Дитсадок для всіх: як ефективно впровадити інклюзію в дошкільному закладі

Автор
директор Комунальної установи «Рівненський інклюзивно-ресурсний центр № 2» Рівненської міської ради
Дітям з особливими освітніми потребами дошкільного віку гарантоване законом право здобувати освіту в інклюзивних групах закладів дошкільної освіти. Як комплектують інклюзивні групи та які документи подають батьки - розглядаємо в статті

 

Інклюзія в ЗДО

Як відбувається комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах? Які документи мають подати батьки дітей з особливими освітніми потребами? Які протипоказання для прийому до інклюзивної групи? Яка наповнюваність інклюзивної групи? Низка питань постає перед керівниками дошкільних закладів, коли до них звертаються батьки дітей з особливими освітніми потребами.

Щоб інклюзивне навчання в ЗДО стало реальним, необхідно:

Уряд спростив умови організації інклюзивного навчання. Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483 затвердив зміни до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти. 

Організація інклюзивного навчання в ЗДО

Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.

Хто надає корекційно-розвиткові послуги

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття для учнів з особливими освітніми потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) можуть проводитися фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можливе застосування дистанційно-очної (змішаної) форми здобуття освіти.

Інклюзивна група в ЗДО 

Порядок організації діяльності інклюзивних груп 

Раніше інклюзивну групу в закладі дошкільної освіти утворював засновник в обов’язковому порядку в разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами (ООП). А тепер рішення про утворення інклюзивної групи приймає керівник закладу на підставі заяви обох чи одного з батьків або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи

Приймає дітей до інклюзивних груп директор закладу дошкільної освіти.

Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:

У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії російської федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.

Дітей в ЗДО приймають будь-коли протягом календарного року.

Медичний висновок для зарахування дитини в інклюзивну групу

У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).

Висновок необхідний, щоб педагоги мали змогу:

  • створити сприятливе розвивальне середовище
  • врахувати:
    • особливості психічного розвитку
    • можливості
    • потреби
    • навички
    • практичний і соціальний досвід дитини
    • особливості засвоєння знань.

⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО

У формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:

  • індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
  • рекомендований рівень підтримки дитини;
  • розклад, за яким здійснюється освітній процес;
  • чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
  • чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді