Забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою

UA RU
Як трансформувалося розуміння про наступність між дошкільною та початковою освітою
Зміст статті:
Цілісність між дошкільною та початковою освітою ЗДО і школа:
наступність як ключовий елемент взаємозв'язку
Наступність ЗДО і школи:
як забезпечити спільність дій в організації освітнього процесу
Форми здобуття освітиСкачати лист МОН

Одним із пріоритетів МОН залишається переорієнтування системи освіти на потреби людини. Усі громадяни мають уміти вчитися протягом життя і мати доступ до якісної системи освіти — на це мають бути спрямовані зусилля фахівців та чиновників у галузі освіти.

Послідовне здобуття освіти можливе за дотримання принципів перспективності й наступності між суміжними ланками освіти — зокрема між дошкільною та початковою, початковою і середньою.

 

Наступність — це дидактичний принцип забезпечення передумов до шкільного навчання. Суть наступності як загальнопедагогічного методу: педагоги допомагають дитині підготуватися без жодних негативних наслідків для її психіки до навчання в школі.

За час реформування загальної середньої освіти оновлено структуру і змінено зміст освітнього процесу. Дедалі нагальнішим стає питання забезпечення цілісного розвитку особистості на всіх рівнях освіти.

Підтримка особистісного здоров'я: акценти

Цілісність між дошкільною та початковою освітою

Нова українська школа визначає побудову освіти на всіх її ланках з максимальним урахуванням індивідуальних особливостей (фізичних, психологічних, інтелектуальних) кожної дитини незалежно від її вікової групи.

Формула успішної Нової української школи містить такі ключові компоненти:

Компонент

Сутність

  • новий зміст освіти

► формування компетентностей, які потрібні будуть дитині задля успішної самореалізації в суспільстві

  • наскрізний процес виховання

► формування соціально-моральних цінностей

  • педагогіка партнерства

► партнерство між учнями, вчителями та батьками

  • дитиноцентризм

► орієнтація освіти на потреби учня в освітньому процесі

  • нова структура школи

► засвоєння нового змісту і формування необхідних життєвих компетентностей

► умови, засоби й технології, необхідні для навчання учнів, освітян і батьків як у закладі освіти, так і поза його межами

Зрештою, принципи побудови дошкільної та початкової освіти за умов реформування загальної середньої освіти в рамках Концепції Нової української школи мають багато спільного.

Принципи побудови дошкільної та початкової освіти:

  • гуманізм як прояв поваги до особистості — доброзичливе, турботливе ставлення до дітей без застосування примусу й насилля
  • урахування вікових особливостей дітей і досягнень попереднього етапу розвитку
  • визнання самоцінності кожного вікового періоду
  • орієнтація на індивідуальні схильності, інтереси, темпи розвитку дітей
  • створення умов, комфортних для:
  • розвитку пізнавальних та психічних процесів у дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі
  • усвідомлення мотивів власної поведінки
  • позитивної самооцінки
  • самоповаги та ввічливого ставлення до інших
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей дитини

Ключові компетентності учня початкової школи

Компетентності учня, окреслені у Держстандарті початкової освіти:

  • вільне володіння державною мовою, здатність дитини спілкуватися рідною та іноземними мовами
  • математична компетентність
  • компетентності в природничих науках, техніці й технологіях
  • інноваційність
  • екологічна компетентність
  • інформаційно-комунікаційна компетентність
  • культурні, громадянські та соціальні компетентності
  • підприємливість і фінансова грамотність
  • навчання впродовж життя.

Важливо!

Окреслені компетентності учня НУШ мають формуватися на ґрунті компетентностей, закладених ще в дошкільному віці.

Ключові компетентності дитини дошкільного віку

Компетентності, які мають бути усталені на етапі дошкільної освіти:

  • здоров’язбережувальна
  • комунікативна
  • предметно-практична
  • ігрова
  • сенсорно-пізнавальна
  • природничо-екологічна
  • художньо-продуктивна
  • мовленнєва
  • соціальна
  • особистісно-оцінна.

Провідні види діяльності дітей старшого дошкільного віку мають бути збережені і змістовно доповненні у молодшому шкільному віці. Серед провідних напрямів розвитку старших дошкільників:

  • спілкування
  • гра
  • рух
  • пізнання
  • господарсько-побутова діяльність
  • художньо-естетичний розвиток:
  • конструювання
  • малювання
  • аплікація
  • ліплення
  • спів
  • слухання музики
  • хореографія
  • театралізація.

Збереження провідних напрямів розвитку сприятиме поступовому переходу до процесу навчання як до нового виду діяльності у першому (адаптаційно-ігровому) періоді початкової освіти. Разом з тим, метою цієї діяльності має бути:

  • розвиток різних видів активності дітей
  • постійна творча самореалізація
  • формування нових компетентностей.

Наскрізні вміння учня

Наскрізні вміння дитини, які є спільними для розвитку ключових компетентностей:

  • читання з розумінням
  • висловлювання думки (усно й письмово)
  • системне та критичне мислення
  • здатність логічно обґрунтовувати позицію
  • ініціативність
  • творчість
  • керування емоціями
  • конструктивне оцінювання ризиків
  • розв’язування проблем і прийняття рішень
  • співпраця з іншими.

Основою розвитку ключових компетентностей дітей у початковій школі є базові якості особистості, набуті в дошкільному віці. До останніх належать:

  • допитливість
  • спостережливість
  • самостійність
  • ініціативність
  • відповідальність
  • чуйність
  • довільність
  • креативність
  • міжособистісна позитивна комунікація та інші.

У період від п’яти до шести (семи) років у дітей відбуваються цілісні зміни особистості, в ході ігрової діяльності формуються початкові компетентності, які сприяють переходу до нового етапу розвитку в інших соціальних ситуаціях. Головним завданням для старшого дошкільного віку є формування та розвиток особистісних якостей дитини.

ЗДО і школа:
наступність як ключовий елемент взаємозв'язку

Початкова школа, опираючись на набуття дошкільного дитинства, має забезпечити подальше становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний, фізичний розвиток.

У початкових класах діти укріплюють:

  • ціннісне ставлення до рідного краю, держави, української культури
  • здатність до критичного мислення та творчого самовираження
  • бережливе ставлення до здоров’я тощо.

Зауважте!

Формування нового провідного напряму діяльності (зокрема навчального) в кожному з періодів розвитку дитини не означає скасування напрямів, які були провідними на попередньому етапі.

Освітній процес у початковій школі (відповідно до положень нового Державного стандарту початкової освіти) організовують за циклами, враховуючи вікові особливості фізичного, психологічного і розумового розвитку дітей 6–10 років.

Цикли початкової школи

  1.  

► адаптаційно-ігровий

► 1–2 класи

  1.  

► основний

► 3–4 класи

Така циклічність сприятиме поступовому, психологічно комфортному переходу дитини від гри до навчання — провідних видів діяльності дошкільного та молодшого шкільного віку.

Забезпечуючи наступність та перспективність у роботі ЗДО і початкової школи, можливо створити умови для всебічного гармонійного розвитку ініціативної, компетентної та самодостатньої особистості на перших суміжних ланках системи безперервної освіти.

Перспективність і наступність між ЗДО і початковою школою: суть реалізації

Реалізація принципів перспективності й наступності у закладах дошкільної та початкової освіти полягає у забезпеченні єдності, взаємозалежності та узгодженості мети, змісту, форм і методів організації освітнього процесу:

  • учителі початкових класів мають бути добре обізнаними з освітніми програмами, методами і прийомами розвитку, навчання, виховання дітей старшого дошкільного віку, застосовуваними в закладах дошкільної освіти
  • вихователі старших груп мають бути ознайомлені з освітніми програмами і технологіями навчання початкової школи.

Це необхідно, щоб уникнути ситуацій форсування або, навпаки, штучного уповільнення природного темпу розвитку дітей.

Крім того, змістовий і технологічний складові освітнього процесу в ЗДО та початковій школі доцільно узгоджувати з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Елементи навчальної діяльності:

  • учбові інтереси
  • учбові дії.

Елементи навчальної діяльності формуються у дітей старшого дошкільного віку завдяки:

  • навчально-пізнавальній діяльності, спеціально організованій дорослим (навчальні заняття)
  • будь-яким іншим, специфічним для дітей тієї чи тієї вікової групи, видам дитячої діяльності, проваджуваних у ЗДО.

Так забезпечується успішне набуття нових компетентностей.

У свою чергу, навчання в початковій школі покликане забезпечити не просто взаємозв’язок сформованих компетентностей з навчальною програмою, а розширити, поглибити й удосконалити попередньо отримані знання, уміння та навички, сформовані ціннісні ставлення, набутий досвід.

Зв’язок змісту дошкільної та початкової освіти

Щоб забезпечити наступність дитячого садка і школи, важливо встановити міцний зв’язок змісту дошкільної та початкової освіти.

У чому полягає цей звязок? — У послідовній і поступовій реалізації передбачених програм навчання, розвитку й виховання дітей дошкільного віку, а згодом і освітньої програми для дітей 1 класу початкової школи.

Акценти задля наступності в роботі дошкільного закладу і початкової школи

Вихователь старших груп

Учитель початкових класів

  • акцентує на виховній і розвивальній складових освітнього процесу
  • враховує той рівень розвитку дитини, з яким вона прийшла до першого класу
  • надає пріоритет соціалізації, моральному вихованню, формуванню мотивів пізнавальної діяльності
  • створює умови для органічного, природного збагачення особистісного розвитку дитини, започаткованого ще в дошкільному періоді життя
  • уникає надмірної інтенсифікації інтелектуального розвитку дітей

Зауважте!

Навчати дитину писемному мовленню — читанню, письму — відповідно до положень Державного стандарту початкової освіти є завданням початкової школи.

Водночас недопустимо штучно уповільнювати індивідуальний темп розвитку дитини, не задовольняючи потреби старших дошкільників.

Комплексні програми розвитку дітей старшого дошкільного віку

Зміст навчальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку втілюється відповідно до чинних комплексних програм навчання, виховання і розвитку, рекомендованих МОН, які орієнтують вихователів на формування індивідуальної особистості дитини, розкриття її творчої спрямованості і розвиток потенційних можливостей.

Однією із таких програм є програма «Впевнений старт» (у новій редакції).

Головні завдання, яких планують досягти за допомогою оновленої програми «Впевнений старт»:

  • урівноваження різних напрямів розвитку особистості дитини зі збереженням її цілісності
  • забезпечення фундаменту успішності дитини шляхом її діяльносної самореалізації в умовах нових соціальних ситуацій розвитку
  • побудова новітньої та зручної системи методичного сервісу для педагогів і батьків.

Матеріали програми утворюють ефективний комплекс освітніх, розвивальних, виховних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку в межах їхньої вікової компетентності.

Зауважте!

Обрану освітню програму ухвалюють щороку в серпні рішенням педагогічної ради ЗДО.

Наступність ЗДО і школи:
як забезпечити спільність дій в організації освітнього процесу

Щоб забезпечити наступність між дошкільною і початковою освітою, важливо впровадити єдину і динамічну систему конструктивних дій, спрямованих на розвиток, навчання і виховання старших дошкільників і початківців-школярів, застосування яких буде спільним і для управлінців, і педагогів, і батьків.

Угода про співпрацю між ЗДО та початковою школою

Задля ефективного функціонування такої системи в першу чергу налагодьте взаємодію між закладами освіти (або відповідними структурними підрозділами закладу освіти) на основі угоди про співпрацю.

В угоді про співпрацю визначають:

  • мету співпраці
  • права та обов’язки кожного закладу освіти.

Угоду укладають директори закладів освіти у червні кожного року.

Схема взаємодії закладів має визначати:

  • порядок дій, які будуть корегуватися з урахуванням фактичних умов
  • перспективи функціонування закладів освіти (або відповідних структурних підрозділів закладу освіти).

Орієнтовний перелік дій для створення єдиної системи взаємодії закладів освіти

  • проведення внутрішнього дослідження якості освіти — послідовних систематичних заходів у межах річного плану роботи закладів задля:
  • виявлення та відстежування розвитку освіти
  • встановлення відповідності між фактичними результатами освітньої діяльності та заявленими цілями
  • оцінювання ступенів, напрямів і причин відхилень від заявлених цілей
  • обговорення проблемних питань організації освітнього процесу і виокремлення завдань, які потрібно виконати на конкретному етапі роботи
  • розроблення плану та проведення спільних заходів згідно з окресленими завданнями за участі адміністрацій і методичних служб закладів освіти, батьків дітей старшого дошкільного віку

Аспекти співпраці між закладами освіти

Щоб забезпечити наступність у роботі ЗДО і школи, організовуйте методичну роботу за двома напрямами:

  • інформаційно-просвітницьким
  • практичним.

Інформаційно-просвітницький аспект співпраці між закладами

Важливим елементом наступності дошкільної і початкової освіти є обмін досвідом між вихователями та вчителями початкової школи щодо:

  • використання різноманітних форм організації діяльності дітей, ігрових прийомів і методів
  • систем роботи з розвитку мовлення
  • поетапної соціалізації дитини, формування її пізнавальних процесів.

Для обміну досвідом плануйте індивідуальні та інтерактивні (групові, колективні, колективно-групові) форми методичної роботи. Зокрема, застосовуйте такі форми методичної роботи:

  • взаємне почергове відвідування вихователями і вчителями відкритих занять/уроків (або інших форм організації освітньої роботи)
  • проведення анкетування педпрацівників з питань забезпечення гармонічного розвитку особистості дитини з метою встановлення напрямків для підвищення їх майстерності
  • підготовка і проведення спільних семінарів-практикумів, конференцій, консультацій, педагогічних рад, засідань «круглих столів», тематичних виставок тощо
  • організація спільних методичних об’єднань, творчих груп педпрацівників закладів дошкільної освіти і початкової школи
  • залучення вихователів та вчителів до участі у проведенні спільних педагогічних проектів, розробленні методичних рекомендацій і порад
  • взаємний обмін педагогічним досвідом щодо практичних питань реалізації наступності між дошкільною і початковою ланками освіти
  • сприяння і надання допомоги у самоосвіті педагогів, систематичному підвищенні їх фахової майстерності.

Інформаційно-просвітницький аспект взаємодії закладів дошкільної та початкової освіти спрямовуйте і на педагогів, і на батьків. У роботі з батьками передбачайте:

  • анкетування щодо питань індивідуального розвитку особистості дітей, рівня досягнення ними дошкільної зрілості з метою надання консультативної допомоги
  • ознайомлювальну роботу щодо психологічних закономірностей розвитку дитини старшого дошкільного та молодшого шкільного віку
  • Дні відкритих дверей у закладах загальної середньої освіти
  • «педагогічні вітальні» у школі з питань створення у закладі психологічно комфортної обстановки для сприйняття дитиною нової соціальної ролі школяра
  • батьківські клуби
  • інтернет-консультації, вебінари або форумм для батьків тощо.

Практичний аспект співпраці між закладами

Необхідною умовою успішного вирішення завдань наступності є встановлення зв’язку та творчої співпраці між ЗДО і початковою школою на рівні заходів з дітьми.

Напрямки реалізації практичного аспекту співробітництва між освітніми закладами:

  • попереднє знайомство педагогів початкової школи зі своїми майбутніми учнями
  • відвідування вихователями відкритих уроків, позакласних заходів своїх колишніх вихованців-першокласників з метою спостереження за їх розвитком
  • проведення ознайомлювальних екскурсій для дітей
  • організація спільних конкурсів, тематичних виставок дитячих робіт, вернісажів тощо
  • проведення спільних митецьких заходів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти (відвідування музеїв, театралізованих вистав тощо)
  • спільна участь старших дошкільнят і школярів у проектній діяльності тощо.

Важливо!

Задля наступності дошкільної і початкової освіти обов’язково має бути узгоджена діяльність психологічних служб закладів.

Взаємодія ЗДО і початкової школи у питанні роботи соціально-психологічних служб включає:

  • здійснення спільного психолого-педагогічного контролю за процесом розвитку дітей
  • дослідження рівня розвитку основних рис особистості дітей старшого дошкільного віку як передумови успішного навчання у початковій школі
  • аналіз умов вдалої адаптації першокласників до шкільного життя
  • використання розвивально-корекційних прийомів у роботі з дітьми, які потребують індивідуального підходу
  • проведення спільних методичних заходів.

Зміст конкретних заходів (зокрема, теми і питання засідань круглих столів, семінарів-практикумів, педрад, методоб’єднань тощо) зазначають у річних планах роботи ЗДО та ЗЗСО.

Зауважте!

Дотримувати принципу наступності дошкільної і початкової освіти шляхом узгодженості підходів до організації життєдіяльності дитини важливо незалежно від соціально-педагогічних умов здобуття нею освіти — в ЗДО, початковій школі, в Центрі розвитку дітей чи просто в умовах сімейного (домашнього) виховання.

Зберігаючи наступність, ЗДО і школа мають провадити освітню діяльність спільно і системно — всім педагогічним колективом.

Лише об’єднавши зусилля педколективів закладів дошкільної і початкової ланок шкільної освіти, а також отримавши підтримку батьківської громади можливо забезпечити психологічно виважений і успішний для дитини перехід з попереднього рівня освіти на наступний.

За Інструктивно-методичними рекомендаціями щодо забезпечення наступності дошкільної та початкової освіти (лист МОН України від 19.04.2018 № 1/9-249).

 

 

 

 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді