Національно-патріотичне виховання дітей дошкільного віку

Автор
експерт з дошкільної освіти, д-р пед. наук, професор
Національно-патріотичне виховання в ЗДО: принципи й завдання, напрями роботи й теми занять, форми роботи з дітьми дошкільного віку
Граємо в інтелектуальні ігри з дошкільниками🎁План реалізації річного завдання за громадянсько-патріотичним напрямом освітнього процесу 
      Скачати      

Моя країна — Україна: виховуємо патріотів змалечку

Національно-патріотичне виховання в ЗДО (днз)

Важливість національного-патріотичного виховання сучасних українців — питання не дискусійне. У чинних освітніх програмах виокремлено українознавчий компонент, у виховній системі вагоме місце займає національно-патріотичне виховання, а наказ Міністерства освіти і науки України зобов'язує провадити освітній процес у закладах освіти виключно українською мовою. Формування національної свідомості та громадської відповідальності починається з раннього віку і триває протягом усього життя. Виховати патріота — таке завдання постає перед педагогами. Що вкладається в це поняття та які інструменти можна застосувати? З'ясуємо у статті.

Патріотичне виховання — це…

Патріотизм (від латинського patria — країна, вітчизна, батьківщина) — це любов і відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Патріотизм формується через формування зв’язків з рідною землею, рідною мовою, народними традиціями, звичаями та культурою.

Національне виховання — це формування гармонійно розвиненої, високоосвіченої, соціально активної та національно свідомої людини, наділеної громадянською відповідальністю, родинними й патріотичними почуттями, працьовитістю, підприємливістю й ініціативністю.

Патріотичне виховання має починатися з дошкільного віку, коли формуються основи культурно-ціннісних орієнтацій дитини, механізми соціальної адаптації, починається процес національно-культурної самоідентифікації особистості. Цей період життя людини є найсприятливішим для емоційно-психологічного впливу на дитину. Образи культурного простору, які сприймають дошкільники, дуже яскраві й сильні, тому вони залишаються в пам’яті надовго, що дуже важливо у вихованні патріотизму. 

Найважливіший пріоритет національно-патріотичного виховання — формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.

Чарівні барви народного мистецтва: педагогічний батл

Сучасний погляд на патріотичне виховання дошкільників

В умовах сьогодення основна мета патріотичного виховання — зміцнювати національну ідентичність дітей як основу справжнього патріотизму. Батьки й педагоги мають збагачувати світогляд дітей уявленнями про суспільні явища й події в країні. Також важливо створювати умови для того, щоб діти накопичували соціальний досвід життя в найближчому оточенні через залучення до його культури, родинних традицій, через виховання любові до Батьківщини й рідного дому.
 У Державному стандарті дошкільної освіти зазначено, що в дітей старшого дошкільного віку має бути сформована соціально-громадянська компетентність. Зміст цієї компетентності передбачає, що дитина володіє елементарними знаннями про рідну країну, її символіку, традиції та звичаї.
У межах патріотичного виховання дошкільників педагоги мають реалізовувати різнопланові освітні завдання, як-от:
 формувати: 

  • уявлення про сім’ю, родину, рід і родовід
  • знання про історію держави, державні та народні символи
  • інтерес

ознайомлювати:

  • із явищами суспільного життя своєї країни
  • традиціями й культурою свого народу

виховувати:

  • національну гідність, гордість за приналежність до українського народу
  • ціннісне ставлення до національних святинь України
  • любов і турботливе ставлення до своєї родини, свого рідного краю

Зміст патріотичного виховання старших дошкільників необхідно збагачувати категоріями особистісної та національної гідності.

Принципи та завдання патріотичного виховання дошкільників

Патріот — це людина, яка любить свою Батьківщину, прагне бути відданою її народу, готова відстоювати чесноти, характерні українській ментальності: товариськість, повагу до традицій, високодуховність тощо. Прищеплення цих цінностей починається в сім’ї і продовжується у дитячому садку, де закладається  фундамент знань та громадських поглядів.

Патріотичне виховання в ДНЗ (ЗДО) реалізується відповідно до чинних програм і ґрунтується на таких принципах:

Природовідповідність

Враховуйте вік, релігійну приналежність, особливості фізичного та психологічного розвитку дітей

Культуровідповідність

Формуйте патріотизм на основі кращих культурних надбань держави

Етнізація

Гармонічно доповнюйте форми роботи етнічним компонентом

Гуманізм

Висловлюйте повагу до особистості дитини, її інтересів, прав та запитів. Формуйте людяність, доброзичливість, толерантне ставлення до інших.

Допоможіть дітям сформувати уявлення про відносність добра і зла за допомогою казки. Саме через казку діти зможуть сприйняти складну тему. Ці засади були бзовими у Сухомлинського

Демократизм

Зберігайте партнерство, визнаючи право учасників виховного процесу мати власну думку

Інтегративность

Враховуйте педагогічні вимоги сім’ї, школи та суспільства. Залучайте до роботи батьків

Безперервність

Забезпечуйте цілісність та наступність патріотичного виховання, систематизуючи знання. Формуйте потребу в національному самоусвідомленні вихованців

 

На основі семи основних принципів перед педагогом постають завдання національно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку:

  • створювати уявлення про соціальну взаємодію людей
  • виховувати любов до своєї родини, країни, та людства в цілому
  • формувати ціннісне ставлення до історії України, її культури, традицій, символів та мови
  • виховувати почуття гідності
  • навчати правил культури поведінки
  • виховувати толерантне ставлення до представників нацменшин
  • заохочувати дбати про культуру та екологію України.

Напрями патріотичного виховання в ДНЗ

Почуття патріотизму та національної гідності формуються на основі інтересу дітей до власного оточення. Дорослі впливають на дитину вчинками, поглядами та моделлю поведінки, адже в ранньому віці малюк спершу фіксує емоційне ставлення, а вже потім засвоює певні знання.

Організуйте роботу у закладі дошкільної освіти за різними напрямами, щоб позитивно вплинути на процес становлення особистості-патріота.

Напрями патріотичного виховання:

  • Сім’я, родина, родовід та рідний край
  • Традиції, звичаї та культурні явища народу
  • Історія України, державні символи
  • Суспільні явища, довколишній світ

Пригоди пана Коцького: реалізуємо літературний проєкт

Сім’я та краєзнавство

Дитинна має знати своє походження та історію роду. Засвоїти ці знання допоможе дерево родоводу, в якому чітко прослідковуються родинні зв’язки. Дізнавшись, ким були пращури і чого вони досягли, діти намагатимуться наслідувати їх. Це створить атмосферу причетності до спільної справи, в даному випадку – розвитку України.

Дошкільнята молодшої групи повинні знати назву малої батьківщини (міста чи села) і мати загальне уявлення про Україну. У старшій групі — називати визначні місця, знати столицю країни, мати уявлення про походження свого села чи міста.

«Територіальний» підхід у вихованні патріотичних почуттів здійснюється за принципом «від найменшого — до найбільшого». Сформувавши уявлення про рідну вулицю, село, район і місто дитина цілісно сприйме свою країну.

Народознавство

Вивчення традицій, звичаїв, культури є важливим напрямом національно-патріотичного виховання в закладі дошкільної освіти.

Ознайомте вихованців з культурними надбаннями та цінностями українців, пояснюючи зв'язок минулого та майбутнього. Народні традиції закладають смаки, погляди та норми поведінки, характерні українському народу (гостинність, шанування старших, піклування про менших). Вивчаючи їх, дитина зможе ідентифікувати себе за національною приналежністю, відчути українцем.

Знайомлячи дошкільників з українською культурою, робіть акцент на творчому сприйнятті знань, а не їх засвоєнні. Дошкільники охоче беруть участь в організації свят, що впливає на формування патріотичних почуттів.

Довколишній світ та суспільство

Патріотичне виховання в ДНЗ невіддільно пов’язане з уявленням дитини про довколишній світ. Для формування громадської позиції слід накопичувати знання про життя навколо, доповнюючи їх враженнями й моральними оцінками.

Уявлення дошкільників про суспільство формується двома шляхами:

  • індивідуально, природно — під впливом щоденних подій, ситуацій, різноманітності життя;
  • комплексно, цілеспрямовано — під час систематизованого освітньо-виховного процесу.

Перший шлях збагачує яскравими емоціями, а другий — узагальнює враження та наштовхує на підсумки.

Ознайомлюйте дітей з довколишнім світом, обираючи цікаві та ефективні форми роботи — екскурсії, спостереження, заняття з розвитку мовлення. Звертайте особливу увагу на власний досвід вихованців. Образи, які на життєвій основі створила їх уява, допоможуть дітям швидко зорієнтуватися в знайомих уявленнях і усвідомити нові.

Показником рівня сформованості патріотичних почуттів є ставлення дітей до суспільних подій та процесів.

Україна починається з тебе: патріотичне виховання

 

Історія держави, символи

Знайомитись з основними історичними подіями дитина починає ще змалечку. Слідкуйте за тим, або інформація не була викривленою, адже кожна деталь має значення.

Наприклад, суттєва різниця є в таких назвах події як Велика вітчизняна війна та Друга світова війна. Від вашого ставлення до історичних фактів залежить якість патріотичного виховання.

Поясніть дітям, що таке символи, навіщо вони потрібні та що в собі несуть. Використовуйте символи на кожному занятті, поглиблюючи та розширюючи знання про них.

Орієнтовні теми для занять

  • Подорожуємо рідним краєм
  • Мій рідний дім
  • Природа моєї країни
  • Видатні особистості нашого краю
  • Легенди та повір’я
  • Національний одяг
  • Народна вишивка
  • Рушник
  • Народні ігри та забави
  • Наша мова калинова
  • Календарно-обрядові традиції
  • Українська кухня
  • Що для українця хліб
  • Народний календар
  • Державні символи України
  • Символи нашого народу
  • Народні свята
  • Визначні дати
  • Важливі історичні події
  • Що значить твоє ім’я?
  • Українській оберіг
  • Мій край – моя гордість!

Національно-патріотичне виховання: презентація

Національно-патріотичне виховання дітей дошкільного вікуСкачайте презентацію «Національно-патріотичне виховання в ДНЗ» у форматі PowerPoint 

Методи і форми патріотичного виховання в ДНЗ

Щоб виконати поставлені завдання, створіть відповідне розвивальне середовище:

  • оформіть народознавчий куточок
  • зберіть бібліотеку кращих народних та літературних творів
  • додайте етнічного стилю в загальний інтер’єр приміщення
  • створіть міні-музей українського посуду, рушників тощо
  • підберіть навчальні матеріали (конспекти занять, сценарії, розробки ігор)
  • підберіть наочність (карти, ілюстрації, малюнки)

Аби діти не втрачати інтерес, використовуйте різні форми роботи:

  • екскурсії
  • зустрічі з визначними та цікавими людьми
  • розповіді та бесіди
  • спостереження
  • ігри (дидактичні, сюжетно-рольові тощо)
  • перегляд відеоматеріалів
  • читання творів української літератури
  • інсценування яскравих епізодів
  • прослуховування музики
  • розглядання творів мистецтва
  • конкурси, змагання
  • виховні заходи родини
  • свята, розваги

Врахуйте, що молодша, середня і старша групи дітей виявляють різну зацікавленість до конкретних форм роботи. Якщо найменших приваблюють ігри та змагання, то дорослішим дітям цікаві майже всі види діяльності.

Самоосвіта: патріотичне виховання в ДНЗ

Самоосвіта — найкращий шлях підвищення власної педагогічної майстерності. Цьому слугують такі форми методичної роботи:

  • педрада «Національно-патріотичне виховання в дошкільному закладі» 
  • семінари з питань національно-патріотичного виховання у дошкільному закладі
  • проєкти патріотичного змісту для дошкільників
  • консультація для вихователів «Патріотичне виховання дошкільників»
  • презентації «Патріотичне виховання дошкільників»

Заклад дошкільної освіти має бути тим простором, де дитина вчитиметься любити свою Батьківщину. Для цього педагоги повинні поєднувати інформування про історію, традиції, культуру, героїчне сьогодення із включенням дошкільників у процес відкриття та освоєння знань, а  також наповнювати пізнавальний процес позитивними емоціями та практичними діями. Єднаймося у цьому!

 

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді