Комплектування груп у дошкільному закладі: вивчаємо вимоги та зміни

Автор
експерт з питань освіти, Київ
До кінця серпня керівник дошкільного закладу має остаточно сформувати всі групи вихованців. З’ясуємо, як Закон про дошкільну освіту та інші нормативні документи врегульовують питання комплектування різних видів груп, їх граничної наповнюваності. Усе розклали для вас по поличках

  GIF_unna.gif        Підготовка дитини до школи: «так» і «ні»
                    Скачати пам’ятку

  

Комплектування груп закладу дошкільної освіти: нормативні документи

Під час формування груп у ЗДО та визначення їх наповненості слід керуватися такими нормативними документами:

Закон про дошкільну освіту

Види груп у ЗДО

Групи у закладах дошкільної освіти формуються за такими критеріями:

час і розпорядок перебування дітей у ЗДО

короткотривалого перебування

повного дня / цілодобового перебування

чергові (зранку, надвечір, на вихідні, неробочі та святкові дні)

вік дітей

вікові

різновікові

категорії (типи) особливих освітніх потреб, ступені їх прояву та рівень підтримки дітей

інклюзивні

спеціальні

мова навчання

з навчанням мовою корінного народу чи національної меншини (спільноти) України поряд із державною мовою 

Також відповідно до пунктів 11, 16 Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти можуть формуватися групи вихованців:

  • за формами здобуття освіти — очною (денною), мережевою, дистанційною формами, а також педагогічного патронажу;
  • за сімейними (родинними) ознаками — для вихованців, які перебувають між собою в сімейних (родинних) стосунках незалежно від ступеня їх споріднення.

Заклад дошкільної освіти самостійно визначає час і розпорядок перебування в ньому вихованців (повний день, короткотривале, сезонне перебування вихованців, у вихідні, святкові та неробочі дні тощо), якщо інше не встановлено його засновником. Для ефективної організації освітнього процесу можуть формуватися групи вихованців з різним часом і розпорядком їх перебування в закладі (ч. 3 ст. 15 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Під час комплектації груп адміністрація ЗДО враховує:

  • вимоги до наповнюваності груп;
  • нормативи санітарного регламенту;
  • побажання батьків.

При зарахуванні дітей до закладу дошкільної освіти їх розподіляють між групами закладу, зазвичай, за віковим принципом, суть якого полягає в тому, що в групі перебувають діти одного віку та / або з різницею у віці, визначеною установчими документами закладу освіти. Між спеціальними групами вихованців розподіляють відповідно до законодавства.

Групи вихованців формуються відповідно до рішення керівника закладу дошкільної освіти.

Особливості комплектування груп за різних типів організації освітньої діяльності

Розглянемо особливості комплектування груп у яслах, дитячому садку, мобільному дитсадку, сімейному дитсадку, мінісадку, центрі педагогічного партнерства, центрі розвитку дитини. Ці особливості визначено Положенням про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти.

Тип освітньої діяльності

Для дітей якого віку можуть утворюватися різновікові групи

Які інші групи вихованців можуть формуватися

Примітки

Ясла

Від одного до трьох років

 

Групи для дітей віку немовляти та раннього віку зазвичай розташовують на першому поверсі

Дитячий садок

Від двох років

 

 

Мобільний дитячий садок

Від двох років

Можуть формуватися групи із короткотривалим перебуванням, зазвичай до чотирьох годин, а також чергові групи (у вихідні, святкові та неробочі дні)

Групи повного дня не формуються.

Послуга цілодобового перебування дітей не передбачена

Сімейний (родинний) садок

Від одного року

Протягом дня можуть функціонувати одна група повного дня та/або одна чи декілька груп з короткотривалим перебуванням та чергові групи за потреби

 

Мінісадок

Від одного року

Протягом дня можуть функціонувати одна група повного дня та чергові групи за потреби або одна чи декілька груп з короткотривалим перебуванням та чергові групи

 

Центр педагогічного партнерства

Від одного року

Можуть формуватися групи вихованців, зокрема, за окремою (окремими) складовою (складовими) освітньої програми, за окремими парціальними програмами. Можуть формуватися групи для осіб, які готуються стати батьками

Якщо для створення окремої групи з короткотривалим перебуванням немає достатньої кількості дітей, то наявних дітей можуть зарахувати для короткотривалого перебування до групи повного дня (за наявності), або до інших груп

Центр розвитку дитини

Від одного року

Можуть формуватися групи вихованців, зокрема, за окремою (окремими) складовою (складовими) освітньої програми, за окремими парціальними програмами

Кількість вихованців у закладі освіти, як-от мобільному дитсадку, сімейному дитсадку, центрі педагогічного партнерства, має відповідати вимогам законодавства, що не порушує права вихованців на належні, безпечні та здорові умови розвитку, виховання та навчання, а також права працівників на належні, безпечні та здорові умови праці.

Комплектування груп загального розвитку

Наповнюваність груп залежить від віку дітей та тривалості їх перебування у закладі.

Вік дітей / режим групи

Кількість дітей у групі на одного вихователя,
гранична наповнюваність

одного віку:

 

  • до року
  • від року до двох
  • від двох до трьох років
  • від трьох років
  • 5
  • 10
  • 15
  • 20

різного віку:

 

  • від трьох років
  • за наявності у групі хоча б однієї дитини від року до трьох
  • 15
  • 10

короткотривале перебування

10

цілодобове перебування

на літній оздоровчий період

15

Кількість вихованців у групах державних і комунальних закладів дошкільної освіти не може становити менше п’яти дітей (трьох дітей до року).

За потреби норми співвідношення кількості вихованців до кількості вихователів можна перевищити не більше ніж на 20% від максимальної кількості дітей у групі і лише у групах вихованців дошкільного віку.

З моменту зарахування дитини до групи за нею зберігається місце на час:

Дітей переводять з однієї вікової групи до іншої лише наприкінці літа.

Комплектування спеціальних груп

Кількість вихованців спеціальної групи закладу дошкільної освіти визначає Порядок утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти, затверджений постановою КМУ від 04.04.2025 № 381.

Спеціальна група — це група, яку утворюють у ЗДО для здобуття освіти дітьми з особливими освітніми потребами віком від двох до семи або восьми років. Для дітей має бути створено спеціальне освітнє середовище з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.

Розглянемо наповнюваність спеціальної групи залежно від категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів) та рекомендованого інклюзивно-ресурсним центром рівня підтримки дітей.

Труднощі у дітей

Є можливість сформувати окрему групу

Немає можливості сформувати окрему групу через недостатню кількість дітей

Рівень підтримки, якого потребують

Кількість дітей у групі,
гранична наповнюваність

Рівень підтримки, якого потребують

Кількість дітей у групі,
гранична наповнюваність

Інтелектуальні

2

10

 

 

3, 4

8

3—5

6

4, 5

6

Функціональні сенсорні, з обмеженням слухової функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Функціональні сенсорні, з обмеженням зорової функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Функціональні фізичні або моторні, з обмеженням опорно-рухової (кістково-м’язової) функції

2, 3

10

2—5

8

4, 5

6

Мовленнєві

2, 3

12

2—5

10

3, 4

10

4, 5

8

Соціоадаптаційні, зокрема такі, що пов’язані з розладами аутистичного спектра

3—5

6

 

 

Наповнюваність групи для дітей зі складними порушеннями розвитку, що передбачають поєднання різних категорій (типів) особливих освітніх потреб (труднощів), одна з яких потребує четвертого, п’ятого рівнів підтримки, становить не більше шести осіб.

Спеціальну групу створюють за умови наявності більш як 50% граничної наповнюваності групи.

За потреби можна:

  • зараховувати дітей різного віку до однієї групи за умови, що їх різниця у віці становить не більше двох років;
  • збільшувати граничну наповнюваність групи, утім не більш як на одну особу
  • встановлювати меншу граничну чисельність дітей у групі, ніж та, яку визначено Порядком утворення та функціонування спеціальних груп вихованців закладів дошкільної освіти (встановлює засновник ЗДО).

Формування інклюзивних груп

Інклюзивна група закладу дошкільної освіти створюється керівником закладу та функціонує відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою КМУ від 10.04.2019 № 530.

Рішення про утворення інклюзивної групи керівник закладу дошкільної освіти ухвалює на підставі таких документів:

  • заява батьків дитини з особливими освітніми потребами;
  • висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

В інклюзивній групі на одного вихователя має бути не більше трьох дітей з ООП (ст. 17 Закону України «Про дошкільну освіту»).

Гранична наповнюваність інклюзивної групи залежно від рівня підтримки, якого потребує дитина з ООП, деталізована пунктом 5 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти.

В інклюзивних групах кількість дітей з ООП має становити не більше:

  • 1 дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
  • 2 дітей, які потребують третього рівня підтримки;
  • 3 дітей, які потребують другого рівня підтримки.

Якщо висновок ІРЦ не містить інформації про рівень підтримки, то дитину розподіляють у групу відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (за участю фахівців ІРЦ).

У період воєнного стану граничну кількість дітей з ООП в інклюзивних групах не застосовують. Обмеження щодо максимальної кількості дітей в інклюзивній групі знято Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 06.09.2018 № 2541-VIII. Тож заклад дошкільної освіти зобов’язаний за заявою батьків організувати інклюзивне навчання дитини з ООП попри те, що в інклюзивній групі вже навчається, наприклад, три дитини з ООП.

Організація цілодобового перебування вихованців

Особливості організації цілодобового перебування вихованців визначені пунктом 4 статті 17 Закону України «Про дошкільну освіту» та пунктом 30 Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти.

Суб’єкт освітньої діяльності, який функціонує як дитячий садок, мінісадок, сімейний (родинний) садок, центр розвитку дитини, може створити умови для тимчасового цілодобового перебування вихованців віком від трьох років. Для такого перебування створюють окремі групи дітей одного віку або різновікові.

Група з цілодобовим перебуванням функціонує у вечірній, нічний та ранковий час. Загальний строк цілодобового перебування вихованця (вихованців) у ЗДО, крім сімейного (родинного) садка, становить не більше 2 діб на тиждень, або 10 діб на місяць.

Формування груп у ЗДО в умовах воєнного стану

Особливості формування груп у закладі дошкільної освіти в умовах надзвичайного або воєнного стану в Україні визначено пунктом 31 Положення про деякі типи організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти.

Так, в умовах воєнного стану, у державних та комунальних ЗДО, що функціонують за такими типами організації освітньої діяльності як ясла, дитячий садок, центр розвитку дитини, у відповідних дошкільних підрозділах державних та комунальних ЗЗСО, створюють окремі різновікові групи для вихованців, які не відвідують заклад протягом двох місяців.

Вихованця, який вимушено змінив адресу задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування) та/або залишив попереднє місце здобуття дошкільної освіти за заявою одного з батьків, переводять на період його відсутності до складу окремої різновікової групи. У разі втрати зв’язку з батьками такого вихованця наказом керівника закладу освіти переводять до складу окремої різновікової групи на строк до припинення або скасування воєнного стану.

У разі повернення вихованця до задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) за заявою одного з батьків наказом керівника закладу освіти такого вихованця переводять із складу окремої різновікової групи до складу відповідної вікової групи. У разі повернення вихованця до закладу освіти та відсутності вільних місць за згодою одного з батьків такого вихованця переводять до іншого суб’єкта освітньої діяльності зі збереженням всіх гарантій на здобуття дошкільної освіти.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді