Наступність між дошкільною та початковою освітою: очікування та реальність
«Так» і «Ні» під час підготовки дитини до школи
Скачати
Наступність між дошкільною та початковою освітою
- розвитку особистості дитини: зміна–ріст–розвиток;
- очікувань дорослих (батьків, педагогів) і ролі закладів освіти в реалізації цього питання.
Наступність ЗДО і НУШ
Концептуальні засади дошкільної та початкової освіти за умов реформування загальної середньої освіти в рамках Концепції Нової української школи мають багато спільного.
Принципи побудови дошкільної та початкової освіти:
- гуманізм як прояв поваги до особистості — доброзичливе, турботливе ставлення до дітей без застосування примусу й насилля
- урахування вікових особливостей дітей і досягнень попереднього етапу розвитку
- визнання самоцінності кожного вікового періоду
- орієнтація на індивідуальні схильності, інтереси, темпи розвитку дітей
- створення умов, комфортних для:
- розвитку пізнавальних та психічних процесів у дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі
- усвідомлення мотивів власної поведінки
- позитивної самооцінки
- самоповаги та ввічливого ставлення до інших
- забезпечення реалізації можливостей і здібностей дитини.
Базовий компонент дошкільної освіти: наступність з початковою освітою
Усі освітні напрями БКДО пов’язані з освітніми галузями, затвердженими Державним стандартом початкової освіти. Базовий компонент дошкільної освіти забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою завдяки узгодженості, спільним для дошкільної та початкової освіти принципам, підходам і цінностям, а саме:
- узгодженості та цільовій єдності в розвитку дитини на етапі дошкільної та початкової освіти;
- визначенню спільних для дошкільної та початкової освіти принципів, підходів, намірів та адекватних віковим закономірностям дитини провідним видам діяльності, які спрямовують розвиток дитини;
- використанню різних форм та методів педагогічної роботи, які відповідають віку дітей;
- послідовному збагаченню результатів освіти, які висвітлено у формуванні компетентностей дитини дошкільного та молодшого шкільного віку.
Готовність дитини до навчання у школі
Найбільше проблем у навчанні першокласників, як показує досвід роботи, спостерігається у двох аспектах:
- психологічний — вольова, мотиваційна готовність;
- соціальний — уміння налагоджувати контакти.
Розглянемо їх детальніше.
Мотиваційна готовність дитини до школи
Щодо мотиваційної готовності, то з року в рік ми спостерігаємо зростання кількості дітей, які не хочуть іти до школи. Цьому є кілька причин. Наприклад, давно відоме й вічно живе батьківське «ось підеш до школи — там побачиш…» і прагнення завантажити свою дитину всіма можливими розвивальними заняттями аж до репетиторства. Інша причина — активне включення дітей у дитячому садку в навчальну діяльність за традиційно шкільним типом. Знайома також нам мотивація певних дій начебто стимулювальним «це потрібно, бо ти підеш до школи…».
Уявімо себе на місці дитини, як вона може міркувати: «Мені кажуть, що потрібно вчитись читати, тому що колись я піду до школи і без цього мене туди не візьмуть (а не тому, що це цікаво й розширює можливості, дає змогу про все дізнаватися самостійно). Проте мені до школи йти ще зовсім не хочеться. Бо для цього ще треба вчити літери, сидіти правильно, чемно піднімати руку й розмовляти лише тоді, коли дозволить вчителька (а це суперечить активній природі дитини-дошкільника). Ні, точно не хочу до школи!».
Натомість дитина шести років за всіма психологічними законами ще хоче гратися — і це нормально! Тому, на нашу думку, коли під час співбесіди з практичним психологом дитина вибирає картинку з ігровою мотивацією, — це не проблема, а свідчення адекватності дитини своєму віку.
Дуже важливим є формування у дітей позитивного ставлення до школи, але ненав’язливо, не супроводжуючи це певними умовами щодо досягнень дітей, а як «бонус», «винагороду» — підростеш і підеш до школи, дізнаєшся багато цікавого, познайомишся з новими друзями. А освітній процес у дошкільному закладі, своєю чергою, не має бути «репетицією навчання в школі», а наповнюватись органічними для дошкільного віку видами діяльності та пізнавальним змістом, що формуватиме у дітей цілісну картину світу і створюватиме сприятливі умови для визрівання психологічних новоутворень віку.
Емоційно-вольова готовність дитини до школи
Емоційно-вольова готовність до навчання — це здатність дитини діяти в нових умовах, за новими правилами. І це потребує значних вольових зусиль. Це — показник дошкільної зрілості дитини, яка далеко не в кожної шестирічної дитини сформована на належному рівні — як через вікові особливості, так і через вплив інших чинників. Адже шестирічна дитина за своїми фізіологічними та психологічними показниками розвитку все ще залишається дошкільником. Слід зважати й на те, що вольова готовність та соціальна компетентність у дитини формуються насамперед в ігровій діяльності, про місце якої та її якість в сучасному житті дошкільника варто особливо замислитися. Зокрема, якщо шестирічний дошкільник набуває статусу першокласника.
Наступність між дошкільною та початковою освітою: перспективи розвитку дитини
Щоб забезпечити легкий перехід дитини з дошкільного закладу до початкової школи:– узгодьте цілі та завдання в розвитку дитини на кожному етапі;
– враховуйте провідні види діяльності дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, коли обираєте форми та методи педагогічної роботи;
– досягайте результатів формування компетентностей дитини поступово.
Якщо виконати все правильно, в початковій школі дитина легко адаптується до нових умов. Під час адаптивного періоду вчителі використовуватимуть сформовані навички ігрової діяльності та індивідуальний досвід дитини у:
- спілкуванні з однолітками та дорослими;
- мовленнєвій, здоров’язбережувальній, господарській, пізнавально-дослідницькій, мистецькій діяльностях.
Кожна дитина — індивідуальність. Пам’ятаймо про це!
Наступність між дошкільною та початковою освітою: очікування
Окремо варто звернути увагу на очікування педагогів початкової школи. Важливо розуміти, що до них прийдуть діти з різними можливостями, здібностями і тому — з різним рівнем так званої «підготовки». Не тому, що в одному дитячому садку (або групі) добре вчать читати, а в іншому поглиблено працюють над іншим напрямом освітньої діяльності. Кожен дошкільний навчальний заклад, з огляду на свої можливості, створює максимально сприятливі умови для того, щоб діти мали змогу діяти і розвиватись у властивому для себе середовищі, реалізуючи свій потенціал домірно до можливостей віку.
Але пам’ятаймо про особистий потенціал і власний темп розвитку кожної дитини! Саме тому, що кожна особистість індивідуальна й неповторна, такими різними приходять до школи першачки. І саме тому їх наявні знання, вміння й навички не є вирішальними для успішного навчання.

Відеолекції від Наталі Гавриш про педагогіку партнерства та педагогіку розуміння. Приклади методів та форм педагогічної взаємодії з дітьми. Принципи та приклади облаштування предметно-розвивального середовища. Обґрунтування взаємопов’язаності розвивального середовища, партнерства, педагогіки розуміння та якості освіти.
На кожному віковому етапі свій провідний вид діяльності і своя система організації життєдіяльності дітей. Вони — різні. Саме тому кожен заклад освіти має своє обличчя: як дошкільний заклад, так і школа. У дошкільному дитинстві діти мають сповна пізнати радість гри, цікавої пізнавально-дослідницької, художньо-продуктивної, музично-театралізованої діяльності, радість співпраці, співтворчості та спілкування. І це стає підґрунтям готовності дитини до нових відкриттів, які їй запропонує школа.