Граючись, навчаємо: дидактичні ігри для дітей 5—6 років
Опис дидактичної гри «Квітка здоров’я»
Скачати
Дидактичні ігри: старша група
Старший дошкільний вік — це період активного пізнавального розвитку дитини. У цьому віці діти стають більш самостійними, допитливими та уважними. Одним із найефективніших способів навчання та розвитку старших дошкільників залишаються дидактичні ігри. Ці спеціально розроблені ігри не лише розважають малюків, але й непомітно формують важливі знання, вміння та навички, готуючи їх до успішного навчання в школі.
Внутрішня система якості освіти ЗДО: ВЕБІНАР
Дидактичні ігри в старшій групі: які підібрати
Для дітей 5—6 років підходять ігри, які стимулюють мислення, увагу, пам'ять, мовлення, а також розвивають дрібну моторику та сенсорні відчуття. Ось кілька прикладів простих і ефективних дидактичних ігор у старшій групі:
Ігри на розвиток сенсорних відчуттів та дрібної моторики
- «Чарівний мішечок»: дитина наосліп дістає предмети різної форми, розміру та текстури, описуючи їх.
- «Знайди пару»: підбір однакових предметів за двома чи трьома критеріями на вибір — кольором, формою, розміром, матеріалом, призначенням.
- «Склади картинку» (пазл): використовуємо розрізані на кілька частин картинки, які потрібно скласти в ціле.
- «Тісто-пластилін»: ліплення фігурок, букв, цифр, що зміцнює м'язи рук.

- Педагогічне навантаження, штатний розпис і табелювання: відповіді МОН на найпоширеніші запитання
- Які підвищення, надбавки, доплати та винагороди мають право встановлювати засновник і директор ЗДО
- Штатні нормативи, тарифікація, робочий час: дев’ять відповідей, як дотримати вимог Закону про дошкільну освіту
Ігри на розвиток уваги та пам'яті
- «Що змінилось?» Дитині показують кілька предметів, потім один предмет забирають або замінюють, а дитина має назвати, що змінилось.
- «Запам'ятай послідовність»: дитина запам'ятовує та відтворює послідовність предметів або картинок.
- «Телефон»: передача простих слів або фраз пошепки один одному.
Ігри на розвиток мислення та логіки
- «Що спочатку, що потім»: розкладання картинок у логічній послідовності, що відображає певну подію.
- «Знайди спільне»: визначення спільної ознаки у групи предметів або картинок.
- «Знайди зайвий предмет»: серед групи предметів або картинок дитина визначає той, що не підходить за певною ознакою. Ознак може бути більше, ніж одна, і варіантів відповіді — теж. Важливо те, як міркує дитина.
- «Продовж ряд»: продовження логічного ряду з фігур, предметів або символів.
- «Загадки»: відгадування простих загадок, що потребують аналізу та узагальнення.
- «Класифікація»: розподіл предметів або картинок за певними ознаками — колір, форма, розмір, призначення.
Квітка здоров'я: дидактична гра
Скачати опис гри
Ігри на розвиток мовлення
- «Опиши предмет»: дитина описує обраний предмет, називаючи його ознаки.
- «Склади розповідь за картинкою»: складання короткої розповіді за однією або серією картинок. Якщо використовуємо серію картинок, то розвивальний ефект збільшуємо завданням — встановити послідовність подій, розкласти картинки та розповісти історію
- «Закінчи речення»: дорослий починає речення, а дитина його закінчує.
- «Слова-родичі»: підбір слів, близьких за значенням або спільного кореня.
- «Ігри з кубиками історій»: складання історій за картинками на гранях кубиків.
Дидактичні ігри в старшій групі: які цілі реалізовують
Дидактичні ігри в старшому дошкільному віці спрямовані на досягнення важливих освітніх та розвивальних цілей:
- збагачення знань дітей про довкілля — діти дізнаються про нові предмети, явища, їхні властивості та призначення;
- розвиток пізнавальних процесів — уваги, пам'яті, мислення (аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, класифікація), уяви;
- формування елементарних математичних уявлень — вправляти у лічбі, порівнянні кількості, розрізненні геометричних фігур, орієнтуванні у просторі та часі;
- розвиток мовлення: збагачувати словниковий запас, формувати граматично правильну мову, розвивати зв'язне мовлення;
- сенсорний розвиток — удосконалення зорового, слухового, тактильного сприйняття;
- розвиток дрібної моторики — підготовка руки до письма, координація рухів;
- виховання довільності поведінки — навчати діяти за правилами, доводити розпочату справу до кінця;
- створення позитивного емоційного настрою. Навчання через гру відбувається легко та цікаво, викликаючи у дітей радість та задоволення від процесу пізнання;
- соціалізація — навчання взаємодії з однолітками, вмінню домовлятися, ділитися, чекати своєї черги.
Дидактичні ігри в старшій групі — це потужний інструмент для пізнавального та мовленнєвого розвитку, а також ефективної підготовки дошкільників до шкільного навчання. Головне — підбирати ігри відповідно до вікових особливостей та індивідуальних потреб кожної дитини, створюючи сприятливу та захопливу пізнавальну атмосферу.

Дидактичні ігри для дітей 5–6 років: приклади
Скачайте дидактичні ігри та вправи «Навчаюсь всюди і завжди»
Відгадай, про кого йдеться | Мета
|
|
Хід гри
| Для гри потрібні картинки із зображенням тварин. Вихователь викладає потрібні картинки у заданій послідовності в ряд, діти визначають перший звук у словах-назвах і складають із цих звуків нове слово — назву тварини. Відтак знаходять зображення цієї тварини.
| |
Що любить книжка? | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь пропонує дітям уявити, що до них звертається Книжка і розповідає, що вона любить, а що — ні. Діти отримують сигнальні картки. Вихователь називає твердження. Якщо діти погоджуються із ним, вони повертають картку зеленим боком, не погоджуються — червоним. Твердження:
| |
Кольорова нісенітниця | Мета
|
|
Хід гри
| Діти розглядають зображення, на якому переплутані кольори, та називають помилки художника. Діти мають уявити і розповісти, із якої причини художник припустився «кольорових» помилок.
Діти мають скласти казку про країну кольорових помилок і її мешканців, вигадати назву цій країні. Відтак розповісти, які кольори треба використовувати для реального відображення довкілля | |
Ланцюжок тверджень | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь називає твердження на кшталт «Добре, що Земля обертається навколо Сонця та існують чотири пори року». Діти мають продовжити його, називаючи протилежне ставлення до предмета/об’єкта/явища чи його властивості. Кожна наступна дитина орієнтується на твердження попередньої:
| |
Природа — мудрий учитель | Мета
|
|
Хід гри
| Діти пригадують сюжет та персонажів казки Віталія Біанкі «Сова». Вихователь пропонує взяти по одній картинці із зображенням персонажа казки і обговорити обраних персонажів. Відтак пропонує дітям побудувати ланцюжок взаємозв’язків: кожна дитина має стати між тими дітьми, персонажі яких пов’язані з обраним нею персонажем. (Джміль – конюшина – корова – молоко – дід – сова – миша – джміль.) Діти мають аргументувати свій вибір. Відтак діти із допомогою вихователя складають свій ланцюжок взаємозв’язків у природі | |
Подорож містом | Мета
|
|
Хід гри
| Для гри потрібні набори карток із зображенням професій, транспорту і підприємств/організацій/установ. За допомогою лічилки діти об’єднуються у 3 групи по двоє-троє і уявляють, що подорожують у незнайоме місто. Перша група має подивитися, хто працює в місті, і зібрати картинки, де зображені люди різних професій; друга — на чому їздять люди, і зібрати картинки, де зображено транспорт; третя — де люди працюють. Решта дітей чекають мандрівників. Повернувшись із мандрівки, діти в групах почергово показують зібрані картинки і розповідають про професії, транспорт і місця роботи людей у місті, яким мандрували | |
Довгі та короткі слова | Мета
|
|
Хід гри
| Вихователь розповідає дітям і Незнайці, що слова бувають довгими та короткими, складаються з однієї, двох, трьох чи більше частин. Щоб навчитися визначати кількість складів у слові, можна плескати в долоні, фіксуючи кожен склад; крокувати, вимовляючи слово: один склад — один крок тощо. Вихователь називає слова, а діти визначають, короткі вони чи довгі, рахують кількість складів: книга, газета, журнал, буклет, реклама, оголошення, лист, абетка, твір, казка, вірш, напис, сайт тощо. Невідомі слова вихователь пояснює | |
Упізнай книжку за обкладинкою | Мета
|
|
Хід гри
| На столі лежать книжки різних видів. Діти об’єднуються у три групи. Діти першої групи мають вибрати ілюстровані книжки — комікси, картинки, розмальовки, витинанки. Діти другої групи обирають книжки для читання — віршовані твори, казки, оповідання, хрестоматії, збірки. Третя група добирає пізнавальну літературу — абетки, букварики, дитячі енциклопедії. Вибравши необхідні книги, діти по черзі розповідають про кожний вид дитячої літератури, аргументуючи свій вибір |
Настільні друковані ігри для дітей