Основи фінансової грамотності — дошкільникам

Автор
фахівець з дошкільної освіти, редактор освітянських видань, Київ
Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.
Фінансова грамотність дошкільниківФормуємо основи фінансової грамотності у дошкільників. Анкета для батьків 
  СКАЧАТИ

Фінансова грамотність для дітей 5-7 років

Фінансова грамотність для дітей починається в сім'ї. Водночас фінансова грамотність для дітей 5-7 років є частиною освітніх програм для дошкільників. Актуальність цього напряму освіти пояснюємо тим, що кожен дорослий бажає бачити своїх дітей в майбутньому щасливими й фінансово незалежними. Проте якою виросте дитина, залежить від комплексу чинників, зокрема й від того, чи навчиться вона правильно поводитися з грошима, ставитися до них, заробляти, накопичувати й витрачати. Саме фінансова грамотність допоможе дитині в дорослому житті забезпечувати добробут, сформує вміння бачити та використовувати наявні можливості.

У цій статті пояснюємо, як навчити дитину фінансової грамотності в умовах дошкільного закладу та у співпраці з сім'єю. Пропонуємо готові кейси та практичні вправи для різних вікових груп.

📝 За якою нормативкою працювати у 2025/2026 н.р.

Що таке фінансова грамотність

Фінансова грамотність — це вміння управляти доходами і витратами, грамотно розподіляти гроші й правильно примножувати наявний капітал. Це набір навичок, які дають змогу людям ухвалювати розумні рішення стосовно грошей — як їх заробляти, економити, витрачати та інвестувати.

Сучасні діти виявляють значний інтерес до серйозних економічних питань. Вони часто ставлять дорослим запитання на кшталт:

  • Звідки беруться гроші?
  • Чому вони закінчуються?
  • Як можна заробити гроші?
  • Як їх зберігати та накопичувати?

Тож фінансова грамотність для дітей є насамперед внутрішньою потребою дошкільників. 

Як навчити дитину фінансової грамотності? Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.

Як навчити дитину фінансової грамотності

Міністерство освіти і науки України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб і Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку спільно розробили Рамку фінансових компетентностей для дітей та молоді (від 5 до 18 років). Це — концептуальний документ для формування державної політики щодо того, як навчити дитину фінансової грамотності та підвищувати рівень фінансової грамотності дітей і молоді.

Як навчити дитину фінансової грамотності з дошкільного віку

Згідно із документом фінансову освіту варто починати ще з дошкільного віку. З найменшого віку діти дізнаватимуться, що таке гроші, у чому їхня цінність, як планувати витрати та заощаджувати кошти. І що раніше дитина почне опановувати фінансові знання та навички, то простіше їй буде в майбутньому бути фінансово успішною. 

Окрему увагу надано питанням фінансової безпеки. Діти дошкільного віку мають розуміти ризики втрати грошей чи цінних речей, а також усвідомлювати небезпеку від шахраїв та незнайомців, що цікавляться фінансовими питаннями.

Фінансова грамотність для дітей  Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року

Фінансова грамотність для дітей: коли починати?

Основи соціальної та фінансової освіти діти отримують задовго до того, як розпочинають своє навчання в школі. Більшу частину знань про планування бюджету, заощадження та витрати вони дізнаються від батьків, спостерігаючи за тим, як усі ці процеси відбуваються в їхній сім’ї. Тож фінансова грамотність для дошкільнят у віці трьох років полягає в тому, що вони здатні розуміти такі фінансові дії, як заощадження й витрати. А до семи років, за даними багатьох досліджень, у них формуються певні фінансові звички.

Сучасні батьки часто запитують: як навчити дитину фінансової грамотності, усвідомлюючи, що це важливий життєвий навик. Уперше ознайомити малюка з грошима можна у три — чотири роки, а в п’ять років показати дитині, як здійснювати покупки. Дитина має знати, що не можна просто так взяти в магазині цукерку або іграшку — необхідно її купити, а для цього мама або тато повинні заплатити гроші. 

Якщо в дитячому садку та сім’ї дорослі навчатимуть дитину з ранніх років правильно поводитися з грошима, то сформовані фінансові звички залишаться з нею на довгі роки. Проте якщо дорослі уникають розмов про гроші, у дитини можуть формуватися  хибні уявлення про фінанси. Тому, щоб навчити дитину фінансової грамотності, використовуйте ігри, кишенькові гроші та сімейні фінансові обговорення як практичні уроки. Головне — не просто розповідати, а показувати на власному прикладі.

Спостерігаючи, як батьки знімають гроші в банкоматі, діти часто вважають, що саме так батьки й отримують гроші. Вони не розуміють, що гроші можуть закінчитися. Тож отримавши відмову в покупці бажаного, бо нема грошей, дитина пропонує татові піти в банкомат і взяти гроші там. Слід пояснювати дитині: щоб заробити гроші, треба працювати, а банк — це просто місце, де їх зберігають. У цьому полягають основи фінансової грамотності для дітей 5-7 років.

Запросіть педагогів у цікаву «космічну подорож»

Основи фінансової грамотності в дошкільному віці

Як формувати основи фінансової грамотності у дитини? Плануючи роботу з формування основ фінансової грамотності, педагог має керуватися тим, що економічного досвіду дошкільники набувають за двома напрямами:

  • засвоюють досвід попередніх поколінь у вигляді сталих економічних законів та понять — завдяки книжкам, відео, іграм із друзями, поясненням батьків тощо;
  • формують первинний економічний досвід у результаті власної економічної діяльності.

Такою економічною діяльністю для дітей може бути спостереження за економічними процесами, виконання соціально-економічних ролей, участь в економічних взаємозв’язках між людьми — обговорення бюджету сім’ї, обмін, продаж, купівля. Також дошкільники набувають елементарного економічного досвіду під час ігрової діяльності, оскільки гра починається з перетворення реальної соціально-економічної ситуації в уявну. Тож фінансова грамотність дошкільників виявляється у грі. 

Фінансова грамотність для дітей: як починати

Напрями та завдання формування фінансової грамотності дошкільників

Напрям   роботи

Конкретні завдання: що робити

Забезпечення умов: як створити середовище

Приклади економічних понять для збагачення словника

Формування уявлень про економічні процеси

Залучати дітей до світу елементарних уявлень про економічні процеси та об’єкти економічної сфери життя

Створити розвивальне середовище, яке мотивує дітей до активної діяльності економічної спрямованості

Економічні дії: придбати, обміняти, позичити, виграти, поміняти

Розширення ключових економічних уявлень

Розширювати уявлення про:

- різні потреби,

- обмеженість можливостей і задоволення потреб;

- ресурси (як і для чого їх використовують);

- обмін товарами й послугами;

- гроші та їхнє значення

Скласти добірку ігор економічної спрямованості

 

Ознайомлювати дітей зі світом речей, людей та природи під час різних форм освітньої взаємодії

Економічні терміни: бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція.

 

Характеристики товару: дорогий, дешевий, сучасний, якісний, вигідний

Формування практичних навичок

Формувати навички економічного самопізнання через гру та практичну взаємодію зі світом.

Оформити осередки фінансової грамотності в групових приміщеннях

Назви нових професій: менеджер, підприємець, бізнесмен, фінансист, рекламодавець, фермер

Збагачення лексичного запасу

Збагачувати лексичний запас дітей поняттями економічної спрямованості

Поповнити бібліотеку відповідними художніми творами для дітей тощо

Особистісні якості: працьовитий, щедрий, скупий, меркантильний, безвідповідальний, ощадливий, раціональний

Назви й поняття економічної спрямованості мають увійти в активний словник дитини. Це дасть їй змогу використовувати ці знання як в ігровій діяльності, так і в повсякденному житті. Так фінансова грамотність для дітей буде не навчальним компонентом, а природним складником щоденного життя.

💻 Безпечний інтернет: онлайн-тренінг для педагогів

Як навчити дитину фінансової грамотності в умовах дошкільного закладу

Пропонуємо кілька ідей для вихователів щодо того, як навчити дитину фінансової грамотності:

  • розпочати із сюжетно-рольових ігор — «Магазин», «Банк» тощо, в яких дошкільники практично засвоюють розпізнавання грошей, основи обміну та ключові поняття «ціна» і «потреба»;
  • використовуйте дидактичні матеріали та ілюстрації, щоб наочно пояснити, звідки беруться гроші (праця батьків) та навіщо їх заощаджувати на щось важливе;
  • реалізовувати міні-проєкти, де діти «заробляють» умовну валюту за корисні дії та вчаться приймати рішення щодо її витрачання чи накопичення.

Фінансова грамотність для дітей: презентація

Пропонуємо презентацію квест-гри економічного змісту, яка має на меті:  

  • узагальнювати знання дітей про гроші та їхнє призначення;
  • поглиблювати уявлення про працю дорослих, способи заробляти та витрачати гроші;
  • формувати уміння планувати витрати, розподіляти кошти, заощаджувати;
  • навчати свідомо обирати різні товари та послуги тощо.

Фінансова грамотність для дітей презентація СКАЧАТИ КВЕСТ🎯

Фінансова грамотність для дітей: контроль стану роботи

Щоб вивчити питання спрямованості роботи вихователів на те, як навчити дитину фінансової грамотності, вихователь-методист може скористатися карткою контролю: 

Фінансова грамотність для дітей: контроль у ЗДО

🖨 СКАЧАТИ

Як навчити дитину фінансової грамотності в сім'ї

Проте яких би зусиль не докладали педагоги в дитячому садку, діти насамперед беруть приклад із батьків та засвоюють модель фінансової поведінки своєї родини. Тому важливим завданням вихователя є налагодження тісної взаємодії з батьками в питаннях формування основ фінансової грамотності вихованців.

Перш ніж планувати роботу з батьками, з’ясуйте особливості економічного виховання дітей у родині. Для цього запропонуйте їм заповнити анкету та опрацюйте результати. Відтак організуйте тематичні зустрічі та обговоріть різні спірні питання, наприклад:

  • «Чи потрібні дитині кишенькові гроші»,
  • «З якого віку залучати дитину до обговорення сімейного бюджету»,
  • «Плата дитині за виконану хатню роботу — стимул чи зло» тощо.

Фінансова грамотність для дітей

Висновки

Отже, дорослі — педагоги та батьки — мають усвідомити важливість формування в дітей дошкільного віку основ фінансової грамотності. Експерти вважають: найкраща стратегія, як навчити дитину фінансової грамотності, полягає у послідовному застосуванні правила «заробити — зберегти — витратити — поділитися».

Вкрай важливо, щоб діти вже з дошкільного віку розуміли цінність грошей. Адже набутий дитиною практичний досвід взаємодії з грошима стане в майбутньому основою процесу економічної соціалізації особистості.

Основи фінансової грамотності — дошкільникам


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді