Чим начинена громадсько-активна школа

Громадська активність деяких шкіл деколи обмежується батьківською громадськістю. Проте в поняття «громадсько-активна школа» вкладено значно більше змісту, а також режиму роботи — 24/7

Первістками громадсько-активних шкіл в Україні можна вважати церковні школи.

Однак ГАШ у її сучасному вигляді з’явилися приблизно століття тому у США, де школи стали ініціаторами та провідниками якісних змін.

Концепція громадсько-активної школи

ГАШ — це особлива модель загальноосвітнього закладу, філософія якого ґрунтується на:

  • перетворенні ЗОШ у громадський інститут
  • орієнтації на особистість дитини
  • формуванні активної життєвої позиції учня
  • повазі до прав і свобод кожної людини
  • виховуванні підростаючого покоління як суб’єктів демократії

Основні принципи ГАШ

Принцип

Сутність

Безперервності

  • Навчання не має обмежуватися часовими рамками перебування особи у школі
  • Людина повинна навчатися безперервно — від першого до останнього дня власного життя

Самовизначеності

  • Право участі в освітньому процесі та вирішення важливих питань мають:

– педагоги

– учні

– батьки

– громада

Відповідальності

  • Кожен суспільний інститут має нести відповідальність, тотожну власній залученості до освітнього процесу

Самодопомоги

  • Кожна людина сама відповідає за власне благополуччя, тому не повинна чекати сторонньої допомоги, а брати відповідальність за своє майбутнє

Причетності

  • Якомога більшу кількість членів громади слід залучати до діяльності ГАШ (без ізоляції за окремими ознаками)

Лідерства

  • Одне з головних завдань ЗОШ — виявляти й розвивати лідерські якості в учнів

Партнерства

  • Партнерство між школою та громадою відкриває нові можливості для ГАШ

Оптимального використання ресурсів

  • Для максимально ефективної діяльності ГАШ необхідно оптимально використовувати ресурси:

– людські

– фінансові

– фізичні

В ідеалі ГАШ є майданчиком для формування здорового громадянського суспільства. У ній важливе місце відводять роботі з членами громади та педагогічними працівниками.

Порівняльна характеристика ЗОШ і ГАШ

Критерій

ЗОШ

ГАШ

Мета діяльності

Надання освітніх послуг

Надання освітніх послуг

Вирішення соціальних проблем, що стосуються:

– школи

– громади

Роль школи

Освітній майданчик

Громадський центр:

– культурний

– освітній

– дозвіллєвий (такий собі центр відпочинку)

Основне завдання

Розвиток навчально-пізнавальних інтересів учнів

Об’єднання проактивних учнів на базі спільних демократичних ідеалів

Роль освіти

Освіта як підготовка до життя

Освіта як саме життя

Модель ГАШ

У проекті ГАШ передбачають:

  • залучення школою ресурсів:

– місцевих громад

– батьків

– некомерційних організацій

– приватних підприємств

– інших громадян

  • вільний обмін думками між усіма суб’єктами
  • аналіз громадських потреб
  • участь у прийнятті рішень на муніципальному рівні
  • сприйняття освітнього процесу як:

– безперервного, впродовж усього життя

– доступного кожному, незалежно від статусу, раси, віросповідання, віку тощо

  • вільний доступ до навчального закладу 24 год. на добу, 7 днів на тиждень
  • участь батьків у:

– шкільному житті

– прийнятті важливих рішень стосовно якісних показників освітнього процесу

  • усвідомлення усіма учасниками освітнього процесу власної відповідальності за прийняті рішення
  • формування активної життєвої позиції у кожного учня
  • виховання учнів на базі громадсько корисної діяльності
  • створення належних умов для безперервного самовдосконалення:​

– учнів

– батьків

– педагогічних працівників

  • залучення волонтерів
  • розвиток інформаційного громадянського суспільства
  • партнерські відносини з:

– окремими громадянами

– іншими школами

– владою

– бізнесом

– громадськими та приватними організаціями.

Базові компоненти моделі ГАШ

Демократизація

Партнерство
(співпраця ГАШ і громади)

Волонтерство

Сутність

  • Включення демократичних принципів у навчальний процес
  • Виховання активної громадянської позиції
  • Вільний обмін ідеями та думками
  • Навчання, спрямоване і засноване на досвіді

  • Використання шкільних ресурсів для подальшого розвитку місцевої громади
  • Сприяння поширенню традицій громадянської активності
  • Створення структур громадянського суспільства на муніципальному рівні

  • Забезпечує добровільну активну участь всіх і кожного у суспільному житті
  • Сприяє сталому розвитку суспільства
  • Створює умови для особистісного розвитку

Мета

  • Виховання учня:

– соціально адаптованим

– громадсько активним

– демократично орієнтованим

  • Підвищення іміджу ГАШ
  • Залучення додаткових ресурсів для розвитку ГАШ
  • Налагодження взаєморозуміння між різними представниками громади

  • Виховання в учня бажання:

– працювати на добровільних засадах

– виконувати соціально значиму роботу

Напрями реалізації

  • Навчально-виховний процес
  • Система управління ГАШ

  • Усі форми взаємодії ГАШ з:

– владою

– бізнесом

– некомерційними організаціями

– громадськістю

  • Взаємодопомога
  • Добродійництво
  • Самоврядування
  • Освітня пропаганда

Ефективність ГАШ

Задля аналізу ефективності діяльності ГАШ розроблено 9 стандартів. Їх використовують, щоб:

  • визначити:

– переваги та недоліки у діяльності шкіл

– потреби навчально-виховного процесу

  • аналізувати й оцінювати:

– роботу з громадою

– можливості подальшої співпраці з партнерами.

Міжнародні стандарти ГАШ

Стандарт

Сутність

Лідерство

  • Квінтесенція успіху школи:

– ефективний і проактивний керівник ГАШ

– сильна команда

– спільні цінності

Соціальна інклюзія

  • Створення належних умов для навчання учнів, незалежно від їхніх:

– стану здоров’я

– статусу

– релігійних уподобань тощо

  • Створення навчальної атмосфери, що виключає будь-які:

– упередження

– стереотипи

Волонтерство

  • Заохочення школярів до участі в житті громади з метою:

– реалізації в реальному житті розглянутих у ГАШ навчальних ситуацій

– розвитку довіри в учнів до усіх членів громади

– налагодження співпраці між кожним учнем та громадою

Безперервне навчання

  • Розуміння учнями наступних аксіом:

– навчання — це безперервний процес, який триває впродовж усього життя

– школа не єдиний соціальний інститут, який продукує нові знання

Шкільна культура

  • Виховання учнів у дусі демократичних цінностей
  • Розвиток бажання у школярів брати участь у житті ГАШ та бути:

– креативними

– інноваційними

– проактивними

Послуги

  • ГАШ — це громадський центр, що покликаний надавати певні соціальні послуги членам громади, як-от:

– підтримку сімей учнів

– навчання дорослих

  • Для надання широкого спектру послуг ГАШ можуть залучати партнерів

Партнерство

  • Тісна співпраця ГАШ з усіма установами, розташованими на території громади

Залучення батьків

  • Участь батьків учнів у житті ГАШ через:

– вирішення важливих питань, зокрема, щодо якості освіти

– співпрацю з педагогічними працівниками

– забезпечення належних умов для успішного навчання дитини як в школі, так і вдома

Розвиток громади

  • ГАШ —

– активно долучається до розвитку місцевої громади

– є каталізатором якісних змін

– виступає лідер місцевої громади

Відповідність стандартам визначають спільно школа та громадськість.

Дотримання цих стандартів є передумовою створення ГАШ для учнів належного:

  • мікросередовища — всередині школі
  • макросередовища — поза школою.

При цьому ГАШ не створює віртуальний ідеальний світ для дітей, а навпаки — включає реальне життя у навчально-виховний процес:

  • в уроки
  • в позаурочну діяльність.

У ГАШ працює громадсько компетентний педагог.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді