Два шляхи замість одного: яким має стати профільне навчання для успіху учнів?

Автор
експерт з питань освіти, Київ
На 2027 рік заплановано старт кардинально оновленої профільної середньої освіти. Така ціль визначена у Концепції Нової української школи. У якому ж напрямі рухатиметься реформа

Профільне навчання  

Профільне навчання — це вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів та створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення. Профільне навчання забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального процесу та реалізує Концепцію профільної освіти — процесу індивідуального та диференційованого засвоєння знань. Основоположними ідеями профільного навчання є навчання учнів 10-12-х класів за:

  • інтересами
  • компетентностями
  • планами щодо самореалізації.

Профільна середня освіта: державний стандарт

Концепція профільного навчання

Необхідними умовами, що забезпечать перехід до профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, є:

  • допрофільна підготовка учнів (зокрема, 8- та 9-класників) задля психолого-педагогічної підготовки до старшої школи:

– факультативи

– гуртки за інтересами

– олімпіади

– курси

– шкільні наукові товариства

  • наступність і послідовність навчальних програм
  • відповідність варіативного складника Типового навчального плану інтересам старшокласників
  • соцопитування школярів, їхніх батьків та вчителів щодо внесення змін до варіативного складника навчального плану

– тестування

– співбесіди зі школярами

– анкетування

  • інформування батьків про наявні та потенційні профілі навчання у школі
  • поглиблене вивчення окремих навчальних предметів у:

– початковій школі

– базовій середній школі

  • врахування кон’юнктури ринку праці на таких рівнях:

– національний

– регіональний

  • забезпеченість освітнього закладу:

– кадрова

– матеріальна

– фінансова

– навчально-методична

– технічна.

Про зміст і можливості нової програми

Напрями профільного навчання

Профільне навчання у 10-12 класах здійснюється за такими основними напрямами: 

  • академічний
  • професійний

Після успішного закінчення 9-го класу старшокласник зможе обрати один із цих напрямів для подальшого навчання.

Особливості академічного та професійного напрямів профільного навчання

Напрям

Орієнтація

Типи профільних закладів

Форма державної підсумкової атестації старшокласників

Академічний

  • на продовження навчання у ЗВО

  • Академічні ліцеї

Зовнішнє незалежне оцінювання

Професійний

  • на здобуття старшокласниками першої професії

  • Професійні ліцеї
  • Професійні коледжі

Академічний напрям

За академічного напряму учні 10-х класів матимуть змогу впродовж року змінити навчальний профіль. Окрім того, старшокласникам передбачають широку автономію при виборі:

  • навчальних предметів
  • рівнів складності предметів

Професійний напрям

Професійний напрям не лише не обмежуватиме право випускників профільної школи на навчання у ЗВО, але й передбачатиме окремі преференції. За успішної здачі ЗНО / НМТ випускники профільних коледжів матимуть право здобувати вищу освіту за скороченими програмами.

Основоположним моментом при переході до профільної освіти є відокремленість третього шкільного ступеня від другого. Для цього МОН України передбачає створювати окрему мережу академічних ліцеїв та закладів професійної освіти.

Профіль навчання  

Які є профілі навчання? Як формувати профіль навчання? Профіль навчання можемо формувати на основі однієї галузі (монопрофіль) або з поєднання декількох галузей.

Профіль навчання

Рис. Скриншот презентації Андрія Сташківа з виступу на ютуб-каналі «Всеукраїнська Асоціація ОТГ»

Учні зможуть обирати напрям навчання — академічний чи технологічний, і поглиблювати знання з обраних предметів. Усі учні, незалежно від профілю, вивчатимуть обов'язкові предмети: українську мову, історію, математику та іноземні мови. 

Резюме: профільне навчання в системі НУШ

Профільна середня освіта — основа для реалізації Концепції Нової української школи. Це не просто реформа, а зміна парадигми: від універсального навчання до індивідуального освітнього шляху.

Профільна освіта потребує:

  • якісної допрофільної підготовки учнів 8–9 класів (факультативи, гуртки, тестування);
  • ресурсів: успіх реформи залежить від кадрового, матеріального, фінансового та навчально-методичного забезпечення закладів освіти;
  • зв’язку з ринком праці: профілі мають відповідати реальній кон'юнктурі ринку праці — як на національному, так і на регіональному рівнях.

Очікуваний результат: профільне навчання дасть змогу учням 10–12 класів засвоювати знання диференційовано, зважаючи на їхні інтереси, компетентності та плани щодо самореалізації.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді