Задля підвищення якості освіти, раціонального та ефективного використання ресурсів, модернізації навчальних закладів розпочато реорганізацію системи освіти в сільській місцевості.
Замість моделі «школа на кожне село» запропоновано систему опорних шкіл (hub-school) та їхніх філій.
При цьому очікують дотримати таких умов:
- початкова школа максимально наближена до місця проживання дитини
- наявність навчального закладу, що може виконувати функції опорного
- розвиток необхідної інфраструктури та довезення учнів і вчителів до опорної школи.
Оскільки початкові школи залишаються на місцях, то функції ЗНЗ І ступеня виконують філії. Тобто учні 1-4-х класів навчаються у філіях, а учні 5-9-х класів — в опорній школі. Хоча за потреби філія опорної школи може функціонувати і як ЗНЗ І-ІІ ступенів — відповідно до рішення засновника.
Протягом 2016 року утворено 137 опорних шкіл та 360 їхніх філій.
2017 рік
- Опорні школи в Україні: як усе відбувається
- Процес формування опорних шкіл: хто супротивник
- Чи мають опорні школи фінансові проблеми
2018 рік
Особливості системи «опорна школа — філії»
Опорна школа має свої особливості:
як навчальний заклад |
| як юридична особа
|
|
|
|
|
| |
|
|
– статуту опорного закладу – положення про філію |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Як бачимо, філія:
- не є юридичною особою
- підпорядкована опорній школі
- діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку.
Найменування філії має вказувати на належність до опорної школи, у складі якої вона створена. А звідси — й ієрархія системи управління:
Керівництво | ||
ОПОРНА ШКОЛА |
| ФІЛІЯ |
|
|
|
|
|
|
Філії — за погодженням із директором опорної школи — можуть створювати у своєму складі з’єднані класи (класи-комплекти).
Справи керівника на ЛИСТОПАД
Створення опорної школи
Засновниками опорної школи можуть бути:
- органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад
- районні ради.
Якщо засновників кілька, то вони укладають один із таких документів:
- договір про спільну діяльність
- засновницький договір про утворення опорного закладу, його філії.
Ухвалення рішення
Рішення засновника про створення опорної школи та її філій розв’язує основні питання діяльності, зокрема щодо:
- способу створення навчального закладу
- затвердження установчих документів (статуту, положень)
- визначення відповідальних осіб за державну реєстрацію опорного закладу як юридичної особи.
У рішенні визначають, зокрема:
- перелік суб’єктів освітнього округу (опорних закладів, їхніх філій)
- права, обов’язки, порядок взаємодії суб’єктів округу (опорних закладів, їхніх філій)
- особливості організації навчально-виховного процесу
- систему підвезення учнів і працівників до місця навчання, роботи й до місця проживання відповідно до розкладу уроків
- порядок організації харчування учнів
- питання забезпечення належною матеріально-технічною базою.
Один зі способів створення опорної школи — реорганізація загальноосвітнього навчального закладу шляхом приєднання до нього як до юридичної особи його структурних підрозділів — філій (з одночасним припиненням їх як юридичних осіб)
Проведення конкурсу
Окрім ухвалення рішення про створення опорної школи, засновник затверджує умови конкурсу, за результатами якого визначають опорний заклад.
Під час конкурсу орієнтуються на такі основні критерії вибору опорної школи, як спроможність навчального закладу:
- надавати якісні освітні послуги
- забезпечувати всебічний розвиток особистості
- ефективно використовувати наявні ресурси та модернізувати їх.
З огляду на це засновник аналізує підпорядковані йому навчальні заклади. При цьому зауважують, чи в тому або тому закладі:
- є відповідна матеріально-технічна база, зокрема комп’ютерне та мультимедійне обладнання, швидкісний доступ до інтернету
- достатній штат кваліфікованих педагогічних працівників
- забезпечено умови для підвищення професійної компетентності педагогічних працівників
- здійснюють допрофільну підготовку та профільне навчання
- забезпечено умови для організації інклюзивного навчання
- укомплектувано бібліотеку підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою
- є шкільний автобус (за що платять водієві, знаєте?).
Також зважають на стан автомобільних доріг задля безпечного підвезення учнів та педагогічних працівників.
Станом на кінець 2016 року в Україні до опорних шкіл їздять понад 10 тис. учнів.
Post factum
Визначивши за підсумками конкурсу опорну школу, засновник:
- проводить інформаційно-роз’яснювальну роботу серед громадськості
- здійснює державну реєстрацію опорної школи як юридичної особи
- розподіляє кошти освітньої субвенції та власні доходи між шкільними округами і школами
- розв’язує кадрові та фінансові питання діяльності опорної школи, зокрема щодо:
– затвердження штатного розпису
– призначення керівників та інших педагогічних працівників
– питань фінансування та порядку ведення бухгалтерського обліку опорної школи.
Окрім того, при опорній школі та його філіях можуть функціонувати інтернати — з частковим або повним утриманням учнів за рахунок засновника.