Основи фінансової грамотності — дошкільникам
Формуємо основи фінансової грамотності у дошкільників. Анкета для батьків
СКАЧАТИ
Фінансова грамотність для дітей 5-7 років
Фінансова грамотність для дітей починається в сім'ї. Водночас фінансова грамотність для дітей 5-7 років є частиною освітніх програм для дошкільників. Актуальність цього напряму освіти пояснюємо тим, що кожен дорослий бажає бачити своїх дітей в майбутньому щасливими й фінансово незалежними. Проте якою виросте дитина, залежить від комплексу чинників, зокрема й від того, чи навчиться вона правильно поводитися з грошима, ставитися до них, заробляти, накопичувати й витрачати. Саме фінансова грамотність допоможе дитині в дорослому житті забезпечувати добробут, сформує вміння бачити та використовувати наявні можливості.
У цій статті пояснюємо, як навчити дитину фінансової грамотності в умовах дошкільного закладу та у співпраці з сім'єю. Пропонуємо готові кейси та практичні вправи для різних вікових груп.
📝 За якою нормативкою працювати у 2025/2026 н.р.
Що таке фінансова грамотність
Фінансова грамотність — це вміння управляти доходами і витратами, грамотно розподіляти гроші й правильно примножувати наявний капітал. Це набір навичок, які дають змогу людям ухвалювати розумні рішення стосовно грошей — як їх заробляти, економити, витрачати та інвестувати.
Сучасні діти виявляють значний інтерес до серйозних економічних питань. Вони часто ставлять дорослим запитання на кшталт:
- Звідки беруться гроші?
- Чому вони закінчуються?
- Як можна заробити гроші?
- Як їх зберігати та накопичувати?
Тож фінансова грамотність для дітей є насамперед внутрішньою потребою дошкільників.
Як навчити дитину фінансової грамотності? Варто говорити з дітьми про гроші вже з раннього віку як з дорослими й відповідати на їхні запитання. Лише за таких умов у дітей поступово формуватимуться адекватні уявлення про гроші та навички правильного поводження з ними.
Як навчити дитину фінансової грамотності
Міністерство освіти і науки України, Фонд гарантування вкладів фізичних осіб і Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку спільно розробили Рамку фінансових компетентностей для дітей та молоді (від 5 до 18 років). Це — концептуальний документ для формування державної політики щодо того, як навчити дитину фінансової грамотності та підвищувати рівень фінансової грамотності дітей і молоді.
Як навчити дитину фінансової грамотності з дошкільного віку
Згідно із документом фінансову освіту варто починати ще з дошкільного віку. З найменшого віку діти дізнаватимуться, що таке гроші, у чому їхня цінність, як планувати витрати та заощаджувати кошти. І що раніше дитина почне опановувати фінансові знання та навички, то простіше їй буде в майбутньому бути фінансово успішною.
Окрему увагу надано питанням фінансової безпеки. Діти дошкільного віку мають розуміти ризики втрати грошей чи цінних речей, а також усвідомлювати небезпеку від шахраїв та незнайомців, що цікавляться фінансовими питаннями.
Національна стратегія розвитку фінансової грамотності до 2030 року
Фінансова грамотність для дітей: коли починати?
Основи соціальної та фінансової освіти діти отримують задовго до того, як розпочинають своє навчання в школі. Більшу частину знань про планування бюджету, заощадження та витрати вони дізнаються від батьків, спостерігаючи за тим, як усі ці процеси відбуваються в їхній сім’ї. Тож фінансова грамотність для дошкільнят у віці трьох років полягає в тому, що вони здатні розуміти такі фінансові дії, як заощадження й витрати. А до семи років, за даними багатьох досліджень, у них формуються певні фінансові звички.
Сучасні батьки часто запитують: як навчити дитину фінансової грамотності, усвідомлюючи, що це важливий життєвий навик. Уперше ознайомити малюка з грошима можна у три — чотири роки, а в п’ять років показати дитині, як здійснювати покупки. Дитина має знати, що не можна просто так взяти в магазині цукерку або іграшку — необхідно її купити, а для цього мама або тато повинні заплатити гроші.
Якщо в дитячому садку та сім’ї дорослі навчатимуть дитину з ранніх років правильно поводитися з грошима, то сформовані фінансові звички залишаться з нею на довгі роки. Проте якщо дорослі уникають розмов про гроші, у дитини можуть формуватися хибні уявлення про фінанси. Тому, щоб навчити дитину фінансової грамотності, використовуйте ігри, кишенькові гроші та сімейні фінансові обговорення як практичні уроки. Головне — не просто розповідати, а показувати на власному прикладі.
Спостерігаючи, як батьки знімають гроші в банкоматі, діти часто вважають, що саме так батьки й отримують гроші. Вони не розуміють, що гроші можуть закінчитися. Тож отримавши відмову в покупці бажаного, бо нема грошей, дитина пропонує татові піти в банкомат і взяти гроші там. Слід пояснювати дитині: щоб заробити гроші, треба працювати, а банк — це просто місце, де їх зберігають. У цьому полягають основи фінансової грамотності для дітей 5-7 років.
Основи фінансової грамотності в дошкільному віці
Як формувати основи фінансової грамотності у дитини? Плануючи роботу з формування основ фінансової грамотності, педагог має керуватися тим, що економічного досвіду дошкільники набувають за двома напрямами:
- засвоюють досвід попередніх поколінь у вигляді сталих економічних законів та понять — завдяки книжкам, відео, іграм із друзями, поясненням батьків тощо;
- формують первинний економічний досвід у результаті власної економічної діяльності.
Такою економічною діяльністю для дітей може бути спостереження за економічними процесами, виконання соціально-економічних ролей, участь в економічних взаємозв’язках між людьми — обговорення бюджету сім’ї, обмін, продаж, купівля. Також дошкільники набувають елементарного економічного досвіду під час ігрової діяльності, оскільки гра починається з перетворення реальної соціально-економічної ситуації в уявну. Тож фінансова грамотність дошкільників виявляється у грі.
Фінансова грамотність для дітей: як починати
Напрями та завдання формування фінансової грамотності дошкільників
Напрям роботи | Конкретні завдання: що робити | Забезпечення умов: як створити середовище | Приклади економічних понять для збагачення словника |
Формування уявлень про економічні процеси | Залучати дітей до світу елементарних уявлень про економічні процеси та об’єкти економічної сфери життя | Створити розвивальне середовище, яке мотивує дітей до активної діяльності економічної спрямованості | Економічні дії: придбати, обміняти, позичити, виграти, поміняти |
Розширення ключових економічних уявлень | Розширювати уявлення про: - різні потреби, - обмеженість можливостей і задоволення потреб; - ресурси (як і для чого їх використовують); - обмін товарами й послугами; - гроші та їхнє значення | Скласти добірку ігор економічної спрямованості
Ознайомлювати дітей зі світом речей, людей та природи під час різних форм освітньої взаємодії | Економічні терміни: бюджет, ціна, гроші, товар, вартість, банк, реклама, власник, конкуренція, продукція.
Характеристики товару: дорогий, дешевий, сучасний, якісний, вигідний |
Формування практичних навичок | Формувати навички економічного самопізнання через гру та практичну взаємодію зі світом. | Оформити осередки фінансової грамотності в групових приміщеннях | Назви нових професій: менеджер, підприємець, бізнесмен, фінансист, рекламодавець, фермер |
Збагачення лексичного запасу | Збагачувати лексичний запас дітей поняттями економічної спрямованості | Поповнити бібліотеку відповідними художніми творами для дітей тощо | Особистісні якості: працьовитий, щедрий, скупий, меркантильний, безвідповідальний, ощадливий, раціональний |
Назви й поняття економічної спрямованості мають увійти в активний словник дитини. Це дасть їй змогу використовувати ці знання як в ігровій діяльності, так і в повсякденному житті. Так фінансова грамотність для дітей буде не навчальним компонентом, а природним складником щоденного життя.
💻 Безпечний інтернет: онлайн-тренінг для педагогів
Як навчити дитину фінансової грамотності в умовах дошкільного закладу
Пропонуємо кілька ідей для вихователів щодо того, як навчити дитину фінансової грамотності:
- розпочати із сюжетно-рольових ігор — «Магазин», «Банк» тощо, в яких дошкільники практично засвоюють розпізнавання грошей, основи обміну та ключові поняття «ціна» і «потреба»;
- використовуйте дидактичні матеріали та ілюстрації, щоб наочно пояснити, звідки беруться гроші (праця батьків) та навіщо їх заощаджувати на щось важливе;
- реалізовувати міні-проєкти, де діти «заробляють» умовну валюту за корисні дії та вчаться приймати рішення щодо її витрачання чи накопичення.
Фінансова грамотність для дітей: презентація
Пропонуємо презентацію квест-гри економічного змісту, яка має на меті:
- узагальнювати знання дітей про гроші та їхнє призначення;
- поглиблювати уявлення про працю дорослих, способи заробляти та витрачати гроші;
- формувати уміння планувати витрати, розподіляти кошти, заощаджувати;
- навчати свідомо обирати різні товари та послуги тощо.
Фінансова грамотність для дітей: контроль стану роботи
Щоб вивчити питання спрямованості роботи вихователів на те, як навчити дитину фінансової грамотності, вихователь-методист може скористатися карткою контролю:
Як навчити дитину фінансової грамотності в сім'ї
Проте яких би зусиль не докладали педагоги в дитячому садку, діти насамперед беруть приклад із батьків та засвоюють модель фінансової поведінки своєї родини. Тому важливим завданням вихователя є налагодження тісної взаємодії з батьками в питаннях формування основ фінансової грамотності вихованців.
Перш ніж планувати роботу з батьками, з’ясуйте особливості економічного виховання дітей у родині. Для цього запропонуйте їм заповнити анкету та опрацюйте результати. Відтак організуйте тематичні зустрічі та обговоріть різні спірні питання, наприклад:
- «Чи потрібні дитині кишенькові гроші»,
- «З якого віку залучати дитину до обговорення сімейного бюджету»,
- «Плата дитині за виконану хатню роботу — стимул чи зло» тощо.
Висновки
Отже, дорослі — педагоги та батьки — мають усвідомити важливість формування в дітей дошкільного віку основ фінансової грамотності. Експерти вважають: найкраща стратегія, як навчити дитину фінансової грамотності, полягає у послідовному застосуванні правила «заробити — зберегти — витратити — поділитися».
Вкрай важливо, щоб діти вже з дошкільного віку розуміли цінність грошей. Адже набутий дитиною практичний досвід взаємодії з грошима стане в майбутньому основою процесу економічної соціалізації особистості.



