Картотека дидактичних ігор: як створити і застосовувати в роботі з дошкільниками
Приклад картотеки до освітнього проєкту
Скачати
Дидактична гра є традиційним та ефективним методом розвитку дітей дошкільного віку. Для впорядкування і систематизації різних видів ігор педагогам стане у пригоді ефективний інструмент — картотека дидактичних ігор. Наявність такої картотеки значно спрощує вихователю організацію освітнього процесу. Тож з'ясуємо суть, мету та методи створення картотеки дидактичних ігор.
Що таке картотека дидактичних ігор
Картотека дидактичних ігор — це систематизована добірка ігор, розроблених для досягнення освітніх цілей. Вона складається з окремих карток або записів, кожен з яких містить структурований опис гри. Така картотека може бути створена у вигляді друкованих матеріалів, електронного ресурсу чи навіть інтерактивної бази даних.
Кожна гра в картотеці має свою структуру:
- назва гри;
- мета гри — може містити когнітивні, соціальні, фізичні або емоційні цілі;
- матеріали та обладнання — має бути опис усього, що потрібно для проведення гри;
- хід гри — покроковий опис дій вихователя та дітей;
- примітки — містять додаткову інформацію, як-от: адаптація гри для різних рівнів розвитку дітей, рекомендації щодо різних умов проведення, ускладнення тощо.
Навіщо потрібна картотека дидактичних ігор
Картотека дидактичних ігор є важливим інструментом для ефективної організації освітнього процесу. Її цінність полягає у впорядкуванні різних ігор для досягнення конкретних освітніх цілей. Вихователь, використовуючи картотеку, отримує можливість швидко обирати відповідні ігри залежно від теми заняття, вікової групи або напряму розвитку дитини. Завдяки цьому він значно економить час на підготовку занять чи пізнавальних активностей у повсякденні.
Картотека допомагає забезпечити системність і послідовність у розвитку дитини, адже вихователь, структуруючи картотеку, враховує рівень складності кожної дидактичної гри. У процесі гри малюк опановує нові знання, навички та вміння, формує важливі особистісні якості — наполегливість, креативність, увага до деталей. Завдяки структурованому підходу вихователь має змогу враховувати індивідуальні потреби кожної дитини, підбираючи ігри, які відповідають її рівню розвитку та інтересам.
Також картотека сприяє інтеграції різних освітніх напрямів. Наприклад, одна й та сама гра може розвивати мовленнєву активність, логічне мислення та ознайомлювати дітей із природним довкіллям. Це дає змогу зробити процес навчання не лише цікавим, а й цілісним, таким, що охоплює всі аспекти розвитку дитини.
Крім того, картотека є корисним ресурсом для забезпечення гнучкості в роботі вихователя. Вона дає змогу адаптувати ігри до різних умов проведення: групової роботи, індивідуальних занять, прогулянок на свіжому повітрі чи навіть роботи з дітьми вдома. Отже, картотека є універсальним інструментом, який сприяє створенню сприятливого освітнього середовища.
Картотека дидактичних ігор: приклади
У рекомендованих статтях і додатках пропонуємо добірки дидактичних ігор для різних вікових груп. Ви зможете скористатися ними, щоб створити власні картотеки дидактичних ігор.
Картотека дидактичних ігор: як створити
Створення картотеки дидактичних ігор — це творчий і водночас організаційний процес, який потребує враховувати багато аспектів. Починати варто з визначення основної мети картотеки та її структури. Спершу слід проаналізувати освітні напрями, які ви плануєте охопити, та визначити вікові групи дітей, для яких будуть розроблятися ігри.
Практичним кроком на початку є збирання інформації про вже існуючі ігри. Ви можете використовувати методичні посібники, професійні ресурси чи власний досвід. Кожну гру слід адаптувати до специфіки вашої групи дітей, звертаючи увагу на рівень їхнього розвитку, інтереси та особливості.
Критерії розподілу ігор для картотеки
Для структурування картотеки необхідно розподілити ігри за ключовими параметрами. Основними серед них є:
вікова група — раннього віку, молодша, середня, старша;
освітній напрям:
- особистість дитини;
- дитина у сенсорно-пізнавальному просторі;
- дитина у природній довкіллі;
- гра дитини;
- дитина у соціумі;
- мовлення дитини;
- дитина у світі мистецтва;
освітні цілі.

Тут ми навели освітні напрями, як їх визначено в БКДО. Проте цей параметр можна замінити напрямами розвитку дитини, наприклад:
- Мовленнєвий розвиток — формування звукової культури мовлення, розширення словникового запасу.
- Логіко-математичний розвиток — навчання лічби, розв’язування задач.
- Природничий розвиток — ознайомлення з природою, формування екологічної свідомості.
- Соціально-моральний розвиток — виховання дружелюбності, формування правил поведінки.
- Творчий розвиток — музично-рухливі ігри, образотворча діяльність тощо.
У розподілі ігор немає жодних обов’язкових установок. Структурування картотеки має бути зручним насамперед для вас, залежно від того, за якою програмою ви працюєте та які особливості освітнього процесу враховуєте під час його планування. Такий підхід дасть змогу швидко знаходити потрібні ігри для конкретнх занять та інших форм освітньої взаємодії.
Щоб оформити картотеку, можна скористатися умовними символами, як-от:
Принципи створення картотеки:
- системності та логічності. Кожна гра повинна мати чітку структуру, що включає назву, мету, необхідні матеріали, покроковий опис та рекомендації. Опис має бути зрозумілим і детальним, щоб будь-який вихователь міг без проблем провести гру навіть без попередньої підготовки;
- інтеграції. Ігри мають бути спрямовані не лише на досягнення однієї мети, а й інтегрувати кілька освітніх завдань. Наприклад, у грі, де діти розпізнають кольори, можна одночасно навчати їх основ екології, знайомлячи з природними об’єктами.
- адаптивності. Картотека має включати ігри, які легко адаптувати до різних умов: від роботи в приміщенні до занять на відкритому повітрі. Для кожної гри можна додавати рекомендації щодо варіантів, які підходять для різних ситуацій;
- актуальності. Ігри мають відповідати сучасним підходам до виховання та розвитку дітей. Наприклад, ігри, які передбачають використання сучасних технологій, таких як інтерактивні дошки чи мобільні додатки, значно підвищують інтерес дітей до навчання.
Приклади настільних ігор з Державного музею іграшки
Картотека: центр творчості
Пам’ятайте, що картотека дидактичних ігор значно полегшує роботу вихователя. Вона сприяє всебічному розвитку дітей, інтегрує різні освітні напрями в ігровій формі, робить освітній процес цікавим та ефективним. Тож, якщо ви ще не маєте такої картотеки, рекомендуємо почати її створювати, аби мати власного незамінного помічника!