Фізкультура: ранній вік
Ранній вік дитини — від народження до 3-х років. Це період інтенсивного розвитку, зокрема і фізичного. Для дітей цього віку характерним є наслідування дорослих. Тож в елементарній фізичній активності, організованій дорослим, наслідування є основним прийомом. Як зазначає Микола Єфименко, до трьох років у дитини формується морфо-функціональний статус приблизно 70 % головного мозку, тому кожен пропущений у руховому плані день або заняття з фізичної культури дуже важко відновити у більш старшому віці. Якщо дитина у віці 4–9 місяців не повзала або повзала недостатньо, не дуже впевнено, цю функцію треба підсилено опановувати впродовж другого-третього років життя, щоб стимулювати дозрівання необхідних нервових структур головного мозку, бо від цього залежатиме повноцінність подальшого психічного розвитку малюка.
Заняття з фізкультури для дітей раннього віку
Заняття з розвитку рухів підходять для дітей уже з першого року життя.
Ігри-заняття у формі комплексів фізичних вправ і масажу проводять індивідуально й розроблюють окремо для малюків різних вікових підгруп.
З дітьми другого року життя заняття з розвитку рухів проводять двічі на тиждень тривалістю 10 хв.
Педагог планує заняття окремо для дітей віком:
- від року до півтора — для 2–4-х дітей
- від 1,5 років до 2-х років — для 5–7-х дітей.
З третього року життя проводять організоване навчання у формі занять з фізичної культури.
Тривалість заняття становить для дітей третього року життя — 15 хв.
Заняття планують і проводять, поділяючи групи на дві вікові підгрупи:
- від двох років до двох років шести місяців;
- від двох років шести місяців до трьох років.
Цікаві заняття з фізкультури в ДНЗ
Заняття з фізичної культури — це цілеспрямована та унормована форма організованої навчально-пізнавальної діяльності з фізичної культури і формування основ здорового способу життя. Цікава фізкультура для дітей — це рух і гра без примусу та вимог до якості виконання рухів.
Тривалість заняття з фізкультури становить для дітей:
- четвертого року життя — 15–20 хв.
- п’ятого року життя — 20–25 хв.
- шостого року життя — 25–30 хв.
- сьомого року життя — до 35 хв.
Тривалість частин заняття (вступної, підготовчої, основної і завершальної) та обсяг матеріалу залежать від віку дітей, визначених програмових освітніх завдань та умов проведення заняття.
Заняття з фізкультури в ДНЗ сприяють:
- систематичному та послідовному формуванню, закріпленню й удосконаленню рухових умінь і навичок
- розвитку фізичних якостей
- закріпленню спеціальних знань
- усталенню потреби в повсякденних заняттях фізкультурою
- оптимізації рухової діяльності.
Фізкультура для малюків: рухові завдання й тематичний план
Заняття проводять:
як/де/коли |
|
хто |
|
Обов’язкові умови проведення занять з фізкультури:
- вологе прибирання
- провітрювання приміщення
- підготовка обладнання та інвентарю — безпечного, естетично привабливого, відповідного віку дітей за розмірами, вагою тощо.
Залучити батьків вихованців до життя дитячого садка складно, проте можливо. У статті— підказки психолога, як педагогам зацікавити батьків вихованців діяльністю дитячого садка, залучити до неї та ефективно співпрацювати
Типи занять з фізичної культури
У практиці фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку звертаються до таких типів занять з фізичної культури:
Тип заняття | Вид заняття | Зміст заняття | |
за освітніми завданнями, співвідношенням нового і знайомого програмового матеріалу | МІШАНЕ |
| |
ТРЕНУВАЛЬНЕ |
| ||
КОНТРОЛЬНЕ |
| ||
за змістом рухових завдань і методикою проведення | КОМПЛЕКСНЕ (МІШАНЕ) |
| |
СЮЖЕТНЕ |
| ||
ІГРОВЕ |
– спочатку проводять одну-дві гри малої і середньої рухливості – потім — одну-дві гри великої рухливості – насамкінець — малорухливу гру
| ||
ДОМІНАНТНЕ |
– на розвиток швидкісно-силових якостей – на оволодіння елементами спортивної гри чи вправи – з переважним використанням певного виду фізкультурного обладнання, інвентарю тощо |
Тиждень фізкультури в дитячому садку
Одна із форм цікавої фізкультури в закладі дошкільної освіти — Тиждень фізкультури або Тиждень фізкультури і спорту. Під час Тижня фізкультури доречно інтегрувати в різні види діяльності дітей пізнавальний напрям, що окреслює:
- значення рухової активності в нашому житті;
- важливість фізичних вправ для розвитку сили, спритності, гнучкості;
- роль занять спортом у житті людини;
- досягнення українських спортсменів;
- красу рухів у спорті;
- місце фізичної активності в танцювальній діяльності тощо.