Стан інклюзії в опорних закладах півроку тому

У країнах, де налагоджено роботу опорних шкіл, уряди звертають особливу увагу на забезпечення в цих закладах необхідних умов для дітей з особливими потребами. Яка ж ситуація в українських опорних школах?

За результатами моніторингу, який провів навесні цього року Інститут освітньої аналітики, діти з особливими потребами навчаються у 92 опорних школах (ОШ). Це 64% закладів, які взяли участь у дослідженні.

Справи керівника у жовтні: що проконтролювати

Інклюзія в опорних школах України

Чи навчаються в опорній школі діти з особливими освітніми потребами

Найбільше дітей з особливими освітніми потребами шкільного віку навчається в інклюзивних класах ОШ областей:

  • Київської — 14 осіб
  • Кіровоградської та Львівської — по 12 осіб.

Умови для навчання дітей з особливими потребами

Якщо оцінювати достатність умов для навчання учнів з особливими потребами в ОШ, маємо такі результати:

Доступність для дітей з особливими потребами

Область

Оцінка
за 5-бальною шкалою

  • наявність пандусів
  • Вінницька

5

  • Івано-Франківська
  • Миколаївська

4,5

  • Черкаська
  • Донецька
  • Хмельницька

4,3

  • доступ до санітарно-гігієнічних приміщень
  • Івано-Франківська

5

  • Одеська

4,5

  • Хмельницька

4,3

  • доступ до навчальних кабінетів, спортивної зали, їдальні
  • Рівненська

4,2

  • Полтавська
  • Одеська

4

Наскільки опорні школи та їх філії відповідають умовам доступності для учнів з особливими потребами:

Умови для навчання дітей з особливими потребами

Кількість опорних шкіл

які відповідають умовам

усі/більшість філій яких забезпечені відповідними умовами

  • наявність пандусів

27,6%

32,1%

  • доступ до санітарно-гігієнічних приміщень

23,1%

22,4%

  • доступ до усіх приміщень (навчальних кабінетів, спортивної зали, їдальні тощо)

16,9%

17,6%

  • наявність автобусів, пристосованих для дітей з фізичними обмеженнями

5,9%

6,2%

Зовсім немає умов для навчання дітей з особливими потребами у 20-ти опорних закладах.

Автобусів з відповідними пристосуваннями потребують 113 опорних шкіл.

Понад 78% шкіл зазначили, що усі або більшість їх філій не мають таких автобусів.

За класність платять водієві шкільного автобуса

Положення про освітній округ

«Опорний заклад є юридичною особою, має рахунки в органах Казначейства, самостійний баланс, штамп, печатку і у своєму складі філії та (або) здійснює з урахуванням потреб осіб з інвалідністю (у тому числі тих, що пересуваються на кріслах колісних) організоване підвезення учнів (вихованців) (не менше ніж з трьох селищ, сіл, в яких ліквідовано загальноосвітні навчальні заклади або припинено (зупинено) їх діяльність) і педагогічних працівників (у разі потреби) до опорного закладу і до місця проживання»

Рівень забезпечення опорних шкіл (без філій) необхідними умовами для навчання учнів з особливими потребами

Рівень забезпечення опорних шкіл (без філій) необхідними умовами для навчання учнів з особливими потребами

Рівень забезпечення філій опорних шкіл необхідними умовами для навчання учнів з особливими потребами

Рівень забезпечення філій опорних шкіл необхідними умовами для навчання учнів з особливими потребами

Кількість дітей з особливими освітніми потребами

За даними МОН, станом на 31.01.2017 у 178-ми опорних школах України нараховувалося 770 дітей з особливими освітніми потребами. Найбільше таких учнів (166) навчалося у Кіровоградській області. Тоді як у Закарпатській області не було організовано жодної опорної школи.

Кількість дітей з особливими освітніми потребами за областями

Кількість інклюзивних класів

Станом на 31.01.2017 в українських опорних школах сформовано 99 інклюзивних класів, найбільша кількість яких (22 класи) зосереджена у Кіровоградській області, оскільки тут найбільше дітей з особливими освітніми потребами залучені до інклюзивного навчання.

В опорних школах деяких областей немає жодного інклюзивного класу.

Кількість інклюзивних класів в опорних школах

Індивідуальне навчання дітей з особливими потребами

В Україні понад 11% опорних шкіл, де немає індивідуального навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Найбільше опорних шкіл (23,1%), де індивідуально навчається один учень з особливими потребами. У 19-ти опорних закладах на індивідуальному навчанні більше п’яти таких дітей.

Індивідуальне навчання дітей з особливими потребами в опорних школах

Кількість дітей з особливими потребами, які навчаються в інклюзивних класах

Більше 50% опорних шкіл не мають дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в інклюзивних класах.

Приблизно у кожній п’ятій опорній школі в інклюзивному класі навчається одна дитина з особливими освітніми потребами.

5,2% опорних шкіл мають інклюзивні класи, у яких навчається більше трьох дітей.

Кількість дітей з особливими потребами, які навчаються в інклюзивних класах

Вебінар ВМДЗ

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді