Фізкультура в закладі дошкільної освіти

Фізкультура в закладі дошкільної освіти (ДНЗ) — це не лише заняття. Це і ранкова гімнастика, і фізкультурно-оздоровча робота у повсякденні, і фізкультурні розваги й свята. Розглянемо коротко кожен із цих видів фізичної активності дошкільнят.

Фізкультура: ранній вік

Ранній вік дитини — від народження до 3-х років. Це період інтенсивного розвитку, зокрема і фізичного. Для дітей цього віку характерним є наслідування дорослих. Тож в елементарній фізичній активності, організованій дорослим, наслідування є основним прийомом. Як зазначає Микола Єфименко, до трьох років у дитини формується морфо-функціональний статус приблизно 70 % головного мозку, тому кожен пропущений у руховому плані день або заняття з фізичної культури дуже важко відновити у більш старшому віці. Якщо дитина у віці 4–9 місяців не повзала або повзала недостатньо, не дуже впевнено, цю функцію треба підсилено опановувати впродовж другого-третього років життя, щоб стимулювати дозрівання необхідних нервових структур головного мозку, бо від цього залежатиме повноцінність подальшого психічного розвитку малюка.

Заняття з фізкультури для дітей раннього віку

Заняття з розвитку рухів підходять для дітей уже з першого року життя.

Ігри-заняття у формі комплексів фізичних вправ і масажу проводять індивідуально й розроблюють окремо для малюків різних вікових підгруп.

З дітьми другого року життя заняття з розвитку рухів проводять двічі на тиждень тривалістю 10 хв.

Педагог планує заняття окремо для дітей віком:

  • від року до півтора — для 2–4-х дітей
  • від 1,5 років до 2-х років — для 5–7-х дітей.

З третього року життя проводять організоване навчання у формі занять з фізичної культури.

Тривалість заняття становить для дітей третього року життя — 15 хв.

Заняття планують і проводять, поділяючи групи на дві вікові підгрупи:

  • від двох років до двох років шести місяців;
  • від двох років шести місяців до трьох років.

Цікаві заняття з фізкультури в ДНЗ

Заняття з фізичної культури — це цілеспрямована та унормована форма організованої навчально-пізнавальної діяльності з фізичної культури і формування основ здорового способу життя. Цікава фізкультура для дітей — це рух і гра без примусу та  вимог до якості виконання рухів. 

Тривалість заняття з фізкультури становить для дітей:

  • четвертого року життя — 15–20 хв.
  • п’ятого року життя — 20–25 хв.
  • шостого року життя — 25–30 хв.
  • сьомого року життя — до 35 хв.

Тривалість частин заняття (вступної, підготовчої, основної і завершальної) та обсяг матеріалу залежать від віку дітей, визначених програмових освітніх завдань та умов проведення заняття.

Заняття з фізкультури в ДНЗ сприяють:

  • систематичному та послідовному формуванню, закріпленню й удосконаленню рухових умінь і навичок
  • розвитку фізичних якостей
  • закріпленню спеціальних знань
  • усталенню потреби в повсякденних заняттях фізкультурою
  • оптимізації рухової діяльності.

Фізкультура для малюків: рухові завдання й тематичний план

Заняття проводять:

як/де/коли

  • двічі на тиждень
  • у час, відведений для організованої навчально-пізнавальної діяльності
  • у фізкультурній залі
  • на майданчику

хто

Обов’язкові умови проведення занять з фізкультури:

  • вологе прибирання
  • провітрювання приміщення
  • підготовка обладнання та інвентарю — безпечного, естетично привабливого, відповідного віку дітей за розмірами, вагою тощо.

Особливості проведення занять з плавання

Типи занять з фізичної культури

У практиці фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми дошкільного віку звертаються до таких типів занять з фізичної культури:

Тип заняття

Вид заняття

Зміст заняття

за освітніми завданнями, співвідношенням нового і знайомого програмового матеріалу

МІШАНЕ

  • подають новий руховий матеріал
  • закріплюють раніше набуті уміння і навички
  • забезпечують таке співвідношення знайомого і нового матеріалу: 3:1 або 4:1

ТРЕНУВАЛЬНЕ

  • закріплюють й удосконалюють рухові уміння і навички
  • застосовують знайомі вправи

КОНТРОЛЬНЕ

  • перевіряють рівень сформованості рухових умінь і навичок, спеціальних знань, розвитку фізичних якостей тощо
  • проводять за потребою в кінці місяця або кварталу, півріччя

за змістом рухових завдань і методикою проведення

КОМПЛЕКСНЕ (МІШАНЕ)

  • виконують стройові, загальнорозвивальні вправи, основні рухи, рухливі ігри та інші види фізичних вправ
  • проводять з використанням комплексу наочних, словесних, практичних методів і прийомів навчання залежно від віку дітей

СЮЖЕТНЕ

  • будують за типовою структурою, але у формі «рухової розповіді», де всі рухові завдання пов’язані спільним сюжетом і виконуються в цікавих ігрових ситуаціях, будуються на імітаціях тощо

ІГРОВЕ

  • розв’язують усі освітні завдання за допомогою ігор (3-5):

спочатку проводять одну-дві гри малої і середньої рухливості

потім — одну-дві гри великої рухливості

насамкінець — малорухливу гру

  • добирають ігри так, щоб за руховим змістом вони відповідали змісту всіх структурних частин типового заняття
  • проводять заняття на закріплення набутих рухових навичок або з контрольною метою

ДОМІНАНТНЕ

  • акцентують на реалізації певних освітніх завдань, застосуванні певних засобів фізичного розвитку тощо, наприклад заняття:

– на розвиток швидкісно-силових якостей

– на оволодіння елементами спортивної гри чи вправи

– з переважним використанням певного виду фізкультурного обладнання, інвентарю тощо

Тиждень фізкультури в дитячому садку

Одна із форм цікавої фізкультури в закладі дошкільної освіти — Тиждень фізкультури або Тиждень фізкультури і спорту. Під час Тижня фізкультури доречно інтегрувати в різні види діяльності дітей пізнавальний напрям, що окреслює:

  • значення рухової активності в нашому житті;
  • важливість фізичних вправ для розвитку сили, спритності, гнучкості;
  • роль занять спортом у житті людини;
  • досягнення українських спортсменів;
  • красу рухів у спорті;
  • місце фізичної активності в танцювальній діяльності тощо.
Використано матеріали журналу Вихователь-методист дошкільного закладу

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді