Опорні школи можуть входити до освітнього округу нарівні з навчальними закладами різних типів та форм власності.
Справи керівника у жовтні: що проконтролювати
Засновники опорних шкіл
Засновниками (співзасновниками) освітнього округу (опорного закладу, його філій) можуть бути:
- представницькі органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад (ОТГ)
- районні ради.
Опорний заклад — це юридична особа, яка має |
|
Філії опорних шкіл:
- не є юридичними особами
- працюють на основі затвердженого в установленому порядку положення.
Зазвичай філія функціонує як початкова школа, проте за рішенням засновника вона може працювати і як основна школа.
За 5 хвилини
Підготовка перед створенням опорного закладу
Засновники мають з’ясувати:
- чи доцільно відкривати опорну школу
- чи є для цього можливості.
Потрібно розглянути такі питання:
- наскільки підпорядковані освітні заклади, заклади культури, фізичної культури і спорту забезпечені кадрами та матеріально-технічними ресурсами
- який рівень якості надання освітніх послуг (допрофільної підготовки та профільного навчання) у закладах, що входитимуть до складу округу
- якими будуть витрати на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, придбання шкільних автобусів, введення за потреби додаткових посад педпрацівників
- чи можливо у навчальному закладі організувати безперешкодний доступ та створити комфортне середовище для осіб з особливими освітніми потребами.
Крім того, засновники забезпечують проведення серед громадськості інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо створення опорних закладів та їх філій.
Статистика утворення опорних шкіл в Україні
Оглянемо, які результати дав моніторинг Інституту освітньої аналітики
Хто ініціатор/засновник
Найчастіше ініціатором створення опорних шкіл в Україні є рада райдержадміністрації — 71,2%.
Далі дані про ініціаторів утворення опорної школи такі:
- 9,3% — директори шкіл
- 9,2% — ради об’єднаної територіальної громади (ОТГ)
- 7,3% — педагогічні ради шкіл.
Невелика кількість шкіл (14%) заснована радою ОТГ з ініціативи директора школи. Лише 6% опорних шкіл, де засновником є рада ОТГ, а ініціатором — рада (відділ) освіти райдержадміністрації.
Отже, за типом засновника опорні школи, що діяли у 2016/17 навчальному році, можна поділити на такі групи:
Засновник | Кількість ОШ у відсотках |
| 84,0% |
| 13,2% |
| 2,8% |
Приблизно 25% опорних шкіл в Україні належать ОТГ.
Наприклад, у Вінницькій області усі опорні школи діють в ОТГ. Найменше таких шкіл у Кіровоградській області — 5,3%.
Розподіл опорних шкіл за типом засновника в розрізі областей:
- 86,8% опорних шкіл засновані радою держадміністрації
- 13,2% — радою ОТГ.
Лише у трьох областях (Хмельницька, Сумська та Запорізька) більшість опорних закладів (майже 67%) створено радою ОТГ.
Наведені вище дані свідчать про те, що ради ОТГ не поспішають брати відповідальність за створення, фінансування та утримання опорних шкіл, це залишається завданням райдержадміністрацій.
Соціальні ризики при створенні опорних шкіл
На шляху створення мережі опорних шкіл основним соціальним ризиком, на думку аналітиків, може стати спротив місцевих громад.
Більша частина опитаних директорів (58%) зазначили, що не відчували спротиву в процесі створення опорного закладу. Проте 42% респондентів вказали, що зустріли опір, в основному з боку педагогів та батьків дітей майбутніх філій.
Зрештою, опір громади у процесі створення опорних шкіл — це результат недостатньої інформаційно-роз’яснювальної роботи на місцях під час упровадження освітньої реформи. Висновки напрошуються самі…