Інклюзивна освіта у 2025 році: які зміни чекають спеціальні класи в школах

Блок під заголовком новини 1  Підпишіться на Telegram-канал Педрада. Новини! Тримаємо руку на пульсі змін без паніки та спаму

Автор
редактор стрічки новин порталу «Педрада»
Із вересня 2025 року в Україні змінюються правила створення спеціальних класів у школах

Що передбачає нова реформа інклюзивної освіти

Міністерство освіти і науки України оголосило про важливі зміни у сфері інклюзивної освіти. Із 1 вересня 2025 року набуде чинності новий Порядок утворення та умов функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти, затверджений наказом МОН №1182 від 22.08.2024.

⚖ «Так» і «ні» в роботі з дитиною з ООП: СКАЧАТИ

Відтепер спеціальні класи — це окремі класи у звичайних школах (крім спеціальних шкіл та навчально-реабілітаційних центрів), призначені для дітей з:

  • інтелектуальними труднощами;
  • сенсорними, моторними, фізичними або мовленнєвими порушеннями;
  • соціоадаптаційними труднощами (зокрема РАС — розлади аутистичного спектра);
  • складними порушеннями розвитку.

Важливо, що з 2025/2026 навчального року скасовується функціонування класів для дітей із затримкою психічного розвитку. Батькам таких учнів рекомендується пройти повторну оцінку в ІРЦ для визначення актуальних потреб дитини.

Вибір школи та форми навчання належить виключно батькам або законним представникам. Органи освіти та ІРЦ не мають права направляти дітей у спеціальні чи інклюзивні класи.

Такі класи можуть бути відкриті в будь-якій школі (крім спеціальних), за умови наявності:

  • достатньої кількості дітей;
  • відповідної матеріальної бази;
  • кваліфікованого персоналу.

Допускається формування класів з учнями, які мають однакові труднощі, але різний рівень підтримки.

Навчання здійснюється за спеціальними освітніми програмами, з індивідуальним підходом та можливістю:

  • розробки індивідуальної програми розвитку;
  • створення індивідуального навчального плану;
  • залучення асистента учня (це може бути один із батьків або інша особа).

Щодо оцінювання та атестації, то вони здійснюється за загальними або спеціальними критеріями (залежно від порушень). Зокрема ДПА проходитиме за чинним порядком або звільнення на підставі заяви батьків. Після завершення навчання випускники отримують стандартні документи про освіту.

Окрім того, працювати у таких класах зможуть лише фахівці зі спеціальною освітою («Спеціальна освіта», «Дефектологія» тощо).

Передбачено:

  • учителю — 18 год/тиждень;
  • асистенту — 25 год/тиждень;
  • +25% до посадового окладу (згідно з постановою КМУ №1391).

МОН наголошує на необхідності:

  • інтеграції учнів у загальношкільне життя;
  • доступу до участі в конкурсах, поїздках, святах;
  • профілактики булінгу за ознаками здоров’я чи інвалідності.

Документ почне діяти з 1 вересня 2025 року. Школам, громадам та батькам рекомендується завчасно ознайомитись із новим порядком та підготуватися до змін.

додаток

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як впровадити інклюзію в закладі освіти

Практичні поради та рекомендації, які допоможуть успішно організувати інклюзивне навчання у вашому закладі, — у посібнику «Впроваджуємо інклюзію в закладі освіти» від Державної служби якості освіти. Основні тези та алгоритми впровадження інклюзії в школі читайте у статті
5370

Асистент вчителя: основні обов’язки

Розглянемо, які функції виконує асистент вчителя, як він співпрацює з учителем та яка різниця між асистентом вчителя та асистентом дитини
80187

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді