Наступність між дошкільною та початковою освітою: очікування та реальність

Автор
головний редактор порталу «Педрада», канд. пед. наук
У чому полягає наступність між дошкільною та початковою освітою та що означає поняття готовності дитини до школи? Розглянемо багатовимірність поняття наступності та характеристики дитини, що стосуються її дошкільної зрілості
Освітня субвенція — 2025   «Так» і «Ні» під час підготовки дитини до школи
   Скачати  

         

Наступність між дошкільною та початковою освітою

Питання наступності між дошкільною та початковою ланками освіти стосуються практики роботи як дошкільного закладу, так і школи. Пропонуємо візуалізацію поняття «наступність між дошкільною та початковою освітою» за допомогою інтелектуальної карти:
Наступність між дошкільною та початковою освітою
«Подорож» цією картою розкриває понятійне поле проблеми наступності між дошкільною та початковою освітою та спонукає до роздумів — як конкретно це реалізовувати. Окреслені гілки-асоціації стосуються як визначення та розуміння суті поняття «наступність між дошкільною та початковою освітою» у контексті:
  • розвитку особистості дитини: зміна–ріст–розвиток;
  • очікувань дорослих (батьків, педагогів) і ролі закладів освіти в реалізації цього питання.
Тож розглянемо деякі важливі моменти, які увиразнюють практичні аспекти того, у чому полягає наступність між дитячим садком і школою.  
ШКІЛЬНА / ДОШКІЛЬНА ЗРІЛІСТЬ

Наступність ЗДО і НУШ

Концептуальні засади дошкільної та початкової освіти за умов реформування загальної середньої освіти в рамках Концепції Нової української школи мають багато спільного. 

Принципи побудови дошкільної та початкової освіти:

  • гуманізм як прояв поваги до особистості — доброзичливе, турботливе ставлення до дітей без застосування примусу й насилля
  • урахування вікових особливостей дітей і досягнень попереднього етапу розвитку
  • визнання самоцінності кожного вікового періоду
  • орієнтація на індивідуальні схильності, інтереси, темпи розвитку дітей
  • створення умов, комфортних для:
  • розвитку пізнавальних та психічних процесів у дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі
  • усвідомлення мотивів власної поведінки
  • позитивної самооцінки
  • самоповаги та ввічливого ставлення до інших
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей дитини.

Базовий компонент дошкільної освіти: наступність з початковою освітою

Усі освітні напрями БКДО пов’язані з освітніми галузями, затвердженими Державним стандартом початкової освіти. Базовий компонент дошкільної освіти забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою завдяки узгодженості, спільним для дошкільної та початкової освіти принципам, підходам і цінностям, а саме:

  • узгодженості та цільовій єдності в розвитку дитини на етапі дошкільної та початкової освіти;
  • визначенню спільних для дошкільної та початкової освіти принципів, підходів, намірів та адекватних віковим закономірностям дитини провідним видам діяльності, які спрямовують розвиток дитини;
  • використанню різних форм та методів педагогічної роботи, які відповідають віку дітей;
  • послідовному збагаченню результатів освіти, які висвітлено у формуванні компетентностей дитини дошкільного та молодшого шкільного віку.

Готовність дитини до навчання у школі

Наступність між дитячим садком і школою полягає у готовності дитини до навчання у школі. Поняття «готовність дитини до навчання» важливіше, ніж «підготовка дитини до школи». Адже коли йдеться про готовність дитини, то ми визнаємо пріоритетною суб’єктність дитини, її індивідуальність та активність.

Найбільше проблем у навчанні першокласників, як показує досвід роботи, спостерігається у двох аспектах:

  • психологічний — вольова, мотиваційна готовність;
  • соціальний — уміння налагоджувати контакти.

Розглянемо їх детальніше.

Мотиваційна готовність дитини до школи

Щодо мотиваційної готовності, то з року в рік ми спостерігаємо зростання кількості дітей, які не хочуть іти до школи. Цьому є кілька причин. Наприклад, давно відоме й вічно живе батьківське «ось підеш до школи — там побачиш…» і прагнення завантажити свою дитину всіма можливими розвивальними заняттями аж до репетиторства. Інша причина — активне включення дітей у дитячому садку в  навчальну діяльність за традиційно шкільним типом. Знайома також нам мотивація певних дій начебто стимулювальним «це потрібно, бо ти підеш до школи…».

Наступність між дошкільною та початковою освітою: що головне?Уявімо себе на місці дитини, як вона може міркувати: «Мені кажуть, що потрібно вчитись читати, тому що колись я піду до школи і без цього мене туди не візьмуть (а не тому, що це цікаво й розширює можливості, дає змогу про все дізнаватися самостійно). Проте мені до школи йти ще зовсім не хочеться. Бо для цього ще треба вчити літери, сидіти правильно, чемно піднімати руку й розмовляти лише тоді, коли дозволить вчителька (а це суперечить активній природі дитини-дошкільника). Ні, точно не хочу до школи!».

Натомість дитина шести років за всіма психологічними законами ще хоче гратися — і це нормально! Тому, на нашу думку, коли під час співбесіди з практичним психологом дитина вибирає картинку з ігровою мотивацією, — це не проблема, а  свідчення адекватності дитини своєму віку.

Дуже важливим є формування у дітей позитивного ставлення до школи, але ненав’язливо, не супроводжуючи це певними умовами щодо досягнень дітей, а як «бонус», «винагороду» — підростеш і підеш до школи, дізнаєшся багато цікавого, познайомишся з новими друзями. А освітній процес у дошкільному закладі, своєю чергою, не має бути «репетицією навчання в школі», а наповнюватись органічними для дошкільного віку видами діяльності та пізнавальним змістом, що формуватиме у дітей цілісну картину світу і створюватиме сприятливі умови для визрівання психологічних новоутворень віку.

Емоційно-вольова готовність дитини до школи

Емоційно-вольова готовність до навчання — це здатність дитини діяти в нових умовах, за новими правилами. І це потребує значних вольових зусиль. Це — показник дошкільної зрілості дитини, яка далеко не в кожної шестирічної дитини сформована на належному рівні — як через вікові особливості, так і через вплив інших чинників. Адже шестирічна дитина за своїми фізіологічними та психологічними показниками розвитку все ще залишається дошкільником. Слід зважати й на те, що вольова готовність та соціальна компетентність у дитини формуються насамперед в ігровій діяльності, про місце якої та її якість в сучасному житті дошкільника варто особливо замислитися. Зокрема, якщо шестирічний дошкільник набуває статусу першокласника.

Наступність між дошкільною та початковою освітою: перспективи розвитку дитини

Щоб забезпечити легкий перехід дитини з дошкільного закладу до початкової школи: 

– узгодьте цілі та завдання в розвитку дитини на кожному етапі 

– враховуйте провідні види діяльності дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, коли обираєте форми та методи педагогічної роботи; 

 – досягайте результатів формування компетентностей дитини поступово

Якщо виконати все правильно, в початковій школі дитина легко адаптується до нових умов. Під час адаптивного періоду вчителі використовуватимуть сформовані навички ігрової діяльності та індивідуальний досвід дитини у: 

  • спілкуванні з однолітками та дорослими;
  • мовленнєвій, здоров’язбережувальній, господарській, пізнавально-дослідницькій, мистецькій діяльностях. 

Наступність між дошкільною та початковою освітою: що головне?Кожна дитина — індивідуальність. Пам’ятаймо про це! 

Наступність між дошкільною та початковою освітою: очікування 

Окремо варто звернути увагу на очікування педагогів початкової школи. Важливо розуміти, що до них прийдуть діти з різними можливостями, здібностями і тому — з різним рівнем так званої «підготовки». Не тому, що в одному дитячому садку (або групі) добре вчать читати, а в іншому поглиблено працюють над іншим напрямом освітньої діяльності. Кожен дошкільний навчальний заклад, з огляду на свої можливості, створює максимально сприятливі умови для того, щоб діти мали змогу діяти і розвиватись у властивому для себе середовищі, реалізуючи свій потенціал домірно до можливостей віку.

Але пам’ятаймо про особистий потенціал і власний темп розвитку кожної дитини! Саме тому, що кожна особистість індивідуальна й неповторна, такими різними приходять до школи першачки. І саме тому їх наявні знання, вміння й навички не є вирішальними для успішного навчання.

На кожному віковому етапі свій провідний вид діяльності і своя система організації життєдіяльності дітей. Вони — різні. Саме тому кожен заклад освіти має своє обличчя: як дошкільний заклад, так і школа. У дошкільному дитинстві діти мають сповна пізнати радість гри, цікавої пізнавально-дослідницької, художньо-продуктивної, музично-театралізованої діяльності, радість співпраці, співтворчості та спілкування. І це стає підґрунтям готовності дитини до нових відкриттів, які їй запропонує школа.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді