Опорні школи можуть входити до освітнього округу нарівні з навчальними закладами різних типів та форм власності. ▶ ВЕБІНАР: інструктажі з учнями та працівниками школи
Засновники опорних шкіл
Засновниками (співзасновниками) освітнього округу (опорного закладу, його філій) можуть бути:
- представницькі органи місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад (ОТГ)
- районні ради.
Опорний заклад — це юридична особа, яка має |
|
Філії опорних шкіл:
- не є юридичними особами
- працюють на основі затвердженого в установленому порядку положення.
Зазвичай філія функціонує як початкова школа, проте за рішенням засновника вона може працювати і як основна школа.
Підготовка перед створенням опорного закладу
Засновники мають з’ясувати:
- чи доцільно відкривати опорну школу
- чи є для цього можливості.
Потрібно розглянути такі питання:
- наскільки підпорядковані освітні заклади, заклади культури, фізичної культури і спорту забезпечені кадрами та матеріально-технічними ресурсами
- який рівень якості надання освітніх послуг (допрофільної підготовки та профільного навчання) у закладах, що входитимуть до складу округу
- якими будуть витрати на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів, придбання шкільних автобусів, введення за потреби додаткових посад педпрацівників
- чи можливо у навчальному закладі організувати безперешкодний доступ та створити комфортне середовище для осіб з особливими освітніми потребами.
Крім того, засновники забезпечують проведення серед громадськості інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо створення опорних закладів та їх філій.
Статистика утворення опорних шкіл в Україні
Оглянемо, які результати дав моніторинг Інституту освітньої аналітики
Хто ініціатор/засновник
Найчастіше ініціатором створення опорних шкіл в Україні є рада райдержадміністрації — 71,2%.
Далі дані про ініціаторів утворення опорної школи такі:
- 9,3% — директори шкіл
- 9,2% — ради об’єднаної територіальної громади (ОТГ)
- 7,3% — педагогічні ради шкіл.
Невелика кількість шкіл (14%) заснована радою ОТГ з ініціативи директора школи. Лише 6% опорних шкіл, де засновником є рада ОТГ, а ініціатором — рада (відділ) освіти райдержадміністрації.
Отже, за типом засновника опорні школи, що діяли у 2016/17 навчальному році, можна поділити на такі групи:
Засновник | Кількість ОШ у відсотках |
| 84,0% |
| 13,2% |
| 2,8% |
Приблизно 25% опорних шкіл в Україні належать ОТГ.
Наприклад, у Вінницькій області усі опорні школи діють в ОТГ. Найменше таких шкіл у Кіровоградській області — 5,3%.
Розподіл опорних шкіл за типом засновника в розрізі областей:
- 86,8% опорних шкіл засновані радою держадміністрації
- 13,2% — радою ОТГ.
Лише у трьох областях (Хмельницька, Сумська та Запорізька) більшість опорних закладів (майже 67%) створено радою ОТГ.
Наведені вище дані свідчать про те, що ради ОТГ не поспішають брати відповідальність за створення, фінансування та утримання опорних шкіл, це залишається завданням райдержадміністрацій.
НАКАЗИ: як реєструвати та зберігати🖨 Соціальні ризики при створенні опорних шкіл
На шляху створення мережі опорних шкіл основним соціальним ризиком, на думку аналітиків, може стати спротив місцевих громад.
Більша частина опитаних директорів (58%) зазначили, що не відчували спротиву в процесі створення опорного закладу. Проте 42% респондентів вказали, що зустріли опір, в основному з боку педагогів та батьків дітей майбутніх філій.
Зрештою, опір громади у процесі створення опорних шкіл — це результат недостатньої інформаційно-роз’яснювальної роботи на місцях під час упровадження освітньої реформи. Висновки напрошуються самі…