Атестацію педагога здебільшого визнають як механізм виявлення резервів розвитку освіти в цілому і конкретного індивіда зокрема. І, погодьтеся, усвідомлення того, що кожні п’ять років «чатує» атестація, таки сприяє, приміром:
- виявленню ініціативи та творчої активності
- стабільному інтересу до актуальних проблем психолого-педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду
- пошукам нових прийомів навчання та виховання
- науково-дослідницькій роботі
- активній участі у конференціях, педагогічних читаннях.
І все ж атестацію сприймають як інструмент контролю та оцінювання педагога і його діяльності.
Зменшуємо стресовий вплив
На стресогенність ситуації атестування вказують усі педагоги, навіть ті, які мають значні здобутки. Що вже казати про недавніх випускників вищих навчальних закладів.
Отож як мінімізувати стресовий вплив на особистість у період атестації?
Насамперед забезпечте психологічну підтримку педагогові, який атестується. Це завдання для практичного психолога навчального закладу — бесіди, консультації, тренінгові вправи, семінари, практикуми методичних об’єднань, круглі столи, консиліуми тощо.
З огляду на саму процедуру атестації зменшити негативні відчуття можна, якщо педагог розумітиме, що його особисті та професійні якості і діяльність будуть оцінені об’єктивно.
Забезпечуємо об’єктивність
Атестація передбачає сукупний аналіз професійних якостей та вмінь педагогічного працівника. Тому проведіть спеціальну роботу з педагогом, який атестується, та іншими учасниками навчально-виховного процесу, визначивши:
- самоаналіз та самооцінювання педагогом своєї діяльності
- психолого-педагогічний аналіз діяльності педагога
- бесіду з педагогом для оцінювання його роботи, якості методичних та наукових підходів
- бесіди (інтерв’ю, анкети) з адміністрацією, педагогами-колегами, школярами, батьками.
Метод експертного оцінювання
Забезпечити об’єктивність можна за допомогою методу експертного оцінювання. В його основі — теза про те, що певна кількість незалежних експертів (які не знають один одного, не пов’язані між собою) ліпше оцінюють і прогнозують результат, аніж структурована група (колектив) особистостей.
Метод експертного оцінювання — це процедура одержання оцінки проблеми на основі думки фахівців (експертів) з метою подальшого прийняття рішення (вибору).
Цей метод дає змогу уникнути:
- відкритих протистоянь між прихильниками відмінних думок
- безпосереднього контакту експертів між собою.
Отже, груповий вплив, що виникає під час спільної роботи і полягає в пристосуванні до думки більшості, відпадає.
За такого підходу суб’єктивні оцінки здебільшого відпадають, а атмосфера в колективі «не закипає». Атестаційна комісія цілком демократично підбиває підсумки, ураховуючи різнобічні оцінки.
Психолого-педагогічний аналіз діяльності педагога
Задля повноцінної картини проаналізуйте такі сторони професійної діяльності педагога та його особистості, як:
підготовка до уроків (занять) |
| |
зміст уроків (занять, заходів) |
| |
вибір педагогічних засобів |
| |
продуктивність |
| |
взаємодія з дітьми |
| |
педагогічна особистість |
|
Інструментарій
Матеріали для аналізу особистісних і професійних якостей педагога та його діяльності в навчальному закладі можна отримати за допомогою таких методик, як:
Спосіб дослідження | Застосовний інструмент | |
експертна оцінка діяльності вчителя батьками школярів |
| |
опитувальник «Учитель очима учнів» |
| |
дослідження бар’єрів педагогічної діяльності |
| |
дослідження здатності педагога до емпатії |
| |
дослідження рівня емоційного вигорання |
| |
оцінювання професійної спрямованості особистості педагога |
| |
визначення особистісного задоволення професійною діяльністю вчителя |
|
За результатами діагностування можна оформити картку-профіль педагога, який атестується.
Також дані можна застосувати, складаючи, приміром, характеристику професійної діяльності працівника.