Особливості присвоєння педагогічних звань працівникам закладів загальної середньої освіти

Автор
експерт з питань освіти, Київ
За результатами атестації педагогічним працівникам закладів освіти присвоюють, зокрема, педагогічні звання. Розглянемо, які встановлено вимоги до рівня професійної підготовки та кваліфікації педагогічного працівника для присвоєння йому педагогічного звання

Присвоєння педагогічного звання — це своєрідна відзнака працівника, визнання його професійних заслуг, високого професійного рівня. Також це є засобом морального й фінансового стимулювання досвідчених та ініціативних педагогів. Так, присвоєння педагогічного звання є підставою для зміни розміру ставки заробітної плати (посадового окладу) педагогічного працівника

12 запитань і відповідей про атестацію

Перелік педагогічних звань

Педагогічні звання визначаються відповідно до Переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 23.12.2015 № 1109.

Так, за результатами атестації педагогічним працівникам, які досягли високих показників у роботі, присвоюють такі педагогічні звання:

  • учитель-методист;
  • викладач-методист;
  • вихователь-методист;
  • педагог-організатор — методист;
  • практичний психолог — методист;
  • керівник гуртка — методист;
  • старший вожатий — методист;
  • старший учитель;
  • старший викладач;
  • старший вихователь;
  • майстер виробничого навчання I категорії;
  • майстер виробничого навчання II категорії.

Педагогічні звання в оновленому Положенні про атестацію

Вимоги для присвоєння педагогічних звань

Умови та порядок присвоєння педагогічних звань визначає Положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом МОН від 09.09.2022  805 (далі — Положення про атестацію). 

Педагогічні звання присвоюються педагогічним працівникам, які відповідають критеріям, визначеним пунктом 10 розділу І Положення про атестацію.

За результатами атестації відповідно до рішення атестаційної комісії присвоюють педагогічні звання педагогічним працівникам із високим професійним рівнем, які зокрема:

  • упроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології;
  • надають професійну підтримку та допомогу педагогічним працівникам — здійснюють наставництво, супервізію;
  • беруть участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти;
  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів, змагань тощо;
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань тощо.

Також критеріями для присвоєння педагогічних звань є відповідність працівника вимогам до його кваліфікаційної категорії, освіти та стажу. Ці вимоги так само встановлені пунктом 10 розділу І Положення про атестацію. Розглянемо у таблиці.вимоги до присвоєння педагогічних звань для працівників закладів освіти (крім працівників, які працюють у закладах дошкільної освіти).  

Вимоги до педагогічних працівників при присвоєнні їм педагогічних звань
(крім працівників, які працюють у закладах дошкільної освіти)

Педагогічне звання

Результати попередньої атестації, освіта, професійний рівень працівника (працює на відповідній педагогічному званню посаді)

Стаж роботи

  • кваліфікаційна категорія не нижче ніж «спеціаліст другої категорії» (для працівників, педагогічні посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційної категорії — найвищий, встановлений відповідно до посади, тарифний розряд)
  • понад 3 роки
  • учитель-методист
  • викладач-методист
  • вихователь-методист
  • педагог-організатор-методист
  • практичний психолог — методист
  • керівник гуртка — методист
  • старший вожатий — методист
  • кваліфікаційна категорія не нижче ніж «спеціаліст вищої категорії» (для працівників, педагогічні посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційної категорії — найвищий, встановлений відповідно до посади, тарифний розряд)
  • вища освіта
  • понад 5 років
  • майстер виробничого навчання II категорії
  • освітній рівень молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста) або бакалавра чи магістра (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста)
  • найвищий тарифний розряд
  • на високому професійному рівні володіють методами та прийомами виробничого навчання, майстерно застосовують їх у роботі
  • не менше ніж 5 років на займаній посаді
  • майстер виробничого навчання I категорії
  • освітній рівень молодшого бакалавра (освітньо-кваліфікаційний рівень молодшого спеціаліста) або бакалавра чи магістра (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліста)
  • найвищий тарифний розряд
  • на високому професійному рівні володіють та ефективно застосовують у своїй роботі, а також поширюють методики практичного навчання, зокрема сучасні виробничі технології, нові освітні технології
  • не менше ніж 7 років на займаній посаді

Присвоєні за результатами атестації педагогічні звання зберігаються за працівниками до наступної атестації.

Працівник, який має педагогічне звання та відповідає встановленим вимогам, під час чергової атестації атестується на відповідність раніше присвоєному педагогічному званню. 

Документи працівника на присвоєння педагогічного звання

Заява про позачергову атестацію

Відповідно до пункту 2 розділу ІІІ Положення про атестацію для проведення позачергової атестації педагогічний працівник до 20 грудня має подати до атестаційної комісії заяву, у якій зазначити педагогічне звання, на яке він претендує. Заяву працівник складає за формою, наведеною в додатку 1 до Положення про атестацію.

Для проведення чергової атестації працівник заяви не подає.  

Документи, що свідчать про педагогічну майстерність та професійні досягнення

МОН у листі від 10.12.2024 № 1/23112-24 зауважує, що Положенням про атестацію не передбачено написання та обов’язкове подання до атестаційної комісії наукових робіт, статей, підручників для присвоєння (підтвердження) кваліфікаційної категорії / присвоєння педагогічного звання. Утім це не виключає права педагогічного працівника, який має науково-творчі напрацювання, надати атестаційній комісії такі матеріали для їх врахування при прийнятті рішення.

У разі наявності додаткових підстав для присвоєння (підтвердження) кваліфікаційної категорії / присвоєння педагогічного звання педагогічний працівник надає атестаційній комісії документи, які, на його думку, підтверджують такі підстави, свідчать про його педагогічну майстерність та/або професійні досягнення.



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді