Бухгалтерський облік виконання кошторису з утримання закладів дошкільної освіти сьогодні здійснюють централізовані бухгалтерії. Здебільшого вони функціонують при головних розпорядниках коштів відповідних місцевих бюджетів — органах управління освітою (департаментах, управліннях, відділах) виконкомів відповідних місцевих рад, райдержадміністрацій (РДА) чи об’єднаних територіальних громад (ОТГ).
Внутрішній контроль роботи закладу: ПРИКЛАД РОБОТИ
Централізована бухгалтерія відносно кожного ЗДО виконує дві функції:
- бухгалтерської служби
- розпорядника бюджетних коштів.
Та поступово ЗДО автономізуються — стануть безпосередньо розпорядниками коштів місцевого бюджету (нижчого рівня).
Фінансова автономія починається з бухобліку
ЗДО може здійснювати бухоблік одним зі способів:
- через централізовану бухгалтерію
- самостійно.
Рішення, як вести бухоблік, приймає засновник закладу освіти. Разом з тим у Статуті чи Положенні ЗДО зазначають, у який спосіб провадять бухоблік.
♥ Фінансова автономія закладу освіти
Уряд оновив Положення про заклад дошкільної освіти. Що зміниться в роботі дитсадків?
Як відбувається автономізація закладів
Орган управління освітою як головний розпорядник бюджетних коштів (ГРК):
- включає ЗДО у свою мережу підпорядкованих установ
- надає інформацію про мережу підпорядкованих йому ЗДО до місцевого органу Державної казначейської служби України.
Функції ЗДО у зв’язку з фінансовою автономізацією
За Бюджетним кодексом України ЗДО як розпорядники бюджетних коштів самостійно:
- відкривають/закривають рахунки в органах Казначейства
- складають кошторис на своє утримання, затверджують його у ГРК та надають до органу Казначейства
- у межах кошторисних призначень:
- проводять держзакупівлі робіт, товарів, послуг
- укладають договори за результатами проведення держзакупівель, реєструють договори в Казначействі як зобов’язання
- реєструють накладні та акти про отримання як бюджетні фінзобов’язання
- ведуть бухоблік, складають бюджетну та фінансову звітність з виконання кошторису.
Відкриття/закриття рахунків ЗДО в Казначействі
Казначейство відкриває рахунки відповідно до Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затв. наказом МФУ від 22.06.2012 № 758.
Разом з тим Порядок № 758 регулює взаємовідносини між органами:
орган | форма взаємозв’язку |
| ► казначейство повідомляє в ДФС інформацію про всі відкриті/закриті рахунки ЗДО та про всі зараховані надходження |
| ► казначейство надсилає до ОМС звіт про виконання розпорядниками коштів (ЗДО) затвердженого кошторису (наприклад, бюджету міста чи ОТГ) |
Які рахунки відкривають ЗДО в Казначействі
З 1 січня 2020 року Казначейство веде бухгалтерський облік за Планом рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі (наказ МФУ від 31.12.2013 № 1203).
Вимоги до Програми розвитку закладу освіти: ТАБЛИЦЯ
Важливо!
План рахунків бухгалтерського обліку виконання державного та місцевих бюджетів, затв. наказом Держказначейства від 28.11.2000 № 119, втратив чинність на підставі наказу Держказначейства від 28.01.2020 № 22. Тому рахунки, що були відкриті за цим Планом, з 01.01.2020 закриті. Для розрахунково-касового обслуговування відкривають:
Тип рахунку | Які рахунки до нього відносяться |
Бюджетні рахунки для зарахування власних надходжень ЗДО | Рахунки за надходженнями |
Бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами | Реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів (призначені для отримання ЗДО бюджетних коштів ЗАГАЛЬНОГО ФОНДУ від ГРК згідно з помісячним планом асигнувань) Їх називають бюджетними асигнуваннями |
Спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів, що відкриваються для використання коштів СПЕЦІАЛЬНОГО ФОНДУ:
| |
Небюджетні рахунки | Рахунки, які відкривають у випадках, передбачених законодавчими актами за операціями, що не належать до операцій з виконання бюджетів. До них належать: |
| |
| |
| |
|
Документи для відкриття рахунку в Казначействі:
- заява про відкриття рахунків, яку підписує керівник та головний бухгалтер (або інші посадові особи, яким надано право першого та другого підписів відповідно до затвердженої в установленому порядку картки зі зразками підписів та відбитка печатки)
- картка зі зразками підписів та відбитка печатки
- перелік рахунків, якими можуть розпоряджатися зазначені у картці (тимчасовій картці) особи, (у двох примірниках)
- копія довідки про включення розпорядника бюджетних коштів до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів.
Важливо!
Інформацію про те, що клієнт не є платником єдиного внеску, обов’язково зазначають у рядку «Додаткова інформація» заяви про відкриття рахунків.
Зауважте!
Казначейство може здійснювати дистанційне обслуговування клієнта шляхом укладання договору про дистанційне обслуговування з використанням програмно-технічного комплексу «Клієнт казначейства — Казначейство».
Казначейство за письмовим зверненням ГРК може надавати право доступу електронного перегляду рахунків розпорядників нижчого рівня (ЗДО).
Бюджетні рахунки для операцій з бюджетними коштами в Казначействі відкривають на початок нового бюджетного періоду.
Коди, за якими відкривають бюджетні рахунки
- Джерело коду — Типова програмна класифікація видатків та кредитування місцевого бюджету, затв. наказом МФУ від 20.09.2017 № 793 (із змінами від 29.12.2017 № 1181).
Якщо виконання бюджетних програм (функцій) місцевих бюджетів продовжується у наступному бюджетному періоді, то використовують рахунки попереднього бюджетного періоду.