Інтерактивні вправи в освітньому процесі та роботі з педагогами

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
Ефективною стратегією навчання, як свідчить досвід, є інтерактивне навчання. Основним елементом інтерактивного навчання є інтерактивні вправи. Про них — ця стаття.
Інтерактивні вправи в освітньому процесі та роботі з педагогами      Інтерактивні методи навчання: приклади
       Скачати  

Педагог в сучасному освітньому процесі має бути організатором пізнавальної діяльності учнів чи вихованців, а не переповідачем інформації. Це можливо лише тоді, коли педагог уміє організовувати активну взаємодію учасників навчання, вести діалог, полілог, дискусію. Ефективна стратегія навчання, як свідчить досвід, —  інтерактивне навчання. Основний елемент інтерактивного навчання — інтерактивні вправи. Про них говоримо у цій статті.

Що таке інтерактивні вправи 

Інтерактивні вправи — це вид навчальної діяльності, який передбачає активну взаємодію тих, хто навчається, між собою та з педагогом. Інтерактивні вправи спрямовані на розвиток критичного мислення, творчості, комунікативних навичок та вміння працювати в команді.

Інтерактивні вправи — найпростіший і найпоширеніший в інтерактивному навчанні дітей дошкільного віку, школярів, студентів та дорослих метод. Це універсальний навчальний інструмент, що не має обмежень стосовно віку чи навчальних цілей. Інтерактивні вправи використовують як метод навчання у закладах освіти будь-якого рівня, а також у професійному навчанні.

Ознаки інтерактивних вправ:

  • Взаємодія. Інтерактивні вправи передбачають спілкування та співпрацю, обмін думками та ідеями між учасниками.
  • Практична спрямованість. Вправи мають практичне значення, вони допомагають дітям чи дорослим застосовувати отримані знання на практиці.
  • Інтерес та мотивація. Інтерактивні вправи зазвичай є цікавими та захоплюючими для тих, хто навчається — тож це підвищує мотивацію до навчання.

Розглянемо види і приклади інтерактивних вправ, які ви зможете використовувати у своїй роботі.

Види інтерактивних вправ

За метою використання інтерактивні вправи бувають:

  • інтерактивні вправи для знайомства;
  • інтерактивні вправи для визначення очікувань;
  • інтерактивні вправи для об’єднання учасників у групи;
  • інтерактивні вправи для проведення рефлексії;
  • вправи-криголами.

За змістом інтерактивні вправи можна класифікувати на основі навчальних предметів. Так, виокремлюють інтерактивні вправи з математики, української мови, англійської мови, інформатики, хімії, основ здоров’я, історії, інтерактивні вправи для розвитку критичного мислення тощо.

Щоб підібрати інтерактивні вправи до конкретного уроку, вчитель ставить навчальну мету і обирає універсальну інтерактивну вправу. У кожну вправу можна закласти конкретний навчальний зміст. Тож від майстерності вчителя залежить, як організувати і провести інтерактив максимально ефективно. Наприклад, на уроках української мови можна використовувати інтерактивні вправи під конкретні запити, як-от: будова слова, односкладні речення, числівник, вставні слова, дієприкметник, прикметник тощо. З математики — інтерактивні вправи на табличку множення і т.ін.

Поширеним у мережі є запит learningapps інтерактивні вправи. Цей запит очевидно стосується уроків англійської мови. Так, інтерактивні вправи на уроках англійської мови є обов’язковим складником, адже опановувати розмовне мовлення можна лише через особистісну комунікацію. Тож вчитель має передбачити зміст комунікації та вид інтерактивної вправи.

Інтерактивні вправи в освітньому процесі та роботі з педагогамиІнтерактивні вправи використовують як конструктор на різних етапах заняття чи уроку. Варіюйте інтерактивні вправи з огляду на тему і мету заходу — і матимете цікаві авторські розробки, що максимально відповідають потребам ваших вихованців, учнів чи колег.

Інтерактивні вправи чи техніки?

Інтерактивні вправи часто називають інтерактивними техніками. Дослідження психологів Л. Карамушки та М. Залигіної пропонують таку класифікацію інтерактивних технік: організаційно-спрямовуючі та змістовно-смислові.

Організаційно-спрямовуючі інтерактивні вправи

Основне призначення організаційно-спрямовуючих інтерактивних технік чи вправ:

  • включити учасників заняття у виконання певних завдань; 
  • забезпечити початок та кінець заняття;
  • здійснити послідовний перехід від однієї частини заняття до іншої;
  • створити «комфортні» умови діяльності для учасників та підтримати їх активність тощо.

До цієї групи вправ належать:

  • організаційно-підготовчі вправи на початку заняття / уроку / семінару;
  • «криголами» — вправи, які «розколюють» лід напруженості на початку чи в процесі проведення занять;
  • вивчення очікувань учасників заняття щодо семінарів-тренінгів;
  • спільна розробка правил групової роботи;
  • створення малих груп (або пар) та ін.

Вісім інтерактивних технік для методичних заходів

Інтерактивні методи навчання

СКАЧАТИ ПРИКЛАДИ

Змістовно-смислові інтерактивні вправи

Дослідники виділяють такі змістовно-смислові інтерактивні техніки чи вправи:

  • «мозкові штурми»
  • дискусії з «відкритим кінцем»
  • аналіз професійних ситуацій
  • рольові ігри
  • навчально-рольові ігри та ін.

Інтерактивні вправи та ігри: приклади

Кілька прикладів інтерактивних вправ — далі. 

Криголам. По той бік дороги

Ця вправа допомагає виявити, наскільки толерантною є група. Налаштувати учасників на пошук спільних інтересів чи потреб.

Запросити учасників стати посередині кімнати. У центрі проходить уявна дорога. Тренер називає певні твердження. Ті учасники, які погоджуються з цими висловами, мають перейти на праву сторону «дороги», а ті, хто не погоджується, — на ліву. При цьому слід, щоб учасники звернули увагу на те, хто з ними по один бік дороги.

  •             У мене в дитинстві було прізвисько.
  •             Я маю старшу сестру.
  •             Важливо під час спілкування завжди уникати сварок і конфліктів.
  •             Я не бачив жодної серії «Району Мелроуз».
  •             Я люблю морозиво.
  •             У конфлікті завжди можна визначити «сторону, яка має рацію» і «сторону, яка не має рації».
  •             Я не люблю відпочивати на морі.
  •             Мене дратують люди, які нав’язують свої погляди.
  •             Я люблю читати детективи.
  •             Мені з власного досвіду знайомий внутрішній конфлікт, зумовлений, з одного боку, бажанням добре поїсти, а з іншого боку – мати стрункий стан.

Після вправи доцільно обговорити з учасниками:

  • Як ви почувалися під час цієї вправи?
  • Навіщо ми її робили?

«Броунівський рух»

Усі присутні стають в коло. Далі, рухаючись як молекули, кожен має сказати якомога більше компліментів якомога більшій кількості учасників і отримати від інших учасників компліменти.  При цьому варто спостерігати за собою: що легше робити — говорити чи слухати, і чи ви дивитеся ви при цьому в очі один одному.

За дзвінком-командою ведучий запрошує усіх знову стати в коло для короткого підбиття підсумку. Той, хто сказав найбільше компліментів, отримує особливу подяку від ведучих.

Навчаючи вчуся

Ведучий готує картки із фактами, інформацією, яку потрібно засвоїти — по одній на кожного учасника. Роздає картки. Упродовж 1—2 хв учасники читають свою інформацію.

Завдання учасникам: ознайомити зі своєю інформацією якомога більше учнів / колег. Кожний учасник може одночасно говорити лише з одним учасником.

Коли учасники завершать цю вправу, усі разом із ведучим закріплюють та уточнюють почуте. Основні тези можна записувати на дошці.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді