін думками, мобільність її учасників. Керує творчою групою представник адміністрації навчального закладу.
Орієнтовно члени творчої групи працюють у такому порядку:
- вивчають науково-педагогічну літературу, перспективний педагогічний досвід з проблеми, винесеної на засідання педагогічної ради, консультуються у фахівців
- розробляють бібліографічний покажчик літератури, анотовану картотеку напрацьованого досвіду з теми
- організовують тематичні виставки науково-педагогічної літератури
- визначають цільові орієнтири та завдання педагогічної ради, планують заходи, що забезпечуватимуть їх реалізацію, досягнення очікуваних результатів
- інформують педколектив: випускають методичні бюлетені, інформаційні вісники, оформлюють інформаційні стенди
- розробляють програми дослідження, діагностичного інструментарію для учнів, педагогів, батьків, анкетування
- аналізують та оформлюють результати діагностики в контексті теми засідання педради
- виготовляють наочність, ілюстративні матеріали для учасників засідання.
План підготовки до засідання педагогічної ради
Дієвість підготовчого етапу залежить від якості його планування.
Складаючи план підготовки до засідання педагогічної ради:
- чітко визначають цільові орієнтири, очікувані результати педагогічної ради
- ураховують рівень науково-методичної компетентності педагогів, їхні інтереси і потреби
- передбачають залучити до обговорення якомога більшу кількість педагогів.
Детально розроблений план орієнтує педагогічний колектив на якісну і своєчасну підготовку до засідання педагогічної ради, стимулює творчу активність педагогів, підвищує персональну відповідальність виконавців. Але розроблення плану — це лише початок справи. Адміністрація навчального закладу має забезпечити його якісну реалізацію.