Забезпечення наступності між дошкільною та початковою освітою

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Як трансформувалося розуміння про наступність між дошкільною та початковою освітою
Форми здобуття освітиСкачати лист МОН

Одним із пріоритетів МОН залишається переорієнтування системи освіти на потреби людини. Усі громадяни мають уміти вчитися протягом життя і мати доступ до якісної системи освіти — на це мають бути спрямовані зусилля фахівців та чиновників у галузі освіти.

Послідовне здобуття освіти можливе за дотримання принципів перспективності й наступності між суміжними ланками освіти — зокрема між дошкільною та початковою, початковою і середньою.

 

Наступність — це дидактичний принцип забезпечення передумов до шкільного навчання. Суть наступності як загальнопедагогічного методу: педагоги допомагають дитині підготуватися без жодних негативних наслідків для її психіки до навчання в школі.

За час реформування загальної середньої освіти оновлено структуру і змінено зміст освітнього процесу. Дедалі нагальнішим стає питання забезпечення цілісного розвитку особистості на всіх рівнях освіти.

Наступність: очікування та реальність

Цілісність між дошкільною та початковою освітою

Нова українська школа визначає побудову освіти на всіх її ланках з максимальним урахуванням індивідуальних особливостей (фізичних, психологічних, інтелектуальних) кожної дитини незалежно від її вікової групи.

Формула успішної Нової української школи містить такі ключові компоненти:

Компонент

Сутність

  • новий зміст освіти

► формування компетентностей, які потрібні будуть дитині задля успішної самореалізації в суспільстві

  • наскрізний процес виховання

► формування соціально-моральних цінностей

► партнерство між учнями, вчителями та батьками

  • дитиноцентризм

► орієнтація освіти на потреби учня в освітньому процесі

  • нова структура школи

► засвоєння нового змісту і формування необхідних життєвих компетентностей

► умови, засоби й технології, необхідні для навчання учнів, освітян і батьків як у закладі освіти, так і поза його межами

Зрештою, принципи побудови дошкільної та початкової освіти за умов реформування загальної середньої освіти в рамках Концепції Нової української школи мають багато спільного.

Принципи побудови дошкільної та початкової освіти:

  • гуманізм як прояв поваги до особистості — доброзичливе, турботливе ставлення до дітей без застосування примусу й насилля
  • урахування вікових особливостей дітей і досягнень попереднього етапу розвитку
  • визнання самоцінності кожного вікового періоду
  • орієнтація на індивідуальні схильності, інтереси, темпи розвитку дітей
  • створення умов, комфортних для:
  • розвитку пізнавальних та психічних процесів у дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі
  • усвідомлення мотивів власної поведінки
  • позитивної самооцінки
  • самоповаги та ввічливого ставлення до інших
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей дитини

Ключові компетентності учня початкової школи

Компетентності учня, окреслені у Держстандарті початкової освіти:

  • вільне володіння державною мовою, здатність дитини спілкуватися рідною та іноземними мовами
  • математична компетентність
  • компетентності в природничих науках, техніці й технологіях
  • інноваційність
  • екологічна компетентність
  • інформаційно-комунікаційна компетентність
  • культурні, громадянські та соціальні компетентності
  • підприємливість і фінансова грамотність
  • навчання впродовж життя.

Важливо!

Окреслені компетентності учня НУШ мають формуватися на ґрунті компетентностей, закладених ще в дошкільному віці.

Ключові компетентності дитини дошкільного віку

Компетентності, які мають бути усталені на етапі дошкільної освіти:

  • здоров’язбережувальна
  • комунікативна
  • предметно-практична
  • ігрова
  • сенсорно-пізнавальна
  • природничо-екологічна
  • художньо-продуктивна
  • мовленнєва
  • соціальна
  • особистісно-оцінна.

Провідні види діяльності дітей старшого дошкільного віку мають бути збережені і змістовно доповненні у молодшому шкільному віці. Серед провідних напрямів розвитку старших дошкільників:

  • спілкування
  • гра
  • рух
  • пізнання
  • господарсько-побутова діяльність
  • художньо-естетичний розвиток:
  • конструювання
  • малювання
  • аплікація
  • ліплення
  • спів
  • слухання музики
  • хореографія
  • театралізація.

Збереження провідних напрямів розвитку сприятиме поступовому переходу до процесу навчання як до нового виду діяльності у першому (адаптаційно-ігровому) періоді початкової освіти. Разом з тим, метою цієї діяльності має бути:

  • розвиток різних видів активності дітей
  • постійна творча самореалізація
  • формування нових компетентностей.
image80
ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування інтелектуальних карт в освітній роботі, саморозвитку, роботі керівника та в особистому житті
Опануєте нові можливості свого мислення. Навчитеся створювати інтелектуальні карти та використовувати їх у навчанні, плануванні, рефлексії, самоосвіті, командній роботі. Є дві програми: для школи та для дошкільного закладу

Наскрізні вміння учня

Наскрізні вміння дитини, які є спільними для розвитку ключових компетентностей:

  • читання з розумінням
  • висловлювання думки (усно й письмово)
  • системне та критичне мислення
  • здатність логічно обґрунтовувати позицію
  • ініціативність
  • творчість
  • керування емоціями
  • конструктивне оцінювання ризиків
  • розв’язування проблем і прийняття рішень
  • співпраця з іншими.

Основою розвитку ключових компетентностей дітей у початковій школі є базові якості особистості, набуті в дошкільному віці. До останніх належать:

  • допитливість
  • спостережливість
  • самостійність
  • ініціативність
  • відповідальність
  • чуйність
  • довільність
  • креативність
  • міжособистісна позитивна комунікація та інші.

У період від п’яти до шести (семи) років у дітей відбуваються цілісні зміни особистості, в ході ігрової діяльності формуються початкові компетентності, які сприяють переходу до нового етапу розвитку в інших соціальних ситуаціях. Головним завданням для старшого дошкільного віку є формування та розвиток особистісних якостей дитини.

ЗДО і школа: наступність як ключовий елемент взаємозв'язку

Початкова школа, опираючись на набуття дошкільного дитинства, має забезпечити подальше становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний, фізичний розвиток.

У початкових класах діти укріплюють:

  • ціннісне ставлення до рідного краю, держави, української культури
  • здатність до критичного мислення та творчого самовираження
  • бережливе ставлення до здоров’я тощо.

Зауважте!

Формування нового провідного напряму діяльності (зокрема навчального) в кожному з періодів розвитку дитини не означає скасування напрямів, які були провідними на попередньому етапі.

Освітній процес у початковій школі (відповідно до положень нового Державного стандарту початкової освіти) організовують за циклами, враховуючи вікові особливості фізичного, психологічного і розумового розвитку дітей 6–10 років.

Цикли початкової школи

  1.  

► адаптаційно-ігровий

► 1–2 класи

  1.  

► основний

► 3–4 класи

Така циклічність сприятиме поступовому, психологічно комфортному переходу дитини від гри до навчання — провідних видів діяльності дошкільного та молодшого шкільного віку.

Забезпечуючи наступність та перспективність у роботі ЗДО і початкової школи, можливо створити умови для всебічного гармонійного розвитку ініціативної, компетентної та самодостатньої особистості на перших суміжних ланках системи безперервної освіти.

Перспективність і наступність між ЗДО і початковою школою: суть реалізації

Реалізація принципів перспективності й наступності у закладах дошкільної та початкової освіти полягає у забезпеченні єдності, взаємозалежності та узгодженості мети, змісту, форм і методів організації освітнього процесу:

  • учителі початкових класів мають бути добре обізнаними з освітніми програмами, методами і прийомами розвитку, навчання, виховання дітей старшого дошкільного віку, застосовуваними в закладах дошкільної освіти
  • вихователі старших груп мають бути ознайомлені з освітніми програмами і технологіями навчання початкової школи.

Це необхідно, щоб уникнути ситуацій форсування або, навпаки, штучного уповільнення природного темпу розвитку дітей.

Крім того, змістовий і технологічний складові освітнього процесу в ЗДО та початковій школі доцільно узгоджувати з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей.

Елементи навчальної діяльності:

  • навчальні інтереси
  • навчальні дії.

Елементи навчальної діяльності формуються у дітей старшого дошкільного віку завдяки:

  • навчально-пізнавальній діяльності, спеціально організованій дорослим (навчальні заняття)
  • будь-яким іншим, специфічним для дітей тієї чи тієї вікової групи, видам дитячої діяльності, проваджуваних у ЗДО.

Так забезпечується успішне набуття нових компетентностей.

У свою чергу, навчання в початковій школі покликане забезпечити не просто взаємозв’язок сформованих компетентностей з навчальною програмою, а розширити, поглибити й удосконалити попередньо отримані знання, уміння та навички, сформовані ціннісні ставлення, набутий досвід.

12 запитань і відповідей про атестацію

Зв’язок змісту дошкільної та початкової освіти

Щоб забезпечити наступність дитячого садка і школи, важливо встановити міцний зв’язок змісту дошкільної та початкової освіти.

У чому полягає цей звязок? — У послідовній і поступовій реалізації передбачених програм навчання, розвитку й виховання дітей дошкільного віку, а згодом і освітньої програми для дітей 1 класу початкової школи.

Акценти задля наступності в роботі дошкільного закладу і початкової школи

Вихователь старших груп

Учитель початкових класів

  • акцентує на виховній і розвивальній складових освітнього процесу
  • враховує той рівень розвитку дитини, з яким вона прийшла до першого класу
  • надає пріоритет соціалізації, моральному вихованню, формуванню мотивів пізнавальної діяльності
  • створює умови для органічного, природного збагачення особистісного розвитку дитини, започаткованого ще в дошкільному періоді життя
  • уникає надмірної інтенсифікації інтелектуального розвитку дітей

Зауважте!

Навчати дитину писемному мовленню — читанню, письму — відповідно до положень Державного стандарту початкової освіти є завданням початкової школи.

Водночас недопустимо штучно уповільнювати індивідуальний темп розвитку дитини, не задовольняючи потреби старших дошкільників.

image42
ТВОЄ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ Запрошуємо опанувати технологію, в основі якої — застосування коректурних таблиць як одного з ключових засобів збагачення пізнавального досвіду дошкільників
Опануєте методику роботи з коректурними таблицями. Навчитеся створювати свої варіанти таблиць відповідно до потреб освітнього процесу. Отримаєте готові зразки та опис роботи за ними.

Комплексні програми розвитку дітей старшого дошкільного віку

Зміст навчальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку втілюється відповідно до чинних комплексних програм навчання, виховання і розвитку, рекомендованих МОН, які орієнтують вихователів на формування індивідуальної особистості дитини, розкриття її творчої спрямованості і розвиток потенційних можливостей.

Однією із таких програм є програма «Впевнений старт» (у новій редакції).

Головні завдання, яких планують досягти за допомогою оновленої програми «Впевнений старт»:

  • урівноваження різних напрямів розвитку особистості дитини зі збереженням її цілісності
  • забезпечення фундаменту успішності дитини шляхом її діяльносної самореалізації в умовах нових соціальних ситуацій розвитку
  • побудова новітньої та зручної системи методичного сервісу для педагогів і батьків.

Матеріали програми утворюють ефективний комплекс освітніх, розвивальних, виховних функцій і змістових напрямів організації життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку в межах їхньої вікової компетентності.

Зауважте!

Обрану освітню програму ухвалюють щороку в серпні рішенням педагогічної ради ЗДО.

Наступність ЗДО і школи:
як забезпечити спільність дій в організації освітнього процесу

Щоб забезпечити наступність між дошкільною і початковою освітою, важливо впровадити єдину і динамічну систему конструктивних дій, спрямованих на розвиток, навчання і виховання старших дошкільників і початківців-школярів, застосування яких буде спільним і для управлінців, і педагогів, і батьків.

Угода про співпрацю між ЗДО та початковою школою

Задля ефективного функціонування такої системи в першу чергу налагодьте взаємодію між закладами освіти (або відповідними структурними підрозділами закладу освіти) на основі угоди про співпрацю.

В угоді про співпрацю визначають:

  • мету співпраці
  • права та обов’язки кожного закладу освіти.

Угоду укладають директори закладів освіти у червні кожного року.

Схема взаємодії закладів має визначати:

  • порядок дій, які будуть корегуватися з урахуванням фактичних умов
  • перспективи функціонування закладів освіти (або відповідних структурних підрозділів закладу освіти).

Орієнтовний перелік дій для створення єдиної системи взаємодії закладів освіти

  • проведення внутрішнього дослідження якості освіти — послідовних систематичних заходів у межах річного плану роботи закладів задля:
  • виявлення та відстежування розвитку освіти
  • встановлення відповідності між фактичними результатами освітньої діяльності та заявленими цілями
  • оцінювання ступенів, напрямів і причин відхилень від заявлених цілей
  • обговорення проблемних питань організації освітнього процесу і виокремлення завдань, які потрібно виконати на конкретному етапі роботи
  • розроблення плану та проведення спільних заходів згідно з окресленими завданнями за участі адміністрацій і методичних служб закладів освіти, батьків дітей старшого дошкільного віку

Аспекти співпраці між закладами освіти

Щоб забезпечити наступність у роботі ЗДО і школи, організовуйте методичну роботу за двома напрямами:

  • інформаційно-просвітницьким
  • практичним.

Інформаційно-просвітницький аспект співпраці між закладами

Важливим елементом наступності дошкільної і початкової освіти є обмін досвідом між вихователями та вчителями початкової школи щодо:

  • використання різноманітних форм організації діяльності дітей, ігрових прийомів і методів
  • систем роботи з розвитку мовлення
  • поетапної соціалізації дитини, формування її пізнавальних процесів.

Для обміну досвідом плануйте індивідуальні та інтерактивні (групові, колективні, колективно-групові) форми методичної роботи. Зокрема, застосовуйте такі форми методичної роботи:

  • взаємне почергове відвідування вихователями і вчителями відкритих занять/уроків (або інших форм організації освітньої роботи)
  • проведення анкетування педпрацівників з питань забезпечення гармонійного розвитку особистості дитини з метою встановлення напрямків для підвищення їх майстерності
  • підготовка і проведення спільних семінарів-практикумів, конференцій, консультацій, педагогічних рад, засідань «круглих столів», тематичних виставок тощо
  • організація спільних методичних об’єднань, творчих груп педпрацівників закладів дошкільної освіти і початкової школи
  • залучення вихователів та вчителів до участі у проведенні спільних педагогічних проєктів, розробленні методичних рекомендацій і порад
  • взаємний обмін педагогічним досвідом щодо практичних питань реалізації наступності між дошкільною і початковою ланками освіти
  • сприяння і надання допомоги у самоосвіті педагогів, систематичному підвищенні їх фахової майстерності.

Інформаційно-просвітницький аспект взаємодії закладів дошкільної та початкової освіти спрямовуйте і на педагогів, і на батьків. У роботі з батьками передбачайте:

  • анкетування щодо питань індивідуального розвитку особистості дітей, рівня досягнення ними дошкільної зрілості з метою надання консультативної допомоги
  • ознайомлювальну роботу щодо психологічних закономірностей розвитку дитини старшого дошкільного та молодшого шкільного віку
  • Дні відкритих дверей у закладах загальної середньої освіти
  • «педагогічні вітальні» у школі з питань створення у закладі психологічно комфортної обстановки для сприйняття дитиною нової соціальної ролі школяра
  • батьківські клуби
  • інтернет-консультації, вебінари або форумм для батьків тощо.

Практичний аспект співпраці між закладами

Необхідною умовою успішного вирішення завдань наступності є встановлення зв’язку та творчої співпраці між ЗДО і початковою школою на рівні заходів з дітьми.

Напрямки реалізації практичного аспекту співробітництва між освітніми закладами:

  • попереднє знайомство педагогів початкової школи зі своїми майбутніми учнями
  • відвідування вихователями відкритих уроків, позакласних заходів своїх колишніх вихованців-першокласників з метою спостереження за їх розвитком
  • проведення ознайомлювальних екскурсій для дітей
  • організація спільних конкурсів, тематичних виставок дитячих робіт, вернісажів тощо
  • проведення спільних митецьких заходів у закладах дошкільної та загальної середньої освіти (відвідування музеїв, театралізованих вистав тощо)
  • спільна участь старших дошкільнят і школярів у проєктній діяльності тощо.

Важливо!

Задля наступності дошкільної і початкової освіти обов’язково має бути узгоджена діяльність психологічних служб закладів.

Взаємодія ЗДО і початкової школи у питанні роботи соціально-психологічних служб включає:

  • здійснення спільного психолого-педагогічного контролю за процесом розвитку дітей
  • дослідження рівня розвитку основних рис особистості дітей старшого дошкільного віку як передумови успішного навчання у початковій школі
  • аналіз умов вдалої адаптації першокласників до шкільного життя
  • використання розвивально-корекційних прийомів у роботі з дітьми, які потребують індивідуального підходу
  • проведення спільних методичних заходів.

Зміст конкретних заходів (зокрема, теми і питання засідань круглих столів, семінарів-практикумів, педрад, методоб’єднань тощо) зазначають у річних планах роботи ЗДО та ЗЗСО.

Зауважте!

Дотримувати принципу наступності дошкільної і початкової освіти шляхом узгодженості підходів до організації життєдіяльності дитини важливо незалежно від соціально-педагогічних умов здобуття нею освіти — в ЗДО, початковій школі, в Центрі розвитку дітей чи просто в умовах сімейного (домашнього) виховання.

Зберігаючи наступність, ЗДО і школа мають провадити освітню діяльність спільно і системно — всім педагогічним колективом. Лише об’єднавши зусилля педколективів закладів дошкільної і початкової ланок шкільної освіти, а також отримавши підтримку батьківської громади можливо забезпечити психологічно виважений і успішний для дитини перехід з попереднього рівня освіти на наступний.

 

 



зміст

Педрада. Телеграм. Новини

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді