Що таке четверта промислова революція
Під поняттям «промислова революція» розуміють очікувану сукупність якісних змін, спричинену використанням передових технологій:
- технологічних
- економічних
- соціальних
- освітніх.
Трансформації в означених сферах, які спостерігаємо вже сьогодні, є наслідками трьох промислових революцій.
Є підстави стверджувати, що ми — сучасники четвертої промислової революції. А вона крокує терабітними темпами й у небачених людству масштабах.
Характеристики промислових революцій
Промислова революція | Століття | Характерні особливості | |
Перша (1.0) | XVII |
| |
Друга (2.0) | ХХ |
| |
Третя (3.0) | Поч. ХХІ |
| |
Четверта (4.0) | Середина ХХІ |
– біологічною – фізичною – цифровою |
Порівняльна характеристика освітніх парадигм 1.0–4.0
Прослідкуймо кореляцію освітніх парадигм та чотирьох промислових революцій за заданими критеріями:
Критерії | Освіта 1.0 | Освіта 2.0 | Освіта 3.0 | Освіта 4.0 |
Зміст освіти | Продиктований | Соціально вмотивований | Соціально вмотивований з безперервним оновленням | Створюється через практичну інноваційну діяльність |
Передача знань | Від вчителя до учня | Від вчителя до учня Між учнями | Вибудовується у процесі навчальної діяльності | Від усіх і всюди — 24/7 і 1:1 |
Здійснення навчання | У школі | У школі У мережі інтернет | Скрізь через персональні мобільні пристрої | У глобальній мережі, що замінює собою клас |
Роль школи | Підготовка учнів до вступу у ВНЗ | Освітній простір, у якому прищеплюється любов до навчання | Один із центрів інноваційної діяльності для: – учнів – вчителів – сімей | |
Роль вчителя | Ліцензований професіонал | Ліцензований професіонал, що забезпечує створення нових освітніх можливостей для учнів | Учасник навчального процесу | Учасник навчального процесу Партнер |
Очікування суспільства від випускника школи | Пересічний працівник виробництва | Працівник, який орієнтується в економіці | Працівник, що готовий до: – підприємництва – самостійного продукування знань – інноваційної діяльності | Працівник, який продукує інновації |
Програмне забезпечення | Дорого коштує і майже не використовується | Недорого коштує Є відкритим і доступним | Недорого коштує Активно застосовується для продукування нового знання | Щоденно оновлюється |
Персональні мобільні пристрої | Заборонені для використання під час занять | Дозволяються | Активно використовуються | Безперервно змінюються і оновлюються |
ДНЗ та ЗНЗ епохи четвертої промислової революції
На наших очах відбуваються численні й глибинні трансформації у галузі освіти. Тож у найближчі роки на дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади очікують зміни глобальних масштабів.
Індикаторами освітніх трансформацій стануть:
- зміни в технологіях
- глобалізація
- нове покоління дітей, котрі житимуть здебільшого у віртуальному світі
- культурне і соціальне різноманіття
- нові вимоги:
– сім’ї
– держави
– суспільства
- нові навички та компетентності учнів
- нова освітня парадигма
- нові форми, засоби і технології навчання
- неперервна освіта впродовж всього життя (LLL)
Так, школи продукуватимуть знання, які:
- задаватимуть напрям траєкторій розвитку учня:
– гуманітарний
– хімічний
– біологічний
– фізико-математичний
- готуватимуть школярів до вузькоспеціалізованої кар’єри (часто-густо в рамках однієї компанії — на кшталт японської моделі менеджменту)
Особисті якості, навички та компетентності школярів покоління 4.0
Інформація та знання шаленими темпами втрачають актуальність, старіючи.
Напіврозпад професійних компетентностей особистості нині становить 4 роки. Тобто ті навички й компетентності, які закладаються в ДНЗ та ЗНЗ новому поколінню сьогодні, через півстоліття становитимуть лише 5% сукупності знань. Саме тому потрібна зміна акцентів у вихованні та навчанні покоління 4.0.
Особисті якості, навички та компетентності, що будуть затребуваними у 2020-х рр.
Зауважте!
ІКТ-компетентність школярів у 2020 році не матиме нічого спільного із сучасною інформатикою, а передбачатиме базові навички програмування:
- створення веб-сайтів
- розробка навчальних відеоігор
- моделювання нових продуктів.
Понад те, вчені виокремили найважливіші навики, які має дати школа, — це вміння:
вчитися упродовж життя | це той навик, який:
| |
аналізувати дані за машинним алгоритмом | щоб у підсумку завжди приходити до правильного висновку, рішення |
Чи сприяє сьогоднішній освітній процес безперервному учінню та аналізуванню?
Хм, покаже Нова українська школа. Наразі ж орієнтуймося на покоління «зет».