Пісочна терапія в роботі з дошкільниками

Як і навіщо застосовувати пісочну терапію в дитячому садку

Безпечні приміщення закладу: ПІДКАЗКИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ

Ігри з піском — це простий і приємний спосіб розкриття таємниць дитячих душ та розвитку творчих здібностей дошкільників. Сучасні практичні психологи доволі часто вдаються до пісочної терапії, оскільки вона має такі переваги:

  • простота у застосуванні
  • доступність необхідного обладнання
  • можливість проводити ігри з піском надворі та у груповій кімнаті в пісочниці.

Як психорозвивальний і психокорекційний метод вона дає змогу розв’язати широкий спектр завдань щодо психічного розвитку дошкільника. Пісочну терапію можуть застосовувати лише фахівці. А от окремі її елементи можуть використати і батьки для збагачення внутрішнього світу й активізації пізнавального розвитку дітей.

Пісочна терапія: переваги та застереження під час використання

Ігри та вправи з пісочної терапії дають можливість:

  • розвивати сприймання, пам’ять, мислення, увагу, мовлення дитини; дрібну моторику; зорово-моторну координацію
  • вдосконалювати навички самоконтролю й саморегуляції
  • збагачувати уяву й фантазію
  • виховувати позитивні особистісні риси — сміливість, активність та ініціативність
  • стимулювати оригінальні творчі дії
  • поглиблювати знання про довкілля
  • знімати психологічне напруження, позбавляти неприємних переживань від негативної життєвої ситуації завдяки її проектуванню на гру з піском і символічному проживанню під час гри
  • створювати ситуації успіху й підвищувати впевненість у собі
  • вдосконалювати навички міжособистісної взаємодії під час групових ігор.

Водночас науковці, психологи та медики не рекомендують застосовувати пісочну терапію в роботі з дітьми, які мають:

  • психологічні проблеми, зокрема —

— високий рівень тривожності
— яскраві поведінкові прояви гіперактивності та дефіциту уваги
— знижений рівень інтелекту, зокрема розумову відсталість, затримку психічного розвитку

  • фізичні проблеми —

— астма або алергія на пил і дрібні фракції
— захворювання шкіри або рани на руках.

Організовуємо роботу

Розвивальну та корекційну роботу за допомогою засобів пісочної терапії з дітьми дошкільного віку здебільшого проводять індивідуально або в мікрогрупах по три-чотири дитини. Для організації ефективних занять із пісочної терапії необхідне спеціальне обладнання.

Орієнтовна схема роботи з пісочної терапії охоплює такі етапи:

  • орієнтувальний, або ритуал занурення у «пісочний світ», що передбачає сенсорну стимуляцію — зорову, слухову, дотикову; засвоєння правил роботи з піском
  • основний — терапевтичні ігри та домашнє завдання
  • релаксаційний — завдання на розслаблення та/або вільна гра
  • завершальний — ритуал виходу з «пісочного світу».

Розробниками такої схеми є білоруські психологи Наталія Кузуб та Еріка Осіпук.

Орієнтувальний етап

Під час роботи з піском використовуйте метод замінника. На перший план у взаємодії з дітьми виходить казкова лялька. Практичний психолог діє через неї. Тобто лялька є посередником між практичним психологом і дітьми. За такої організації взаємодії дошкільники легко та швидко занурюються у казковий світ. А розвивальні чи корекційні впливи стають ефективнішими.

Для ляльки-посередника вигадайте ім’я, наприклад Пісочна фея, Принцеса пісочного світу, Господиня пісочниці тощо. Важливо на кожному занятті з піском використовувати ту саму ляльку, щоб на початку наступних занять у дітей при погляді на неї одразу виникали асоціації, пов’язані з іграми з піском. Це дасть змогу прискорити засвоєння дітьми правил пісочної терапії, а також допомогти їм сконцентруватися на таких заняттях. При цьому Пісочну фею не використовують під час інших ігор і занять. Бажано, щоб діти не бачили цієї ляльки в груповій кімнаті і не мали доступу до неї — це дасть змогу зберігати ефект новизни і чарівності ляльки-посередника.

На першому занятті Пісочна фея «запрошує» дітей до себе в гості. Запропонуйте за допомогою ляльки-посередника уважно роздивитися пісочницю. Зверніть увагу дітей на «небо» — внутрішні стінки пісочниці синього кольору, «землю» і «лінію горизонту» — пісок і місце його прилягання до стінок пісочниці, «воду» — синє дно пісочниці, яке видно крізь ямку, зроблену практичним психологом.

На цьому етапі дітям пояснюють правила гри з піском. Зокрема, в країні Пісочної феї слід встановити такі правила:

  • не можна навмисно викидати пісок із пісочниці, сипати його на інших дітей
  • не можна брати пісок до рота
  • щоразу після гри слід допомогти Пісочній феї прибрати іграшки
  • після повернення з країни Пісочної феї необхідно ретельно вимити руки з милом.

Засвоївши правила, діти вітають Пісочну фею: розповідають їй вигадану історію, пов’язану з темою заняття, вірш або дарують малюнок чи творчий виріб, виготовлені саме для неї напередодні.

На початку основної частини заняття з пісочної терапії практичний психолог проводить одну-дві гри для «розігріву».

Зразки договорів про закупівлю у сфері організації харчування: СКАЧАТИ

Основний етап

Прикладами таких ігор можуть бути «Привіт, піску», «Мешканець пісочної країни», «Лагідне слово для піску» тощо.

Під час гри «Привіт, піску» запропонуйте дітям разом з ним привітатися з піском в один зі способів:

  • доторкнутися до нього одночасно кінчиками всіх пальців спочатку правої, а відтак лівої рук
  • доторкнутися до піску долонею спочатку правої, а відтак лівої руки
  • доторкнутися до піску кулачком спочатку правої, а відтак лівої руки
  • набрати повні жмені піску і повільно його висипати тонким струменем назад у пісочницю тощо.

Під час гри «Мешканець пісочної країни» непомітно для дітей закопайте у пісок кілька дрібних іграшок. Діти мають, перетираючи пісок руками, знайти й обережно дістати усіх мешканців пісочної країни й привітатися з ними.

Під час гри «Лагідне слово про пісок» діти по черзі мають доторкнутися рукою до піску і сказати йому приємне, лагідне слово або кілька слів про нього. Гру в невеликій групі можна повторити три-чотири рази.

Ігри з піском можуть бути різними. Їх добирають залежно від теми заняття або проблем конкретних дітей. Заняття з пісочної терапії може містити одну-дві основні гри в молодшій групі або кілька ігор у середній і старшій групах. Проводьте їх від простіших до складніших.

Під час основної частини заняття стежте за правильністю виконання дітьми ігрових дій. Працюючи з молодшою групою, здебільшого спочатку демонструють правильні ігрові дії — ліплення «пасочки», формочки з піску, насипання «струмочка» з піску тощо. Потім візьміть руки дитини у свої і виконуйте дії разом із нею, демонструючи зразок правильних дій. Після цього дитина працює самостійно. Діти середньої та старшої груп за бажанням можуть одразу виконувати його самостійно. На перших заняттях з ігрової терапії пропонуйте прості ігри, з якими дошкільники легко й швидко впораються. Гра з піском має асоціюватися в дітей із ситуацією успіху й переживанням власної компетентності. На наступних заняттях ігри ускладнюють відповідно до можливостей дітей.

Для основної частини заняття ігри з піском добирають відповідно до того, які психічні процеси необхідно розвинути, або до проблем дитини, які слід розв’язати за допомогою пісочної терапії.

Релаксаційний етап

Після проведення ігор і вправ основної частини на релаксаційному етапі запропонуйте погратись у пісочниці в ті ігри, які діти самі хочуть. На перших заняттях нагадайте правила поведінки у країні Пісочної феї.

На цьому етапі можна застосовувати спеціальні вправи для розслаблення, відпочинку дітей.

Прикладами релаксаційних ігор із піском є «Пісочний дощик» і «Пісочний вітер».

Гру «Пісочний дощик» проводять у парах. Перша дитина з кожної пари набирає жменю піску і під рахунок практичного психолога виконує такі дії:

  • «Раз» — сипле пісок у пісочницю
  • «Два» — продовжує висипати пісок на відкриту долоню другої дитини;
  • «Три» — висипає залишки піску на свою долоню. Відтак діти у парах міняються ролями.

В іншому варіанті цієї гри дитина під рахунок практичного психолога висипає пісок із кулачка тоненьким струмочком на різні пальці відкритої руки, своєї або іншої дитини, — по черзі від великого пальця до мізинця. Коли пісок закінчується, дитина називає той палець, на який висипала пісок останнім.

Під час гри «Пісочний вітер» діти вчаться видихати крізь трубочку, роздмухуючи поверхню піску. Практичний психолог має ретельно стежити за тим, аби діти не вдихали пісок через трубочку. Для гри можна використовувати коктейльні трубочки. Дмухаючи крізь трубочку, діти можуть створювати ямки, доріжки, різні візерунки на піску. На завершення гри можна «видихнути» в пісок крізь трубочку уявне побажання піску.

Завершальний етап

Для завершення заняття з пісочної терапії використайте ритуал «виходу» з казкової країни Пісочної феї. Слова й дії для цього можуть бути будь-якими.

Діти можуть по черзі доторкнутися до піску або чарівної палички Пісочної феї; набрати жменьку піску й висипати його назад у пісочницю, супроводжуючи певними словами або віршиками тощо.

Метою цього ритуалу є відволікання дітей від гри з піском та переключення їхньої уваги на інші справи. Важливо, щоб ритуал «виходу» з пісочної терапії був простим і коротким. Ритуали «входу» й «виходу» можуть бути як однаковими, так і різними. При цьому ритуал «входу» в пісочну країну має бути яскравим, емоційно насиченим і активним, а ритуал «виходу» — навпаки, заспокійливим.

Види ігор

Фахівці з пісочної терапії російські науковці Тетяна Грабенко і Тетяна Зінкевич-Євстігнєєва виокремили такі види ігор з піском:

  • навчальні
  • пізнавальні
  • проективні.

Навчальні ігри

Цей вид ігор з піском застосовують на початку проведення пісочної терапії. Вони призначені для ознайомлення дітей із можливостями втілення їхніх фантазій за допомогою піску, а також для засвоєння ними базових технік і прийомів роботи з піском.

Пізнавальні ігри

Їх застосовують для поглиблення знань дошкільників про довкілля, формування уявлень про закономірності й правила взаємодії, співіснування різних істот і предметів навколо.

Проективні ігри

В основі таких ігор — механізм проекції, відкритий австрійським психоаналітиком Зигмундом Фрейдом. Відповідно до цього механізму за умови роботи з неструктурованим матеріалом, виконання невизначеного завдання, яке формулюють на кшталт «Зроби те, не знаю, що», дитина переносить, проектує ті життєві негаразди, які її турбують, та пов’язані з ними негативні емоції на пісок та ігри з ним.

Усі ігри з піском містять терапевтичні та розвивальні складові.

Заняття з піском для дітей цікаві, дарують почуття радості й задоволення. «Подивіться, що я можу», — вигукує дитина, яка переживає ситуацію успіху. Вона несподівано для себе створює маленькі шедеври з піску, що підвищує її самооцінку. Водночас пісочна терапія є простим і ефективним способом формування в дошкільників необхідних навичок, розвитку пізнавальних процесів, підвищення уважності і самоконтролю. Та й самі дорослі, які проводять пісочну терапію, на деякий час повертаються у безтурботний світ дитинства і починають ліпше розуміти дітей.

За матеріалом Ольга Гріньової, доцента кафедри педагогіки і психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. психол. наук

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді