Як зауважують, українська школа не зазнавала глибинних перетворень уже понад півстоліття. Результатом цього стали:
- неактуальні знання
- неконкурентоспроможність української системи освіти
- «відтік умів»
- відсутність мотивації як в учнів, так і в педагогів
- дефіцит кваліфікованих кадрів у країні
- втрата наукового потенціалу держави.
«Як підготувати батьків та першокласника до школи»
Саме ці ключові моменти, а також розуміння безперспективності поодиноких і несистемних змін в освітньому законодавстві спонукали до масштабної реформи. При цьому МОН України забезпечило максимальну публічність обговорюваного питання.
- Концепція Нової української школи (схвалена рішенням Колегії МОН України 27.10.2016 після масштабного громадського обговорення проекту)
До розроблення концепції реформування середньої школи «Нова українська школа» долучилися:
- працівники освіти
- батьки
- міжнародні організації
- експерти
- працедавці
- громадські активісти
- представники влади.
Проект Нової української школи
Конструктивний діалог щодо проекту тривав понад три роки. У підсумку виокремили п’ять базових векторів розвитку системи середньої освіти в Україні:
Вектор розвитку | Сутність |
Педагогіка, заснована на партнерстві | Забезпечення збалансованого розвитку шкільної освіти через налагодження партнерських відносин між трьома сторонами:
|
Інновації в освіті | Формування нової школи завдяки:
|
Зміна результатів освітнього процесу та освітніх стандартів | Актуалізація знань «на виході» освітнього процесу через відповідність вимогам, що диктуються роботодавцями та державою Орієнтація на освітні стандарти ЄС |
Незалежність шкіл і педагогів | Розширення автономії навчальних закладів та педагогічних працівників з чітким розподілом повноважень і відповідальності на всіх управлінських рівнях |
Фінансове забезпечення освітніх закладів | Забезпечення справедливого підходу до фінансування шкіл через розумний і прозорий розподіл внесків між:
|
За кожним із векторів передбачають закріпити окремі фокус-групи, щоби:
- генерувати актуальні нормативно-правові акти
- розробити якісно новий проект Закону України «Про загальну середню освіту».
Засоби навчання
Реформувати середню школу очікують, опираючись на дев’ять ключових ідей:
Ключові ідеї | Зміст ідеї |
Компетентнісний підхід | Освіта, заснована на компетентностях учнів, що забезпечить останнім:
|
Мотивація педагогічних працівників | Заохочення вчителів нової школи через такі механізми:
|
Ціннісні орієнтації школярів | Формування таких ціннісних орієнтирів, як:
|
Надання широкої автономії загальноосвітнім навчальним закладам:
| |
Педагогіка партнерства | Синергетичний ефект від взаємодії учнів, батьків та вчителів на засадах соціального партнерства, що передбачає:
|
Дитиноцентризм | Орієнтація на школярів та їхні особисті потреби і побажання через:
|
Зміна структури середньої освіти | Перехід до трирівневої моделі освіти:
|
Справедливе фінансування | Публічний розподіл фінансування закладів освіти усіх форм власності задля рівного доступу до школи учнів |
Зміна освітнього середовища | Формування творчого середовища у навчальних закладах середньої освіти через:
|
Міністр освіти і науки Лілія Гриневич про структуру НУШ
Таким чином, концепція розширює повноваження загальноосвітніх навчальних закладів.
Однак збільшується термін навчання у середній школі. Необхідність переходу до 12-річної системи обумовлена такими причинами:
- відсталістю нинішньої вітчизняної освіти від моделей шкіл європейського та американського зразків
- збільшенням обсягу інформації, обсяг опанування якої задає сучасний глобалізований світ.
При цьому домінантною ідеєю концепції є перехід від системи знань до освіти, заснованої на компетентностях:
Компетентність | Уміння |
Спілкування українською (та рідною) мовою |
|
Лінгвістична |
|
Математична |
|
Природнича й технологічна |
|
| |
Культурна |
|
Екологічна |
|
Соціальна та громадська активність |
|
Перманентна освіта і самоосвіта |
|
Підприємливість |
|
Реалізація концепції НУШ в часі
Концепція «Нова українська школа» передбачає три етапи реалізації загальною тривалістю 12 років.
Перший етап стартував у 2016 році з оновлення шкільної програми. Однак перший набір учнів до початкової школи, котрі навчатимуться за оновленою 12-річною програмою, відбудеться лише у 2018 році.
Особливості реалізації реформи на кожному з етапів представлені у таблиці:
Етап | Старт, | Фініш, | Заплановані заходи |
2016 | 2018 |
| |
2019 | 2022 |
| |
2023 | 2029 |
|
Отож концепт нової української школи за умови його успішної реалізації забезпечить докорінну зміну вітчизняної освітньої системи та максимально наблизить її до стандартів високорозвинених країн Європи.
Порівняння нинішньої та оновленої систем загальної освіти
Зараз | Після реформи | |
Структура середньої освіти | Неповна (1-9 класи) Повна (10-11 класи) | Початкова (1-4 класи) Базова середня (5-9 класи) Профільна середня (10-12 класи) |
Тривалість навчання | 11 років | 12 років |
Форми та методи навчання | Традиційні | Інноваційні (зокрема, впровадження національної електронної платформи з електронними підручниками та дистанційними курсами для школярів і педагогів) |
Спосіб оцінювання педагогів | ||
Спосіб оцінювання школярів | Екзамени після 9 класу ЗНО після 11 класу | Незалежне оцінювання після 9 та 12 класів |
Роль педагога | Єдиний наставник | Модератор Тьютор Фасилітатор |
Форма підвищення кваліфікації вчителя | Курси | Семінари Курси (онлайн та при ІППО) Вебінари Конференції |