Результати дослідження, яке провів Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ще у 2016 році, показали:
- понад 75% українців підтримують реформу середньої освіти в Україні.
Організовуємо дистанційне навчання за новим положенням
Серед школярів та педагогів прибічники і противники реформування школи у відсотках розділилися так:
Педагогічні працівники | Школярі | |
«За!» | 90,1 | 81,5 |
«Проти!» | 9,9 | 18,5 |
Наразі у школах навчається так зване покоління школярів Z, які живуть чи не у власному віртуальному світі. А оскільки вони значно різняться від попередніх поколінь Х та Y, то й формат школи для них варто підлаштувати відповідно
Старт!
Формула нової школи
Фундаментальні засади освітньої реформи знайшли своє відображення в Концепції Нової української школи.
Концепція спирається на такі нормативно-правові акти:
- Закон України «Про освіту»
- Концепції:
- реформування середньої загальноосвітньої школи України
- розвитку освіти України на період 2015–2025 років
Формула нової школи складається з 9 базових компонентів
Нова школа | Новий педагог | Нові цінності |
нова структура школи | вмотивований педагог-професіонал | дитиноцентризм |
Нова школа
Нова структура середньої школи в Україні має відповідати вимогам ЮНЕСКО:
- кількість освітніх рівнів дорівнює трьом
- тривалість навчання є більшою 11-ти років
У кожній країні ЄС тривалість навчання становить 12 і більше років.
Структура нової української школи
Рівень 1 Початкова | Рівень 2 Базова середня | Рівень 3 | |
Навчальний заклад | Початкова школа | Гімназія | Ліцей:
Професійний коледж |
Тривалість навчання | 4 роки | 5 років | 3 роки |
Вікові межі для школярів | 6-10 років | 10-15 років | 15-18 років |
Навчальні цикли | Адаптаційний — 1-2 класи Базовий — 3-4 класи | Адаптаційний до предметного навчання — 5-6 класи Предметно орієнтований — 7-9 класи | Профорієнтаційний — 10 клас Профільної підготовки — 11-12 класи |
Мета | Гармонійний особистісний розвиток дитини Виховання базових життєвих цінностей | Різнобічний особистісний розвиток школяра Формування світогляду Усебічне виховання | Забезпечення профільної освіти школярів |
Компетентності, що:
| Універсальні та загальні компетентності:
| Предметні компетентності відповідно до:
|
Нова українська школа враховуватиме кореляцію ключових компетентностей учнів із потребами міжнародного ринку праці. Це важливо, оскільки за оцінками експертів найближчим часом близько 35% компетентностей, які формує нинішня українська школа, будуть незатребуваними на міжнародному ринку праці
Простежмо кореляцію між базовими компетентностями, котрі формуватиме нова школа, та навичками, що будуть затребуваними на національному й міжнародному ринках праці найближчим часом:
Базові компетентності | Актуальні навички |
|
|
Сучасне освітнє середовище
|
|
Справедливий доступ і фінансування школи передбачатиме:
- якісну освіту для школярів зі сільської місцевості через мережу опорних шкіл
- прозорий розподіл фінансів
- державні асигнування на освіту у розмірі 7% ВВП і більше
- впровадження справедливих формул розрахунку освітніх субвенцій, котрі вирівнюватимуть регіональні можливості доступу до освіти
- використання субвенцій на покриття видатків на:
- зарплату педпрацівників
- підвищення кваліфікації педагогів
- підручники
- впровадження принципу «гроші ходять за дитиною» для учнів з особливими освітніми потребами
Новий педагог
Нова освітня концепція заснована на:
- педагогіці партнерства
- новому баченні вчителя, його місця та ролі в освітній системі.
Учитель-наставник відходить у минуле, на його зміну приходить учитель-партнер, коуч, модератор, котрий взаємодіє з батьками та учнями заради максимально розкриття дитячих здібностей.
Освітня реформа передбачає чимало стимулів для професійного та особистісного росту вчителів, як-от:
- академічна свобода — можливість учителя самостійно обирати й готувати:
- навчальні програми
- підручники
- засоби навчання
- матеріальне заохочення:
- підвищення оплати праці вчителя
- надбавки за успішно пройдену незалежну сертифікацію
- самостійний вибір місця та способу підвищення кваліфікації
- зменшення навантаження.
Нові цінності
Концепція Нової української школи задекларувала перехід до нових цінностей, максимальної орієнтації на особистість учня.
Квінтесенцією освітнього процесу стане наскрізне виховання, засноване на ціннісних орієнтаціях, зокрема:
Морально-етичних |
|
| |
| |
| |
Соціально-політичних |
|
| |
| |
| |
| |
|
Два сценарії реалізації формули НУШ
Успішне впровадження | Відмова/зволікання з упровадженням |
|
|