Два шляхи замість одного: яким має стати профільне навчання для успіху учнів?
Профільне навчання
Профільне навчання — це вид диференційованого навчання, який передбачає врахування освітніх потреб, нахилів і здібностей учнів та створення умов для навчання старшокласників відповідно до їхнього професійного самовизначення. Профільне навчання забезпечується за рахунок змін у цілях, змісті, структурі та організації навчального процесу та реалізує Концепцію профільної освіти — процесу індивідуального та диференційованого засвоєння знань. Основоположними ідеями профільного навчання є навчання учнів 10-12-х класів за:
- інтересами
- компетентностями
- планами щодо самореалізації.
Профільна середня освіта: державний стандарт
Концепція профільного навчання
Необхідними умовами, що забезпечать перехід до профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, є:
- допрофільна підготовка учнів (зокрема, 8- та 9-класників) задля психолого-педагогічної підготовки до старшої школи:
– факультативи
– гуртки за інтересами
– олімпіади
– курси
– шкільні наукові товариства
- наступність і послідовність навчальних програм
- відповідність варіативного складника Типового навчального плану інтересам старшокласників
- соцопитування школярів, їхніх батьків та вчителів щодо внесення змін до варіативного складника навчального плану
– тестування
– співбесіди зі школярами
– анкетування
- інформування батьків про наявні та потенційні профілі навчання у школі
- поглиблене вивчення окремих навчальних предметів у:
– початковій школі
– базовій середній школі
- врахування кон’юнктури ринку праці на таких рівнях:
– національний
– регіональний
- забезпеченість освітнього закладу:
– кадрова
– матеріальна
– фінансова
– навчально-методична
– технічна.
Напрями профільного навчання
Профільне навчання у 10-12 класах здійснюється за такими основними напрямами:
- академічний
- професійний
Після успішного закінчення 9-го класу старшокласник зможе обрати один із цих напрямів для подальшого навчання.
Особливості академічного та професійного напрямів профільного навчання
Напрям | Орієнтація | Типи профільних закладів | Форма державної підсумкової атестації старшокласників | ||
Академічний |
|
| Зовнішнє незалежне оцінювання | ||
Професійний |
|
|
Академічний напрям
За академічного напряму учні 10-х класів матимуть змогу впродовж року змінити навчальний профіль. Окрім того, старшокласникам передбачають широку автономію при виборі:
- навчальних предметів
- рівнів складності предметів
Професійний напрям
Професійний напрям не лише не обмежуватиме право випускників профільної школи на навчання у ЗВО, але й передбачатиме окремі преференції. За успішної здачі ЗНО / НМТ випускники профільних коледжів матимуть право здобувати вищу освіту за скороченими програмами.
Основоположним моментом при переході до профільної освіти є відокремленість третього шкільного ступеня від другого. Для цього МОН України передбачає створювати окрему мережу академічних ліцеїв та закладів професійної освіти.
Профіль навчання
Які є профілі навчання? Як формувати профіль навчання? Профіль навчання можемо формувати на основі однієї галузі (монопрофіль) або з поєднання декількох галузей.
Рис. Скриншот презентації Андрія Сташківа з виступу на ютуб-каналі «Всеукраїнська Асоціація ОТГ»
Резюме: профільне навчання в системі НУШ
Профільна середня освіта — основа для реалізації Концепції Нової української школи. Це не просто реформа, а зміна парадигми: від універсального навчання до індивідуального освітнього шляху.
Профільна освіта потребує:
- якісної допрофільної підготовки учнів 8–9 класів (факультативи, гуртки, тестування);
- ресурсів: успіх реформи залежить від кадрового, матеріального, фінансового та навчально-методичного забезпечення закладів освіти;
- зв’язку з ринком праці: профілі мають відповідати реальній кон'юнктурі ринку праці — як на національному, так і на регіональному рівнях.
Очікуваний результат: профільне навчання дасть змогу учням 10–12 класів засвоювати знання диференційовано, зважаючи на їхні інтереси, компетентності та плани щодо самореалізації.

