Фізичне виховання та загартовування учнів здійснюють у загальноосвітньому навчальному закладі під час:
- уроків фізичного виховання
- позакласних фізкультурно-оздоровчих і спортивно-масових заходів.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Адміністрація провадить внутрішньошкільний контроль за навчальним процесом з фізичного виховання. Передусім здійснюють всебічне вивчення та психолого-педагогічний аналіз навчально-виховного процесу з фізичної культури і спорту. За результатами визначають головні завдання в організації навчально-виховного процесу з фізичної культури.
Контроль за професійною діяльністю вчителя фізичного виховання
Здійснюючи такий контроль, з’ясовують, чи:
- учитель:
– правильно розуміє завдання фізичного виховання учнів
– враховує фізичну підготовленість учнів, їхні вікові й статеві особливості
– ефективно добирає засоби й методи фізичного виховання
– застосовує міжпредметні зв’язки
- сприяють уроки фізкультури й позакласні заходи усталенню здорового способу життя серед учнів
- укомплектовано достатньо навчально-матеріальну базу для фізичного виховання.
Етапи внутрішньошкільного контролю з фізичного виховання:
|
– медико-педагогічного контролю (розподілу учнів за медичними групами) – предмета «Фізична культура» (розділ річного плану школи; накази; планування навчальної, позакласної та спортивно-масової роботи; матеріали внутрішньошкільного контролю за викладанням предмета тощо) – організаційно-методичного забезпечення та фахової підготовки вчителів фізичного виховання (результати курсової перепідготовки, робота методичного об’єднання тощо) |
|
– фізичного розвитку та здоров’я учнів, рівня їхньої фізичної підготовки – організації навчально-виховного процесу з фізичної культури та спортивно-масової роботи (якість і результативність проведення уроків, фізкультурно-оздоровчих заходів, позакласної та спортивно-масової роботи) |
|
|
Види контролю за організацією уроків фізичної культури:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
– ознайомитися з роботою вчителя (методоб’єднання) – всебічно проаналізувати діяльність – виявити недоліки чи запобігти |
Аналіз уроку фізичного виховання
Під час відвідин уроків керівництво закладу аналізує такі його компоненти, як-от:
- організація уроку
- фізичне навантаження учня
- загальна та моторна щільність уроку
- навчання руховим діям.
Організація уроку
Найважливіші моменти в організації уроку, на які звертають увагу:
- шикування учнів
- спортивна форма
- завдання уроку
- витрати часу на встановлення обладнання і загальна щільність занять
- організованість переходів від однієї частини уроку до наступної
- дисциплінованість учнів
- виконання навчальних завдань
- дотримання вимог техніки безпеки.
Структура уроку має відповідати плану-конспекту вчителя.
Фізичне навантаження
Ефективність фізичного виховання неможлива без належного рівня навантаження та обліку індивідуальних фізичних можливостей учнів.
Учитель має:
- знати фізичні можливості кожного учня
- володіти ефективними способами і прийомами регулювання фізичного навантаження на уроці.
Характеристиками фізичного навантаження є інтенсивність та обсяг.
Інтенсивність навантаження
Це є сила впливу конкретної фізичної вправи на організм учня.
Змінюючи інтенсивність навантаження:
- сприяють мобілізації тих чи тих джерел енергії
- стимулюють діяльність функціональних систем.
Інтенсивність навантаження регулюють, змінюючи:
- швидкість пересування — м/с
- величину прискорення — м/с2
- координаційну складність
- темп виконання вправ — кількість повторень за одиницю часу
- відносну величину напруження — у відсотках від особистого рекорду учня у вправі
- амплітуду рухів — зі збільшенням амплітуди зростає інтенсивність навантаження
- опір навколишнього середовища — біг по твердій доріжці, по піску, з гори і під гору і тощо
- величину додаткового обтяження
- психічну напруженість під час виконання вправи.
Обсяг навантаження
Визначають за показниками:
- тривалості окремої фізичної вправи чи серії вправ
- загальної кількості вправ на уроці чи в його частині.
На обсяг навантаження вказують:
- у циклічних вправах — одиниці довжини (наприклад, крос на дистанцію 2 км або плавання тривалістю 10 хв.)
- у силовому тренуванні — кількість повторень і загальна маса піднятих обтяжень
- у стрибках, метанні тощо — кількість повторень
- у спортивних іграх, єдиноборствах — сумарний час рухової активності.
На уроці фізкультури величину навантаження оцінюють з огляду на:
|
| |
|
|
Ступінь зміни частоти серцевих скорочень є ключовим показником корисності дії фізичного навантаження на організм учня. Пульс учнів на уроці фіксують у спеціальному протоколі обліку пульсу.
За перевтоми
Пульс може бути як прискореним, так і уповільненим. При цьому часто настає аритмія, коли серцеві скорочення відбуваються через нерівні проміжки часу.
Для оцінювання стану серцево-судинної системи можна звернутися до одно зі способів:
Формула Кервонена | Щоб отримати числовий вираз індивідуального тренувального пульсу, наприкінці теоретичної частини уроку, коли учні перебувають у стані спокою, запропонуйте їм визначити пульс і провести математичні обчислення: 1) від числа 220 відняти вік у роках 2) від отриманого числа відняти число серцевих скорочень за хвилину у стані спокою 3) отримане число помножити на 0,6 та додати до нього кількість ударів пульсу в стані спокою 4) якщо до цього результату додати або відняти 12, то матимемо верхню й нижню межі фізичного навантаження, які не варто пересікати |
Тест Руф’є | Після 5-хвилинного стану спокою у положенні сидячи учні мають: – підрахувати пульс за 15 сек. (Р1) і потім за 45 сек. – виконати 30 присідань – підрахувати пульс за перші 15 сек. (Р2) та останні 15 сек. (Р3) першої хвилини періоду відновлення – обчислити індекс Руф’є за формулою: [4(Р1 + Р2 + Р3) – 200] × 10 – визначити пристосованість організму до фізичних навантажень: менше 0 — відмінна 0,1–3 — висока 3,1–5 — добра 5,1–10 — задовільна 10,1–15 — слабка понад 15 — незадовільна |
Загальна й моторна щільність уроку
Для загальної щільності уроку враховують час, витрачений на корисні дії учнів та вчителя, зокрема:
- організаційно-підготовчий етап уроку
- пояснення й показування вправ
- безпосереднє виконання фізичних вправ.
Моторна щільність уроку — це час, витрачений на виконання фізичних вправ, тобто безпосереднє фізичне навантаження.
Задля ефективності уроку, вчитель має досягати максимально високої моторної щільності.
Щоб підвищувати моторну щільність уроку:
- використовують багатокомплектне універсальне спортивне обладнання
- проводять колові тренування.
Навчальні завдання виконують на кожному уроці фізкультури.
Руховим діям навчають у три етапи:
- формування уявлення про вправу
- вивчення вправи (цілісним або розчленованим методами)
- закріплення й удосконалення рухової навички.
За багаторазового повторення вивченої вправи:
- поступово ускладнюють завдання чи умови її виконання
- одночасно підвищують фізичне навантаження.
Оцінювання ефективності уроку фізичного виховання
Підсумково можна провести аналіз уроку фізкультури, зауваживши на таких питаннях, як:
- підготовка до уроку
- проведення частин уроку:
– підготовчої
– основної
– заключної
- виконання вимог основних педагогічних принципів
- виховна цінність уроку
- затрати часу на уроці
- загальне враження від уроку.
Важливо виокремлювати позитивне в роботі вчителя фізичного виховання, підтримувати ініціативу, піднімати авторитет педагога.
Одна з форм допомоги вчителям фізичного виховання — спільна робота над розділом річного плану навчально-виховної роботи закладу. На основі розробленого й затвердженого плану мають вирішуватися й питання створення умов для проведення уроків фізичної культури та спортивно-масової роботи.
Корисні додатки: