Для України інклюзивна освіта — досі педагогічна інновація. До неї здебільшого не готові ані адміністрація дошкільного закладу, ані педагоги.
До того ж у дошкільному закладі необхідно:
- створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами
- добирати спеціально фахівців, зокрема асистента вихователя в інклюзивній групі днз
- розроблювати індивідуальні програми розвитку
- проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.
Прийняття на роботу в умовах воєнного стану: правда і міфи
Корисна стаття
Порядок організації діяльності інклюзивних груп
Раніше інклюзивну групу в закладі дошкільної освіти утворював засновник в обов’язковому порядку в разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами (ООП). А тепер рішення про утворення інклюзивної групи приймає керівник закладу на підставі заяви обох чи одного з батьків або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Інклюзивну групу в закладі утворюють в обов’язковому порядку за наявності однієї такої заяви.
Освітній процес організовують з урахуванням рівнів підтримки та на основі висновку ІРЦ.
Запровадили пʼять рівнів підтримки відповідно до ступенів прояву труднощів під час освітнього процесу:
- І ступінь прояву — поодинокі, незначні труднощі;
- ІІ ступінь прояву — труднощі легкого ступеня прояву;
- ІІІ ступінь прояву — труднощі помірного ступеня прояву;
- ІV ступінь прояву — труднощі тяжкого ступеня прояву;
- V ступінь прояву — труднощі найтяжчого ступеня прояву.
Рівні підтримки визначили в додатку 2 до постанови КМУ*, якою Уряд вніс зміни до Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти. У цьому додатку зазначили й критерії, за якими визначають рівні надання підтримки, умови забезпечення підтримки, фінансове забезпечення, механізм отримання підтримки в освітньому процесі, індивідуальну освітню траєкторію та механізми її реалізації, забезпечення допоміжними засобами навчання, облаштування освітнього середовища.
Дітям з І ступенем прояву труднощів, тобто незначних чи поодиноких, надають підтримку першого рівня. Це визначають у закладі освіти. А кому потрібно надавати підтримку другого-п’ятого рівнів, визначають фахівці ІРЦ та зазначають у висновку.
Прописали механізм надання дітям підтримки першого рівня
Для дітей, у яких виникають труднощі під час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі, за рішенням закладу освіти можуть надавати підтримку першого рівня.
Щоб отримати підтримку першого рівня за рішенням закладу освіти:
- керівник закладу утворює команду психолого-педагогічного супроводу за письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника;
- команда психолого-педагогічного супроводу проводить оцінку та визначає потребу в наданні підтримки першого рівня або рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини до ІРЦ;
- на підставі рішення команди психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого в протоколі про потребу підтримки першого рівня, складають індивідуальну програму розвитку (ІПР) та/або індивідуальний навчальний план.
Визначили кількість дітей у групі відповідно до рівнів підтримки
В інклюзивних групах кількість дітей з ООП має становити не більше трьох осіб, як і раніше. Проте тепер кількість визначають за рівнями підтримки:
- не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
- не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
- не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
За наявності висновку ІРЦ, що не містить інформації про рівень підтримки, дитину розподіляють у групу з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу та складності порушень.
Затвердили нову форму індивідуальної програми розвитку
Команда психолого-педагогічного супроводу розробляє ІПР для дітей:
- з ООП, які мають висновок, відповідно до рекомендацій ІРЦ, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю — за наявності;
- які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня.
У новій формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:
- індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
- рекомендований рівень підтримки дитини;
- розклад, за яким здійснюється освітній процес;
- чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
- чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.
Конкретизували, хто підписує індивідуальну програму розвитку і строк зберігання
Команда психолого-педагогічного супроводу складає ІПР на навчальний рік, проте тепер в разі потреби за її рішенням — і на літній період також.
Раніше ІПР затверджував керівник і її погоджували з батьками, а тепер ІПР підписують усі члени команди психолого-педагогічного супроводу, один із батьків або інший законний представник дитини.
Визначили й те, що ІПР зберігають у закладі не менше ніж три роки, а також обліковують у системі автоматизації роботи ІРЦ. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію ІПР за вимогою в закладу освіти та/або у системі автоматизації роботи ІРЦ.
Уточнили форму психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг та їхню оплату фахівцям
Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) надають у вигляді занять згідно з ІПР в індивідуальній або груповій формі. Заняття проводять фахівці із числа працівників закладу освіти та у разі потреби — додатково залучені.
Оплату праці фахівців здійснюють відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених постановою КМУ від 14.02.2017 № 88.
Комплектування інклюзивних груп
Інклюзивні групи в дошкільних закладах комплектують за Порядком комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах.
Наповнюваність інклюзивної групи — до 15-ти осіб. У такій групі — не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами, зокрема й з інвалідністю.
Проте тепер кількість визначають за рівнями підтримки:
- не більше однієї дитини, яка потребує четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
- не більше двох дітей, які потребують третього рівня підтримки;
- не більше трьох дітей, які потребують другого рівня підтримки.
За наявності висновку ІРЦ, що не містить інформації про рівень підтримки, дитину розподіляють у групу з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу та складності порушень.
Для забезпечення ефективності освітнього процесу в інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
- одна — три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
- не більше двох осіб з числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення тощо;
- не більше однієї дитини із складними порушеннями розвитку.
Кількість дітей з ООП в інклюзивній групі залежить від складності порушення у дитини та обсягу необхідної підтримки й допомоги від дорослого. Тобто в інклюзивній групі може бути лише одна дитина, якщо їй потрібен постійний супровід.
Діти з ООП можуть перебувати в інклюзивній групі ДНЗ до семи-восьми років, якщо:
- на це вказують рівень і ступінь порушення.
Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи
Приймає дітей до інклюзивних груп завідувач/директор дошкільного закладу.
Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:
основні | додатково |
|
|
|
|
|
|
|
|
Дітей до ДНЗ приймають будь-коли протягом календарного року.
Медичний висновок
Медичний висновок про дитину-інваліда віком до 18 років (ф. 080/о) оформлює лікарсько-консультативна комісія дитячого лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання.
Цей документ надають після огляду дитини за наявності виписки з медичної карти стаціонарного хворого (ф. 027/о) або консультативного висновку спеціаліста (ф. 028/о).
Висновок необхідний, щоб педагоги мали змогу:
- створити сприятливе розвивальне середовище
- врахувати:
- особливості психічного розвитку
- можливості
- потреби
- навички
- практичний і соціальний досвід дитини
- особливості засвоєння знань.
⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
У новій формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:
- індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
- рекомендований рівень підтримки дитини;
- розклад, за яким здійснюється освітній процес;
- чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
- чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.
Направлення місцевого органу управління освітою
Поки що потрібний документ. Адже батькам (особам, які їх замінюють) можуть відмовити у зарахуванні їхньої дитини з особливими освітніми потребами до дошкільного закладу.
Зауважте!
Дитина з особливими освітніми потребами має право відвідувати ДНЗ за місцем свого проживання без будь-яких дозволів і направлень.
Протипоказання для прийому дитини до інклюзивної групи:
- ІІІ і IV ступені порушень функцій організму, які не сумісні з перебуванням дитини в організованому колективі
- усі захворювання в періоді розпалу
- хронічні захворювання в стадії загострення
- захворювання, що потребують стаціонарного лікування
- гострі інфекційні захворювання (до закінчення строку карантину).