Процес формування опорних шкіл: хто супротивник

Оглянемо процес заснування опорних шкіл і за даними Інституту освітньої аналітики визначимо, що або хто гальмує цей процес

Опорні школи можуть входити до освітнього округу нарівні з навчальними закладами різних типів та форм власності. ▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи

Засновники опорних шкіл

Засновниками (співзасновниками) освітнього округу (опорного закладу, його філій) можуть бути:

Опорний заклад — це юридична особа, яка має

Філії опорних шкіл:

  • не є юридичними особами
  • працюють на основі затвердженого в установленому порядку положення.

Зазвичай філія функціонує як початкова школа, проте за рішенням засновника вона може працювати і як основна школа.

Підготовка перед створенням опорного закладу

Засновники мають з’ясувати:

  • чи доцільно відкривати опорну школу
  • чи є для цього можливості.

Потрібно розглянути такі питання:

  • наскільки підпорядковані освітні заклади, заклади культури, фізичної культури і спорту забезпечені кадрами та матеріально-технічними ресурсами
  • який рівень якості надання освітніх послуг (допрофільної підготовки та профільного навчання) у закладах, що входитимуть до складу округу
  • якими будуть витрати на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, придбання шкільних автобусів, введення за потреби додаткових посад педпрацівників
  • чи можливо у навчальному закладі організувати безперешкодний доступ та створити комфортне середовище для осіб з особливими освітніми потребами.

Крім того, засновники забезпечують проведення серед громадськості інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо створення опорних закладів та їх філій.

Статистика утворення опорних шкіл в Україні

Оглянемо, які результати дав моніторинг Інституту освітньої аналітики

Хто ініціатор/засновник

Найчастіше ініціатором створення опорних шкіл в Україні є рада райдержадміністрації — 71,2%.

Далі дані про ініціаторів утворення опорної школи такі:

Ініціатори утворення опорних шкіл

Невелика кількість шкіл (14%) заснована радою ОТГ з ініціативи директора школи. Лише 6% опорних шкіл, де засновником є рада ОТГ, а ініціатором — рада (відділ) освіти райдержадміністрації.

кількість шкіл заснована радою ОТГ з ініціативи директора школи

Отже, за типом засновника опорні школи, що діяли у 2016/17 навчальному році, можна поділити на такі групи:

Засновник

Кількість ОШ у відсотках

  • рада райдержадміністрації

84,0%

  • рада ОТГ

13,2%

  • інші засновники

2,8%

Типи засновників опорних шкіл у 2016/17 навчальному році

Приблизно 25% опорних шкіл в Україні належать ОТГ.

Наприклад, у Вінницькій області усі опорні школи діють в ОТГ. Найменше таких шкіл у Кіровоградській області — 5,3%.

Опорні школи в ОТГ

Розподіл опорних шкіл за типом засновника в розрізі областей:

  • 86,8% опорних шкіл засновані радою держадміністрації
  • 13,2% — радою ОТГ.

Лише у трьох областях (Хмельницька, Сумська та Запорізька) більшість опорних закладів (майже 67%) створено радою ОТГ.

Розподіл опорних шкіл за типом засновника в розрізі областей

Наведені вище дані свідчать про те, що ради ОТГ не поспішають брати відповідальність за створення, фінансування та утримання опорних шкіл, це залишається завданням райдержадміністрацій.

НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Соціальні ризики при створенні опорних шкіл

На шляху створення мережі опорних шкіл основним соціальним ризиком, на думку аналітиків, може стати спротив місцевих громад.

Більша частина опитаних директорів (58%) зазначили, що не відчували спротиву в процесі створення опорного закладу. Проте 42% респондентів вказали, що зустріли опір, в основному з боку педагогів та батьків дітей майбутніх філій.

Соціальні ризики при створенні опорних шкіл

Зрештою, опір громади у процесі створення опорних шкіл — це результат недостатньої інформаційно-роз’яснювальної роботи на місцях під час упровадження освітньої реформи. Висновки напрошуються самі…

Соціальні ризики при створенні опорних шкіл: Спротив



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді