Щоб зрозуміти, як визначено пріоритетні завдання на новий навчальний рік, огляньмо коротко законодавство.
Держава гарантує автономію закладів освіти:
- академічну
- організаційну
- фінансову
- кадрову.
Обсяг автономії закладу дошкільної освіти визначено:
- законами «Про освіту», «Про дошкільну освіту»
- установчими документами ЗДО.
У межах автономії заклад:
- планує свою діяльність
- формує стратегію розвитку
- розробляє освітню програму закладу
- забезпечує добір і розстановку кадрів.
До 31 довтня мають провести належну перевірку будівель та приміщень за процедурами, визначеними Порядком проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для маломобільних груп населення.
Рекомендації для роботи ЗДО на 2021/2022 навчальний рік
МОН надало лист «Щодо окремих питань діяльності закладів дошкільної освіти у 2021/2022 навчальному році» від 10.08.2021 № 1/9-406. Серед завдань виокремлено:
Вивчення та оцінка якості освітньої діяльності
Це дасть змогу:
- отримати інформацію про реальний стан справ у ЗДО;
- побачити переваги й недоліки в організації освітнього процесу;
- знайти шляхи підвищення якості освітньої діяльності.
Якими документами керуватися:
Методичні рекомендації з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладах дошкільної освіти, затверджені наказом МОН від 30.11.2020 № 01-11/71.
Організувати безпечний освітній процес
Для цього директор організовує роботу з ОП та БЖД і забезпечує:
- планування заходів з ОП та БЖД;
- складання звітності за встановленими формами;
- організацію контролю за дотриманням вимог законодавчих і нормативно-правових актів з ОП та БЖД;
- проведення профілактичної роботи щодо запобігання травматизму серед учасників освітнього процесу;
- проведення інструктажів з ОП;
- організацію навчання та перевірку знань працівників з питань ОП та БЖД, пожежної безпеки, цивільного захисту тощо.
Якими документами керуватися:
1. Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти, затверджене наказом МОН від 26.12.2017 № 1669.
2. Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, наведені у листі МОН від 29.07.2020 № 1/9-406.
Організація роботи дитячих садків на період адаптивного карантину
На період встановлення карантину власник закладу або уповноважений орган може змінювати режим роботи закладу. В умовах запровадження посилених протиепідемічних заходів на територіях зі значним поширенням гострої респіраторної хвороби СОVID-19 особливо важливо забезпечити права дітей на здобуття дошкільної освіти (лист МОН від 23.04.2020 № 1/9-219).
На платформі «Дія. Цифрова освіта» розміщено освітні серіали, онлайн-сервіси для педагогів, базові курси тощо. Отримані навички допоможуть батькам, педагогам, керівникам ефективно та безпечно застосовувати цифрові технології в роботі та навчанні, підвищувати професійний та особистісний розвиток.
Якими документами керуватися:
1. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (СОVID-19)» від 17.03.2020 № 530-IX.
2. Лист МОН «Щодо організації роботи закладів дошкільної освіти під час карантину» від 23.04.2020 № 1/9-219.
Також варто врахувати, що адаптивний карантин продовжено.
Кабінет Міністрів ухвалив ініційоване Міністерством охорони здоров’я рішення про продовження карантину до 1 жовтня 2021 року.
Як повідомив міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко, поки немає передумов для зміни рівня епідемічної небезпеки в Україні. Зокрема, процес вакцинації є ефективним захистом від коронавірусу.
«Кількість нових випадків захворюваності за останні тижні зростає, але передумов для зміни рівня епіднебезпеки поки немає. Закликаю всіх вакцинуватись і захистити себе від можливих тяжких наслідків коронавірусу», — наголосив Віктор Ляшко.
Спланувати навчальний рік
Заклад дошкільної освіти складає і затверджує план роботи на навчальний рік та оздоровчий період, конкретизуючи організацію освітнього процесу.
Зауважте!
Немає норми погоджувати план роботи ЗДО з органом управління освітою чи іншими органами.
ЗДО самостійно визначає завдання на новий навчальний рік:
- на основі аналізу роботи за минулий рік
- ураховуючи виявлені проблеми й потреби закладу.
Кількість ключових завдань, над якими працює колектив, залежить від кількості груп, режиму роботи тощо. Це може бути три-чотири завдання на рік, з яких:
- одне-два — передбачені попереднім планом роботи, їх конкретизують, розширюють
- інші два — нові.
Для ЗДО із сезонним перебуванням дітей, 1-/2-групових, з групами короткотривалого перебування завдань може бути одне-два. Усі заходи в плані роботи ЗДО підпорядковують визначеним завданням.
Обрати чи розробити освітню програму
Вибір програм на навчальний рік схвалює і затверджує педагогічна рада у межах своїх повноважень. Тож педагогічні колективи самостійно визначають освітні програми, за якими працюватиме ЗДО. При цьому директори ЗДО та вихователі-методисти:
- інформують педколективи про чинні програми
- пропонують для обговорення на засіданнях педагогічних рад вибір програм до початку навчального року.
Педагогічні колективи мають право обирати для використання в роботі чинні освітні програми, перелік та особливості реалізації яких обговорює та схвалює педагогічна рада закладу дошкільної освіти.
В освітній програмі може бути корекційно-розвиткова складова для дітей з особливими освітніми потребами.
Врахувати навантаження на дітей
Орієнтовну кількість занять на тиждень за віковими групами визначають з урахуванням гранично допустимого навчального навантаження на дитину.
Суттєво скоротити обсяг організованих форм навчальної діяльності (занять) — а отже й навчальне навантаження на дітей — можна за допомогою блочно-тематичної організації освітнього процесу на засадах інтеграції.
Тривалість інтегрованого заняття може бути більшою, якщо застосовувати зміну видів дитячої діяльності:
- на 5 хв — у молодшій групі
- на 10 хв — в середній групі
- на 15 хв — у старшій групі.
Зауважте!
Інтегроване заняття не може замінити заняття з фізкультури та музичного виховання.
На щодень можна планувати інтегроване заняття, закріплюючи протягом дня знання й уміння, набуті дітьми в різних видах діяльності. Але тривалість статичного навантаження у положенні сидячи на одне заняття не має перевищувати для дітей вікових груп:
- молодших — 15 хв
- середніх — 20 хв
- старших — 25 хв.
У дошкільних закладах не дають домашні завдання, тож і вимагати їх виконання не дозволено.
Вихователь, добираючи форми і зміст організації життєдіяльності дітей, методи, прийоми та засоби освітнього впливу, має враховувати ймовірність утворення зведених різновікових груп. Тому йому необхідно:
- передбачати роботу в підгрупах
- диференціювати завдання й види діяльності за складністю, тривалістю та обсягом.
Забезпечити статутну діяльність ЗДО
Починаючи від дати набрання чинності Законом про освіту, ЗДО мають узгодити свою статутну діяльність з урахуванням нормам законодавства в дошкіллі.
Одне з ключових завдань директора ЗДО — організувати розбудову внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Відтермінування не передбачене.
Запланувати зміни до Статуту
Статус, організаційно-правову форму, тип закладу визначає засновник (засновники), окреслюючи все це в Статуті ЗДО, який і затверджує.
Зауважте!
У Статуті ЗДО необхідно розмежувати компетенції засновника (засновників), інших органів управління та його структурних підрозділів відповідно до законодавства. Також у Статуті варто передбачити різні норми щодо:
- комплектування груп, їх типів, наповнюваності
- організації освітнього процесу.
Переоформити установчі документи ЗДО для їх узгодження з новим Законом про освіту необхідно протягом 5 років (пп. 13 п. 3 розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону про освіту). Вносячи зміни, засновник ЗДО готує і затверджує нову редакцію Статуту (п. 11 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань»)
Пройти процедуру ліцензування
Державні й комунальні ЗДО, що діяли на дату набрання чинності новим Законом про освіту, отримують ліцензію без процедури ліцензування. Новостворені ЗДО — ліцензуються за Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності, затв. постановою КМУ від 30.12.2015 №1187 (у редакції постанови КМУ від 10.05.2018 № 347).
Для реалізації статутної діяльності заклади можуть об’єднуватися на договірних засадах з іншими юридичними особами, створюючи освітні, освітньо-наукові та інші об’єднання, зберігаючи при цьому кожен свій статус юрособи.
Філія закладу освіти (опорного закладу освіти) — це територіально відокремлений структурний підрозділ закладу освіти, що:
- не має статусу юридичної особи
- діє на підставі положення, затвердженого засновником відповідного закладу освіти.
Забезпечити право на дошкільну освіту
Режим роботи будь-якого ЗДО і тривалість перебування в ньому дітей встановлює засновник (засновники).
Гнучкий режим роботи можна запроваджувати за бажанням батьків (їхніх представників), передбачаючи:
- організацію різнотривалого, цілодобового перебування дітей
- чергові групи у вихідні, неробочі та святкові дні.
ЗДО може створювати інклюзивні групи, опираючись на дані про:
- освітні запити дітей та батьків
- матеріально-технічну та методичну бази
- фаховий рівень педагогів
- санітарно-гігієнічний стан приміщень тощо.
Засновник ЗДО та орган управління освітою мають передбачити видатки для:
- забезпечення безперешкодного доступу до будівлі та приміщень закладу
- створення відповідної матеріально-технічної та методичної баз.
Задля якісного надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами необхідно також забезпечити:
- підвищення кваліфікації педагогів
- відповідну кадрову політику.
МОН надало рекомендації щодо створення інклюзивного середовища у закладах дошкільної освіти.
Розширювати автономію ЗДО
Зміни у спеціальному законодавстві означили чіткі перспективи щодо двох видів самостійності закладів дошкільної освіти.
Фінансова самостійність
Порядок діловодства та бухгалтерського обліку в ЗДО визначає директор, обираючи, як саме його здійснювати:
- самостійно
- через централізовану бухгалтерію.
Поступово ЗДО отримують фінансову автономію — стають розпорядниками коштів місцевого бюджету нижчого рівня.
► Як автономізувати фінанси через централізовану бухгалтерію, читайте у статті «І вівці ситі, і сіно ціле, або Альтернативний шлях запровадження фінансової автономії» (безплатно на 3 дні)
Фінансово автономні ЗДО самостійно:
- формують і застосовують обрану облікову політику
- ведуть бухоблік
- складають фінансову й бюджетну звітність з виконання кошторису.
Органи управління освітою як головні розпорядники бюджетних коштів:
- зараховують ЗДО до своєї мережі підпорядкованих установ
- надають відомості про таку мережу до Казначейства за місцем обслуговування.
Кадрова самостійність
Директора ЗДО призначає на посаду та звільняє з неї засновник (уповноважений ним орган) — іншої процедури законодавство не визначає.
Інших працівників призначає на посади та звільняє директор ЗДО, керуючись:
- нормами законодавства
- Статутом закладу.
Штатні розписи ЗДО визначають органи управління освітою на основі Типових штатних нормативів закладів дошкільної освіти. При цьому керівники закладів управі:
Академічна свобода
У ЗДО необхідно забезпечити академічну свободу — самостійність і незалежність учасників освітнього процесу під час педагогічної, науково-педагогічної, інноваційної діяльності на принципах свободи слова, думки і творчості, поширення знань та інформації.