Складаємо річний план роботи закладу дошкільної освіти

Автор
консультант Центру професійного розвитку педагогічних працівників Миколаївської міської ради, старший викладач кафедри теорії й методики початкової та дошкільної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, Миколаїв
Продуманий, конкретний і реальний план на новий навчальний рік є запорукою успішної роботи закладу дошкільної освіти. Про основні завдання на рік і план роботи пригадуємо у статті.

 

Річний план роботи ЗДО чи План роботи закладу?

Ми звикли до назви основного документа з планування — Річний план роботи. Утім нормативно правильною є інша назва. Чому варто використовувати назву План роботи закладу, а не Річний план роботи закладу?

Річний план роботи ЗДО

У Національному класифікаторі НК 010:2021 «Класифікатор управлінської документації», затвердженому наказом Мінекономрозвитку від 12.03.2021 № 526, є такі документи, як План роботи (діяльності) юридичної особи, План роботи структурного підрозділу, План роботи працівника.

Отже, у професійному спілкуванні ми можемо застосовувати назву Річний план роботи, а називати документ варто Планом роботи.

📝 Нова Інструкція з діловодства в ЗДО

План роботи дошкільного закладу на рік

План роботи ЗДО складають на навчальний рік і літній період як основний документ, щоб:

  • регламентувати діяльність педколективу;
  • регулювати освітні й управлінські процеси відповідно до колегіально сформульованих завдань;
  • втілювати ефективні рішення, що сприяють розбудові внутрішньої системи забезпечення якості освіти.

У річному плані ЗДО визначають завдання та зміст роботи дошкільного закладу, спираючись на:

  • підсумки діяльності за попередній навчальний рік
  • пріоритерні завдання діяльності на новий навчальний рік 

Чи правильно оформлюєте додатки до наказів

План роботи ЗДО на рік: з чого почати

Аналіз роботи ЗДО за минулий рік

Для початку слід створити робочу групу з підготовки проєкту річного плану роботи. Підбивають підсумки моніторингу діяльності закладу, визначають пріоритетні завдання та тематику засідань педагогічної ради.

Щоб визначити орієнтири на наступний навчальний рік, аналізують діяльність закладу за попередній період. В аналітичній частині плану висвітлюють результати роботи всіх підрозділів закладу дошкільної освіти з конкретними висновками щодо досягнень та недоліків.

Аналізують рівень виконання завдань, над якими колектив працював у навчальному році:

  • якщо проблему розв’язано — ставлять нові завдання;
  • якщо ні — продовжують над нею працювати.

Причому, виявивши:

  • причини недоліків — спрямовують завдання на їх усунення у наступному році;
  • передумови досягнень — шукають шляхи їх розвитку.

Завдання на новий навчальний рік 

Визначаючи завдання на новий навчальний рік:

  • продовжують раніше розпочату роботу, поглиблюючи її та узагальнюючи отримані результати
  • уникають надмірної кількості нових завдань (їх може бути одне-два).

Наприклад

Аналіз роботи за минулий рік показав: у вихователів виникали труднощі в забезпеченні розвитку мовленнєвих умінь та навичок у дітей на належному рівні. Активний словник українського мовлення старших дошкільників залишається недостатнім. Діти з російськомовних сімей під час спілкування з ровесниками нерідко починають розмовляти російською мовою

Завдання може бути таким: Поліпшити роботу над формуванням зв’язного українського мовлення, використовуючи різні види діяльності дошкільників

Річний план роботи ЗДО: структура

Тематика засідань педагогічної ради

Окремим розділом у річному плані ЗДО планують тематику засідань педагогічної ради.

Здебільшого засідань — три-чотири на рік, тож стільки й тем передбачають. Адже організаційно зручно, якщо кожне засідання педагогічної ради присвячене розв’язанню конкретного завдання.

Доцільно планувати засідання педради на кінець календарного кварталу:

  • у серпні — організаційно­-настановче
  • у листопаді, лютому та травні — тематичні.

Методична робота з кадрами

Надалі планують усі інші форми методичної роботи:

  • консультації
  • колективні перегляди
  • взаємовідвідування
  • семінари
  • практикуми
  • робота творчих груп
  • конкурси-огляди
  • виставки
  • презентації тощо.

Також у цьому розділі планують виявлення, узагальнення та популяризацію перспективного педагогічного досвіду.

► Що потрібно знати вихователю-методисту про засідання педради

Підвищення рівня фахової майстерності педагогів

У плануванні підвищення кваліфікації та фахової майстерності педагогів ураховують перспективний план атестації педагогічних працівників. Також передбачають направлення педагогів на курси підвищення кваліфікації тощо.

Тих, хто претендує на вищу кваліфікаційну категорію чи присвоєння педагогічного звання, доцільно залучити їх до активної участі в  методичних об’єднаннях та відкритих заходах.

План атестації є одним із документів, за формування якого та зберігання відповідає вихователь-методист.

У цьому розділі планують також:

  • роботу наставників з молодими спеціалістами
  • взаємовідвідування різних форм роботи з дітьми
  • самоосвітні заходи.

Вивчення стану освітнього процесу

Працюючи протягом навчального року над розв’язанням завдань, доцільно постійно контролювати стан освітнього процесу, щоб:

  • коригувати його
  • бачити результативність діяльності.

Тож у річному плані роботи передбачають:

  • одну комплексну перевірку
  • дві-три тематичні перевірки
  • заходи контролю (оперативного, попереджувального, вибіркового й порівняльного тощо).

Тут також передбачають глибоке вивчення результативності роботи педагогів, які атестуватимуться у наступному навчальному році.

Можливі напрями контролю

Тематичний — результативність роботи з розвитку українського мовлення дошкільників

Вибірковий — планування індивідуальної роботи з розвитку мовлення дітей у різних групах

Порівняльний — контроль мовленнєвої активності дітей на заняттях у спеціалістів додаткової освіти

Оперативний — контроль рівня мовленнєвої активності дітей на заняттях та під час режимних моментів

Організаційно­-педагогічна робота

Плануючи організаційно-­педагогічну роботу, беруть до уваги, що заходи взаємодії дошкільного закладу зі школою та з сім’єю мають бути спрямовані на розв’язання завдань, над якими в цей період працює колектив.

Робота методичного кабінету

На всі сплановані у попередніх розділах заходи необхідні методичні та дидактичні матеріали. Тому в цьому розділі їх не враховують, плануючи роботу методичного кабінету.

Наприклад

  • Оформити виставку новинок методичної літератури на тему «Мовленнєва діяльність дошкільника» чи «Патріотичне виховання дітей дошкільного віку»
  • Підготувати картки для обстеження мовлення дітей до семінару-практикуму
  • Поповнити добірку сюжетних і предметних картинок для розповідання та підготувати методичні рекомендації щодо їх використання
  • Впорядкувати дидактичні матеріали з розділу «Розвиток мовлення дітей раннього та дошкільного віку»
  • Написати анотації до методичних рекомендацій (наприклад, за освітніми програмами «Дитина» чи «Українське дошкілля»)
  • Поновити каталог розділу «Розвиток мовлення дітей раннього та дошкільного віку», внести інформацію про публікації останніх чисел фахових періодичних видань
  • Оформити альбом «Говорять діти»
Складаємо річний план роботи закладу дошкільної освіти Система методичної та контрольно-аналітичної роботи: таблиця
Приклад табличного варіанту відображення системи методичної та контрольно-аналітичної роботи — СКАЧАТИ

Адміністративно­-господарська діяльність

У цьому розділі враховують першочергові потреби:

  • оснащення педагогічного процесу
  • усіх служб, що забезпечують життєдіяльність дітей у закладі.

Медико-профілактичні заходи

Такі заходи можна передбачати у річному плані як:

  • окремий розділ
  • додаток.

Річний план роботи ЗДО: яку форму обрати 

Форма розробленого плану має бути зручною для користування в процесі роботи.

Наприклад, зміст усіх розділів плану можна розподілити:

  • за щомісячною формою
  • по тижнях кожного місяця.

Така структура конкретизована, дає змогу рівномірно розподілити навантаження на працівників протягом місяця, кварталу. У порожні клітинки можна вносити корективи та доповнення протягом навчального року.

За блоковою формою окремо кожен напрям роботи на навчальний рік формуємо в блоки: методична робота, адміністративно-господарська діяльність, цикл засідань педагогічної ради тощо. У помісячній формі всі блоки формуємо на кожен місяць.

Кожен заклад освіти самостійно обирає, у якій формі складати документ. Основний критерій вибору форми — зручність і звичка. Для Плану роботи важливим є не форма, а зміст.

Додатки до річного плану

Окрім того, до плану можна долучати в додатках плани:

  • проведення розваг і свят (музично­-естетичного та фізкультурно-­оздоровчого циклів)
  • спільної роботи дитячого садка та школи
  • гурткової роботи
  • роботи клубів
  • роботи наставників з молодими спеціалістами
  • індивідуальні плани роботи спеціалістів (з образотворчої діяльності, комп’ютерної грамотності тощо)
  • проведення атестації.

Як підготуватися, щоб скласти дієвий річний план роботи ЗДО

Щоб підготувати проєкт Плану роботи, який був би змістовним і не перетворився на формальність, пропоную скористатися алгоритмом.

1. Передусім оцініть діяльність закладу за визначеними напрямами, які відображено у структурі аналізу. Для цього дайте педагогам можливість стати активними учасниками самооцінювання освітніх та управлінських процесів, а також обговорення його результатів.

2. Проаналізуйте нормативно-правові документи, методичні рекомендації МОН. Ознайомтеся зі статтями науковців та практиків у періодичних фахових виданнях, як-от журнал «Практика управління дошкільним закладом».

3. Зафіксуйте щорічні традиційні внутрішні заходи. Потім, враховуючи цілі, які визначені у вашій Програмі розвитку (стратегічному плані), визначте методичні форми та зміст роботи на реалізацію кожного річного завдання. Сфокусуйте шляхи взаємодії з батьками з урахуванням можливого формату залучення їх в освітній процес. Наступний крок — розробіть Додатки.

4. Сплануйте заходи інших розділів, зважаючи на зміст сформованих у закладі циклограм діяльності за різними напрямами та Додатків.

Традиційно ми знали про заплановані на навчальний рік міські, обласні семінари, майстер-класи, творчі групи. Тому закладали у План роботи участь педагогів у цих заходах, щоб урегулювати навантаження. Втім сьогодні складно передбачити потік таких заходів, їх можна фіксувати помісячно протягом року.

5. Визначте основну діяльність методичного кабінету: робота з локальними документами, інформацією для педагогів та громадськості тощо.

6. Обговоріть і підготуйте проєкт Плану роботи до розгляду.

планують тематику засідань педагогічної ради.

Здебільшого засідань — три-чотири на рік, тож стільки й тем передбачають. Адже організаційно зручно, якщо кожне засідання педагогічної ради присвячене розв’язанню конкретного завдання.

Планування засідання педради

Тема «Формуємо зв’язне українське мовлення, використовуючи різні види діяльності дітей»

Порядок денний:

1. Аналіз виконання рішень попереднього засідання педагогічної ради.

2. Круглий стіл «Мовленнєва діяльність та її вплив на всебічний розвиток дитини»:

  • аналіз рівня мовленнєвого розвитку дітей (вихователь-­методист);
  • художньо-мовленнєва діяльність та її вплив на емоційну сферу особистості (з досвіду роботи керівника гуртка театралізованої діяльності);
  • формування понятійного мовлення у старших дошкільників (з досвіду роботи вихователя старшої групи);
  • виховання культури мовлення і етики стосунків (з досвіду роботи вихователя середньої групи);
  • розвиток естетичного смаку через словотворення (з досвіду роботи вихователя студії образотворчої діяльності).

3. Презентація альбому «Говорять діти»

 

Доцільно планувати засідання педради на кінець календарного кварталу:

  • у серпні — організаційно­-настановче
  • у листопаді, лютому та травні — тематичні.


зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді