З’єднані класи, або класи-комплекти, формують у початковій школі філій опорних загальноосвітніх навчальних закладів.
Правовий статус, порядок утворення та основні засади діяльності класів-комплектів визначено Положенням про з’єднаний клас (клас-комплект) початкової школи у філії опорного закладу, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України від 05.08.2016 № 944 (набрав чинності 16.09.2016).
Модель класу-комплекту орієнтована на досягнення таких цілей, як:
- створення єдиного освітнього простору
- гарантування рівного доступу до якісної освіти
- забезпечення повноцінного розвитку учня початкової школи, оволодіння ним ключовими та предметними компетентностями.
За Типовим положенням
Умови створення класів-комплектів
Класи-комплекти створюють, якщо неможливо дотримати норм частини другої статті 14 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV, а саме: «у загальноосвітніх навчальних закладах, розташованих у селах, селищах, кількість учнів у класах визначається демографічною ситуацією, але повинна становити не менше п'яти осіб».
У класи-комплекти можна об’єднувати учнів двох-чотирьох класів. При цьому обов’язково також ураховують:
- освітні потреби учнів (вихованців)
- здатність забезпечити на належному рівні організацію навчання
- рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами
- наявність належної матеріально-технічної бази (обладнання спортивних об’єктів, кабінетів, комп’ютерне обладнання, доступ до інтернету тощо)
- укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою.
Тривалість уроків у класах-комплектах становить:
- 1-ші класи — 35 хв.
- 2-4-ті класи — 40 хв.
Зміна тривалості уроків допускається за погодженням з відповідними органами управління освітою та органами державної санітарно-епідеміологічної служби.
Класні кімнати доцільно забезпечувати з огляду на особливості організації навчально-виховного процесу у різновікових групах дітей. Приміром, можна передбачати:
- пересувні дошки
- ширми
- парти-трансформери.
Корисна стаття
Навчальні предмети, для провадження яких необхідна особлива спеціальна підготовка, можуть викладати вчителі-предметники.
Організація навчально-виховного процесу
Класи-комплекти працюють за навчальними програмами для початкової школи.
Навчально-виховний процес у класах-комплектах здійснюють відповідно до робочих навчальних планів, які складають на основі типових навчальних планів, затверджених Міністерством освіти і науки України.
При цьому робочі навчальні плани розробляють для учнів (вихованців) кожного класу окремо.
У класах-комплектах за можливості проводять однопредметні та однотемні уроки.
Розклад уроків у класах-комплектах затверджує керівник опорного закладу.
Індивідуальні навчальні плани для дітей з особливими освітніми потребами узгоджують із робочим планом класу, ураховуючи:
- індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини
- рекомендації психолого-медико-педагогічної консультації щодо корекційно-розвиткових занять.
Умови оплати праці вчителів
Розмір оплати праці вчителів класів-комплектів установлює наказом керівник опорної школи. При цьому враховують:
- обсяг педагогічного навантаження
- фактичну кількість годин
- ставку заробітної плати
- підвищення, доплати, надбавки
- інші конкретні умови, що склалися у філії опорного навчального закладу.
Право учителів, які працюють у класах-комплектах, на доплати за класне керівництво, перевірку зошитів та завідування навчальним кабінетом визначають відповідно до Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 № 102.