Як створити психологічно комфортне середовище в групі
«Так» і «ні» в роботі з дитиною з особливими освітніми потребами: пам’ятка
Скачати
Безпечне освітнє середовище: психологічний аспект
Складниками безпечного освітнього середовища дошкільного закладу є психологічна безпека та психологічний комфорт. Безпека як характеристика освітнього процесу є критично важливою для психологічного благополуччя та розвитку дітей дошкільного віку.
Адаптація до садка: як забезпечити
У психологічно комфортному середовищі діти:
- почуваються захищеними;
- можуть вільно виражати свої думки та почуття;
- мають змогу зосереджуватися на навчанні та грі без страху та тривоги.
Психологічний аспект безпечного освітнього середовища в дошкільному закладі має такі характеристики:
- Відсутність насильства та булінгу. Фізичне, психологічне та емоційне насильство є неприпустимим в дошкільному закладі. Тому важливо створювати атмосферу нетерпимості до будь-яких форм насильства та булінгу.
- Повага та підтримка. Кожна дитина має відчувати себе цінною. Важливо створювати атмосферу взаєморозуміння та співпраці між дітьми та вихователями.
- Емоційний комфорт. Діти мають почуватися емоційно безпечно в дошкільному закладі. Це означає, що вони можуть вільно висловлювати та демонстувати свої почуття та емоції, не боячись осуду чи покарання. Вихователі чуйні до емоційних потреб дітей та надають їм підтримку за необхідності.
- Стимулювання розвитку. Безпечне освітнє середовище сприяє розвитку особистості дитини, створює умови для розвитку їхніх творчих здібностей, критичного мислення та самостійності.
Як створити психологічно комфортне середовище в дитсадку
Діти є різні, тому і підхід до них має відрізнятись. Перший важливий етап у спілкуванні з дітьми – розуміння їхнього характеру, а також терплячість і поступовість. Тож розглянемо, як знаходити підхід до дітей відповідно до особливостей їхнього характеру і розвитку. Це необхідно, щоб зберегти психологічне здоров'я кожної дитини та психологічний комфорт у групі.
Маленькі непосиди: правильний підхід
Психологи радять поменше лаяти та обмежувати надміру рухливих дітей. Навпаки, потрібно дати їм змогу достатньо рухатися, залучати до ігор. Так вони зможуть з користю використати надлишок своєї енергії. А от лаяти таких дітей, намагатись припинити чи обмежити їхні дії не варто. Зазвичай, це викликає зворотню реакцію — малюк буде робити все наперекір. Таким дітям часто потрібна постійна похвала та зосередженість навіть на незначних успіхах. Це допоможе зміцнити впевненість дитини.
Не зловживайте заборонами і вимогами, тому що це розвиває у дітей пасивність і знижує їхню самооцінку.

Як розвивати самоаналіз та емоційний інтелект, встановлювати контакт з іншими учасниками?
Сором'язливі діти
Приділяйте не менше уваги тихим, сором'язливим вихованцям. Зазвичай такі діти замкнуті у собі, їм важко висловлювати свої емоції. Тому завданням вихователя є навчити спілкуванню та взаємодії з іншими дітьми. Для цього чудово підійдуть колективні ігри.
За замкнутістю часто криється низька самооцінка, дитина боїться видатись смішною, болісно сприймає критику. Тому важливо як можна частіше виділяти позитивні, сильні риси характеру дитини. Заохочуйте будь-яку ініціативу.
Діти з проявами агресії
Основними причинами виявлення агресії у дітей є:
- Бажання привернути до себе увагу
- Прагнення бути головним
- Вияв захисної реакці на агресію інших, наприклад у сім'ї.
Тому дуже важливо провести виховну бесіду з батьками, за потреби залучити до обговорення психолога. З такими дітьми важливо встановити контакт, створити атмосферу відвертості та довіри. Потрібно знайти баланс між тактовністю у ставленні до дитини та чітким формулюванням своїх вимог.
Дуже корисно організувати в груповому приміщенні осередок для психологічного розвантаження, де дитина може виразити свої емоції — побити подушку, порвати папір тощо.
У дітей з підвищеною агресивністю зазвичай погані стосунки в колективі. Щоб допомогти це виправити, пропонуємо організовувати спокійні колективні ігри. Наприклад, стоячи у колі, імітувати хвилю за допомогою рук, передавати м'яч, тощо. Перевести агресію можна у щось інше, позитивне. Для прикладу, запропонуйте дитині рухливі види спорту, такі як футбол, баскетбол. Допоможуть і творчі види діяльності, які сприяють заспокоєнню, як от малювання піском, аквареллю, ліплення, тощо.
Психологічний комфорт: правильно розпочати день
Добра й корисна традиція — розпочати день з чогось приємного й теплого. Придумайте привітання з дітьми в колі, де кожен по черзі скаже щось приємне одне одному. Важливо налаштувати дітей на позитивний і продуктивний день, де не буде місце сваркам та неслухняності. Створіть атмосферу доброзичливості та захищеності і тоді поганий настрій чи агресія відступить сама собою.
За матеріалами статті журналу Практичний психолог: Дитячий садок