У вересні-жовтні МОН проведе моніторинг серед учнів 3 класів для того, щоб дослідити впровадження реформи.
Для дослідження обрали 150 шкіл, які репрезентують усі регіони України, сільську місцевість та міста й різні типи закладів. До переліку потрапили не лише пілотні школи.
А уже в наступному році МОН проведе таке ж дослідження уже серед 3 класів, які навчаються за новим освітнім стандартом. Це дозволить побачити динаміку та ефективність нових стандарту та методик.
Метою таких досліджень є оцінка впровадження реформи. Так буде змога відкоригувати навчальні матеріали, підготовку вчителів початкової школи, організацію освітнього середовища та систему оцінювання для початкової школи.
▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Як буде проходити дослідження
До закладу освіти завітає два експерта. Впродовж двох днів вони спостерігатимуть за роботою як вчителів, так і учнів, візьмуть короткі інтерв’ю в учнів, директорів або заступників, а також проведуть анкетування батьків та вчителів.
Питання для дослідження:
- формування компетентностей та наскрізних умінь;
- інтеграція освітнього змісту;
- реалізація педагогіки партнерства;
- ефективність навчання, яке отримують педагоги;
- підтримка педагогів керівництвом школи;
- ставлення батьків до НУШ.
Раніше обґрунтування Концепції Нової української школи виклала Національна академія педагогічних наук України у науково-аналітичній доповіді «Про зміст загальної середньої освіти» (К., 2015; керівники проекту — О. Ляшенко, С. Максименко та О. Топузов).
Нагадаємо, що з 1 вересня 2017 року Міністерство освіти і науки України оголосило старт Нової української школи.
Методичний супровід реалізації Концепції НУШ
За заявками на участь в експерименті обрали 100 загальноосвітніх навчальних закладів — по чотири:
- у кожній області
- в Києві.
У 2018/2019 навчальному році розширили базу шкіл — учасників експерименту.
Заклади післядипломної освіти мають:
- забезпечити науково-методичний супровід педагогічних колективів ЗНЗ, які беруть участь в експерименті
- створити рубрикатор «Всеукраїнський експеримент з розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти».
У рубрикаторі вчителі, залучені до експерименту, розміщували:
- методичні й дидактичні розробки
- навчальні матеріали.
Програма реалізації Концепції НУШ
Програма всеукраїнського експерименту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної освіти» затверджена наказом МОН України «Про проведення всеукраїнського експерименту на базі загальноосвітніх навчальний закладів» від 13.07.2017 № 1028.
Втілення Концепції відбувається у три етапи:
| червень–жовтень 2017 року |
| листопад 2017 року — травень 2022 року |
| червень — жовтень 2022 року |
Звіт наукових керівників про завершення І та ІІ етапів всеукраїнського експерименту заслухає Комісія з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи з проблем виховання, розвитку дітей та учнівської молоді у загальноосвітніх навчальних закладах Науково-методичної ради з питань освіти МОН України.
У червні–жовтні 2022 року
Відбуватиметься узагальнення результатів експерименту, яке реалізують у Звіті про результати всеукраїнського експерименту за 2017‑2022 роки.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 ПРОГРАМА
всеукраїнського експерименту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти» на базі загальноосвітніх навчальних закладів на 2017–2022 роки
№ з/п | Заходи, спрямовані на реалізацію завдань експерименту | Строки виконання | Очікувані результати |
І. Організаційно-підготовчий етап | |||
1. | Розроблення навчально-методичного забезпечення предметів початкової школи інтегрованого навчання в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти | протягом етапу | Навчально-методичне забезпечення предметів початкової школи в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти |
2. | Розроблення тренінгових модулів для підготовки тренерів-консультантів і вчителів 200 перших класів загальноосвітніх навчальних закладів – учасників експерименту | червень | Кадрове забезпечення експерименту |
3. | Організація та проведення тренінгів для тренерів з питань впровадження Державного стандарту початкової загальної середньої освіти Проведення 25 навчально-практичних семінарів для педагогів 100 ЗНЗ — учасників експерименту | липень–серпень | Підготовка регіональних тренерів з метою навчання та надання методичної допомоги вчителям-учасникам експерименту (50 осіб) Підготовка 200 вчителів перших класів, 100 заступників директорів з навчально-виховної роботи з початкової освіти |
4. | Створення та організація робочої групи вчених і вчителів, які здійснюватимуть науково-методичний супровід експерименту | червень–липень | Науково-методичний супровід експерименту Створення науково-методичної ради експерименту |
5. | Розроблення інтегрованих курсів | протягом ІІ та ІІІ етапів | Навчальне та навчально-методичне забезпечення |
6. | Проект нормативно-правового забезпечення надання навчальним і навчально-методичним комплектам відповідного грифа МОН | протягом етапу | Проект нормативно-правового забезпечення |
7. | Інформування громадськості та педагогічній спільноті про особливості навчально-виховного процесу в експериментальних класах | Інформаційні повідомлення для громадськості й педагогічної спільноти про хід та проміжні результати експерименту на сайті МОН України та сайтах базових загальноосвітніх навчальних закладів | |
9. | Проведення обласних курсів підготовки педагогічних працівників з навчання за інтегрованими курсами у початковій школі обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти | серпень | Кадрове забезпечення експерименту на обласному рівні |
10. | Проведення форумів та інтернет-конференцій для педагогічних працівників — учасників експерименту з метою підвищення якості навчально-виховного процесу в експериментальних класах | протягом етапу | Підвищення фахового рівня вчителів — учасників експерименту |
11. | Організація та проведення науково-методичних заходів МОН, Національної академії педагогічних наук, інших наукових установ та вищих навчальних закладів з метою оприлюднення та обговорення результатів експерименту, а також визначення шляхів його вдосконалення (за планом роботи МОН на 2017–2022 роки) | протягом ІІ та ІІІ етапів | Оприлюднення результатів реалізації експерименту, ознайомлення педагогічної спільноти та громадськості з досвідом навчання й виховання учнів початкової школи з реалізації Концепції Нової української школи |
12 | Підбиття підсумків І (організаційно-підготовчого) етапу експерименту | жовтень | Звіт про підсумки етапу |
ІI. Формувальний етап | |||
1. | Апробація та внесення коректив до навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу в початковій школі (для учасників експерименту) | протягом етапу | Забезпечення реалізації програми експерименту |
2. | Забезпечення наставницької підтримки вчителів шкіл — учасників експерименту:
| листопад 2017 — травень 2021 | Кадрове забезпечення реалізації завдань експерименту на рівні базових загальноосвітніх навчальних закладів |
3. | Здійснення експериментального навчання у початкових класах:
| Досягнення освітніх результатів експерименту | |
4. | Здійснення моніторингу ходу експерименту і його проміжне коригування: | Корекція навчального, навчально-методичного, методичного, кадрового та управлінського забезпечення експерименту Аналітична довідка про результати за поточний навчальний рік | |
| вересень 2017 – травень 2021 | ||
| травень – червень 2018 | ||
| травень – червень 2019 | ||
| травень – червень 2020 | ||
| травень – червень 2021 | ||
| Розроблення рекомендацій для поширення у початковій школі інтегрованого навчання Підготовка та направлення інструктивно-методичного листа МОН до органів управління освітою, регіональних закладів післядипломної педагогічної освіти з питання подальшої реалізації Концепції Нової української школи кожного навчального року | ||
5. | Розширення бази шкіл — учасників експерименту за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти» на базі загальноосвітніх навчальних закладів | з 2018/2019 навчального року | Створення експериментальної вибірки достатньої для отримання статистично вірогідної інформації щодо модернізації змісту освіти в початковій школі |
6. | Розроблення електронного курсу для самоосвіти вчителів — учасників експерименту | серпень – вересень 2017 | Підвищення фахового рівня вчителя |
7. | Підбиття підсумків ІІ (формувального) етапу експерименту | травень 2022 | Звіт про підсумки ІІ (формувального) етапу експерименту |
IІІ. Узагальнювальний етап | |||
1. | Узагальнення результатів всеукраїнського експерименту | червень–жовтень | Підготовка матеріалів до наукового звіту |
2. | Визначення динаміки показників ефективності розвитку академічних здібностей в учнів початкової школи – учасників експерименту | червень–липень | Визначення динаміки показників рівня сформованості академічних здібностей в учнів початкової школи – учасників експерименту |
3. | Перевірка статистичної гіпотези дослідження | серпень | Висновок про вірогідність отриманих експериментальних даних |
4 | Формулювання висновків теоретико-експериментального дослідження | вересень | Висновки щодо ефективності розробленого навчально-методичного забезпечення початкової освіти в умовах реалізації нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти |
5. | Проведення серії семінарів, конференцій і круглих столів, спрямованих на розповсюдження перспективного досвіду щодо впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти | протягом експерименту | Ознайомлення освітян із результатами проведеного експерименту Розповсюдження перспективного досвіду щодо впровадження навчально-методичного забезпечення початкової освіти |
6. | Підготовка та видання навчальних і методичних посібників, методичних рекомендацій за результатами експерименту | Створення та видання навчальних і методичних посібників, методичних рекомендацій за результатами експерименту | |
7. | Підготовка наукового звіту про результати всеукраїнського експерименту за 2017‑2022 роки | жовтень | Звіт про результати всеукраїнського експерименту за 2017‑2022 роки |


