Дитсадок для всіх: як ефективно впровадити інклюзію в дошкільному закладі
Інклюзія в ЗДО
Як відбувається комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах? Які документи мають подати батьки дітей з особливими освітніми потребами? Які протипоказання для прийому до інклюзивної групи? Яка наповнюваність інклюзивної групи? Низка питань постає перед керівниками дошкільних закладів, коли до них звертаються батьки дітей з особливими освітніми потребами.
Щоб інклюзивне навчання в ЗДО стало реальним, необхідно:
- створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами
- добирати спеціально фахівців, зокрема асистента вихователя в інклюзивній групі ЗДО
- розроблювати індивідуальні програми розвитку
- проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.
Уряд спростив умови організації інклюзивного навчання. Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483 затвердив зміни до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
Організація інклюзивного навчання в ЗДО
Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивної групи.
Хто надає корекційно-розвиткові послуги
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття для учнів з особливими освітніми потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) можуть проводитися фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можливе застосування дистанційно-очної (змішаної) форми здобуття освіти.
Інклюзивна група в ЗДО
Порядок організації діяльності інклюзивних груп
Раніше інклюзивну групу в закладі дошкільної освіти утворював засновник в обов’язковому порядку в разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами (ООП). А тепер рішення про утворення інклюзивної групи приймає керівник закладу на підставі заяви обох чи одного з батьків або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи
Приймає дітей до інклюзивних груп директор закладу дошкільної освіти.
Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії російської федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.
Дітей в ЗДО приймають будь-коли протягом календарного року.
Медичний висновок для зарахування дитини в інклюзивну групу
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
Висновок необхідний, щоб педагоги мали змогу:
- створити сприятливе розвивальне середовище
- врахувати:
- особливості психічного розвитку
- можливості
- потреби
- навички
- практичний і соціальний досвід дитини
- особливості засвоєння знань.
⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
У формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:
- індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
- рекомендований рівень підтримки дитини;
- розклад, за яким здійснюється освітній процес;
- чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
- чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.