Режим дня в дитсадку
Що таке оптимальний режим дня та від чого він залежить
Режим дня — це чіткий розпорядок життя протягом доби, який передбачає чергування неспання і сну, а також раціональну організацію різних видів діяльності. Якщо казати простіше, то правильний режим дня — це раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку.
📝 За якою нормативкою працювати у 2025/2026 н.р.
Режим дня в дитсадку упорядковує та організовує основні процеси життєдіяльності дітей та організацію освітньої діяльності відповідно до конкретної освітньої програми. Оптимально організований режим дня — це необхідна умова повноцінного розвитку дитини, зміцнення її здоров'я, підтримання високого рівня фізичної й розумової активності.
В умовах воєнного стану дотримання режиму дня допоможе зняти тривожність у дітей. Правильний розпорядок дня запобігає перевтомі дітей, зміцнює їхнє здоров’я.
Під час складання розпорядку дня враховуйте педагогічні, психологічні й медичні аспекти організації життєдіяльності дітей. Насамперед слід:
- забезпечити відповідність розпорядку дня віковим психофізіологічним особливостям дітей;
- оптимально поєднувати періоди активності та сну протягом перебування дітей у закладі;
- раціонально чергувати процеси життєдіяльності з різним рівнем фізичного й психічного навантаження.
Розпорядок дня складайте відповідно до біологічних ритмів та фізіологічних потреб дитини.
Також враховуйте режим роботи ЗДО. Тривалість роботи закладу, зокрема тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня закладу визначає його засновник.
Основні процеси життєдіяльності в розпорядку дня
Основні складники розпорядку дня — це такі процеси життєдіяльності:
- прогулянки — ранкові, денні, вечірні;
- гігієнічні процедури — миття рук, умивання;
- харчування — сніданок, обід, підвечірок;
- спілкування — з дорослими, із дітьми;
- навчання та ігри — організовані форми діяльності (колективні, індивідуальні, самостійні);
- відпочинок — релаксація, сон.
Харчування та сон
Регулярність прийомів їжі сприяє її повноцінному засвоєнню та хорошому апетиту. Харчування дітей у ЗДО та його кратність залежать від режиму роботи закладу та тривалості перебування в ньому дітей.
Під час сну всі системи організму відновлюються. На денний сон у ЗДО варто відводити 2,5 год. Перед сном не проводити рухливі ігри та заняття фізкультурою. Також потрібно привчати дітей розмовляти пошепки, коли вони готуються до сну. Організація денного сну в один і той самий час сприяє формуванню у дітей навички швидкого засинання.
Організовані форми діяльності
Під час складання раціонального розпорядку організованих форм діяльності протягом дня враховуйте біоритми функціонування організму дитини. Найбільша збудливість кори головного мозку і працездатність дітей — у першій половині дня. Тож заняття, що передбачають інтенсивну інтелектуальну діяльність, плануйте лише зранку. При цьому заняття з розвитку мовлення, грамоти, математики можна чергувати із заняттями з ліплення, малювання, конструювання, фізичної культури та музики.
Візьміть до уваги лист МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей у 2025/2026 навчальному році» від 28.08.2025 № 117853-25. МОН нагадує, що наказ «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 02.06.2025 № 795 скасовано. Це означає, що планувати освітній процес слід без жорсткого обмеження кількості та тривалості занять, з регулюванням навантаження на дітей і врахуванням їхніх індивідуальних особливостей, потреб та можливостей.
Також МОН рекомендує запобігати перевантаженню дітей при наданні додаткових освітніх послуг.
В освітньому процесі збалансовано поєднуйте:
- спеціально організовану вихователем діяльність;
- партнерську діяльність, у якій вихователь і дитина є рівноправними учасниками освітнього процесу;
- самостійну діяльність, у якій дитина є ініціатором власної активності.
Для дітей раннього та молодшого дошкільного віку плануйте здебільшого спеціально організовані види діяльності (фронтальні та групові форми роботи), з підвищеною увагою та супроводом з боку вихователя. У плануванні освітнього процесу для дітей середнього та старшого дошкільного віку враховуйте зміну провідного виду діяльності — з предметно-маніпулятивної на ігрову. Тож переважатиме самостійна та вільна діяльність дошкільників.
Режим дня дітей першої молодшої групи
Розглянемо режими дня в ЗДО для дітей першої молодшої групи в осінньо-зимовий та літній періоди.
Режим дня в дитсадку в осінньо-зимовий період
Процеси | Година доби |
Зустріч дітей, огляд, ігри, індивідуальне спілкування, гімнастика | 7:00-7:50 |
Підготовка до сніданку, сніданок | 7:50-8:35 |
Ігри, підготовка до занять, заняття (у підгрупах та індивідуальні), самостійна діяльність (за власним вибором дітей) | І підгрупа: 8:35-9:15 ІІ підгрупа: 8:50-9:30 |
Підготовка до прогулянки, прогулянка, індивідуальні заняття, самостійна діяльність (за власним вибором дітей) | 9:30-11:30 |
Повернення з прогулянки | 11:30-11:40 |
Підготовка до обіду, обід | 11:40-12:20 |
Підготовка до сну, сон | 12:20-15:00 |
Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, оздоровчі процедури | 15:00-15:25 |
Підготовка до полуденка, полуденок | 15:25-15:50 |
Ігри, самостійна діяльність (за власним вибором дітей), заняття індивідуальні та у підгрупах | І підгрупа: 15:50-16:20 ІІ підгрупа: 16:05-16:35 |
Підготовка до прогулянки, прогулянка | 16:35-18:00 |
Повернення з прогулянки, роздягання, ігри | 18:00-18:10 |
Підготовка до вечері, вечеря | 18:10-18:40 |
Ігри, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому | 18:40-19:00 |
Режим дня в літній період
Процеси | Година доби |
Зустріч дітей, огляд, ігри, індивідуальне спілкування, гімнастика | 7:00-8:00 |
Підготовка до сніданку, сніданок | 7:50-8:35 |
Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку | 8:35-9:05 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність дітей за власним вибором, спостереження, повітряні та сонячні процедури | 9: 50-11:05 |
Повернення з прогулянки, водні процедури | 11:05-11:30 |
Підготовка до обіду, обід | 11:30-12:10 |
Підготовка до сну, сон | 12:10-15:00 |
Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, ігри | 15:00-15:20 |
Підготовка до полуденка, полуденок | 15:20-15:45 |
Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку | 15:45-16: 05 |
Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором, спостереження | 16:05-17:55 |
Повернення з прогулянки, ігри | 17:55-18:10 |
Підготовка до вечері, вечеря | 18:10-18:40 |
Ігри, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому | 18:40-19:00 |
Режим дня дітей другої молодшої групи
Процеси | Година доби |
Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика | 7:30-8:30 |
Підготовка до сніданку, сніданок | 8:30-9:00 |
Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО, підготовка до занять, заняття | 9:00-10:00 |
Підготовка до прогулянки, прогулянка, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором дітей, повернення з прогулянки, повернення з прогулянки | 10:00-12:30 |
Підготовка до обіду, обід | 12:30-13:00 |
Підготовка до сну, денний сон | 13:00-15:00 |
Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури | 15:00-15:30 |
Полуденок. Ігри, самостійна діяльність, індивідуальні (спільні) заняття, гурткова робота | 15:30-16:30 |
Підготовка до прогулянки, прогулянка, повернення з прогулянки | 16:30-18:00 |
Підготовка до вечері, вечеря | 18:00-18:45 |
Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому | 18:45-19:00 |
Як не допустити перевтоми малюків
Режим дня дітей середньої групи
Процеси | Година доби |
Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика | 7:30-8:30 |
Сніданок | 8:30-9:00 |
Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО | 9:00-10:00 |
Прогулянка | 10:00-12:00 |
Обід | 12:00-13:00 |
Денний сон | 13:00-15:00 |
Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури | 15:00-15:30 |
Полуденок. Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, гурткова робота | 15:30-16:30 |
Прогулянка | 16:30-18:00 |
Повернення з прогулянки, вечеря, ігри, бесіди вихователя з батьками | 18:00-18:45 |
Повернення дітей додому | 18:45-19:00 |
Режим дня дітей старшої групи
Процеси | Година доби |
Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика | 7:30-8:30 |
Сніданок | 8:30-9:00 (9:30) |
Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО | 9:00-10:30 (9:30-11:00) |
Прогулянка | 10:30 (11:00)-12:30 |
Обід | 12:30-13:20 |
Денний сон | 13:20-15:20 |
Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури | 15:20-15:50 |
Полуденок. Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, гурткова робота | 15:50-16:40 |
Прогулянка | 16:40-18:10 |
Повернення з прогулянки, вечеря, ігри, бесіди вихователя з батьками | 18:10-18:45 |
Повернення дітей додому | 18:45-19:00 |
Особливості режиму дня в літній період
У літній період в розкладі дня дітей потрібно збільшити час на прогулянки. Режим дня формують з урахуванням віку дітей, стану їхнього здоров’я, кліматичних особливостей місцевості.
Вихователю-методисту стане в пригоді картка контролю дотримання розпорядку дня в літній період (скачати).
Отже, для досягнення оздоровчого ефекту в режимі дня насамперед слід передбачити:
- максимальну тривалість перебування дітей на відкритому повітрі;
- тривалість сну й інших видів відпочинку відповідно до віку дітей.
Режим дня: просвітницька робота з батьками
Дитина, яка привчилася до розпорядку дня в дитсадку, вдома зазвичай потрапляє у звичну обстановку без правил і обмежень. Адже мало хто з батьків дбає про дотримання правильного розпорядку дня дитини.
Тому вихователі мають розповідати батькам про важливість розпорядку дня, які режимні процеси відбуваються, в якому порядку і чому.
Просвітницька робота з батьками полягає у створенні інформаційних матеріалів, проведенні бесід та консультацій. Наприклад, зміст роботи з батькам може бути такий:
- підготовка для батьків пам’яток про організацію освітнього процесу в дитсадку, зокрема про режим роботи, форми організації дитячого дозвілля;
- бесіда з обговоренням питання про фізичний розвиток дітей, організацію раціонального режиму дня для дітей різного віку, організацію дитячого харчування;
- консультація «Розпорядок дня дитини влітку».
Звісно, дотримуватися вдома такого самого розпорядку дня, що й у дитсадку, інколи складно. Тож до розпорядку дня вдома можна внести незначні корективи з урахуванням умов життя родини. Також батькам важливо заохочувати дитину, подавати особистий приклад.
Перші дні малюка в дитсадку: до чого мають підготуватися батьки
Висновок
Дотримання розпорядку дня як вдома, так і в дитсадку дисциплінує дитину, формує в неї зібраність і пунктуальність, сприяє збереженню фізичного та психічного здоров’я. Скористайтеся запропонованими варіантами режимів дня, зіставленими за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина». Також можете розробити режим дня за програмою «Українське дошкілля» чи іншою комплексною програмою.