До чого веде формула НУШ

За дотримання формули Нової української школи очікують нового випускника — особистість, патріота, інноватора. Що ж такого у формулі НУШ?

Формула НУШзображення

Результати дослідження, яке провів Інститут соціальної та політичної психології НАПН України ще у 2016 році, показали:

Організовуємо дистанційне навчання за новим положенням

Серед школярів та педагогів прибічники і противники реформування школи у відсотках розділилися так:

Педагогічні працівники

Школярі

«За!»

90,1

81,5

«Проти!»

9,9

18,5

Наразі у школах навчається так зване покоління школярів Z, які живуть чи не у власному віртуальному світі. А оскільки вони значно різняться від попередніх поколінь Х та Y, то й формат школи для них варто підлаштувати відповідно

Формула нової школи

Фундаментальні засади освітньої реформи знайшли своє відображення в Концепції Нової української школи.

Концепція спирається на такі нормативно-правові акти:

  • Закон України «Про освіту»
  • Концепції:
    • реформування середньої загальноосвітньої школи України
    • розвитку освіти України на період 2015–2025 років

Формула нової школи складається з 9 базових компонентів

Нова школа

Новий педагог

Нові цінності

нова структура школи

компетентнісний зміст освіти

сучасне освітнє середовище, інклюзивна освіта

справедливе фінансування та рівний доступ

автономія навчальних закладів

вмотивований педагог-професіонал

педагогіка партнерства

дитиноцентризм

наскрізний процес виховання, заснований на ціннісних орієнтаціях

Модель НУШ

Нова школа

Нова структура середньої школи в Україні має відповідати вимогам ЮНЕСКО:

  • кількість освітніх рівнів дорівнює трьом
  • тривалість навчання є більшою 11-ти років

У кожній країні ЄС тривалість навчання становить 12 і більше років.

Структура нової української школи

Рівень 1

Початкова

Рівень 2

Базова середня

Рівень 3

Профільна середня

Навчальний заклад

Початкова школа

Гімназія

Ліцей:

  • академічний
  • професійний

Професійний коледж

Тривалість навчання

4 роки

5 років

3 роки

Вікові межі для школярів

6-10 років

10-15 років

15-18 років

Навчальні цикли

Адаптаційний — 1-2 класи

Базовий — 3-4 класи

Адаптаційний до предметного навчання — 5-6 класи

Предметно орієнтований — 7-9 класи

Профорієнтаційний — 10 клас

Профільної підготовки — 11-12 класи

Мета

Гармонійний особистісний розвиток дитини

Виховання базових життєвих цінностей

Різнобічний особистісний розвиток школяра

Формування світогляду

Усебічне виховання

Забезпечення профільної освіти школярів

Ключові компетентності

Компетентності, що:

  • забезпечують адаптацію до шкільного середовища
  • необхідні для продовження навчання та набуття соціального досвіду

Універсальні та загальні компетентності:

  • культурна
  • наукова
  • технологічна
  • комунікативна
  • соціальна

Предметні компетентності відповідно до:

  • майбутньої професії і подальшого навчання у ВНЗ
  • нахилів, здібностей і життєвого вибору

Нова українська школа враховуватиме кореляцію ключових компетентностей учнів із потребами міжнародного ринку праці. Це важливо, оскільки за оцінками експертів найближчим часом близько 35% компетентностей, які формує нинішня українська школа, будуть незатребуваними на міжнародному ринку праці

Простежмо кореляцію між базовими компетентностями, котрі формуватиме нова школа, та навичками, що будуть затребуваними на національному й міжнародному ринках праці найближчим часом:

Базові компетентності

Актуальні навички

  • Спілкування державною та іноземними мовами
  • Уміння навчатися безперервно впродовж усього життя
  • Здатність до підприємництва
  • Загальні компетентності:
    • математична
    • інформаційно-цифрова
    • природничо-технологічна
    • соціально-громадянська
    • культурна
    • екологічна
  • Уміння вирішувати складні задачі
  • Критичне мислення
  • Креативність
  • Уміння координувати роботу та взаємодіяти з іншими у процесі її виконання
  • EQ – емоційний інтелект
  • Швидкість та якість прийняття рішень
  • Уміння вести переговори
  • Когнітивна гнучкість

Комптентності учні 2020 року

Сучасне освітнє середовище

Предметно-просторове оточення

Засоби навчання, програми

  • Мобільні робочі місця
  • Нові приміщення
  • Ергономічний дизайн школи
  • Інклюзивне освітнє середовище
  • Новітні IT-технології
  • Нові мультимедійні засоби
  • Оновлені лабораторні бази
  • Шкільні електронні бібліотеки
  • Національна електронна освітня платформи з базою навчальних матеріалів для:
    • школярів
    • батьків
    • педагогічних працівників
  • Програми доступу учнів до:
    • унікальних обсерваторій
    • уроків та курсів
    • музеїв
  • Індивідуальні програми та засоби навчання для учнів з особливими потребами

Справедливий доступ і фінансування школи передбачатиме:

  • якісну освіту для школярів зі сільської місцевості через мережу опорних шкіл
  • прозорий розподіл фінансів
  • державні асигнування на освіту у розмірі 7% ВВП і більше
  • впровадження справедливих формул розрахунку освітніх субвенцій, котрі вирівнюватимуть регіональні можливості доступу до освіти
  • використання субвенцій на покриття видатків на:
    • зарплату педпрацівників
    • підвищення кваліфікації педагогів
    • підручники
  • впровадження принципу «гроші ходять за дитиною» для учнів з особливими освітніми потребами
Нова українська школа виховна робота

Автономія навчальних закладів

Новий педагог

Нова освітня концепція заснована на:

  • педагогіці партнерства
  • новому баченні вчителя, його місця та ролі в освітній системі.

Учитель-наставник відходить у минуле, на його зміну приходить учитель-партнер, коуч, модератор, котрий взаємодіє з батьками та учнями заради максимально розкриття дитячих здібностей.

Освітня реформа передбачає чимало стимулів для професійного та особистісного росту вчителів, як-от:

  • академічна свобода — можливість учителя самостійно обирати й готувати:
  • матеріальне заохочення:
    • підвищення оплати праці вчителя
    • надбавки за успішно пройдену незалежну сертифікацію
    • самостійний вибір місця та способу підвищення кваліфікації
  • зменшення навантаження.

Нові цінності

Концепція Нової української школи задекларувала перехід до нових цінностей, максимальної орієнтації на особистість учня.

Квінтесенцією освітнього процесу стане наскрізне виховання, засноване на ціннісних орієнтаціях, зокрема:

Морально-етичних

  • достоїнство
  • порядність
  • справедливість
  • повага

Соціально-політичних

  • свобода
  • демократія
  • культурне різноманіття
  • патріотизм
  • солідарність
  • відповідальність

Дитиноцентризм спрямований на

  • врахування при роботі з учнями їхніх:
    • прав
    • потреб
    • вікових особливостей розвитку
    • здібностей
    • інтересів
  • застосування таких засобів, як:
    • персональні плани
    • особистісні траєкторії розвитку
    • індивідуальні проекти

Два сценарії реалізації формули НУШ

Успішне впровадження

Відмова/зволікання з упровадженням

  • Підвищення якості людського капіталу
  • Конкурентоспроможність національної економіки
  • Нівеляція соціального розшарування
  • Здорове громадянське суспільство
  • Падіння якості людського капіталу
  • Неконкурентоспроможність
  • Поглиблення соціальної нерівності
  • Втрата наукового потенціалу
  • Соціальний нігілізм

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді