Від рутини до творчості: як використовувати штучний інтелект в методичній роботі
Штучний інтелект в освіті: з'ясовуємо поняття
Штучний інтелект (англ. artificial intelligence, AI) — це галузь інформатики, що розробляє автоматизовані інформаційні системи, здатні виконувати завдання, які зазвичай потребують людського інтелекту. У широкому розумінні «штучним інтелектом» називають низку технологій, що наслідують функції головного мозку та допомагають виконувати «інтелектуальну» роботу.
В основі технологій штучного інтелекту — штучна нейронна мережа (англ. artificial neural network). Вона так називається тому, що за своєю організацією схожа на нейронну мережу мозку. Нейромережа — це однорідна база даних, що містить тексти, зображення, звуки, відео тощо. А штучний інтелект — це алгоритм, що вміє, спираючись на цю базу, компілювати окремі складові різних зразків і створювати на їхній основі нові продукти відповідно до вашого запиту. Відповідно штучний інтелект в освіті є новим та ефективним інструментом, щоб на основі запитів педагогів створювати нові навчальні продукти та виконувати поточні рутинні завдання.
5 онлайн-генераторів інтерактивних завдань
Ключова перевага нейромереж — те, що вони можуть навчатися. Якщо звичайний алгоритм виконує завдання строго за інструкцією, то штучний інтелект навчається майже так само, як людина: він повторює одні й ті ж задачі, помиляється, робить висновки та поліпшує наступні результати.
Щоб описати штучний інтелект простими словами — достатньо уявити дуже розумного робота, який вміє думати і навчатися. Він може виконувати різні завдання, які раніше могли робити тільки люди.
ШІ в освіті: як використовувати
Використання штучного інтелекту в освіті стрімко набирає темпів. Розглянемо, які можливості штучного інтелекту варто застосовувати, щоб оптимізувати та урізноманітнити методичну роботу в закладі освіти.
Де зустрічаємо використання ШІ в освіті? У діяльності заступника директора, вихователя-методиста чи керівника методичного об’єднання є чимало завдань, які можна «доручити» штучному інтелекту. Наприклад, підготувати тест для педагогів чи скласти пам’ятку для батьків вихованців. Адже цифрові ресурси на основі штучного інтелекту дають змогу створювати новий продукт за запитом користувача. Розглянемо приклади таких ресурсів, що стануть у пригоді. Усі ресурси штучного інтелекту працюють онлайн.
Генератор тексту українською: штучний інтелект онлайн
Передусім розглянемо ресурси, які дають змогу генерувати текстові відповіді на запит. Вони стануть у пригоді, щоб створити основу для доповіді, вибудувати структуру методичного заходу, підшукати джерела необхідної вам інформації, укласти пам’ятку тощо.
Спектр генераторів текстів досить широкий. Зазвичай усі вони мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та не потребують встановлення додаткових застосунків на комп’ютер. Тобто ними можна користуватися онлайн. І якщо ви ще не обрали для себе зручний сервіс, то пропонуємо потренуватися генерувати тексти за допомогою пошукової системи Perplexity.
Спектр генераторів текстів досить широкий. Зазвичай усі вони мають інтуїтивно зрозумілий інтерфейс та не потребують встановлення додаткових застосунків на комп’ютер. Тобто ними можна користуватися онлайн. І якщо ви ще не обрали для себе зручний сервіс, то пропонуємо потренуватися генерувати тексти за допомогою пошукової системи Perplexity.
Технологія перетворення тексту TTS
Технологія перетворення тексту на мовлення дає змогу комп'ютерам генерувати звукову мову з текстових даних. Сучасні системи TTS (text-t-speech) здатні створювати природний та виразний звук, що робить навчальні матеріали більш привабливими для учнів. Педагоги можуть використовувати цю технологію для озвучування підручників, створення аудіоуроків та інтерактивних навчальних програм.
Переваги використання TTS в освіті:
- доступність: TTS роблять навчальні матеріали доступними для учнів з обмеженими можливостями, такими як дислексія або проблеми з зором. Озвучування тексту допомагає їм краще сприймати інформацію;
- покращення сприйняття: аудіо-формат може підвищити рівень уваги учнів, оскільки багато людей краще запам'ятовують інформацію, коли вона подається в звуковій формі;
- інтерактивність: завдяки TTS можна створювати інтерактивні завдання, де учні можуть взаємодіяти з матеріалом, слухаючи його озвучення;
- економія часу: вчителі можуть швидко створювати аудіо-версії навчальних матеріалів, що дозволяє їм зосередитися на інших аспектах навчання.
Однак ці технології мають і свої недоліки: якість озвучування, відсутність передачі емоцій, важливість вибору голосу.
Для того, щоб швидко та якісно створити освітній матеріал для навчання, можна використовувати і такі сервіси, які перетворюють текст на мовлення:
ElevenLabs — один із найбільш універсальних інструментів для генерації голосу. Платформа підтримує понад 30 мов, пропонуючи широкий вибір голосів, серед яких легко знайти той, що ідеально відповідає вашим потребам. Наявний безкоштовний план із базовим обсягом кредитів, що дозволяє випробувати можливості платформи без додаткових витрат.
NaturalReader — цей інструмент ідеально підходить для перетворення тексту на мовлення у навчальних і бізнес-цілях. На цій платформі можна працювати з PDF, Word, TXT і навіть веб-сторінками. А також доступні безкоштовна версії та преміум-функції.
Генератор зображень: штучний інтелект онлайн
Проблема, коли не вдається знайти потрібне зображення до заняття, уроку чи методичного заходу, відома кожному педагогу. Для того щоб самостійно створити унікальні зображення для роботи з дітьми та дорослими, скористайтеся сервісами для генерування зображень на основі штучного інтелекту:
Генератори зображень на основі штучного інтелекту стануть у пригоді, щоб створити: + емблеми чи логотипи команд для участі в методичному заході; серію картинок для творчих розповідей або дидактичних ігор; основу для колажу, лепбуку, віммельбуху, альбому; сюжетну картину для складання розповідей; образ персонажа до вигаданої дітьми історії тощо.
У більшості генераторів зображень на основі штучного інтелекту запит необхідно вводити англійською мовою. Якщо володієте нею на недостатньому рівні, скористайтеся функцією перекладача. Пам’ятайте, що запити мають бути конкретними і детальними.
Генератор мультимедіа: штучний інтелект онлайн
Штучний інтелект, який створює відео, допоможе створювати контент для методичних заходів. Це ресурси, які працюють лише із мультимедійними даними, зокрема:
Mubert — нейромережа, яка створює музику за текстовим запитом або за обраним жанром чи настроєм;
Pictory — «витягує» контент із ваших записів Zoom, Teams і вебінарів. Ідеально підходить для створення відеоконтенту для соціальних мереж;
Haiper.ai — створює відео та відеопрезентації на основі тексту.
Також педагогу у пригоді стане Gamma.app — сучасна платформа для створення презентацій, яка використовує можливості штучного інтелекту для автоматизації структури, контенту та візуалізації ідей. Платформа дає змогу користувачам створювати красиві, цікаві та ефективні презентації за допомогою простого та інтуїтивного інтерфейсу, а також ділитися своїми презентаціями онлайн або експортувати їх у різні формати.
Використання ШІ в освіті: недоліки
Що є одним із викликів використання ШІ в освіті? Нейромережі водночас із великими можливостями мають і недоліки. Не завжди результат запиту задовольняє користувача. Приміром, штучний інтелект не здатен адаптувати текст відповідно до особливостей аудиторії. Також він не перевіряє текст на відповідність нормам літературного мовлення. Тому тексти, що згенерували за допомогою штучного інтелекту, потрібно повторно опрацьовувати — редагувати, а іноді й переписувати. Штучний інтелект використовує інформацію, що міститься у вільному доступі в інтернеті. Зокрема, він не може брати інформацію із професійних цифрових ресурсів.
«Мінус» штучного інтелекту і в тому, що він не може оцінювати якість інформації, а отже використовує усе, що знаходить. Тому на запит користувача іноді може видавати «галюцинації» — помилкові дані, спотворені факти тощо. Через це інформацію, яку пропонує штучний інтелект, варто перевіряти.
ШІ в освіті: важливий промпт
Для того щоб «спілкування» зі штучним інтелектом було ефективним, потрібен правильний підхід і специфічні знання. Для того щоб допомогти штучному інтелекту правильно зрозуміти запит користувача, використовують так звані «промпти». Промпт (від англ. prompt — підказка) — коротка текстова інструкція, яка допомагає штучному інтелекту правильно виконати завдання людини. Машина використовує промпт, щоб зрозуміти, як люди взаємодіють між собою та з довкіллям, і надати найдостовірнішу відповідь. Промпти можуть бути прості й складні залежно від очікуваного результату. Зазвичай промпт складається з короткого запитання або інструкції, яка описує завдання користувача. За допомогою промпту користувач взаємодіє із системою та отримує відповіді на свої запитання.
Штучний інтелект: висновок
Отже, штучний інтелект упевнено входить в наше життя. Застосовуйте ШІ, щоб підвищувати ефективність методичної та педагогічної роботи.



