Безпечні приміщення закладу: ПІДКАЗКИ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ
Ігри з піском — це простий і приємний спосіб розкриття таємниць дитячих душ та розвитку творчих здібностей дошкільників. Сучасні практичні психологи доволі часто вдаються до пісочної терапії, оскільки вона має такі переваги:
- простота у застосуванні
- доступність необхідного обладнання
- можливість проводити ігри з піском надворі та у груповій кімнаті в пісочниці.
Як психорозвивальний і психокорекційний метод вона дає змогу розв’язати широкий спектр завдань щодо психічного розвитку дошкільника. Пісочну терапію можуть застосовувати лише фахівці. А от окремі її елементи можуть використати і батьки для збагачення внутрішнього світу й активізації пізнавального розвитку дітей.
Найчастіші помилки, яких припускаються педагоги під час прогулянок з дітьми, та рішення, як їм запобігти.
Пісочна терапія: переваги та застереження під час використання
Ігри та вправи з пісочної терапії дають можливість:
- розвивати сприймання, пам’ять, мислення, увагу, мовлення дитини; дрібну моторику; зорово-моторну координацію
- вдосконалювати навички самоконтролю й саморегуляції
- збагачувати уяву й фантазію
- виховувати позитивні особистісні риси — сміливість, активність та ініціативність
- стимулювати оригінальні творчі дії
- поглиблювати знання про довкілля
- знімати психологічне напруження, позбавляти неприємних переживань від негативної життєвої ситуації завдяки її проектуванню на гру з піском і символічному проживанню під час гри
- створювати ситуації успіху й підвищувати впевненість у собі
- вдосконалювати навички міжособистісної взаємодії під час групових ігор.
Водночас науковці, психологи та медики не рекомендують застосовувати пісочну терапію в роботі з дітьми, які мають:
- психологічні проблеми, зокрема —
— високий рівень тривожності
— яскраві поведінкові прояви гіперактивності та дефіциту уваги
— знижений рівень інтелекту, зокрема розумову відсталість, затримку психічного розвитку
- фізичні проблеми —
— астма або алергія на пил і дрібні фракції
— захворювання шкіри або рани на руках.
Пісочна терапія в дитсадку
Організовуємо роботу
Розвивальну та корекційну роботу за допомогою засобів пісочної терапії з дітьми дошкільного віку здебільшого проводять індивідуально або в мікрогрупах по три-чотири дитини. Для організації ефективних занять із пісочної терапії необхідне спеціальне обладнання.
Орієнтовна схема роботи з пісочної терапії охоплює такі етапи:
- орієнтувальний, або ритуал занурення у «пісочний світ», що передбачає сенсорну стимуляцію — зорову, слухову, дотикову; засвоєння правил роботи з піском
- основний — терапевтичні ігри та домашнє завдання
- релаксаційний — завдання на розслаблення та/або вільна гра
- завершальний — ритуал виходу з «пісочного світу».
Розробниками такої схеми є білоруські психологи Наталія Кузуб та Еріка Осіпук.
Орієнтувальний етап
Під час роботи з піском використовуйте метод замінника. На перший план у взаємодії з дітьми виходить казкова лялька. Практичний психолог діє через неї. Тобто лялька є посередником між практичним психологом і дітьми. За такої організації взаємодії дошкільники легко та швидко занурюються у казковий світ. А розвивальні чи корекційні впливи стають ефективнішими.
Для ляльки-посередника вигадайте ім’я, наприклад Пісочна фея, Принцеса пісочного світу, Господиня пісочниці тощо. Важливо на кожному занятті з піском використовувати ту саму ляльку, щоб на початку наступних занять у дітей при погляді на неї одразу виникали асоціації, пов’язані з іграми з піском. Це дасть змогу прискорити засвоєння дітьми правил пісочної терапії, а також допомогти їм сконцентруватися на таких заняттях. При цьому Пісочну фею не використовують під час інших ігор і занять. Бажано, щоб діти не бачили цієї ляльки в груповій кімнаті і не мали доступу до неї — це дасть змогу зберігати ефект новизни і чарівності ляльки-посередника.
На першому занятті Пісочна фея «запрошує» дітей до себе в гості. Запропонуйте за допомогою ляльки-посередника уважно роздивитися пісочницю. Зверніть увагу дітей на «небо» — внутрішні стінки пісочниці синього кольору, «землю» і «лінію горизонту» — пісок і місце його прилягання до стінок пісочниці, «воду» — синє дно пісочниці, яке видно крізь ямку, зроблену практичним психологом.
На цьому етапі дітям пояснюють правила гри з піском. Зокрема, в країні Пісочної феї слід встановити такі правила:
- не можна навмисно викидати пісок із пісочниці, сипати його на інших дітей
- не можна брати пісок до рота
- щоразу після гри слід допомогти Пісочній феї прибрати іграшки
- після повернення з країни Пісочної феї необхідно ретельно вимити руки з милом.
Засвоївши правила, діти вітають Пісочну фею: розповідають їй вигадану історію, пов’язану з темою заняття, вірш або дарують малюнок чи творчий виріб, виготовлені саме для неї напередодні.
На початку основної частини заняття з пісочної терапії практичний психолог проводить одну-дві гри для «розігріву».
Зразки договорів про закупівлю у сфері організації харчування: СКАЧАТИ
Основний етап
Ігри з піском можуть бути різними. Їх добирають залежно від теми заняття або проблем конкретних дітей. Заняття з пісочної терапії може містити одну-дві основні гри в молодшій групі або кілька ігор у середній і старшій групах. Проводьте їх від простіших до складніших.
Під час основної частини заняття стежте за правильністю виконання дітьми ігрових дій. Працюючи з молодшою групою, здебільшого спочатку демонструють правильні ігрові дії — ліплення «пасочки», формочки з піску, насипання «струмочка» з піску тощо. Потім візьміть руки дитини у свої і виконуйте дії разом із нею, демонструючи зразок правильних дій. Після цього дитина працює самостійно. Діти середньої та старшої груп за бажанням можуть одразу виконувати його самостійно. На перших заняттях з ігрової терапії пропонуйте прості ігри, з якими дошкільники легко й швидко впораються. Гра з піском має асоціюватися в дітей із ситуацією успіху й переживанням власної компетентності. На наступних заняттях ігри ускладнюють відповідно до можливостей дітей.
Для основної частини заняття ігри з піском добирають відповідно до того, які психічні процеси необхідно розвинути, або до проблем дитини, які слід розв’язати за допомогою пісочної терапії.
Релаксаційний етап
Після проведення ігор і вправ основної частини на релаксаційному етапі запропонуйте погратись у пісочниці в ті ігри, які діти самі хочуть. На перших заняттях нагадайте правила поведінки у країні Пісочної феї.
На цьому етапі можна застосовувати спеціальні вправи для розслаблення, відпочинку дітей.
Завершальний етап
Для завершення заняття з пісочної терапії використайте ритуал «виходу» з казкової країни Пісочної феї. Слова й дії для цього можуть бути будь-якими.
Метою цього ритуалу є відволікання дітей від гри з піском та переключення їхньої уваги на інші справи. Важливо, щоб ритуал «виходу» з пісочної терапії був простим і коротким. Ритуали «входу» й «виходу» можуть бути як однаковими, так і різними. При цьому ритуал «входу» в пісочну країну має бути яскравим, емоційно насиченим і активним, а ритуал «виходу» — навпаки, заспокійливим.
Види ігор
Фахівці з пісочної терапії російські науковці Тетяна Грабенко і Тетяна Зінкевич-Євстігнєєва виокремили такі види ігор з піском:
- навчальні
- пізнавальні
- проективні.
Навчальні ігри | Цей вид ігор з піском застосовують на початку проведення пісочної терапії. Вони призначені для ознайомлення дітей із можливостями втілення їхніх фантазій за допомогою піску, а також для засвоєння ними базових технік і прийомів роботи з піском. |
Пізнавальні ігри | Їх застосовують для поглиблення знань дошкільників про довкілля, формування уявлень про закономірності й правила взаємодії, співіснування різних істот і предметів навколо. |
Проективні ігри | В основі таких ігор — механізм проекції, відкритий австрійським психоаналітиком Зигмундом Фрейдом. Відповідно до цього механізму за умови роботи з неструктурованим матеріалом, виконання невизначеного завдання, яке формулюють на кшталт «Зроби те, не знаю, що», дитина переносить, проектує ті життєві негаразди, які її турбують, та пов’язані з ними негативні емоції на пісок та ігри з ним. |
Усі ігри з піском містять терапевтичні та розвивальні складові.
Заняття з піском для дітей цікаві, дарують почуття радості й задоволення. «Подивіться, що я можу», — вигукує дитина, яка переживає ситуацію успіху. Вона несподівано для себе створює маленькі шедеври з піску, що підвищує її самооцінку. Водночас пісочна терапія є простим і ефективним способом формування в дошкільників необхідних навичок, розвитку пізнавальних процесів, підвищення уважності і самоконтролю. Та й самі дорослі, які проводять пісочну терапію, на деякий час повертаються у безтурботний світ дитинства і починають ліпше розуміти дітей.
За матеріалом Ольга Гріньової, доцента кафедри педагогіки і психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. психол. наук