Яким має бути вчитель початкових класів: компетентності

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Які визначено компетентності вчителів початкових класів та які вміння для їх реалізації важливі

Компетентності вчителя

Головна ідея підвищення кваліфікації — забезпечити індивідуально-особистісне та професійно-діяльнісне самовдосконалення педагогів школи завдяки активізації їхньої базової освіти, набутого професійного та життєвого досвіду.  Володіння базовими компетентностями дає змогу вчителям:

  • самостійно визначати орієнтири професійного розвитку;
  • запобігати необ’єктивності під час зовнішнього оцінювання, зокрема й сертифікації педагогічних працівників.

Компетенція і компетентність 

Компетентність простими словами — це характеристика реального фахівця. Її можна оцінити за результатами діяльності педагога.

Компетенція — характеристика професійної діяльності. Це абстрактне поняття, що стосується будь-якого виду діяльності людини. 

Працівник компетентний, якщо володіє певними компетенціями та реалізує їх у своїй діяльності. Кожна компетенція містить три складники.

Складники професійної компетенції педагога

Складник компетенції

Зміст

Когнітивна компетентність

Система педагогічних і спеціальних предметних знань

Операційно-технологічна компетентність

Методи, технології навчання, способи педагогічної взаємодії

Особистісна компетентність

Етичні та соціальні позиції та установки, особистісні якості педагога, які впливають на його професійну діяльність

Професійні компетентності вчителя НУШ

Професійна компетентність учителя складається з п’яти компетенцій:

  • предметно-методологічна;
  • психолого-педагогічна;
  • валеологічна;
  • комунікативна;
  • управлінська

Компетентності вчителя

Компетентності вчителя НУШ

Компетентності вчителя НУШ передбачають знання, навички та вміння, необхідні для ефективного викладання і розвитку учнів згідно з вимогами Нової української школи.

Відповідно до Професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2020 № 2736, професійні компетентності вчителя нової української школи включають 15 важливих компонентів. Комплексність цих компетентностей дає змогу вчителю не тільки бути ефективним викладачем, але й наставником, який формує гармонійно розвинену особистість учня.

Розглянемо детальніше компетентності учителя за новим профстандартом.

1. Мовно-комунікативна:

  • Учитель забезпечує здобуття учнями освіти державною мовою.
  • Забезпечує за потреби здобуття учнями освіти з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти — мова відповідного корінного народу або національної меншини України.
  • Забезпечує навчання учнів іноземній мові та спілкується іноземною мовою у професійному колі — для вчителів іноземної мови.
  • Формує і розвиває мовно-комунікативні уміння та навички учнів.

2. Предметно-методична:

  • Учитель моделює зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів.
  • Формує та розвиває в учнів ключові компетентності та уміння, спільні для всіх компетентностей.
  • Здійснює інтегроване навчання учнів.
  • Добирає і використовує сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів.
  • Розвиває в учнів критичне мислення.
  • Здійснює оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу.
  • Формує ціннісні ставлення в учнів.

3. Інформаційно-цифрова:

  • Учитель орієнтується в інформаційному просторі, шукає і критично оцінює інформацію, оперує нею у професійній діяльності.
  • Ефективно використовує наявні та за потреби створює нові електронні (цифрові) освітні ресурси.
  • Використовує цифрові технології в освітньому процесі.

4. Психологічна:

  • Учитель визначає і враховує в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів.
  • Використовує стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності.
  • Мотивує учнів та організовує їхню пізнавальну діяльність.
  • Формує спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною.

5. Емоційно-етична:

  • Учитель усвідомлює особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керує власними емоційними станами.
  • Конструктивно та безпечно взаємодіє з учасниками освітнього процесу.
  • Усвідомлює та цінує взаємозалежність людей і систем у глобальному світі.

6. Педагогічне партнерство:

  • Учитель здатний до суб’єкт-суб’єктної — рівноправної та особистісно зорієнтованої — взаємодії з учнями в освітньому процесі.
  • Залучає батьків до освітнього процесу на засадах партнерства.
  • Працює в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя, щоб надавати додаткову підтримку учням з особливими освітніми потребами.

7. Інклюзивна:

  • Учитель створює умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища.
  • Здатний до педагогічної підтримки учнів з особливими освітніми потребами.
  • Забезпечує в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, з огляду на його індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси.

8. Здоров’язбережувальна:

  • Учитель організовує безпечне освітнє середовище, використовує здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу.
  • Здійснює профілактично-просвітницьку роботу з учнями та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
  • Формує в учнів культуру здорового та безпечного життя.
  • Зберігає особисте фізичне та психічне здоров’я.
  • Надає домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.

9. Проєктувальна:

  • Учитель проєктує осередки навчання, виховання і розвитку учнів.

10. Прогностична

  • Учитель планує освітній процес.
  • Прогнозує результати освітнього процесу.

11. Організаційна:

  • Учитель організовує процес навчання, виховання і розвитку учнів.
  • Організовує різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

12. Оцінювально-аналітична:

  • Учитель оцінює результати навчання учнів.
  • Аналізує результати навчання учнів.
  • Забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.

13. Інноваційна:

  • Учитель застосовує наукові методи пізнання в освітньому процесі.
  • Використовує інновації у професійній діяльності.
  • Застосовує різні підходи, щоб розв’язувати проблеми у педагогічній діяльності.

14. Здатність до навчання впродовж життя:

  • Учитель визначає умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя.
  • Взаємодіє з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки — у межах наставництва, супервізії тощо.

15. Рефлексивна:

  • Учитель здійснює моніторинг власної педагогічної діяльності.
  • Визначає індивідуальні професійні потреби.

Умовно ідеальний учитель на високому рівні демонструє володіння описаними вище професійними компетентностями, визначеними професійним стандартом.

Компетентності вчителя початкових класів

Базові компетентності вчителя початкових класів можна подати у скороченому варіанті:

Ці компетентності відображають здатність учителя створювати сприятливе освітнє середовище, працювати з індивідуальними потребами учнів, а також забезпечувати інтеграцію сучасних методик та технологій в освітній процес. Вони є фундаментом для реалізації більш розширених професійних вимог (розглянутих вище) за новим профстандартом, і слугують основою для професійного зростання та розвитку педагога. 

Використано матеріали журналу Заступник директора школи

компетенція і компетентність

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді