Логіко-математичні ігри в дитсадку
Народні математичні ігри з усього світу
Скачати
Логіко-математичний розвиток дитини дошкільного віку
Логіко-математичний розвиток дитини — це якісні зміни в пізнавальній діяльності дитини, що відбуваються внаслідок розвитку математичних умінь і пов’язаних з ними логічних операцій.
Логіко-математична компетентність — уміння дитини самостійно здійснювати (у межах вікового періоду):
- класифікацію геометричних фігур, предметів, множин;
- серіацію, тобто впорядкування за величиною, масою, об’ємом, розташуванням у просторі й часі;
- обчислення та вимірювання кількості, відстані, довжини, ширини, висоти, об’єму, маси, часу.
Сучасні підходи до логіко-математичного розвитку дошкільників
Державні вимоги щодо опанування дошкільниками математики представлені у Базовому компоненті дошкільної освіти. Так, у межах освітньої лінії «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» визначено такі результати освітньої діяльності:
- дитина орієнтується в сенсорних еталонах, порівнює предмети за формою, величиною, кількістю;
- упорядковує об’єкти за зростанням чи зменшенням величини, за розміщенням;
- орієнтується у просторі та на площині;
- розуміє властивості часу, володіє часовими поняттями, знає послідовність пір року, днів тижня, частин доби;
- встановлює причинно-наслідкові зв’язки між різними явищами в довкіллі;
- знаходить нове у знайомому та знайоме у новому, намагається самостійно робити висновки;
- моделює, експериментує в довкіллі; використовує умовно-символічні зображення тощо;
- розуміє зміст деяких математичних понять, відношення між числами, цифрами, кількістю предметів;
- лічить у межах 10;
- складає задачі-драматизації та задачі-ілюстрації.
Вказано ще й інші прояви логіко-математичної компетентності дитини на кінець дошкільного віку.
Як бачимо, йдеться не лише про суто математичні поняття і оперування навичками лічби, порівняння, орієнтування. Очікувальні результати досягнень дітей значно ширші і універсальніші. Акцент ставиться не тільки на математичних, а й на логічних уміннях, формуванні здатності мислити критично, системно, творчо, узагальнювати і робити висновки.
Математичні ігри для дошкільнят
Математичні дидактичні ігри для дошкільнят є одним із основних методів опанування дітьми математичними уявленнями і поняттями. Численні експериментальні дослідження довели, що, наприклад, у формуванні просторових і часових уявлень провідними методами є дидактичні ігри і вправи. А при ознайомленні дітей з формою і величиною поряд з ігровими методами і прийомами використовують наочні і практичні.
Як стверджує Олена Брежнєва, д-р пед. наук, забезпечити логіко-математичний розвиток дітей вдається саме при вмілому поєднанні ігрових методів і методів прямого навчання. Звісно, що гра не перевантажує дітей розумово і фізично, а натомість захоплює. Тож розглянемо приклади математичних ігор для дітей, щоб збагатити вас практичним матеріалом, яким ви зможете скористатися в роботі з дітьми.
Цікаві математичні ігри для дошкільнят
Логіко-математичні ігри для дітей середньої і старшої групи
Назва | Мета | Хід гри |
Логіко-математична вправа «Місто»
|
| Вихователь пропонує дітям створити математичне місто, у якому мешкатимуть геометричні фігури. Діти обирають один зі способів групування будинків: за кольором, за розміром — вулиці великих, маленьких і середніх фігур; за формою — квадратна, кругла, трикутна, прямокутна вулиці. На будинки наклеюють папірці з номерами і відповідно до них розміщують будинки на вулицях. Відтак розселяють мешканців. Можна за допомогою символів намалювати «адресу» певного будинку. Наприклад, круглий червоний маленький будинок, аби мешканці міста могли ходити одне до одного в гості |
Логіко-математична вправа «Зима — це добре чи погано?»
|
| Вихователь озвучує твердження про зиму, скажімо: «Добре, що багато снігу», — а діти мають підібрати факти, що доводять це твердження (так, бо можна ліпити сніжки, снігову бабу; сніг захищає рослини від морозу; можна кататися на санках, лижах, ковзанах; сніг зігріває землю, зволожує її). Відтак вихователь озвучує протилежне твердження: «Погано, що багато снігу». Обґрунтування цього твердження дітьми можуть бути такими: якщо багато снігу, важко ходити; диким тваринам та птахам складно знаходити під снігом їжу; мокрий сніг псує взуття, можна промочити ноги тощо |
Логіко-математична вправа «Віршовані задачі»
|
| Діти відгадують загадки: 1. В’яже бабуся-лисиця
2. Мчать на санчатах
3. Ось сніжинка і ялинка,
4. Горобець і три синиці
5. На сніжку біля хати |
Логіко-математична вправа «Чарівна павутина»
|
| Вихователь: «У казковому лісі живе Павук, який плете свою Чарівну Павутину. Ми можемо сплести на цій павутині свої фігури, якщо з’єднаємо точки за кодом (шифром). Потрібно пам’ятати, що відлік починається від центру «павутини», а кожна з ліній має своє «ім’я» (буква)». Діти отримують аркуші із зображеною схемою та код руху, а відтак знаходять на «павутині» відповідні точки і з’єднують їх по порядку. Наприклад: А2 – У4 – О2 – В4 – Ж2 – К4 – М2 – С4 – А2. На одній «павутині» можна виконати два завдання різними кольорами. |
План роботи з логіко-математичного розвитку дітей п’ятого року життя на навчальний рік
Програмові завдання | Дидактичні форми, методи, засоби | Уміння, що характеризують рівень досягнень дитини |
ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ МАТЕМАТИКИ | ||
|
|
|
ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНИЙ РОЗВИТОК | ||
Кількість та лічба | ||
|
|
|
Величина | ||
|
|
|
Форма | ||
|
|
|
Простір | ||
|
|
|
Час | ||
|
|
|
Використано матеріали посібника: Теорія і методика логіко-математичного розвитку дітей дошкільного віку. — К. Щербакова, О. Брежнєва. — Мелітополь: 2015.