Чому школам знову потрібні конкурси директорів: аргументи освітнього омбудсмена
Підпишіться на канал Messenger — Експертус Освіта! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Освітній омбудсмен України Надія Лещик заявила про необхідність повернення відкритих конкурсів на посади керівників закладів освіти в громадах, де це можливо з огляду на безпеку.
За її словами, у травні 2022 року громади отримали право самостійно визначати, проводити конкурс чи призначати керівника без нього. Однак законодавство й надалі передбачає конкурсні процедури для всіх рівнів освіти — від дошкільної до вищої.
Надія Лещик звернула увагу, що частина громад, навіть у більш складних умовах, продовжує проводити конкурси, тоді як інші — ні. Вона поставила під сумнів доцільність призначень без конкурсу там, де безпекова ситуація дозволяє повноцінно здійснювати процедуру відбору.
Омбудсмен підкреслила ключові аргументи на користь конкурсів:
- громадський контроль і прозорість призначення;
- зниження корупційних ризиків завдяки колегіальному ухваленню рішень;
- оцінка професійних, управлінських та лідерських якостей кандидатів;
- формування бачення розвитку закладу та підзвітність керівника перед громадою.
Вона також нагадала, що у низці скандальних випадків у школах саме відсутність прозорої процедури призначення керівника ставала чинником проблем: від булінгу й порушень прав учасників освітнього процесу до слабких управлінських компетенцій.
У соцмережах освітяни та батьки активно підтримали ідею відновлення конкурсів — не лише у школах, а й у дошкіллі та органах управління освітою. Водночас вони наголосили на потребі вдосконалення самої процедури: прозорості роботи комісій, трансляції засідань, кращого залучення громадськості та чіткого дотримання вимог доброчесності.
У висновку до проєкту Держбюджету-2026 профільний парламентський комітет уже ініціював відновлення конкурсів на посади директорів закладів загальної середньої освіти.
Надія Лещик закликала громади «повертатися до публічних і відкритих процедур», адже саме вони забезпечують довіру та якість управління у сфері освіти.
