Одним із управлінських повноважень об’єднаної територіальної громади (ОТГ) є формування власної системи забезпечення освітніми послугами.
Для реалізації цього повноваження ОТГ має створити власний, окремий, орган управління освітою.
Повноваження органу управління освітою ОТГ
На відміну від відділів освіти районних державних адміністрацій, органи управління освітою ОТГ мають значно більше правових повноважень для ефективного керування мережею навчальних закладів та поліпшення їх діяльності.
Напрями і зміст діяльності органів управління освітою ОТГ
Напрями діяльності |
| Зміст діяльності |
Організація та прийняття управлінських рішень |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
| ||
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
Кадри |
|
|
|
| |
| ||
|
| |
|
| |
Контроль |
|
|
| ||
|
| |
|
| |
Соціальний захист та охорона здоров’я |
|
|
|
| |
|
| |
Матеріально-технічне забезпечення |
|
|
|
| |
|
| |
Фінанси |
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
|
Як бачимо, орган управління освітою ОТГ діє значно ширше меж поточного адміністрування. Саме тому слід уникнути механічного перенесення принципів роботи відділу (департаменту) освіти районної державної адміністрації до органу управління освітою ОТГ.
Хоча держава й делегує ОТГ максимальний обсяг адміністративних і навчально-методичних повноважень, однак варто зберегти чітку виконавчу вертикаль: МОН України — органи управління освітою обласних державних адміністрацій — органи управління освітою районних, міських (районних у містах), об’єднаних територіальних громад — навчальний заклад.
Справи керівника на ЛИСТОПАД
Утворюємо орган управління освітою ОТГ
Процес утворення органу управління освітою ОТГ може тривати від двох до чотирьох місяців.
Спершу необхідно проаналізувати сферу освіти ОТГ, щоб визначити затребувані функції новоствореного органу управління освітою. Зокрема, залежно від кількості навчальних закладів на території ОТГ, їх розміщення, система менеджменту освітою може мати різні структурні форми і назви — управління, департамент, відділ, сектор тощо.
Визначивши, у якій формі функціонуватиме орган управління освітою, приступають до його, власне, створення. При цьому передбачають такі завдання:
- розробити і затвердити Положення про орган управління освітою ОТГ
- зареєструвати орган управління освітою
- відкрити рахунки в органах Державної казначейської служби України
- поінформувати Департамент освіти і науки ОДА про назву органу управління освіти, його реквізити для подальшого інформування МОН України
- інвентаризувати майно навчальних закладів, зокрема землю, приміщення, обладнання, устаткування, інші матеріальні цінності, що передаватимуть у власність ОТГ
- передати майно навчальних закладів з районної комунальної власності у комунальну власність ОТГ за рішенням районних рад.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Орган управління освітою ОТГ утримують із бюджету відповідної громади. Граничну чисельність працівників, фонд оплати праці та видатки на утримання працівників визначає голова ОТГ.
Корисна стаття
Призначення керівника
Після розроблення і затвердження посадових інструкцій керівника та працівників органу управління освітою за розпорядженням голови ОТГ призначають керівника органу управління освітою.
Існує два способи призначення керівника органу управління освітою:
- пряме призначення
- на конкурсній основі.
Працівників органу управління освітою призначають за конкурсом.
Конкурс на посаду директора школи – 2018 рік
Організаційні аспекти конкурсу на посаду керівника ЗЗСО
Дорадчі та інші структури
За потреби при органі управління освітою можна утворити колегію, яка узгоджено розв’язуватиме різноманітні питання діяльності.
До складу такої колегії входять:
- керівник органу управління освітою — голова колегії
- головний спеціаліст
- інші відповідальні працівники органу управління освітою
- керівники підпорядкованих навчальних закладів, методичного кабінету, громадських організацій.
До складу колегії можуть входити керівники інших місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління ОТГ, науковці, висококваліфіковані спеціалісти.
Задля належного функціонування закладів та установ освіти при органі управління освітою ОТГ можна утворювати також:
- підрозділи — групи, творчі лабораторії, видавничі центри тощо
- допоміжні структури — методичні служби, служби господарського забезпечення установ освіти, бухгалтерські служби.
Співпраця ОТГ у сфері освіти
Задля якіснішого виконання своїх функцій ОТГ можуть співпрацювати між собою. Ті громади, які здійснюють співробітництво, стають суб’єктами співробітництва.
Серед переваг такої співпраці:
- спільне виконання повноважень, що належать до компетенції органів місцевого самоврядування суб’єктів співробітництва
- економія коштів — оптимізація чи зменшення видатків.
Співробітництво територіальних громад — це договірні відносини між двома або більше територіальними громадами, спрямовані на:
- забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій
- підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей
- ефективне виконання визначених законом повноважень
Співробітництво ОТГ у сфері освіти можна побудувати, приміром, одним зі способів:
- кілька суб’єктів делегують одному виконання певних (одного чи кількох) завдань та надають йому відповідні ресурси
- суб’єкти утворюють спільний орган управління для узгодженого виконання повноважень.
Так, спільний орган управління можна утворити:
- як окремий виконавчий орган сільської, селищної, міської ради одного з суб’єктів співробітництва
- у складі виконавчого органу сільської, селищної, міської ради одного з суб’єктів співробітництва, тобто як структурний підрозділ — департамент, відділ, управління тощо.
Як бачимо, ОТГ має принаймні три шляхи організації менеджменту сферою освіти:
- утворити власний орган
- сформувати спільний для кількох ОТГ орган
- делегувати відповідні повноваження одному із суб’єктів співробітництва.