НУШ 2.0: які зміни принесе в школи політика «Освіта для життя»

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
Цьогоріч 62 пілотні школи НУШ почали працювати за новими програмами у 5 класах у трьох галузях — мистецькій, природничій та технологічній. Учні вивчають матеріал через проєкти, які поєднують кілька дисциплін, а вчителі проходять спеціальне навчання та отримують методичну підтримку. Як реалізуватиметься далі політика «Освіта для життя» — читайте у статті

image80

Освіта для життя

Політика «Освіта для життя» — це новий етап реалізації Нової української школи (НУШ), що принесе системні зміни в освіту до 2030 року. Її головна мета — зробити навчальні програми більш прикладними та відповідними до актуальних потреб учнів. Детальна інформація про ініціативу «Освіта для життя» доступна на офіційному вебсайті.

Основний акцент змін — у практичності, реалістичності завдань та інтеграції предметів. В усіх навчальних програмах, підручниках та матеріалах підсилять практичний та реалістичний акцент. Завдання будуть мотивувати до проєктних досліджень і набуття реальних навичок.

Тиждень фокусованого навчання

Ключові компоненти освіти для життя

  • Компетентнісний підхід — знання стають інструментом для вирішення життєвих завдань.
  • Педагогіка партнерства — учитель, учень і батьки спільно створюють освітній простір.
  • Інклюзивність — кожна дитина має право на якісну освіту, незалежно від здібностей чи умов.
  • Освітнє середовище — класи, що надихають: відкриті простори, зони для творчості, сучасні технології.

Так формується школа, у якій дитина — активний учасник власного навчання.

Освіта для життя

Концепції освітніх галузей

Створення концепцій освітніх галузей є відповіддю на зміни у сучасному світі, спричинені пандемією та війною, які вимагають системного оновлення освіти. Концепції освітніх галузей мають на меті перетворити освіту на сучасну та корисну для життя. Вони потрібні, щоб:

  • переорієнтувати навчання на практику — забезпечити учнів знаннями та навичками, які вони зможуть застосовувати у реальному житті, а не лише засвоювати теорію;
  • систематизувати зміни — проаналізувати як успішні, так і застарілі освітні практики;
  • розробити довгострокові рішення — сформувати ефективні стратегії для подолання існуючих проблем та гарантувати, що зміни будуть результативними в довгостроковій перспективі.

МОН офіційно презентувало концептуальні засади освітніх галузей, які стануть основою для системного оновлення змісту шкільної освіти від 1 до 12 класу.

9 освітніх галузей, які оновлюються:

  1. Мовно-літературна (українська, зарубіжна літератури, іноземні мови).
  2. Математична.
  3. Природнича.
  4. Технологічна.
  5. Інформатична.
  6. Соціальна й здоров’язбережувальна.
  7. Громадянська та історична.
  8. Мистецька.
  9. Фізична культура.

Концепції освітніх галузей визначають, як має вибудовуватися навчання від 1 до 12 класу. На їх основі буде:

Ці системні зміни торкнуться кожного аспекту освітнього процесу — від змісту освіти до організації шкільного середовища.

Освіта для життя: пілотування у 62 школах

У 2025/2026 навчальному році 62 школи вже почали пілотування нових програм і матеріалів для 5 класів у трьох галузях — мистецькій, природничій та технологічній. Учні працюють над інтегрованими проєктами, а вчителі проходять спеціалізоване навчання та отримують методичну підтримку. Результати пілотування визначать подальші корективи перед масштабним упровадженням.

Нові стандарти для освітніх просторів

Оновлення навчального змісту супроводжується модернізацією шкільних просторів. Урбан-бюро Big City Lab у партнерстві з МОН розробляє гайдлайн, що визначатиме стандарти для сучасних шкіл. Він передбачає:

  • обладнання лабораторій для вивчення природничих наук;
  • оснащення STEM-майстерень;
  • облаштування мистецьких студій та інших спеціалізованих просторів.

Цей документ стане основою для створення інноваційного, функціонального освітнього середовища.

Освіта для життя: дорожня карта змін 2025-2030

Період

Основні етапи

2025–2026

Пілотування трьох галузей, запуск цифрової платформи, підготовка оновлених програм

2026–2027

Створення нових підручників, наступна хвиля пілотування (ще чотири галузі), навчання педагогів

2027–2028

Пілотування в решті галузей, друк підручників, модернізація освітніх просторів

2028–2029

Масштабне впровадження змін у всіх школах України

Цифрова платформа «Освіта для життя»

МОН спільно з EdEra створює цифрову платформу для педагогів. Вона стане практичним інструментом для інтеграції предметів та планування уроків із міжпредметними зв'язками.

Запуск платформи — вже в жовтні, після тестування. 

На платформі будуть:

  • приклади поєднання різних предметів в одному уроці;
  • готові завдання для розвитку критичного мислення та креативності;
  • інструменти для оцінювання знань і компетентностей;
  • практичні путівники з кожної освітньої галузі.

Освіта для життя на практиці

Політика «Освіта для життя» в реальному шкільному житті означає:

  • Замість заучування формул — розуміння, де й навіщо вони потрібні.
  • Замість конспектів — практичні завдання й дослідження.
  • Замість пасивного слухання — проєкти, командна робота, дискусії.

Учні НУШ вчаться не лише «що знати», а й як діяти. Вони розвивають критичне мислення, емоційний інтелект, вчаться спілкуватися, вирішувати конфлікти, планувати власний час. Освіта перестає бути абстрактною — вона стає частиною повсякденного життя.

Реформа освіти 2025: виклики та перспективи

Звісно, зміни не відбуваються без труднощів. Учителям доводиться виходити з «зони комфорту», опановувати нові методики, працювати в умовах нестачі ресурсів. Проте більшість педагогів визнають: результати варті зусиль. Сучасні діти стають самостійнішими, впевненішими, креативнішими. Вони не бояться ставити запитання, пробувати, помилятися й шукати рішення.

Висновки

«Освіта для життя» — це не лише про школу, це про нову культуру навчання, яка передбачає опанування компетентностей і навчання впродовж життя. Коли дитина вміє мислити, співпрацювати, приймати рішення — вона готова до майбутнього. 

«Мета освіти — не наповнити голову фактами, а навчити мислити», — писав Альберт Ейнштейн. Саме цього прагне НУШ — навчити дітей жити, а не лише вчитися. 

images/news/2025/zminy_v_mathematyci_2025_Pedrada.jpg
images/news/2025/zminy_v_mathematyci_2025_Pedrada.jpg
https://mon.gov.ua/news/polityka-osvita-dlia-zhyttia-etapy-ta-instrumenty-vprovadzhennia
додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Новий вимір професії вчителя: які компетентності є ключовими сьогодні

Визначаємо три основні групи компетентностей, які визначають ефективність педагога. Диференціюємо поняття «компетентність» і «компетенція». З'ясовуємо, які вміння для реалізації компетентностей важливі
57850

Яким буде НМТ—2026

Уже чотири роки Український центр оцінювання якості освіти замість традиційного ЗНО проводить НМТ. Як проходитиме НМТ у 2026 році, починаємо дізнаватися вже зараз
1405

Сертифікація вчителів у 2025 році: що варто знати

У статті зібрали для вас головне про цьогорічну сертифікацію вчителів. Дізнаєтеся про зміни та нововведення у сертифікації вчителів, а також коли проходить кожен етап сертифікації
78119

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді