Вивчаємо новий Державний стандарт дошкільної освіти
Що визначає Державний стандарт дошкільної освіти
Новий Державний стандарт дошкільної освіти затверджено постановою КМУ від 26.11.2025 № 1557 на виконання Закону України «Про дошкільну освіту».
🧭 Організація діяльності ЗДО у 2025/2026 н. р.
Державний стандарт дошкільної освіти визначає перелік та опис результатів навчання, компетентностей, які набувають діти у ЗДО протягом здобуття дошкільної освіти. Він обов’язковий для всіх ЗДО.
Зміст Державного стандарту дошкільної освіти 2025
Розділ / елемент Держстандарту | Короткий зміст | Ключові акценти |
Мета дошкільної освіти | Цілісний розвиток дитини: фізичний, інтелектуальний, емоційний, творчий і соціальний | Формування життєвих навичок і компетентностей, підготовка до школи та життя |
Ціннісні орієнтири | Визнання самоцінності дитинства, дитиноцентризм, право на гру, культурна ідентичність, партнерство з батьками | Особистісно орієнтований підхід, гендерна чутливість, радість пізнання |
Структура Держстандарту | Зміст організовано за 8 освітніми напрямами | У кожному напрямі: мета, складники, групи результатів, результати навчання |
Ключові компетентності | Особистісна, мовленнєво-комунікативна, соціальна та громадянська, математична, природнича й технологічна, екологічна, мистецька | Формуються під час реалізації всіх напрямів, відповідають Європейській рамці компетентностей |
Освітній напрям 1: | Самоідентифікація, психічне здоров’я, фізичне здоров’я і безпека | Розуміння себе, емоційна регуляція, гігієна, безпека |
Освітній напрям 2: | Велика моторика, дрібна моторика | Рухова активність, рівновага, сила, графомоторна підготовка |
Освітній напрям 3: | Державна мова, рідна мова, іноземна мова | Сприймання, говоріння, елементи письма, культура мовлення |
Освітній напрям 4: | Взаємодія в соціумі, відповідальне громадянство, праця й ресурси | Права дитини, співпраця, демократичні цінності, економічні уявлення |
Освітній напрям 5: | Числа, множини, логіка, величини, геометричні фігури | Рахунок до 10, порівняння, елементарні задачі, вимірювання |
Освітній напрям 6: | Пізнання природи, екологічне мислення | Взаємозв’язки в природі, досліди, екологічна поведінка, спостереження |
Освітній напрям 7: | Предметно-практична діяльність, дії в інформаційному просторі | Конструювання, моделювання, цифрова грамотність, медіагігієна |
Освітній напрям 8: | Сприйняття мистецтва, самовираження у творчості | Естетика, художня культура, різні види мистецької діяльності |
Організація освітнього процесу | Адаптація програм, методів, форм; гра — провідна діяльність | Залучення дітей до дослідження, ініціативності, взаємодії з дорослими |
Партнерство з батьками | Батьки сприяють досягненню результатів; відповідальність у сімейній формі | Спільність освітньої траєкторії, взаємодія з педагогами |
Наступність із початковою школою | Результати й компетентності дошкілля = підґрунтя НУШ | Узгодженість напрямів, єдність програм |
Європейський контекст | Стандарт оцінений ЄС як прогресивний | Відповідність європейським цінностям та підходам |
Результати навчання | Результати навчання за кожним із восьми освітніх напрямів | Результати навчання описані за групами результатів навчання та за кожним складником освітнього напряму |
Державний стандарт дошкільної освіти: ключові компетентності
Розглянемо, які ключові компетентності дітей визначає Державний стандарт дошкільної освіти.
Для початку з’ясуємо, що таке компетентність.
Компетентність — це динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, особистісних якостей, що визначає здатність дитини успішно соціалізуватися і здобувати формальну, неформальну та інформальну освіту (п. 2 Державного стандарту дошкільної освіти).
Ось ключові компетентності за Державним стандартом дошкільної освіти:
- особистісна — усвідомлення власної індивідуальності, ідентичності, власних можливостей; здатність проявляти самостійність та впевненість, дбати про здоров’я, регулювати емоції, безпечно діяти у різних життєвих ситуаціях, виявляти допитливість, готовність та здатність пізнавати світ і навчатися;
- мовленнєво-комунікативна — володіння державною, рідною мовою; здатність спілкуватися іноземними мовами;
- соціальна та громадянська — поважне ставлення до гідності, прав та свобод людини, культури та надбання України, усвідомлення різноманіття людей та культурного розмаїття різних народів, здатність взаємодіяти з іншими в сім’ї, групах та інших спільнотах;
- математична — виявлення простих математичних залежностей у довколишньому світі, використання математичних понять і вмінь у повсякденні, розуміння ролі математичних знань та вмінь у житті людини;
- природнича, предметно-практична та технологічна — здатність пізнавати світ природи, світ предметів, техніки та технологій із застосуванням елементарних умінь для досліджень, практичної взаємодії з об’єктами довколишнього світу; розуміння взаємозв’язків у природі, ролі техніки та технологій у житті людини; вміння на елементарному рівні орієнтуватися в інформаційному просторі; сформовані уявлення про правила безпечного користування інформаційними технологіями для гри, навчання та спілкування;
- екологічна — здатність цінувати і берегти природу; усвідомлення зв’язку між діями людини та станом довкілля, залежності стану здоров’я людини від стану природи та довкілля; дбайливе та відповідальне ставлення до природних ресурсів, створених людиною речей, основи культури споживання; здатність та прагнення брати участь у догляді за рослинами і тваринами;
- мистецька — сприймання краси художніх образів, творів мистецтва; здатність проявляти себе в мистецькій діяльності, продукувати нові ідеї у творчості, прагнути до створення естетичного життєвого простору.
Державний стандарт дошкільної освіти сформовано з урахуванням рекомендацій Європейської довідкової рамки ключових компетентностей для навчання протягом життя.
Стандарт дошкільної освіти: освітні напрями та результати навчання
Усі ключові компетентності, які визначає Державний стандарт дошкільної освіти, формуються під час реалізації освітніх напрямів. Кожен освітній напрям має мету. Також для кожного напряму Державний стандарт дошкільної освіти визначає групи результатів навчання та результати навчання. Розглянемо докладніше.
Освітні напрями
Освітніх напрямів вісім: особистісний, фізкультурний, мовленнєво-комунікативний, соціально-громадянський, математичний, природничо-екологічний, предметно-технологічний, мистецький.
Освітній напрям — це складова змісту дошкільної освіти, яка охоплює комплекс результатів навчання і компетентностей та в поєднанні з іншими освітніми напрямами забезпечує цілісний і всебічний розвиток дитини.
Кожний освітній напрям передбачає пріоритетне формування певних ключових компетентностей. Розглянемо у таблиці що це за пріоритетні ключові компетентності, які формуються, та яка мета кожного освітнього напряму.
Характеристика освітніх напрямів за Державним стандартом дошкільної освіти
Освітній напрям | Мета | Пріоритетна ключова компетентність |
особистісний | формування у дитини цілісного уявлення про себе, особливості власної індивідуальності розвиток емоційно-вольової сфери формування здорового та безпекового способу життя | особистісна |
зміцнення здоров’я формування розуміння важливості руху, стійких життєво необхідних рухових умінь та навичок розвиток рівноваги, витривалості, координації та гнучкості, великої та дрібної моторики оволодіння спортивними вправами та іграми | ||
мовленнєво-комунікативний | розвиток мовлення та комунікативних умінь, самовираження та взаємодії з іншими людьми формування поваги до державної мови та відкритості до багатомовності формування культури взаємодії з книжкою | мовленнєво-комунікативна |
соціально-громадянський | формування основ відповідального громадянства | соціальна та громадянська |
математичний | формування елементарних математичних уявлень та понять, здатності до логічних і математичних дій та розв’язування задач | математична |
природничо-екологічний | формування цілісного уявлення про природу, її розмаїття, значення природи для життя людини розвиток пізнавального інтересу до довколишнього світу через спостереження та дослідження, усвідомлення відповідальності за збереження довкілля та дотримання екологічної поведінки набуття досвіду турботи за живими істотами і довкіллям | природнича та екологічна |
предметно-технологічний | формування інтересу до світу, створеного людиною, та уявлень про нього набуття досвіду конструювання, моделювання, безпечної та відповідальної поведінки в інформаційному просторі | предметно-практична та технологічна |
мистецький | формування естетичного сприймання світу, обізнаності в особливостях різних видів мистецтва розвиток здатності до самовираження у різних видах мистецької діяльності з використанням художніх засобів для реалізації творчого задуму | мистецька |
Результати навчання за освітніми напрямами
Результати навчання, які визначає Державний стандарт дошкільної освіти, є цільовими орієнтирами на етапі завершення здобуття дошкільної освіти.
Результати навчання — це знання, уміння, навички, способи мислення, цінності, особистісні якості, набуті у процесі розвитку, виховання, навчання, які дитина здатна продемонструвати під час або після здобуття дошкільної освіти.
Група результатів навчання — це об’єднання споріднених за змістом результатів навчання, що визначають певну здатність дитини.
Результати навчання за освітніми напрямами
відповідно до додатків 1—8 Державного стандарту дошкільної освіти
Освітній напрям | Складник освітнього напряму | Група результатів навчання |
Особистісний | Самоідентифікація | Усвідомлює власну індивідуальність і належність до спільноти |
Психічне здоров’я | Розуміє та регулює власні емоції | |
Регулює поведінку та діє цілеспрямовано | ||
Піклується про власне психічне благополуччя | ||
Фізичне здоров’я та безпека | Знає зовнішню будову тіла та чинники здоров’я | |
Піклується про власне фізичне здоров’я | ||
Дотримується безпечної поведінки | ||
Фізкультурний | Велика моторика та рухова активність | Виконує основні рухові дії |
Бере участь у спільній руховій активності, танцях | ||
Дрібна моторика | Виконує точні рухи руками та пальцями, узгоджує дії обох рук | |
Виконує графічні дії та вправи, що готують руку до письма | ||
Мовленнєво-комунікативний | Державна мова (для вихованців, які здобувають дошкільну освіту мовою національних меншин (спільнот), корінних народів) | Сприймає усну інформацію державною мовою |
Сприймає письмову інформацію, передану літерами, знаками, символами, ілюстраціями | ||
Усно взаємодіє та продукує інформацію державною мовою | ||
Проявляє елементарну письмову активність | ||
Рідна мова (українська або мова національних меншин (спільнот), корінних народів), якщо вона є мовою освітнього процесу | Сприймає усну інформацію рідною мовою | |
Сприймає письмову інформацію, передану літерами, знаками, символами, ілюстраціями | ||
Усно взаємодіє та продукує інформацію рідною мовою | ||
Проявляє елементарну письмову активність | ||
Іноземна мова | Сприймає усну інформацію іноземною мовою | |
Усно взаємодіє та продукує інформацію іноземною мовою | ||
Соціально-громадянський | Взаємодія в соціумі | Взаємодіє конструктивно |
Відповідальне громадянство | Діє відповідально та доброчесно у спільній діяльності | |
Усвідомлює належність до українського суспільства, шанує культуру та цінності України | ||
Праця, ресурси та добробут | Розуміє значення праці та ресурсів у житті людини і суспільства | |
Математичний |
| Виконує елементарні операції з числами та множинами |
Здійснює логічні операції, розуміє та використовує величини для опису, порівняння та вимірювання об’єктів і явищ | ||
Орієнтується у просторі | ||
Оперує геометричними фігурами | ||
Природничо-екологічний | Пізнання природи | Має уявлення про світ природи та взаємозв’язки у ньому |
Досліджує природні явища та об’єкти | ||
Екологічне мислення та екологічно доцільна поведінка | Діє дбайливо та відповідально щодо природи і довкілля | |
Предметно-технологічний | Предметно-практична діяльність та технічна творчість | Орієнтується в рукотворному світі |
Створює вироби та реалізує творчі задуми | ||
Дії в інформаційному просторі | Орієнтується в інформаційному просторі, оперує інформацією | |
Використовує цифрові технології та пристрої | ||
Дотримується безпечної та етичної поведінки в інформаційному просторі | ||
Мистецький | Сприймання мистецтва та естетики довкілля | Сприймає естетику довкілля |
Розпізнає види мистецтва та виявляє ставлення до творів мистецтва | ||
Самовираження у мистецькій діяльності | Проявляє самовираження у мистецькій діяльності |
Створюємо освітнє середовище в ЗДО
Організація освітнього процесу в ЗДО за Держстандартом
Ціннісними орієнтирами, на яких ґрунтується реалізація мети дошкільної освіти у ЗДО і які визначені пунктом 4 Державного стандарту дошкільної освіти, є такі:
- визнання самоцінності дошкільного дитинства, його потенціалу та особливої ролі в розвитку особистості та суспільства;
- щасливе проживання дитинства як передумова повноцінного розвитку та подальшої самореалізацїї дитини;
- дитиноцентризм як визнання унікальності, гідності та потенціалу кожної дитини;
- особистісно орієнтована освіта, що передбачає увагу до індивідуальних особливостей та потреб і враховує вік, здібності, обдарування, інтереси, особливості психофізичного розвитку та свободу вибору дитини;
- віра в дитину та довіра до неї;
- радість пізнання, підтримка дитячої ініціативи та творчості;
- забезпечення права дитини на гру як провідну діяльність у житті та в освітньому процесі;
- гендерна чутливість, що передбачає розширення інтересів та розвиток здібностей дітей без обмежень гендерними стереотипами;
- опора на культурні цінності українського народу, спрямованість освітнього процесу на формування у вихованців суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, милосердя, толерантності, поваги до честі та гідності людини і результатів її праці, здорового способу життя та екологічної поведінки, цінностей постійного пізнання і розвитку;
- єдність розвитку, виховання і навчання вихованців;
- педагогічне партнерство педагогів і батьків або інших законних представників.
Кожна освітня програма має бути спрямована на досягнення дітьми визначених Держстандартом результатів навчання. В освітньому процесі слід застосовувати засоби і методи розвитку, виховання, навчання, які є найбільш прийнятними для дітей відповідного віку та враховують їхні освітні потреби. Цього досягають адаптацією чи модифікацією змісту освітньої програми.
Батьки, інші законні представники дитини мають сприяти досягненню нею результатів, передбачених освітньою програмою, та враховувати рекомендації педагогів ЗДО.
Державний стандарт дошкільної освіти є основою, орієнтиром для створення освітнього середовища та організації освітнього процесу. Він визначає результати, яких мають досягти діти. Однак, як зауважує МОН, шлях до цих результатів обирає педагогічна команда ЗДО. Кожен ЗДО самостійно вибудовує освітню траєкторію з урахуванням потреб дітей.
Портрет директора закладу освіти як лідера змін
Наступність дошкільної та початкової освіти за Держстандартом
Державний стандарт дошкільної освіти визначає, які знання, вміння і навички мають здобути діти перед школою. Він також встановлює, як забезпечити плавний перехід від дошкільної до початкової освіти.
Так, наступність дошкільної та початкової освіти забезпечують:
- компетентнісне наповнення Державного стандарту дошкільної освіти, відповідних освітніх, парціальних програм та Державного стандарту початкової освіти, відповідних освітніх, навчальних програм;
- узгодженість освітніх напрямів та освітніх галузей;
- педагогічне партнерство сім’ї та закладу освіти.
Результати навчання та компетентності, які визначає Державний стандарт дошкільної освіти, є параметрами для формування результатів навчання та компетентностей на рівні початкової освіти.
Державний стандарт дошкільної освіти 2025 затверджено: що далі
Новий Державний стандарт дошкільної освіти набуде чинності 1 вересня 2027 року. Аби переконатися в тому, що він є зрозумілим і зручним у застосуванні, що очікувані результати підтверджує практика педагогів усієї країни, протягом шести місяців з дати його затвердження Державна служба якості освіти України проведе його валідацію в закладах дошкільної освіти. За потреби до нього внесуть зміни.
Далі протягом року розробники освітніх програм адаптують їх до нового Держстандарту. Кожна освітня програма має бути спрямована на досягнення дітьми результатів навчання і компетентностей, які визначає Державний стандарт дошкільної освіти 2025.
Висновки
Новий Державний стандарт дошкільної освіти встановлює правила й підходи до діяльності ЗДО. Він визначає зміст дошкільної освіти, ключові компетентності та рівень їх сформованості у дітей на етапі завершення здобуття дошкільної освіти.
Стандарт дошкільної освіти є орієнтиром для розробників освітніх програм та основою для створення освітнього середовища в ЗДО й організації освітнього процесу в ньому.


