Новий Закон «Про дошкільну освіту»: інтерв’ю з експертом
Для України інклюзивна освіта — досі педагогічна інновація. До неї здебільшого не готові ані адміністрація дошкільного закладу, ані педагоги.
До того ж у дошкільному закладі необхідно:
- створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами
- добирати спеціально фахівців, зокрема асистента вихователя в інклюзивній групі днз
- розроблювати індивідуальні програми розвитку
- проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.
Уряд спростив умови організації інклюзивного навчання. Постановою КМУ від 26.04.2022 № 483 затвердив зміни до порядків організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти.
Чи правомірні дії бухгалтерії, яка відмовляється оплачувати заміну на час тимчасової відсутності помічника вихователя?
Комплектування інклюзивних груп у ЗДО
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) гранична кількість учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах, визначена цим Порядком, не застосовується. Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання учня з особливими освітніми потребами та створенні інклюзивного класу.
Можна формувати міжкласні групи. Під час формування таких груп враховуються індивідуальні програми розвитку. Кількість учнів в інклюзивній міжкласній групі повинна становити не більше дванадцяти. На період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можуть формуватися тимчасові інклюзивні міжкласні групи.
Корисна стаття
Порядок організації діяльності інклюзивних груп
Раніше інклюзивну групу в закладі дошкільної освіти утворював засновник в обов’язковому порядку в разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами (ООП). А тепер рішення про утворення інклюзивної групи приймає керівник закладу на підставі заяви обох чи одного з батьків або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
Хто надає корекційно-розвиткові послуги
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття для учнів з особливими освітніми потребами (за умови дотримання безпеки учасників освітнього процесу) можуть проводитися фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) та/або місце роботи внаслідок збройної агресії Російської Федерації.
Форми здобуття інклюзивної освіти у ЗДО
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) можливе застосування дистанційно-очної (змішаної) форми здобуття освіти.
Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи
Приймає дітей до інклюзивних груп завідувач/директор дошкільного закладу.
Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії Російської Федерації) до закладу освіти подаються копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку.
Дітей до ДНЗ приймають будь-коли протягом календарного року.
Медичний висновок
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу дошкільної освіти відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
Висновок необхідний, щоб педагоги мали змогу:
- створити сприятливе розвивальне середовище
- врахувати:
- особливості психічного розвитку
- можливості
- потреби
- навички
- практичний і соціальний досвід дитини
- особливості засвоєння знань.
⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
У формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:
- індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
- рекомендований рівень підтримки дитини;
- розклад, за яким здійснюється освітній процес;
- чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
- чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.