Первістками громадсько-активних шкіл в Україні можна вважати церковні школи.
Однак ГАШ у її сучасному вигляді з’явилися приблизно століття тому у США, де школи стали ініціаторами та провідниками якісних змін.
Концепція громадсько-активної школи
ГАШ — це особлива модель загальноосвітнього закладу, філософія якого ґрунтується на:
- перетворенні ЗОШ у громадський інститут
- орієнтації на особистість дитини
- формуванні активної життєвої позиції учня
- повазі до прав і свобод кожної людини
- виховуванні підростаючого покоління як суб’єктів демократії
Основні принципи ГАШ
Принцип | Сутність | |
Безперервності |
| |
Самовизначеності |
– педагоги – учні – батьки – громада | |
Відповідальності |
| |
Самодопомоги |
| |
Причетності |
| |
Лідерства |
| |
Партнерства |
| |
Оптимального використання ресурсів |
– людські – фінансові – фізичні |
В ідеалі ГАШ є майданчиком для формування здорового громадянського суспільства. У ній важливе місце відводять роботі з членами громади та педагогічними працівниками.
Порівняльна характеристика ЗОШ і ГАШ
Критерій | ЗОШ | ГАШ |
Мета діяльності | Надання освітніх послуг | Надання освітніх послуг Вирішення соціальних проблем, що стосуються: – школи – громади |
Роль школи | Освітній майданчик | Громадський центр: – культурний – освітній – дозвіллєвий (такий собі центр відпочинку) |
Основне завдання | Розвиток навчально-пізнавальних інтересів учнів | Об’єднання проактивних учнів на базі спільних демократичних ідеалів |
Роль освіти | Освіта як підготовка до життя | Освіта як саме життя |
Модель ГАШ
У проекті ГАШ передбачають:
- залучення школою ресурсів:
– місцевих громад
– батьків
– некомерційних організацій
– приватних підприємств
– інших громадян
- вільний обмін думками між усіма суб’єктами
- аналіз громадських потреб
- участь у прийнятті рішень на муніципальному рівні
- сприйняття освітнього процесу як:
– безперервного, впродовж усього життя
– доступного кожному, незалежно від статусу, раси, віросповідання, віку тощо
- вільний доступ до навчального закладу 24 год. на добу, 7 днів на тиждень
- участь батьків у:
– шкільному житті
– прийнятті важливих рішень стосовно якісних показників освітнього процесу
- усвідомлення усіма учасниками освітнього процесу власної відповідальності за прийняті рішення
- формування активної життєвої позиції у кожного учня
- виховання учнів на базі громадсько корисної діяльності
- створення належних умов для безперервного самовдосконалення:
– учнів
– батьків
– педагогічних працівників
- залучення волонтерів
- розвиток інформаційного громадянського суспільства
- партнерські відносини з:
– окремими громадянами
– іншими школами
– владою
– бізнесом
– громадськими та приватними організаціями.
Базові компоненти моделі ГАШ
Демократизація | Партнерство | Волонтерство | ||||
Сутність |
|
|
| |||
Мета |
– соціально адаптованим – громадсько активним – демократично орієнтованим |
|
– працювати на добровільних засадах – виконувати соціально значиму роботу | |||
Напрями реалізації |
|
– владою – бізнесом – некомерційними організаціями – громадськістю |
|
Ефективність ГАШ
Задля аналізу ефективності діяльності ГАШ розроблено 9 стандартів. Їх використовують, щоб:
- визначити:
– переваги та недоліки у діяльності шкіл
– потреби навчально-виховного процесу
- аналізувати й оцінювати:
– роботу з громадою
– можливості подальшої співпраці з партнерами.
Міжнародні стандарти ГАШ
Стандарт | Сутність | |
Лідерство |
– ефективний і проактивний керівник ГАШ – сильна команда – спільні цінності | |
Соціальна інклюзія |
– стану здоров’я – статусу – релігійних уподобань тощо
– упередження – стереотипи | |
Волонтерство |
– реалізації в реальному житті розглянутих у ГАШ навчальних ситуацій – розвитку довіри в учнів до усіх членів громади – налагодження співпраці між кожним учнем та громадою | |
Безперервне навчання |
– навчання — це безперервний процес, який триває впродовж усього життя – школа не єдиний соціальний інститут, який продукує нові знання | |
Шкільна культура |
– креативними – інноваційними – проактивними | |
Послуги |
– підтримку сімей учнів – навчання дорослих
| |
Партнерство |
| |
Залучення батьків |
– вирішення важливих питань, зокрема, щодо якості освіти – співпрацю з педагогічними працівниками – забезпечення належних умов для успішного навчання дитини як в школі, так і вдома | |
Розвиток громади |
– активно долучається до розвитку місцевої громади – є каталізатором якісних змін – виступає лідер місцевої громади |
Відповідність стандартам визначають спільно школа та громадськість.
Дотримання цих стандартів є передумовою створення ГАШ для учнів належного:
- мікросередовища — всередині школі
- макросередовища — поза школою.
При цьому ГАШ не створює віртуальний ідеальний світ для дітей, а навпаки — включає реальне життя у навчально-виховний процес:
- в уроки
- в позаурочну діяльність.
У ГАШ працює громадсько компетентний педагог.