Як перевірити готовність педагогів до роботи влітку
Протягом дня у розпорядку життєдіяльності дітей передбачають домірне віку, раціональне чергування:
- харчування
- сну
- відпочинку
- періодів неспання
- різних видів діяльності.
Практичні рекомендації та картки контролю, щодопоможуть перевірити, як вихователі організовують роботу зформування в дітей культурно-гігієнічних навичок.
На становлення здорового способу життя у дітей дошкільного віку впливають різні чинники:
► гігієнічні |
| |
► фізичні |
| |
► природні |
|
Організаційні форми фізкультурно-оздоровчої роботи в ЗДО:
- заняття з фізичної культури (+ заняття з плавання)
- малі форми активного відпочинку під час організованої навчально-пізнавальної діяльності
- форми оптимізації рухової активності у повсякденному житті
- загартовувальні заходи й лікувально-профілактичні процедури.
Поряд із традиційними засобами фізичного виховання й оздоровлення використовують і нетрадиційні, як-от:
| ⇒ вправи з використанням м’яча, що має певні властивості (розмір, колір, запах, пружність) |
| ⇒ система вправ, заснована на статичних розтягненнях м’язів тіла і хребта, що дає змогу запобігати порушенню постави → має оздоровчий вплив на весь організм та активізує його захисні сили |
| ⇒ система партерних рухів, що виконують у горизонтальних вихідних положеннях від положення лежачи у позі ембріона до положення стоячи на колінах, повільно і плавно, у супроводі класичної і сучасної музики у формі цілісних композицій |
Заняття з плавання
У дошкільних закладах, де є басейни, проводять заняття з плавання. Основні «ефекти» від таких занять:
- вдосконалені рухи дитини
- розвинута фізична витривалість
- самостійність
- наполегливість.
Та варто пам’ятати, що не всі діти можуть займатися плаванням. Чи допускати дитину до заняття, чи ні, вирішують медичні працівники ДНЗ. При цьому зважають на стан здоров’я та фізичного розвитку.
Окрім того, медичні працівники разом з інструкторами з плавання:
- спостерігають за перебігом заняття і самопочуттям вихованців
- регулюють тривалість перебування дітей у воді
- стежать за зовнішніми ознаками втоми і переохолодження у них
- надають медичну допомогу за потреби
Загартовувальні заходи й лікувально-профілактичні процедури в ДНЗ (ЗДО)
У дошкільних закладах застосовують два види загартувальних заходів:
- повсякденні
- спеціальні.
Також медичні працівники проводять спеціальні лікувально-профілактичні процедури.
Практичні рекомендації, щоб швидко опанувати тонкощі організації роботи педагогів над освітніми стартапами вдитячому садку.
Загартувальні процедури — система заходів, спрямованих на підвищення опірності організму дітей, розвитку у них здатності швидко й без шкоди для здоров’я пристосовуватися до змінних умов навколишнього середовища.
Види загартувальних заходів
та спеціальних лікувально-профілактичних процедур
Загартувальні заходи в ДНЗ | Спеціальні лікувально-профілактичні процедури | |
Повсякденні | Спеціальні | |
|
– сухе та вологе обтирання окремих частин і всього тіла махровою рукавичкою – обливання ніг, тіла – купання у басейнах
|
– вживання фіточаїв, овочів, що містять фітонциди, фруктів – промивання носа і полоскання горла відварами і настоями лікарських трав, розчинами морської солі тощо – ароматерапія
|
Відповідальними за проведення лікувально-профілактичних процедур, їх облік, контроль та результат є:
- медичні працівники
- керівник ЗДО.
Індивідуалізація фізкультурно-оздоровчої роботи в ЗДО
Перш ніж залучати дітей до фізкультурно-оздоровчої роботи, медичний персонал ДНЗ вивчає індивідуальні особливості кожної дитини:
- стан здоров’я
- рівень фізичного розвитку.
Лікар і медична сестра закладу:
- проводять у ДНЗ медичні профілактичні огляди дітей
- враховують висновки лікарів за місцем проживання, лікування, медичного консультування дітей
- розподіляють вихованців за медичними групами (групами здоров’я)
- фіксують висновки і рекомендації щодо участі дітей у фізкультурно-оздоровчих заходах, формах освітньої роботи з фізичного розвитку і виховання в індивідуальних медичних картках
- доводять отриману інформацію до відома батьків дітей і педагогів
- переглядають кожні півроку розподіл дітей за медичними групами, щоб уточнити, виправити призначення і вирішити, чи потрібно переводити дитину з однієї медичної групи до другої, наприклад, з підготовчої до основної.
Залежно від встановленої медичної групи та індивідуальних призначень вихователі, інструктори з фізичної культури (плавання) забезпечують:
- відповідний ступінь участі кожної дитини в системі фізкультурно-оздоровчої роботи
- оптимальний рівень фізичних/психічних/емоційних навантажень.
При цьому важливо брати до уваги індивідуальні особливості кожної дитини:
- руховий досвід
- притаманний темп рухів
- рівень рухливості
- природні можливості
- здібності.
Навантаження під час занять
Особливу увагу педагоги й медичний персонал приділяють забезпеченню оптимальних загальних навантажень на дітей у процесі занять з фізичної культури.
За оптимального поєднання всіх видів навантажень:
- підвищується працездатність дитячого організму
- діти не перевтомлюються.
Загальні навантаження — сукупність фізичних, психічних та емоційних навантажень на дітей під час занять з фізичної культури.
Види навантажень
Вид навантаження | Визначення | Пік навантаження | Способи регулювання (збільшення/зменшення) навантаження | |
ФІЗИЧНЕ | → це величина впливу фізичних вправ, виконуваних під час занять, на функціональну діяльність усіх органів та систем дитячого організму | рухлива гра в основній частині заняття |
| |
ПСИХІЧНЕ | → це величина впливу фізичних вправ, прийомів, методів і засобів навчання під час занять на психічні процеси дітей (увагу, пам’ять, мислення, сприймання, уяву, волю тощо) | початок основної частини заняття, коли виконуються найбільш складні за технікою, недостатньо засвоєні дітьми, або розучуються нові вправи з основних рухів |
| |
ЕМОЦІЙНЕ | → це величина впливу фізичних вправ на емоційний стан, настрій дітей | рухлива гра в основній частині заняття |
|
Щільність заняття з фізичної культури
Для регулювання навантажень використовують поняття щільності занять з фізкультури:
- загальна щільність — це відношення педагогічно виправданого часу до тривалості всього заняття
- моторна щільність — це відношення часу, проведеного дітьми у русі, до тривалості заняття.
Хід проведення заняття слід ретельно планувати, щоб час заняття був педагогічно виправданим, а отже, загальна щільність заняття наближалася до 100%.
Педагогічно виправданий час — це час, відведений педагогом на:
- пояснення і роз’яснення, показ дій
- вказівки
- зауваження
- заохочення
- оцінки
- допоміжні дії (шикування і перешикування дітей, роздача і збирання атрибутів, установка й прибирання обладнання)
- безпосереднє виконання вправ дітьми тощо.
Досягнення максимальної моторної щільності заняття не слід ставити за мету і спеціально збільшувати навантаження дітей. Педагог має враховувати умови проведення кожного заняття, особливості групи дітей, з якими займається.
Регулювання моторної щільності занять
Індивідуальний хронометраж | |
Вікові норми моторної щільності занять для дітей | ► 4-го року життя — 55-60% |
► 5-го року життя — 60-65% | |
► 6-го року життя — 65-70% | |
► 7-го року життя — 70-75% | |
ЧИННИКИ, |
|
| |
| |
| |
ШЛЯХИ | ⇒ вибір раціональних способів організації дітей для виконання рухів та доцільне поєднання різних способів організації впродовж заняття При цьому слід ураховувати, що найбільшу моторну щільність забезпечують спосіб колового тренування, фронтальний, потоковий (паралельно-потоковий), груповий способи організації, найнижчу — індивідуальний |
⇒ поєднання вправ з основних рухів у комплекси-зв’язки (особливо зручне при потоковому, змінному, іноді — при індивідуальному, груповому способах організації) | |
⇒ заповнення пауз під час очікування дітьми своєї черги або при зміні обладнання простими додатковими руховими завданнями, які не потребують ретельного контролю дорослого | |
⇒ розміщення й максимальне (можливо, багатоцільове) використання на занятті великого і дрібного обладнання | |
⇒ забезпечення достатньої кількості інвентарю, використання обладнання, зручного для одночасного виконання одних і тих самих рухів дітьми (це дає змогу уникнути довгих очікувань дітьми своєї черги) | |
⇒ педагогічно виправдане застосування словесних і наочних прийомів (передусім пояснень, показу, оцінок тощо) | |
⇒ організація виконання рухів під рахунок або музичний супровід Йдеться про рухи, які можна виконувати у загальному ритмі й темпі, наприклад: ходьбу, біг, підскоки, загальнорозвивальні вправи |
Результатом якісної організації фізкультурно-оздоровчої в ДНЗ (ЗДО) роботи є:
- поліпшення здоров’я дітей
- підвищення захисних властивостей та стійкості дитячого організму до різних захворювань
- формування у дітей відповідального ставлення до власного здоров’я і мотивації щодо здорового способу життя.