Дитсадок для всіх: як ефективно впровадити інклюзію в дошкільному закладі
Інклюзія в ЗДО
Інклюзія в ЗДО стосується зараз чи не кожного дитячого садка. Як відбувається комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах? Які документи мають подати батьки дітей з особливими освітніми потребами? Які протипоказання для прийому до інклюзивної групи? Яка наповнюваність інклюзивної групи? Низка питань постає перед керівниками дошкільних закладів, коли до них звертаються батьки дітей з особливими освітніми потребами.
Щоб інклюзивне навчання в ЗДО стало реальним, необхідно:
- створювати середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами
- добирати спеціально фахівців, зокрема асистента вихователя в інклюзивній групі ЗДО
- розроблювати індивідуальні програми розвитку
- проводити заходи, що виключають стихійну інтеграцію «особливих» дітей.
Уряд спростив умови організації інклюзивного навчання. Постановою КМУ від 26.08.2025 №1036 Кабмін затвердив нову редакцію Порядку організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти.
🤲Дошкільна освіта дітей з ООП: що взяти до уваги
Організація інклюзивного навчання в ЗДО
Заклад освіти не може відмовити в організації інклюзивного навчання дитини з особливими освітніми потребами. Так створюється інклюзивна група в садочку.
Порядок організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти
За однією заявою від батьків дитсадок зобов'язаний створити інклюзивну групу. В інклюзивній групі може бути максимум три дитини з особливими освітніми потребами:
- одна дитина з IV чи V рівнем підтримки
- дві дитини з III рівнем підтримки
- три дитини з II рівнем підтримки.
Під час воєнного стану кількість дітей з IV та V рівнями підтримки може бути збільшена до двох. Для дітей, які потребують II та III рівнів підтримки, визначені Порядком норми граничної кількості не застосовують.
Інклюзивна група в ЗДО
Порядок організації діяльності інклюзивних груп
Рішення про утворення інклюзивної групи приймає керівник закладу на підставі заяви обох чи одного з батьків або інших законних представників дитини з ООП та висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ) про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини. Заяву батьки чи законні представники дитини можуть подати особисто, поштою або через визначену засновником ЗДО електронно-комунікаційну систему
Коли в дитсадку створюють інклюзивну групу, засновник закладу має виконати такі вимоги:
- Адаптувати простір. Це означає, що територія, будівлі та приміщення мають відповідати державним будівельним нормам, які діють для дошкільних закладів та інклюзивного навчання.
- Створити матеріально-технічну базу. Потрібно закупити все необхідне: навчальні та наочні посібники, дидактичні матеріали та ігрове обладнання.
- Забезпечити кадрами. Засновник повинен сформувати штат працівників, а за потреби – залучати додаткових фахівців — асистента вихователя, асистента дитини.
- Облаштувати ресурсну кімнату.
Документи для зарахування дитини до інклюзивної групи
Приймає дітей до інклюзивних груп директор закладу дошкільної освіти. Батьки дитини з особливими освітніми потребами мають подати такі документи:
- заява одного з батьків (або інших законних представників дитини);
- копія свідоцтва про народження дитини;
- медична довідка лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона здорова і може відвідувати ЗДО;
- карта профілактичних щеплень (форма № 063/о);
- висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.
За наявності інвалідності необхідні копії:
- медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років (наданої лікарсько-консультативною комісією) або посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»;
- індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
У період воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (особливого періоду) для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами (зокрема з числа тих, що вимушені були змінити своє місце проживання (перебування) внаслідок збройної агресії російської федерації) до закладу освіти подають копії документа, що посвідчує особу (в разі наявності) та висновку ІРЦ.
Дітей в ЗДО приймають будь-коли протягом календарного року.
Медичний висновок для зарахування дитини в інклюзивну групу
У разі наявності висновку, що не містить інформації про рівень підтримки, таку дитину розподіляють у групу ЗДО відповідно до складності її порушень з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (за участю фахівців інклюзивно-ресурсного центру).
Висновок необхідний, щоб педагоги мали змогу:
- створити сприятливе розвивальне середовище
- врахувати:
- особливості психічного розвитку
- можливості
- потреби
- навички
- практичний і соціальний досвід дитини
- особливості засвоєння знань.
⇒ Зразок індивідуальної програми розвитку дитини для ЗДО
У формі ІПР потрібно зазначати, зокрема:
- індивідуальні особливості розвитку дитини: наявний рівень знань, вмінь і навичок дитини (компетенції), опис освітніх труднощів дитини, потреби;
- рекомендований рівень підтримки дитини;
- розклад, за яким здійснюється освітній процес;
- чи потрібен дитині асистент і хто саме ним буде;
- чи потрібні дитині допоміжні засоби для організації освітнього процесу і які саме.
Висновок
Оновлений Порядок інклюзивного навчання у дитсадках значно розширює можливості для дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин. Інклюзивна освіта в ЗДО — це обов’язкове створення інклюзивних груп, запровадження п’яти рівнів підтримки, індивідуальні програми розвитку та наявність асистентів. Все це гарантує більш адресну й якісну допомогу. Для батьків це означає чіткіші правила й більше впевненості у доступності дошкільної освіти, а для закладів – підвищені вимоги до організації середовища й ресурсного забезпечення інклюзивної освіти в ЗДО. Головна мета змін — зробити дошкільну освіту по-справжньому інклюзивною, доступною та безпечною для кожної дитини.