Режим дня в дитсадку

Автор
фахівець з дошкільної освіти, редактор освітянських видань, Київ
Як організувати режим дня в ЗДО, що підходитиме для дітей того чи того дошкільного віку? Скачайте та роздрукуйте режим дня за освітньою програмою «Дитина» у молодшій, середній чи старшій групі

Що таке оптимальний режим дня та від чого він залежить

Режим дня — це чіткий розпорядок життя протягом доби, який передбачає чергування неспання і сну, а також раціональну організацію різних видів діяльності. Якщо казати простіше, то правильний режим дня — це раціональне чергування різних видів діяльності й відпочинку.

📝 За якою нормативкою працювати у 2025/2026 н.р.

Режим дня в дитсадку упорядковує та організовує основні процеси життєдіяльності дітей та організацію освітньої діяльності відповідно до конкретної освітньої програми. Оптимально організований режим дня — це необхідна умова повноцінного розвитку дитини, зміцнення її здоров'я, підтримання високого рівня фізичної й розумової активності.

В умовах воєнного стану дотримання режиму дня допоможе зняти тривожність у дітей. Правильний розпорядок дня запобігає перевтомі дітей, зміцнює їхнє здоров’я.

Під час складання розпорядку дня враховуйте педагогічні, психологічні й медичні аспекти організації життєдіяльності дітей. Насамперед слід:

  • забезпечити відповідність розпорядку дня віковим психофізіологічним особливостям дітей;
  • оптимально поєднувати періоди активності та сну протягом перебування дітей у закладі;
  • раціонально чергувати процеси життєдіяльності з різним рівнем фізичного й психічного навантаження.

Розпорядок дня складайте відповідно до біологічних ритмів та фізіологічних потреб дитини.

Також враховуйте режим роботи ЗДО. Тривалість роботи закладу, зокрема тривалість навчального року, робочого тижня і робочого дня закладу визначає його засновник.

Основні процеси життєдіяльності в розпорядку дня

Основні складники розпорядку дня — це такі процеси життєдіяльності:

  • прогулянки — ранкові, денні, вечірні;
  • гігієнічні процедури — миття рук, умивання;
  • харчування — сніданок, обід, підвечірок;
  • спілкування — з дорослими, із дітьми;
  • навчання та ігри — організовані форми діяльності (колективні, індивідуальні, самостійні);
  • відпочинок — релаксація, сон.

Харчування та сон

Регулярність прийомів їжі сприяє її повноцінному засвоєнню та хорошому апетиту. Харчування дітей у ЗДО та його кратність залежать від режиму роботи закладу та тривалості перебування в ньому дітей.

Під час сну всі системи організму відновлюються. На денний сон у ЗДО варто відводити 2,5 год. Перед сном не проводити рухливі ігри та заняття фізкультурою. Також потрібно привчати дітей розмовляти пошепки, коли вони готуються до сну. Організація денного сну в один і той самий час сприяє формуванню у дітей навички швидкого засинання.

Організовані форми діяльності

Під час складання раціонального розпорядку організованих форм діяльності протягом дня враховуйте біоритми функціонування організму дитини. Найбільша збудливість кори головного мозку і працездатність дітей — у першій половині дня. Тож заняття, що передбачають інтенсивну інтелектуальну діяльність, плануйте лише зранку. При цьому заняття з розвитку мовлення, грамоти, математики можна чергувати із заняттями з ліплення, малювання, конструювання, фізичної культури та музики.

Візьміть до уваги лист МОН «Щодо організації дошкільної освіти дітей у 2025/2026 навчальному році» від 28.08.2025  117853-25. МОН нагадує, що наказ «Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності» від 02.06.2025  795 скасовано. Це означає, що планувати освітній процес слід без жорсткого обмеження кількості та тривалості занять, з регулюванням навантаження на дітей і врахуванням їхніх індивідуальних особливостей, потреб та можливостей.

Також МОН рекомендує запобігати перевантаженню дітей при наданні додаткових освітніх послуг.

В освітньому процесі збалансовано поєднуйте:

  • спеціально організовану вихователем діяльність;
  • партнерську діяльність, у якій вихователь і дитина є рівноправними учасниками освітнього процесу;
  • самостійну діяльність, у якій дитина є ініціатором власної активності.

Для дітей раннього та молодшого дошкільного віку плануйте здебільшого спеціально організовані види діяльності (фронтальні та групові форми роботи), з підвищеною увагою та супроводом з боку вихователя. У плануванні освітнього процесу для дітей середнього та старшого дошкільного віку враховуйте зміну провідного виду діяльності — з предметно-маніпулятивної на ігрову. Тож переважатиме самостійна та вільна діяльність дошкільників.

Орієнтовний розподіл часу на процеси життєдіяльності дітей за режиму роботи ЗДО 10,5 год: СКАЧАЙТЕ ТАБЛИЦІ

Режим дня дітей першої молодшої групи

Розглянемо режими дня в ЗДО для дітей першої молодшої групи в осінньо-зимовий та літній періоди.

Режим дня в дитсадку в осінньо-зимовий період

Режим дня в дитсадку

Процеси

Година доби

Зустріч дітей, огляд, ігри, індивідуальне спілкування, гімнастика

7:00-7:50

Підготовка до сніданку, сніданок

7:50-8:35

Ігри, підготовка до занять, заняття (у підгрупах та індивідуальні), самостійна діяльність (за власним вибором дітей)

І підгрупа: 8:35-9:15

ІІ підгрупа: 8:50-9:30

Підготовка до прогулянки, прогулянка, індивідуальні заняття, самостійна діяльність (за власним вибором дітей)

9:30-11:30

Повернення з прогулянки

11:30-11:40

Підготовка до обіду, обід

11:40-12:20

Підготовка до сну, сон

12:20-15:00

Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, оздоровчі процедури

15:00-15:25

Підготовка до полуденка, полуденок

15:25-15:50

Ігри, самостійна діяльність (за власним вибором дітей), заняття індивідуальні та у підгрупах

І підгрупа: 15:50-16:20

ІІ підгрупа: 16:05-16:35

Підготовка до прогулянки, прогулянка

16:35-18:00

Повернення з прогулянки, роздягання, ігри

18:00-18:10

Підготовка до вечері, вечеря

18:10-18:40

Ігри, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому

18:40-19:00

Режим дня в літній період

Режим дня першої молодшої групи в літній період

Процеси

Година доби

Зустріч дітей, огляд, ігри, індивідуальне спілкування, гімнастика

7:00-8:00

Підготовка до сніданку, сніданок

7:50-8:35

Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку

8:35-9:05

Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність дітей за власним вибором, спостереження, повітряні та сонячні процедури

9: 50-11:05

Повернення з прогулянки, водні процедури

11:05-11:30

Підготовка до обіду, обід

11:30-12:10

Підготовка до сну, сон

12:10-15:00

Поступовий (у міру пробудження дітей) підйом, ігри

15:00-15:20

Підготовка до полуденка, полуденок

15:20-15:45

Ігри, підготовка до прогулянки, вихід на прогулянку

15:45-16: 05

Прогулянка, ігри, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором, спостереження

16:05-17:55

Повернення з прогулянки, ігри

17:55-18:10

Підготовка до вечері, вечеря

18:10-18:40

Ігри, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому

18:40-19:00

Режим дня дітей другої молодшої групи

Режим дня молодшої групи в дитсадку

Процеси

Година доби

Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика

7:30-8:30

Підготовка до сніданку, сніданок

8:30-9:00

Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО, підготовка до занять, заняття

9:00-10:00

Підготовка до прогулянки, прогулянка, індивідуальні заняття, самостійна діяльність за власним вибором дітей, повернення з прогулянки, повернення з прогулянки

10:00-12:30

Підготовка до обіду, обід

12:30-13:00

Підготовка до сну, денний сон

13:00-15:00

Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури

15:00-15:30

Полуденок. Ігри, самостійна діяльність, індивідуальні (спільні) заняття, гурткова робота

15:30-16:30

Підготовка до прогулянки, прогулянка, повернення з прогулянки

16:30-18:00

Підготовка до вечері, вечеря

18:00-18:45

Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, бесіди вихователя з батьками, повернення дітей додому

18:45-19:00

Як не допустити перевтоми малюків

Режим дня дітей середньої групи

Режим дня середньої групи в ДНЗ

Процеси

Година доби

Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика

7:30-8:30

Сніданок

8:30-9:00

Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО

9:00-10:00

Прогулянка

10:00-12:00

Обід

12:00-13:00

Денний сон

13:00-15:00

Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури

15:00-15:30

Полуденок. Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, гурткова робота

15:30-16:30

Прогулянка

16:30-18:00

Повернення з прогулянки, вечеря, ігри, бесіди вихователя з батьками

18:00-18:45

Повернення дітей додому

18:45-19:00

 

Режим дня дітей старшої групи

Режим дня старшої групи в ДНЗ

Процеси

Година доби

Ранкова зустріч дітей, ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, індивідуальне спілкування, гімнастика

7:30-8:30

Сніданок

8:30-9:00 (9:30)

Ігри, організація різних видів діяльності дітей за освітніми лініями БКДО

9:00-10:30 (9:30-11:00)

Прогулянка

10:30 (11:00)-12:30

Обід

12:30-13:20

Денний сон

13:20-15:20

Поступовий підйом, гімнастика після сну, оздоровчі процедури

15:20-15:50

Полуденок. Ігри, самостійна діяльність за вибором дітей, гурткова робота

15:50-16:40

Прогулянка

16:40-18:10

Повернення з прогулянки, вечеря, ігри, бесіди вихователя з батьками

18:10-18:45

Повернення дітей додому

18:45-19:00

Особливості режиму дня в літній період

У літній період в розкладі дня дітей потрібно збільшити час на прогулянки. Режим дня формують з урахуванням віку дітей, стану їхнього здоров’я, кліматичних особливостей місцевості.

Вихователю-методисту стане в пригоді картка контролю дотримання розпорядку дня в літній період (скачати)

Отже, для досягнення оздоровчого ефекту в режимі дня насамперед слід передбачити:

  • максимальну тривалість перебування дітей на відкритому повітрі;
  • тривалість сну й інших видів відпочинку відповідно до віку дітей.

Режим дня: просвітницька робота з батьками

Дитина, яка привчилася до розпорядку дня в дитсадку, вдома зазвичай потрапляє у звичну обстановку без правил і обмежень. Адже мало хто з батьків дбає про дотримання правильного розпорядку дня дитини.

Тому вихователі мають розповідати батькам про важливість розпорядку дня, які режимні процеси відбуваються, в якому порядку і чому.

Просвітницька робота з батьками полягає у створенні інформаційних матеріалів, проведенні бесід та консультацій. Наприклад, зміст роботи з батькам може бути такий:

  • підготовка для батьків пам’яток про організацію освітнього процесу в дитсадку, зокрема про режим роботи, форми організації дитячого дозвілля;
  • бесіда з обговоренням питання про фізичний розвиток дітей, організацію раціонального режиму дня для дітей різного віку, організацію дитячого харчування;
  • консультація «Розпорядок дня дитини влітку».

Звісно, дотримуватися вдома такого самого розпорядку дня, що й у дитсадку, інколи складно. Тож до розпорядку дня вдома можна внести незначні корективи з урахуванням умов життя родини. Також батькам важливо заохочувати дитину, подавати особистий приклад. 

Перші дні малюка в дитсадку: до чого мають підготуватися батьки

Висновок

Дотримання розпорядку дня як вдома, так і в дитсадку дисциплінує дитину, формує в неї зібраність і пунктуальність, сприяє збереженню фізичного та психічного здоров’я. Скористайтеся запропонованими варіантами режимів дня, зіставленими за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років «Дитина». Також можете розробити режим дня за програмою «Українське дошкілля» чи іншою комплексною програмою.

 

18:40-19:00
«


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді