Новий Державний стандарт початкової освіти: чого очікувати

журналу «Заступник директора школи»
Автор
головний редактор порталу «Педрада» Цифрового видавництва Експертус, кандидат педагогічних наук, Київ
Державний стандарт початкової освіти має бути оновлено.

Державний стандарт початкової освіти 2025

До 28 серпня 2025 року триває громадське обговорення проєкту оновленого Державного стандарту початкової освіти. Оновлення стандарту зумовлене не лише законодавчою необхідністю перегляду документів раз на 8–10 років, а й суттєвими змінами в освітньому середовищі: повномасштабною війною, періодами дистанційного навчання, змінами в умовах праці педагогів та новими потребами учнівства. 

📅 Циклограма діяльності завуча на вересень

Проєкт передбачає низку важливих нововведень:

  • вперше визначено компетентнісний потенціал кожної з дев’яти освітніх галузей. Таким чином вчителі зможуть краще підбирати навчальний зміст та формулювати мету взаємодії з учнями й ученицями;
  • чітко сформульовано орієнтири для оцінювання результатів навчання, це дає змогу прозоро планувати освітній процес. Зокрема вчителі зможуть своєчасно виявляти труднощі й підтримувати розвиток кожної дитини;
  • враховано потреби дітей з ООП та тих, хто навчається жестовою мовою або мовами національних меншин;
  • забезпечено логічний зв’язок між усіма рівнями загальної середньої освіти, відтепер зміст освіти у 1–4 класах не розглядається окремо, а як цілісна частина освітнього шляху дитини;
  • стандартизація ґрунтується на вже наявній практиці, без кардинальних змін для педагогів. На основі оновленого стандарту буде створена типова освітня програма та нові модельні навчальні програми.

Далі у статті означимо мету, принципи та освітні галузі чинного Державного стандарту початкової освіти. 

Державний стандарт початкової освіти НУШ

Державний стандарт початкової освіти визначає насамперед концептуальні засади освіти молодших школярів. Йдеться про мету, принципи, підходи до освіти.

Мета початкової освіти НУШ

Державний стандарт початкової освіти так визначає її мету:

  • гармонійний розвиток дитини відповідно до її вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб
  • виховання загальнолюдських цінностей
  • підтримка життєвого оптимізму
  • розвиток самостійності, творчості та допитливості.

Принципи Держстандарту початкової освіти

Початкова освіта має ґрунтуватися на принципах:

  • презумпції талановитості дитини;
  • цінності дитинства;
  • радості пізнання;
  • розвитку особистості;
  • здоров’я;
  • безпеки.

Освітній процес у початковій школі

Побудований на діяльнісному підході:

  • перший цикл (1-2 класи) — інтегровано-предметна основа з переважанням ігрових методів
  • другий цикл (3–4 класи) — інтегровано-предметна основа

Освітні галузі Держстандарту початкової освіти

Державний стандарт початкової освіти визначає такі освітні галузі:

  1. мовно-літературна
  2. математична
  3. природнича
  4. технологічна
  5. інформатична
  6. соціальна і здоров’язбережна
  7. фізкультурна
  8. громадянська та історична
  9. мистецька.

Методичне забезпечення

Задля методичної підтримки вчителів початкових класів зібрано найліпші публікації журналу «Заступник директора школи» щодо роботи з учнями початкових класів щодо:

  • системи роботи вчителя
  • розробок заходів
  • адаптації учнів
  • методичної допомоги вчителю
  • ІКТ
  • психологічної просвіти вчителя
  • планів роботи тощо

Методичне забезпечення початкової школи

Державний стандарт початкової освіти: ключові компетентності

Скільки ключових компетентностей визначає державний стандарт початкової освіти? НУШ визначає 11 ключових компетентностей учня. Пригадуємо, що компетентність – це динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність.

Державний стандарт початкової освіти | компетентності



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді