Моніторинг успішності учнів у школі: завдання, види, етапи
Зворотний зв’язок від учителя до учня: чотири моменти
Скачати
Що таке моніторинг у школі
Зазвичай адміністрація закладу освіти проводить локальний моніторинг навчальних досягнень учнів, аби знайти способи поліпшення успішності, освітнього процесу, діяльності педагогів. Поняття «моніторинг» та «контроль» часто вживають як синонімічні чи навіть тотожні. То як правильно? Про це — у відео:
Коли йдеться про ефективність освітнього моніторингу, то орієнтуються на низку вимог. А саме, моніторинг має бути:
- об’єктивним — для всіх учасників моніторингу необхідно створити рівні умови
- валідним:
‒ контрольні завдання мають повно й усебічно відповідати змісту досліджуваного матеріалу
‒ критерії виміру й оцінки мають бути чіткими
‒ результати має бути можливо підтвердити
- надійним — результати мають бути сталими, якщо інші особи проведуть повторний контроль
- систематичним — етапи й види моніторингу проводять у певній послідовності та за відповідною системою
- гуманістично спрямованим— передбачає проведення в умовах доброзичливості та довіри.
Формувальне оцінювання: способи та інструменти
Результати моніторингу в школі за різними наапрямами дають змогу:
- визначати якість навчальних досягнень вихованців та учнів
- встановлювати рівень соціалізації дітей
- аналізувати зв’язок між рівнем успішності вихованців, учнів із соціальними умовами життя, рівнем соцзахисту, моральними установками та запитами, результатом роботи вчителів тощо
- оцінювати якість кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного, лабораторного забезпечення й оснащення закладу
- визначати дієвість державних освітніх стандартів, навчальних програм
- з’ясовувати рівень впливу методичного, технічного обладнання на навчальний процес
- аналізувати ефективність роботи навчального закладу у забезпеченні доступності освіти та покращенні її якості
- виявляти чинники, що негативно впливають на хід і результати освітніх реформ
- встановлювати способи і методи послаблення або нейтралізації цих чинників
- порівнювати результати діяльності навчального закладу за певний період і визначати оптимальні шляхи подальшого розвитку.
Види моніторингу
Науковці класифікують моніторинги такими критеріями:
- призначення;
- методи і засоби оцінювання;
- замовники та виконавці;
- місце в освітній системі.
У школі звертаються до таких видів моніторингу, як-от:
- адміністративний
- соціологічний
- психолого-педагогічний
- педагогічний
- комплексний.
На визначення рівня знань і вмінь учнів звичайно провадять педагогічний або комплексний моніторинг.
Моніторинг у закладі освіти не призначений для пошуку й покарання винних.
Моніторинг якості знань учнів
Уточнимо: моніторинг (від лат. monitor — той, що попереджає, наглядає, нагадує) — це збір та аналіз інформації, прогноз динаміки розвитку певних явищ.
Отож за моніторингу успішності в школі передбачають:
- збір інформації про стан успішності учнів
- прогнозування основних тенденцій
- розроблення рекомендацій для підвищення успішності.
Моніторинг навчальних досягнень учнів чи якості знань учнів, а також моніторинг окремих елементів освітнього процесу містить у тій чи тій мірі етапи:
|
|
– мету – розробляють концепцію, програму майбутнього моніторингу – здійснюють інформаційно-аналітичний супровід |
|
|
– алгоритм роботи – правила, спільні для всіх учасників – способи технічного оброблення результатів |
|
|
– установлюють причинно-наслідкові зв’язки – порівнюють нові дані з отриманими за попередніх моніторингових заходів |
|
|
|
Останні два етапи дають змогу:
- отримати об’єктивні дані про роботу навчального закладу
- спрогнозувати майбутні тенденції його функціонування.

Опрацюєте нові підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів. Опануєте алгоритм, інструменти та методи формувального оцінювання
Комплексний моніторинг
Спрямований на:
- виявлення тенденцій розвитку певного явища;
- дослідження соціальних і психологічних складників освітнього процесу;
- збір і оброблення інформації, яку можна використати для ухвалення виважених рішень.
Педагогічний моніторинг
Педагогічний моніторинг може мати на меті:
- здійснити аналіз якості знань учнів за певний період;
- оцінити, наскільки володіють педагоги інноваційними технологіями;
- вивчити ефективність управлінських механізмів.
Етапи моніторингу навчальних досягнень учнів
Підготовку до моніторингу розпочинають організаційними питаннями, як-от:
- визначення мети і завдань, об’єктів моніторингу;
- формулювання проблеми, яку вивчити;
- планування подальших дій та побудова графіка моніторингу;
- установлення термінів;
- добір і навчання координаторів моніторингових заходів;
- обрання методів.
Після організаційних питань обирають засоби, необхідні для проведення моніторингу. Зокрема, розробляють інструментарій відповідно до визначених методів, завдань та об’єктів. Для моніторингу знань учнів:
- використовують тести й анкети — стандартизовані чи власні апробовані;
- готують інструктивно-методичні матеріали для координаторів та учасників моніторингу;
- добирають статистичні й математичні методи оброблення результатів.
Основна частина
У власне моніторингу умовно можна виокремити дві частини:
- підготовка координаторів та учасників, проведення з ними інструктажу
- основне дослідження.
Поширені методи отримання даних:
- спеціально організоване спостереження
- опитування (анкетування та інтерв’ювання)
- робота з фокус-групами
- тестування.
Насамкінець
Після завершення моніторингу починається етап збору та оброблення здобутих результатів.
Наприкінці аналізують та інтерпретують його результати — тобто:
- узагальнюють статистичну інформацію
- виявляють чинники, що вплинули на отриманий результат.
Підводячи підсумки моніторингу, до уваги беруть дані, отримані під час моніторингу, а також ураховують:
- зовнішню статистичну звітність (державну, відомчу тощо)
- звітні документи за результатами досліджень, які певним чином стосуються напрямів проведеного моніторингу тощо.
Усі дані є основою для складення рекомендацій щодо:
- розвитку досліджуваних процесів
- внесення необхідних корективів.
На завершення моніторингу укладають рекомендації для коригування, усунення негативних чинників та формування подальшої освітньої політики.
І порядок проведення, і результати моніторингу обговорюють на засіданнях педагогічної ради.
Корисна стаття