НУШ 2.0: які зміни принесе в школи політика «Освіта для життя»
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освіта для життя
Політика «Освіта для життя» — це новий етап реалізації Нової української школи (НУШ), що принесе системні зміни в освіту до 2030 року. Її головна мета — зробити навчальні програми більш прикладними та відповідними до актуальних потреб учнів. Детальна інформація про ініціативу «Освіта для життя» доступна на офіційному вебсайті.
Основний акцент змін — у практичності, реалістичності завдань та інтеграції предметів. В усіх навчальних програмах, підручниках та матеріалах підсилять практичний та реалістичний акцент. Завдання будуть мотивувати до проєктних досліджень і набуття реальних навичок.
Ключові компоненти освіти для життя
- Компетентнісний підхід — знання стають інструментом для вирішення життєвих завдань.
- Педагогіка партнерства — учитель, учень і батьки спільно створюють освітній простір.
- Інклюзивність — кожна дитина має право на якісну освіту, незалежно від здібностей чи умов.
- Освітнє середовище — класи, що надихають: відкриті простори, зони для творчості, сучасні технології.
Так формується школа, у якій дитина — активний учасник власного навчання.
Концепції освітніх галузей
Створення концепцій освітніх галузей є відповіддю на зміни у сучасному світі, спричинені пандемією та війною, які вимагають системного оновлення освіти. Концепції освітніх галузей мають на меті перетворити освіту на сучасну та корисну для життя. Вони потрібні, щоб:
- переорієнтувати навчання на практику — забезпечити учнів знаннями та навичками, які вони зможуть застосовувати у реальному житті, а не лише засвоювати теорію;
- систематизувати зміни — проаналізувати як успішні, так і застарілі освітні практики;
- розробити довгострокові рішення — сформувати ефективні стратегії для подолання існуючих проблем та гарантувати, що зміни будуть результативними в довгостроковій перспективі.
МОН офіційно презентувало концептуальні засади освітніх галузей, які стануть основою для системного оновлення змісту шкільної освіти від 1 до 12 класу.
9 освітніх галузей, які оновлюються:
- Мовно-літературна (українська, зарубіжна літератури, іноземні мови).
- Математична.
- Природнича.
- Технологічна.
- Інформатична.
- Соціальна й здоров’язбережувальна.
- Громадянська та історична.
- Мистецька.
- Фізична культура.
Концепції освітніх галузей визначають, як має вибудовуватися навчання від 1 до 12 класу. На їх основі буде:
- оновлено навчальні програми;
- створено сучасні підручники;
- розроблено програми підвищення кваліфікації для педагогів;
- модернізовано шкільні освітні простори.
Ці системні зміни торкнуться кожного аспекту освітнього процесу — від змісту освіти до організації шкільного середовища.
Освіта для життя: пілотування у 62 школах
У 2025/2026 навчальному році 62 школи вже почали пілотування нових програм і матеріалів для 5 класів у трьох галузях — мистецькій, природничій та технологічній. Учні працюють над інтегрованими проєктами, а вчителі проходять спеціалізоване навчання та отримують методичну підтримку. Результати пілотування визначать подальші корективи перед масштабним упровадженням.
Нові стандарти для освітніх просторів
Оновлення навчального змісту супроводжується модернізацією шкільних просторів. Урбан-бюро Big City Lab у партнерстві з МОН розробляє гайдлайн, що визначатиме стандарти для сучасних шкіл. Він передбачає:
- обладнання лабораторій для вивчення природничих наук;
- оснащення STEM-майстерень;
- облаштування мистецьких студій та інших спеціалізованих просторів.
Цей документ стане основою для створення інноваційного, функціонального освітнього середовища.
Освіта для життя: дорожня карта змін 2025-2030
Період | Основні етапи |
2025–2026 | Пілотування трьох галузей, запуск цифрової платформи, підготовка оновлених програм |
2026–2027 | Створення нових підручників, наступна хвиля пілотування (ще чотири галузі), навчання педагогів |
2027–2028 | Пілотування в решті галузей, друк підручників, модернізація освітніх просторів |
2028–2029 | Масштабне впровадження змін у всіх школах України |
Цифрова платформа «Освіта для життя»
МОН спільно з EdEra створює цифрову платформу для педагогів. Вона стане практичним інструментом для інтеграції предметів та планування уроків із міжпредметними зв'язками.
Запуск платформи — вже в жовтні, після тестування.
На платформі будуть:
- приклади поєднання різних предметів в одному уроці;
- готові завдання для розвитку критичного мислення та креативності;
- інструменти для оцінювання знань і компетентностей;
- практичні путівники з кожної освітньої галузі.

У журналі — цикл статей, присвячених просвітницькій програмі «Свідомий користувач медіапростору». У цій статті — опис двох занять, які ознайомлюють із поняттями нетикету та реклами в інтернеті, а також її маніпулятивним впливом на людину.
Освіта для життя на практиці
Політика «Освіта для життя» в реальному шкільному житті означає:
- Замість заучування формул — розуміння, де й навіщо вони потрібні.
- Замість конспектів — практичні завдання й дослідження.
- Замість пасивного слухання — проєкти, командна робота, дискусії.
Учні НУШ вчаться не лише «що знати», а й як діяти. Вони розвивають критичне мислення, емоційний інтелект, вчаться спілкуватися, вирішувати конфлікти, планувати власний час. Освіта перестає бути абстрактною — вона стає частиною повсякденного життя.
Реформа освіти 2025: виклики та перспективи
Звісно, зміни не відбуваються без труднощів. Учителям доводиться виходити з «зони комфорту», опановувати нові методики, працювати в умовах нестачі ресурсів. Проте більшість педагогів визнають: результати варті зусиль. Сучасні діти стають самостійнішими, впевненішими, креативнішими. Вони не бояться ставити запитання, пробувати, помилятися й шукати рішення.
Висновки
«Освіта для життя» — це не лише про школу, це про нову культуру навчання, яка передбачає опанування компетентностей і навчання впродовж життя. Коли дитина вміє мислити, співпрацювати, приймати рішення — вона готова до майбутнього.
«Мета освіти — не наповнити голову фактами, а навчити мислити», — писав Альберт Ейнштейн. Саме цього прагне НУШ — навчити дітей жити, а не лише вчитися.


