Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язками

Автор
головний редактор журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», канд. пед. наук
Як ознайомлювати дітей з їхніми правами та обов’язками? Розгляньмо приклади, як пояснити дітям такі складні поняття та які види активностей їм пропонувати.
Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язками     Правила про правила: як навчати дитину справедливості
      СКАЧАТИ ПАМ'ЯТКУ

             

Правове виховання дошкільників: заходи

Правова освіта дошкільників — порівняно новий педагогічний напрям. Він почав розвиватися наприкінці ХХ століття, коли міжнародна спільнота прийняла документи, що проголошували пріоритетність прав дітей у соціумі. Відтак перед педагогами постало завдання ознайомлювати дітей з їхніми правами та обов’язками. Поміркуймо, як пояснити дітям такі складні поняття та які види активностей їм пропонувати.

З чого розпочати правову освіту дошкільників? Перш за все, з розуміння того, що дітям не потрібно розповідати про закони та покарання за правопорушення. Дошкільники лише починають освоювати ази морально-правової культури. Тому ознайомлення з правами повинно мати пропедевтичний характер і готувати дитину до засвоєння демократичних цінностей і прав людини в подальшому. Дошкільникам доступні лише перші загальні уявлення про свої права й обов’язки, означені в міжнародних і державних документах, а також способи їх реалізації в різних життєвих ситуаціях.

Сформувати в дошкільників основи правосвідомості стихійно неможливо. Це тривалий систематичний процес, який потребує, щоб дитина була не об’єктом, а суб’єктом виховання. Вихователі мають сформувати в дітей елементарні знання про права та обов’язки й уміння оцінювати задуми, вчинки, поведінку людей відповідно до загальноприйнятих моральних норм. При цьому важливо, щоб діти «прожили» ці знання й набули відповідного досвіду. Оптимальна форма освітнього процесу для цього — проєктна діяльність.

Через гру - до соціальної компетентності

Права та обов'язки дітей: проєктна діяльність

Для того щоб ознайомити дітей з певним правом чи обов’язком, організовуйте короткотривалі проєкти. А щоб систематизувати й узагальнити знання — довготривалі.

Тематика проєктів

Організуйте з дітьми протягом навчального року цикл проєктів, під час роботи над якими діти ознайомляться з власними правами та обов’язками, візьмуть участь у різних активностях і навчаться застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях. Приклади тем проєктів наведені в Таблиці.

Тема

Орієнтовні завдання

Я та моє ім’я

  • ознайомлювати з правом на ім’я
  • формувати уявлення про значення імені в житті людини
  • розвивати соціальні навички

Ким я хочу бути

  • ознайомлювати з правом на освіту
  • розширювати знання дітей про професії
  • виховувати повагу до праці інших

Я та мої іграшки

  • ознайомлювати з правом на гру
  • формувати уявлення про те, що неможливо мати стільки іграшок, скільки забажаєш
  • розвивати вміння вигадувати нові способи гри з наявними іграшками

Розпочинати ознайомлювати дітей з правами можна з будь-якого права. Уявіть, що у ваших руках Кубик Рубіка. Ви можете починати його збирати з будь-якого кольору. Проте важливо дотримувати системи та послідовності дій, щоб отримати бажаний результат.

Використання літературних текстів

Діти дошкільного віку зазвичай не мають досвіду правових відносин. Тож, щоб діти ліпше зрозуміли, що таке права й обов’язки, організовуйте роботу на основі літературних творів. Доберіть тексти, сюжет яких ілюструє певні соціальні явища, та проаналізуйте їх разом з дітьми. Майже в кожній казці ви знайдете персонажів, чиї права порушують. І що цікаво, зазвичай у казках порушують саме права дитини або найслабшого персонажа.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиПоміркуйте разом з дітьми, які права Зайчика порушені в українській народній казці «Зайчикова хатка». Підказка — це право на житло та право на захист від будь-яких форм насилля. Запропонуйте дітям пригадати, хто намагався допомогти Зайчику відстояти власні права, кому це вдалося. Наприкінці нехай діти поміркують, як Зайчик може уникнути порушення власних прав у майбутньому.

Не обмежуйтеся лише аналізом відомих казок. Складіть разом з дітьми власні казки про права та обов’язки. За основу таких казок візьміть ситуації з життя дітей. Приміром, складіть казку про іграшку, яка не могла потрапити на свою поличку. У цій казці поєднайте знання дітей про право на гру та про обов’язок складати іграшки.

Дидактичні ігри з правового виховання

Закріпити знання дітей про права та обов’язки допоможе дидактична гра про права дитини. Вона містить у собі дві мети: одна з них — навчальна, яку ставить собі дорослий; друга — ігрова — приваблива для дитини, заради якої вона діє. Важливо, щоб ці цілі доповнювали одна одну та сприяли розвитку дитини.

Використовуйте під час роботи з дітьми традиційні дидактичні ігри з правового виховання, які допоможуть систематизувати й узагальнити знання дітей. Наприклад, у пригоді стануть ігри «Я почну, а ти продовжуй», «Що спочатку, що потім», «Знайди пару», «Кому що потрібно», «Продовж речення» тощо. Окрім цього, пропонуйте дітям ігри, в яких потрібно поміркувати, проаналізувати ситуацію щодо прав та обов'язків, обґрунтувати свій вибір тощо. Приклади таких ігор з правового виховання, які можна використати в дошкільному закладі, подаємо далі.

Добирайте ігри, які відповідають рівню знань дітей. Однак ігри мають бути не надто легкими, щоб дітям не було нудно й у них не склалося враження, що вони все вміють і не треба докладати зусиль для перемоги.

Для того щоб сформувати в дитини основи правосвідомості, потрібні не лише знання. Основа правової поведінки полягає в умінні дотримувати правил, співпрацювати з іншими, домовлятися тощо. Тому під час ознайомлення дітей з правами й обов’язками неможливо оминути рухливі ігри. Вони вимагають від дитини певних вольових зусиль, необхідних для перемоги. Командні рухливі ігри допомагають формувати в дітей уміння взаємодіяти, допомагати одне одному, враховувати особливості інших учасників під час спільної діяльності тощо.

Замість підсумку зауважимо, що потрібно не лише ознайомлювати дітей з їхніми правами. Важливо формувати в них розуміння, що кожна людина живе поряд з іншими людьми, які мають рівні з нею права. Формуючи в дітей знання про власні права, звертайте увагу й на обов’язки дитини. Зокрема, діти мають розуміти, що важливо не лише захищати власні права, а й не порушувати права інших.

Дидактичні ігри з правового виховання в ДНЗ: приклади

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиПравові терези

Підготуйте для гри картки із символічними зображеннями прав і обов’язків дитини. Щоб дітям було простіше орієнтуватися, зробіть їх різного кольору. Наприклад, картки з правами — зелені, з обов’язками —  жовті. Також підготуйте зображення терезів з двома чашами. Організуйте проблемну бесіду та поміркуйте разом з дітьми, чи добре, коли в людини є лише обов’язки і немає прав. А коли є лише права і немає обов’язків? Відтак запропонуйте дітям «врівноважити» права та обов’язки за допомогою терезів. На одну чашу діти кладуть картку із зображенням певного права, а на другу добирають картку із зображенням обов’язку. Наприклад, право на гру — обов’язок складати іграшки.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиМоральний світлофор

Роздайте дітям набори з трьох сигнальних карток відповідно до кольорів світлофора — червона, жовта, зелена. Пригадайте, що означає кожен сигнал світлофора. Відтак запропонуйте дітям оцінити дії персонажів казок, дитячих оповідань чи мультфільмів за допомогою сигнальних карток. Для цього почергово демонструйте дітям ілюстрації, а вони мають визначити, чи не порушує на них певний персонаж права інших, чи дотримує правил поведінки тощо. Відтак підняти відповідну картку: червону — персонаж порушує права інших; жовту — порушує правила поведінки; зелену — все робить правильно.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиЩо буде, якщо…

Організуйте гру-роздум, щоб навчити дітей передбачати наслідки власних вчинків. Спочатку запропонуйте дітям обговорити варіанти розвитку подій, якщо певний казковий персонаж не виконуватиме своїх обов’язків. Наприклад: що буде, якщо лікар Айболить відмовиться лікувати тварин. Відтак запропонуйте дітям ситуації, наближені до життя. Приміром: що буде, якщо не прибирати іграшки, не доглядати за одягом, ображати одне одного тощо. Для обговорення використовуйте не лише негативні приклади, а й позитивні: що буде, якщо допомагати батькам, ділитися з друзями іграшками тощо.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиЯкі права порушено

Підготуйте ігрові картки з ілюстраціями до казок і мультфільмів, а також фішки із символічним зображенням прав дитини. Викладіть ігрову картку на стіл. Запропонуйте дітям пригадати сюжет казки чи мультфільму та проаналізувати, які права персонажів були порушені. Відтак покласти на ігрову картку з ілюстрацією відповідні фішки. Наприклад, для аналізування можна запропонувати дітям ілюстрації до казок:

  • «Троє поросят» — право на житло, право на недоторканність особистості;
  • «Попелюшка» — право на відпочинок;
  • «Золотий ключик, або Пригоди Буратіно» — право на освіту тощо.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиПрава та обов’язки членів родини

Підготуйте ігрові поля, в центрі яких зображені члени родини — діти, мама, тато, бабуся, дідусь. Навколо зображення кожного члена родини зробіть клітинки для ігрових карток. Також підготуйте картки із зображенням знарядь праці дорослих, дитячих іграшок, предметів для навчання тощо. На окремих картках розмістіть схематичні зображення прав людини. Проведіть гру за прикладом лото. Ведучий дістає з мішечка картку із зображенням, а учасники гри з’ясовують, чиї обов’язки зображені на картці, й заповнюють ними відповідні клітинки на ігровому полі. Коли всі клітинки будуть заповнені, ведучий пропонує дітям доповнити ігрове поле картками з правами для кожного члена родини.

Як ознайомлювати дошкільників з правами та обов’язкамиТак — ні

Підготуйте для гри сюжетні картинки двох типів: на перших продемонструйте ситуації, у яких дотримано права дитини; на других — ситуації, у яких права дитини порушено. Запропонуйте дітям обговорити кожну ситуацію, висловити власну думку щодо подій. Відтак позначити кожну картинку фішкою «так» або «ні». Також гру можна проводити з м’ячем. Ведучий називає певну ситуацію та кидає м’яч дитині: якщо в ситуації права не порушені, дитина ловить м’яч; якщо порушені — відбиває.

СКАЧАТИ ІГРИ 📌



зміст

Рекомендації МОН щодо атестації

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді