Яким має бути вчитель початкових класів: компетентності
Чеклісти з прийомами, які допоможуть вчителю встановити авторитет
Компетентності вчителя
Головна ідея підвищення кваліфікації — забезпечити індивідуально-особистісне та професійно-діяльнісне самовдосконалення педагогів школи завдяки активізації їхньої базової освіти, набутого професійного та життєвого досвіду. Володіння базовими компетентностями дає змогу вчителям:
- самостійно визначати орієнтири професійного розвитку;
- запобігати необ’єктивності під час зовнішнього оцінювання, зокрема й сертифікації педагогічних працівників.
Компетенція і компетентність
Компетентність простими словами — це характеристика реального фахівця. Її можна оцінити за результатами діяльності педагога.
Компетенція — характеристика професійної діяльності. Це абстрактне поняття, що стосується будь-якого виду діяльності людини.
Працівник компетентний, якщо володіє певними компетенціями та реалізує їх у своїй діяльності. Кожна компетенція містить три складники.
Складники професійної компетенції педагога
Складник компетенції | Зміст |
Когнітивна компетентність | Система педагогічних і спеціальних предметних знань |
Операційно-технологічна компетентність | Методи, технології навчання, способи педагогічної взаємодії |
Особистісна компетентність | Етичні та соціальні позиції та установки, особистісні якості педагога, які впливають на його професійну діяльність |
Професійні компетентності вчителя НУШ
Професійна компетентність учителя складається з п’яти компетенцій:
- предметно-методологічна;
- психолого-педагогічна;
- валеологічна;
- комунікативна;
- управлінська
Компетентності вчителя НУШ
Компетентності вчителя НУШ передбачають знання, навички та вміння, необхідні для ефективного викладання і розвитку учнів згідно з вимогами Нової української школи.
Відповідно до Професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)», затвердженого наказом Мінекономіки від 23.12.2020 № 2736, професійні компетентності вчителя нової української школи включають 15 важливих компонентів. Комплексність цих компетентностей дає змогу вчителю не тільки бути ефективним викладачем, але й наставником, який формує гармонійно розвинену особистість учня.
Розглянемо детальніше компетентності учителя за новим профстандартом.
1. Мовно-комунікативна:
- Учитель забезпечує здобуття учнями освіти державною мовою.
- Забезпечує за потреби здобуття учнями освіти з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти — мова відповідного корінного народу або національної меншини України.
- Забезпечує навчання учнів іноземній мові та спілкується іноземною мовою у професійному колі — для вчителів іноземної мови.
- Формує і розвиває мовно-комунікативні уміння та навички учнів.
2. Предметно-методична:
- Учитель моделює зміст навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання учнів.
- Формує та розвиває в учнів ключові компетентності та уміння, спільні для всіх компетентностей.
- Здійснює інтегроване навчання учнів.
- Добирає і використовує сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів.
- Розвиває в учнів критичне мислення.
- Здійснює оцінювання та моніторинг результатів навчання учнів на засадах компетентнісного підходу.
- Формує ціннісні ставлення в учнів.
3. Інформаційно-цифрова:
- Учитель орієнтується в інформаційному просторі, шукає і критично оцінює інформацію, оперує нею у професійній діяльності.
- Ефективно використовує наявні та за потреби створює нові електронні (цифрові) освітні ресурси.
- Використовує цифрові технології в освітньому процесі.
4. Психологічна:
- Учитель визначає і враховує в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів.
- Використовує стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності.
- Мотивує учнів та організовує їхню пізнавальну діяльність.
- Формує спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною.
5. Емоційно-етична:
- Учитель усвідомлює особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керує власними емоційними станами.
- Конструктивно та безпечно взаємодіє з учасниками освітнього процесу.
- Усвідомлює та цінує взаємозалежність людей і систем у глобальному світі.
6. Педагогічне партнерство:
- Учитель здатний до суб’єкт-суб’єктної — рівноправної та особистісно зорієнтованої — взаємодії з учнями в освітньому процесі.
- Залучає батьків до освітнього процесу на засадах партнерства.
- Працює в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя, щоб надавати додаткову підтримку учням з особливими освітніми потребами.
Щоб проаналізувати свою роботу, оцінити індивідуальні якості, поведінку та досягнення — скористайтеся методикою селф-рейтингу. Вона дає змогу ліпше зрозуміти свої сильні та слабкі сторони й усвідомити шляхи для подальшого розвитку
7. Інклюзивна:
- Учитель створює умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища.
- Здатний до педагогічної підтримки учнів з особливими освітніми потребами.
- Забезпечує в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, з огляду на його індивідуальні потреби, можливості, здібності та інтереси.
8. Здоров’язбережувальна:
- Учитель організовує безпечне освітнє середовище, використовує здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу.
- Здійснює профілактично-просвітницьку роботу з учнями та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
- Формує в учнів культуру здорового та безпечного життя.
- Зберігає особисте фізичне та психічне здоров’я.
- Надає домедичну допомогу учасникам освітнього процесу.
9. Проєктувальна:
- Учитель проєктує осередки навчання, виховання і розвитку учнів.
10. Прогностична
- Учитель планує освітній процес.
- Прогнозує результати освітнього процесу.
11. Організаційна:
- Учитель організовує процес навчання, виховання і розвитку учнів.
- Організовує різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
12. Оцінювально-аналітична:
- Учитель оцінює результати навчання учнів.
- Аналізує результати навчання учнів.
- Забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання учнів.
13. Інноваційна:
- Учитель застосовує наукові методи пізнання в освітньому процесі.
- Використовує інновації у професійній діяльності.
- Застосовує різні підходи, щоб розв’язувати проблеми у педагогічній діяльності.
14. Здатність до навчання впродовж життя:
- Учитель визначає умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя.
- Взаємодіє з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки — у межах наставництва, супервізії тощо.
15. Рефлексивна:
- Учитель здійснює моніторинг власної педагогічної діяльності.
- Визначає індивідуальні професійні потреби.
Умовно ідеальний учитель на високому рівні демонструє володіння описаними вище професійними компетентностями, визначеними професійним стандартом.
Компетентності вчителя початкових класів
Базові компетентності вчителя початкових класів можна подати у скороченому варіанті:
Ці компетентності відображають здатність учителя створювати сприятливе освітнє середовище, працювати з індивідуальними потребами учнів, а також забезпечувати інтеграцію сучасних методик та технологій в освітній процес. Вони є фундаментом для реалізації більш розширених професійних вимог (розглянутих вище) за новим профстандартом, і слугують основою для професійного зростання та розвитку педагога.
Використано матеріали журналу Заступник директора школи