Закінчивши виш та розпочавши активно педагогічну працю, уже не до теорії загалом.
Ця публікація не займе багато часу — лиш освіжить у пам’яті давно вивчене.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Методи освітнього процесу
З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.
Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.
Методи добирають залежно від завдань і змісту освітнього процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів.
Саме тому можна говорити про п’ять методів:
Назва методу | Мета застосування | |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
Формула освітнього процесу
Метод як спосіб навчання складається з:
- форм організації діяльності і прийомів їх реалізації
- засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.
Форми
Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:
- засвоєння нового матеріалу
- спрямований на розвиток умінь і навичок
- ціннісно-смисловий
- проблемний
- інтерактивний
- перевірки
- оцінювання
- корекції основних компетенцій.
Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.
Прийоми
У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.
Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.
Засоби навчання
Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.
Засоби навчання — це складова методів, рушійна сила організації різних видів діяльності учнів; виступає не лише як джерело знань, а й як чинник розвитку ключових компетентностей учнів. Тобто до засобів навчання належить усе, за допомогою чого вчитель організовує урок або позакласний захід.
Корисна стаття
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:
Види засобів навчання | Приклади | |
|
| |
|
| |
|
|
За матеріалами Ганни Байкєніч,
канд. пед. н., завідувача сектору методичної роботи
Українського інституту національної пам’яті