Основи фінансової грамотності — дошкільникам
Формуємо основи фінансової грамотності у дошкільників. Анкета для батьк
СКАЧАТИ
Фінансова грамотність для дітей 5—7 років
Кожен дорослий бажає бачити своїх дітей в майбутньому щасливими й фінансово незалежними. Проте якою виросте дитина, залежить від комплексу чинників, зокрема й від того, чи навчиться вона правильно поводитися з грошима, ставитися до них, заробляти, накопичувати й витрачати. Саме фінансова грамотність допоможе дитині в дорослому житті забезпечувати добробут, сформує вміння бачити та використовувати наявні можливості.
Фінансова освіта з дитсадка: навчальна програма
Міністерство освіти і науки України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб і Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку спільно розробили Рамку фінансових компетентностей для дітей та молоді (від 5 до 18 років). Це — концептуальний документ для формування державної політики щодо підвищення рівня фінансової грамотності дітей і молоді.
Згідно із документом фінансову освіту варто починати ще з дошкільного віку. З найменшого віку діти дізнаватимуться, що таке гроші, у чому їхня цінність, як планувати витрати та заощаджувати кошти. І що раніше дитина почне опановувати фінансові знання та навички, то простіше їй буде в майбутньому бути фінансово успішною.
Окрему увагу надано питанням фінансової безпеки. Діти дошкільного віку мають розуміти ризики втрати грошей чи цінних речей, а також усвідомлювати небезпеку від шахраїв та незнайомців, що цікавляться фінансовими питаннями.
Що таке фінансова грамотність
Фінансова грамотність — це вміння управляти доходами і витратами, грамотно розподіляти гроші й правильно примножувати наявний капітал. Це набір навичок, які дають змогу людям ухвалювати розумні рішення стосовно грошей — як їх заробляти, економити, витрачати та інвестувати.
Сучасні діти виявляють значний інтерес до серйозних економічних питань. Вони часто ставлять дорослим запитання на кшталт: Звідки беруться гроші? Чому вони закінчуються? Як можна заробити гроші? Як їх зберігати та накопичувати?
Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.
Фінансова грамотність для дошкільнят: коли починати?
Основи соціальної та фінансової освіти діти отримують задовго до того, як розпочинають своє навчання в школі. Більшу частину знань про планування бюджету, заощадження та витрати вони дізнаються від батьків, спостерігаючи за тим, як усі ці процеси відбуваються в їхній сім’ї. У віці трьох років діти здатні розуміти такі фінансові дії, як заощадження й витрати. А до семи років, за даними багатьох досліджень, у них формуються певні фінансові звички.
Уперше ознайомити малюка з грошима можна у три — чотири роки, а в п’ять років показати дитині, як здійснювати покупки. Дитина має знати, що не можна просто так взяти в магазині цукерку або іграшку — необхідно її купити, а для цього мама або тато повинні заплатити гроші.
Якщо в дитячому садку та сім’ї дорослі навчатимуть дитину з ранніх років правильно поводитися з грошима, то сформовані фінансові звички залишаться з нею на довгі роки. Проте якщо дорослі уникають розмов про гроші, у дитини можуть формуватися про них хибні уявлення.
Спостерігаючи, як батьки знімають гроші в банкоматі, діти часто вважають, що саме так батьки й отримують гроші. Вони не розуміють, що гроші можуть закінчитися. Тож отримавши відмову в покупці бажаного, бо нема грошей, дитина пропонує татові піти в банкомат і взяти гроші там. Слід пояснювати дитині: щоб заробити гроші, треба працювати, а банк — це просто місце, де їх зберігають.
Основи фінансової грамотності
Як формувати основи фінансової грамотності у дитини? Плануючи свою роботу з формування основ фінансової грамотності, педагог має керуватися тим, що економічного досвіду дошкільники набувають за двома напрямами:
- засвоюють досвід попередніх поколінь у вигляді сталих економічних законів та понять — завдяки книжкам, відео, іграм із друзями, поясненням батьків тощо;
- формують первинний економічний досвід у результаті власної економічної діяльності.
Такою економічною діяльністю для дітей може бути спостереження за економічними процесами, виконання соціально-економічних ролей, участь в економічних взаємозв’язках між людьми — обговорення бюджету сім’ї, обмін, продаж, купівля. Також дошкільники набувають елементарного економічного досвіду під час ігрової діяльності, оскільки гра починається з перетворення реальної соціально-економічної ситуації в уявну.
Завдання формування фінансової грамотності у дітей
У межах означених напрямів формування основ фінансової грамотності дошкільників реалізуйте такі завдання:
- залучайте дітей до світу елементарних уявлень про економічні процеси й об’єкти економічної сфери життя, ознайомлюючи їх зі світом речей, людей та природи під час різних форм освітньої взаємодії;
- розширюйте уявлення про різні потреби, обмеженість можливостей і задоволення потреб; про ресурси — як і для чого їх використовують, які ресурси потрібні людині; про обмін товарами й послугами; про гроші та їхнє значення;
- формуйте навички економічного самопізнання через гру та практичну взаємодію зі світом.
Для цього створіть відповідні умови — розвивальне середовище, яке мотивувало б дітей до активної діяльності економічної спрямованості. Зокрема, складіть добірку ігор економічної спрямованості, оформіть осередки фінансової грамотності у групових приміщеннях, поповніть бібліотеку відповідними художніми творами для дітей тощо.
З огляду на те, що формувати основи фінансової грамотності дітей неможливо без елементарних уявлень у них про економічну сферу життя, необхідно збагачувати лексичний запас дітей поняттями економічної спрямованості, як-от:
- поняття про економічні дії — придбати, обміняти, позичити, виграти, поміняти;
- економічні терміни — бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція;
- назви нових професій — менеджер, підприємець, бізнесмен, фінансист, рекламодавець, фермер тощо;
- особистісні якості — працьовитий, щедрий, скупий, меркантильний, безвідповідальний, ощадливий, раціональний;
- характеристики товару — дорогий, дешевий, сучасний, якісний, вигідний.
Назви й поняття економічної спрямованості мають увійти в активний словник дитини. Це дасть їй змогу використовувати ці знання як в ігровій діяльності, так і в повсякденному житті.
Роль сім’ї у формуванні фінансової грамотності дітей
Проте яких би зусиль не докладали педагоги в дитячому садку, діти насамперед беруть приклад із батьків та засвоюють модель фінансової поведінки своєї родини. Тому важливим завданням вихователя є налагодження тісної взаємодії з батьками в питаннях формування основ фінансової грамотності вихованців.
Перш ніж планувати роботу з батьками, з’ясуйте особливості економічного виховання дітей у родині. Для цього запропонуйте їм заповнити анкету та опрацюйте результати. Відтак організуйте тематичні зустрічі та обговоріть різні спірні питання, наприклад:
- «Чи потрібні дитині кишенькові гроші»,
- «З якого віку залучати дитину до обговорення сімейного бюджету»,
- «Плата дитині за виконану хатню роботу — стимул чи зло» тощо.
Отже, дорослі — педагоги та батьки — мають усвідомити важливість формування в дітей дошкільного віку основ фінансової грамотності. Вкрай важливо, щоб діти вже з дошкільного віку розуміли цінність грошей. Адже набутий дитиною практичний досвід взаємодії з грошима стане в майбутньому основою процесу економічної соціалізації особистості.