Десять поширених помилок у мовленні освітян

Автор
провідний редактор Експертус Освіта Цифрового видавництва Експертус, Київ
Розберемо 10 поширених помилок у мовленні освітян — кальки з російської, неправильне написання абревіатур і відмінювання прізвищ тощо. Читайте, навчайтеся та навчайте!
Освітня субвенція — 2025      Знаймо українську: уникаємо помилок
       Скачати  

        

Типові помилки в українській мові

Усі припускаються помилок і це нормально. Чи помітили ви помилку в заголовку цього розділу? Насправді помилки бувають у мовленні кожного з нас, а не в мові як системі звукових і графічних знаків. Проте люди гуглять саме так: типові помилки в українській мові.

Грамотність, як не крути, — це частина іміджу педагогів, адже очікування від освітян завжди були вищими. Щоб не повторювати одні й ті самі помилки в мовленні та документації закладу освіти, важливо постійно навчатися — читати статті чи дописи на мовну тематику й аналізувати своє мовлення. Так поступово можна його очистити. Пропоную зараз цим і зайнятися — розібрати десять поширених помилок.

ВЕБІНАР: Ключові аспекти оцінювання в НУШ

Які помилки найчастіше трапляються в професійному мовленні освітян

Часто трапляються граматичні та пунктуаційні помилки в професійному мовленні. А найпоширеніші — лексичні помилки. Розгляньмо приклади. 

Навчати(ся) новому 

Ця помилка настільки поширена, що ви можете навіть не підозрювати, що припускаєтеся її. Дієслова вчити, вчитися, навчати, навчатися в українській мові після себе вимагають додатка в родовому відмінку (кого? чого?). А навчати, вчитися чому — це суржикова форма, зумовлена впливом рос. мови. 

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: навчати, навчатися чого. 

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Ми навчаємо дітей поваги. Щодня я навчаюся нового.

Знаходитися в укритті / за адресою

Слово «знаходитися» використовуємо тоді, коли говоримо про щось загублене, що повернулося до власника: знайшовся загублений паспорт. Рос. слово «находиться» має в українській мові такі відповідники: перебувати, бути, міститися, розташовуватися. Обираємо їх залежно від контексту. Про укриття ми не скажемо, що там потрібно «знаходитися», бо там потрібно «перебувати». А про заклад освіти, наприклад, ні в якому разі не скажемо, що він «знаходиться» за адресою, бо він «розташований» за адресою.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: перебувати в укритті, розташований за адресою.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Всі учасники освітнього процесу мають перебувати в укритті до сигналу відбою повітряної тривоги. Заклад освіти розташований неподалік центрального парку.

Курс для кожного освітянина. Допоможе удосконалити письмове та усне мовлення українською тим, хто: розмовляє українською скрізь і завжди; розмовляє українською на роботі й переходить на українську в побуті; навчає інших переходити на українську

Виконуючий обов’язки, ВО, В.О., ІО, і. о

Правильно казати «виконувач обов’язків», а не «виконуючий обов’язки», бо калькуємо рос. слово «исполняющий». Після словосполучення «виконувач обов’язків» пишемо в родовому відмінку назву посади, яку людина тимчасово обіймає. Якщо в документах посада згадується постійно, то вислів «виконувач обов’язків» скорочуємо до в. о., наприклад у реквізиті «Підпис». Після кожної літери цього скорочення ставимо крапку, а між літерами з крапками — відступ. Усередині речення писатимемо з маленької літери, а на початку — з великої.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: виконувач обов’язків, в. о.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Це новий виконувач обов’язків директора. Наказ підписав в. о. директора. В. о. міністра освіти і науки відповіла на запитання.

П.І.П, ПІП, П.І.Б., П І Б, ФІО

Прізвище, ім’я, по батькові скорочуємо як ПІБ — без крапок, без відступів, адже це абревіатура, і ні в якому разі не калькуємо рос. абревіатуру ФИО. Третя літера Б, а не П, оскільки скорочуємо за першою літерою іменника (батькові), а не прийменника (по). Якщо не скорочуємо цю конструкцію, то маємо пам’ятати, що «по батькові» пишемо окремо.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: ПІБ.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклад: Зазначте ПІБ, телефон та електронну адресу.

2024-2025 н.р.

За правописом навчальний рік, який не збігається з календарним, записуємо не через дефіс, а через скісну риску без відступів між числами. Якщо скорочуємо слова «навчальний рік», то відступ між н. і р. повинен бути.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: 2024/2025 навчальний рік (або н. р.).

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклад: Новим положенням керуватимемося вже у 2025/2026 н. р.

Діюча програма

Якщо нам потрібно сказати, що документ має юридичну силу, правильно говорити «чинний» замість «діючий». У багатьох випадках слово «діючий» є калькою рос. слова «действующий». Його замінюємо на більш точні відповідники залежно від контексту: постійна виставка, дієвий інструмент, дійові особи, активний вулкан.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: чинна програма.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Ця програма чинна. Спираємося на норми чинного закону.

Копія вірна

Вірний — це який заслуговує довір’я; постійний у своїх поглядах і почуттях; відданий. Ми не вживаємо це слово у значенні «правильний». Тож відмітка про засвідчення копії документа має містити слова «Згідно з оригіналом».

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: згідно з оригіналом.

Згідно наказу, відповідно наказу

Слова «Згідно з оригіналом» будуть підказкою, що допоможе не припускатися цієї помилки: згідно наказу, відповідно наказу. Так не пишемо, бо ця конструкція скалькована з рос. «согласно чего-то». А в українській мові маємо дві форми на вибір: згідно з, відповідно до. Пам’ятаймо, що в цих конструкціях мають бути прийменники (з, до) і не можна змішувати їх (неправильно: згідно до наказу, відповідно з наказом).

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: згідно з наказом, відповідно до наказу.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Згідно з наказом директора вчителя прийнято на роботу 11 березня. Працівники виконують обов’язки відповідно до посадових і робочих інструкцій.

Доручити Петру Стеценко

Часто виникають проблеми з відмінюванням прізвищ, що закінчуються на приголосний та -о. Якщо не вказано імені, а тільки прізвище, то можна навіть переплутати чоловіка із жінкою. Правило таке: чоловічі прізвища відмінюємо як відповідні іменники, а жіночі — не відмінюємо. Тобто доручили Стеценку (чоловіку), доручили Стеценко (жінці).

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: доручити Петру Стеценку (Стеценкові), доручити Людмилі Стеценко.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Зустріч із Віктором Андрійчуком / Іриною Андрійчук. Лист від Тараса Байцара / Юлії Байцар. Заклад освіти на вулиці (Миколи) Коваленка / (Надії) Коваленко.

Примірний перелік

Слова «примірний» у Словнику української мови немає. Це треба в рос. словник зазирати, щоб його знайти. Тож те, що ми маємо різні примірні положення, переліки тощо, — це недобре. А як добре? Можна сказати «орієнтовний» або «приблизний», це синоніми.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПравильно: орієнтовний / приблизний перелік.

Десять поширених помилок у мовленні освітянПриклади: Склали орієнтовний перелік документів. Педагог-організатор надіслав учням приблизний перелік речей, які необхідно взяти на виступ.

Десять поширених помилок у мовленні освітянЦе частинка тих помилок, які розбираю в щомісячній рубриці «Знаймо українську» журналів «Практика управління закладом освіти» та «Практика управління дошкільним закладом». Не втрачайте можливості навчатися нового!



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді