Як взаємодіяти з жорстокими батьками: 10 порад
Батьки й учитель мають спільну кінцеву мету: освічена успішна впевнена у собі дитина.
Чому ж у батьківсько-учительських взаєминах виникає стільки непорозумінь і як налагодити ефективну співпрацю?
У світі тенденція до відповідального батьківства. Люди, що її дотримують:
- підходять до ролі батька/матері з огляду на емоційні, пізнавальні та інші потреби дитини, не розглядаючи це як самопожертву
- приймають дитину такою, яка вона є
- розуміють свою відповідальність.
Це дитиноцентризм у найліпшому його прояві. З такими батьками найлегше працювати, оскільки вони оцінюють свою дитину з погляду здорового глузду, а не ідеалістичного уявлення про те, якою вона має бути.
Однак відповідальному батьківству зазвичай перешкоджають:
- брак знань з психології та педагогіки
- неусвідомлення впливу власної поведінки на дитину
- невміння створити в родині позитивну атмосферу, умови для гармонійного розвитку дитячої особистості тощо.
Більшість батьків припускаються одних і тих самих помилок, не помічаючи, що їхні дії можуть негативно впливати на дитину. Як працювати з батьками учнів початкових класів, зважаючи на зазначене.
Щоб батьки брали активну участь у житті школи, введіть чотири нові форми роботи.
«Популярні» крайнощі батьків у вихованні дітей:
- спілкування за залишковим принципом
- симбіотична модель взаємин з дітьми (гіперопіка)
- авторитарна гіперсоціалізація — тотальний контроль за поведінкою дитини
Подібні крайнощі порушують процес соціалізації дитини, ускладнюють процес переходу її від батьківської опіки до незалежності й установлення дружніх взаємин з однолітками. На цьому варто наголошувати, допомагати батькам вирішувати проблеми такого характеру
Що–Де–Коли–Як
Кілька ефективних форм роботи з батьками в початковій школі
Школа може допомогти корегувати духовний контакт батьків і дітей. Особливо продуктивно це відбувається у системі розвивального навчання, коли самовдосконалюються не лише діти, а й їхні батьки.
У системі розвивального навчання діти:
- практично навчають своїх батьків, розкриваючи і свій потенціал, і власне Я поза школою
- занурюють батьків у співпрацю, коли звертаються до них по допомогу під час виконання домашніх завдань, за потреби прийняття рішень
- демонструють свої творчі здібності, організованість і самостійність.
За технології розвивального навчання докорінно змінюються:
- робота класного керівника з учнями
- корекційно-розвивальна робота практичного психолога
- консультативна робота з батьками — набуваючи корекційного змісту.
Батьки ознайомлюються з базовими принципами психології та педагогіки, а отже — мають змогу корегувати міжособистісні внутрішньосімейні стосунки у системах «батько–мати», «батьки–дитина», «дитина–однокласники», «дитина–оточення» тощо.
Відкриті уроки
Під час відкритих уроків батьки спостерігають, як:
- педагоги викладають навчальний матеріал з різних предметів
- працює їхня дитина.
Після відвідин батьки починають ліпше розуміти вчителя, довіряти йому.
Переваги такої форми роботи з батьками:
- на уроці вчитель дає приклад спілкування у системі «дорослий — дитина», який батьки можуть наслідувати вдома
- батьки мають змогу оцінити роботу вчителя, класного керівника, а це є своєрідною профілактикою необґрунтованих зауважень педагогам.
Домашні завдання для батьків
Ця форма роботи є ефективною для налагодження зворотного зв’язку між батьками й учителем чи класним керівником.
Педагог дає батькам домашнє завдання, як-то:
- написати твір
- виконати вправу
- розв’язати вираз чи задачу.
Діти мають перевірити й оцінити роботу своїх батьків.
Можна давати і творчі сімейні домашні завдання:
- виготовити аплікацію, поробку
- створити власну гру
- скласти кросворд, задачу тощо.
Твір-відгук — вид домашнього завдання, у якому батьки діляться спостереженнями й думками щодо успіхів дитини під час навчання
Теми творів, які можна запропонувати:
| перед 1-м класом | серпень |
| 1 клас | жовтень |
| 2 клас | квітень |
| 3 клас | жовтень |
| 3 клас | травень |
| 4 клас | квітень |
Переваги такої форми роботи з батьками:
- домашні завдання для батьків допомагають учителю вчасно виявити проблему й оперативно її розв’язати
- батьки розуміють, що їхній твір потрібен учителю, вони переконуються, що їхня думка важлива для педагога й допомагає йому в подальшій роботі з дитиною.
Батьківські збори-консультації
За такої форми спілкування вчитель має змогу пояснити батькам матеріал з певної теми, яку вивчатимуть їхні діти. Адже зміст навчальних предметів у системі розвивального навчання різниться від традиційного, який знають батьки.
Учитель навчає батьків тими самими методами, що й учнів — від постановки проблеми та пошуку способу її розв’язання до його застосування у парах чи групах.
Перевага такої форми роботи — батьки занурюються на деякий час у роль «учнів» і починають розуміти зміст, методи, особливості розвивального навчання, тобто стають поінформованими, майже «колегами» педагогічного колективу.
Батьківські збори «тет-а-тет»
Двічі на рік — на початку грудня та наприкінці квітня — батьки отримують письмове запрошення на батьківські збори.
На спеціальних бланках вони вказують час відвідування зборів, зручний індивідуально для них. Учитель початкових класів:
- опрацьовує бланки, зважаючи на вказаний час кожного з батьків
- складає графік
- призначає час зустрічі з учителями-предметниками, практичним психологом та/або соціальним педагогом.
Такі збори тривають цілий день. Власне, це конфіденційна бесіда з батьками, під час якої:
- можна розв’язати індивідуально «навчальні» проблеми дітей та проблеми їхнього соціально-комунікативного розвитку
- отримати психолого-педагогічну допомогу та підтримку.
Батьки приходять на бесіду до вчителя, з яким хочуть поспілкуватися.
Переваги такої форми роботи:
- після бесіди у батьків складається цілісне уявлення про навчання та поведінку їхньої дитини, про її успіхи та невдачі, про правильність чи хибність сімейного виховання
- батькам подобається індивідуальний підхід до їхньої сім’ї, зацікавленість педагогів, батьки бачать у них порадників і друзів.
Тренінги з батьками
Батьків учнів можна долучати до проведення уроків. У кожному класі є батьки цікавих професій, які:
- погодяться оповісти про них дітям
- організують екскурсію на роботу
- проведуть майстер-клас тощо.
Система розвивального навчання дає широкі можливості для розвитку не лише дітей, а й їхніх батьків: у сім’ях відбувається взаємозбагачення одне одного.
Стимул до саморозвитку з’являється і в учителя — він змінює стиль спілкування з дітьми та їхніми батьками, стає гнучким. А це нині важлива умова для створення ситуації успіху.
За матеріалами Галини НЄМЄЦ,
практичного психолога, соціального педагога,
Анастасії КУЗНЄЦОВОЇ,
учителя початкових класів
Людмили МИКИТЕНКО,
учителя початкових класів,
Новоград-Волинський колегіум, Житомирська обл.,
ж. «Заступник директора школи»